bEDUin 39/2012

bEDUin

Co přinesl týden 26. 11. – 2. 12. 2012

Témata týdne:

průzkum na pedagogických fakultách ukázal špatnou kvalitu přípravy učitelů, selektivnost ve vzdělávání, vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí, cíle vzdělávání, přijímací zkoušky

Výrok týdne:

„Ke škole Finové přistupovali a přistupují nikoli jako k systému, jehož cílem je vychovat elitu a pak taky dát určité vzdělání všem ostatním, ale jako k instituci, která má přispívat k vytváření společenské rovnosti. Učitelé a školy zde mají dnes velkou samostatnost ve svých postupech a v tom, jak výuku pojmou. Až do konce povinné školní docházky neexistuje dělení na lepší a horší typy škol. Jediným povinným testem ve Finsku je maturita. U studentů je pak kladen velký důraz na sdílenou odpovědnost. A výsledky se dostavily zhruba během deseti let. Dnes nejen patří finští žáci a studenti ke světové špičce, ale významně se u nich snížil i rozdíl mezi těmi, kteří pocházejí z rodin bohatých na společenský, ekonomický či kulturní kapitál, a těmi, kterým se toho naopak v rodinách nedostává.“ Jiří Zajíc v článku Začarovaný kruh (více k tématu selektivnosti školství a vlivu kulturního, sociálního a ekonomického zázemí rodičů na studijní dráhu dítěte čtěte níže)

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Víceletá gymnázia přiškrtit, nebo zadusit? V Česku letos odstartoval výzkum CLoSe – potrvá 7 let a sleduje například, jak se daří dětem z 5. tříd, které se dostaly, resp. nedostaly, na osmiletá gymnázia, jak se výběr školy promítl do jejich znalostí a dovedností a jak probíhá rozhodování o vzdělávací dráze u žáků s různým rodinným zázemím. Výzkumníci doufají, že závěry budou zajímat ministerstvo školství a další resorty, protože v ČR se „vzdělávací politika dělá spíše na základě osobních přesvědčení než na základě faktických údajů“. Více informací čtěte v blogu Daniela Münicha. K tématu doporučujeme také článek Jany Strakové věnovaný vlivu socioekonomického statusu rodičů na studijní dráhu dítěte a článek Jiřího Zajíce, který k tomuto tématu uvádí řadu detailních statistických údajů a srovnání, včetně návrhů na řešení.
  • Shodneme se na tom, co chtít po školách? EDUin zahajuje v lednu kampaň Česko mluví o vzdělávání (více zde). Smyslem je znovu a srozumitelně zformulovat cíle vzdělávání a navrhnout a prosadit opatření, která zajistí, že realizace změn ve vzdělávání v Česku nezačne s každým novým ministrem školství takzvaně od nuly a bude se opírat o dlouhodobou stabilní strategii. Prohlédněte si krátké video ke kampani, na kterém vystupují známé a zajímavé osobnosti veřejného života, a video, na kterém se k chybějící dlouhodobé strategii vyjadřuje náměstek ministra školství J. Nantl. A na závěr polemický článek, který hezky dokládá české přešlapování v zásadních otázkách rozvoje školství.
  • Máme znát všechno a povrchněji, nebo jen něco a do hloubky? Tuto otázku si kladou učitelé i odborníci již delší dobu. V českém kontextu ji řešíme často v konfliktu alternativní školy versus „ty běžné“ – k tématu čtěte blog Tomáše Feřtka. V zahraničí existují státy, které si na výše uvedenou otázku odpověděly otevřeně a přepsaly podle nich svoje vzdělávací programy – např. v Anglii si učitel dějepisu vybere, co bude učit, a klidně vynechá třeba Churchilla, zatímco ve Skotsku se učí encyklopedičtěji (z diskusního příspěvku Dominika Dvořáka pod článkem). Co my v Česku na to?
  • Reforma vysokých škol by mohla proběhnout bleskově: již v březnu 2013 chce ministr školství předložit vládě novelu VŠ zákona. Mezi zásadní změny, které vysoké školy v zásadě vítají, patří například akreditace celých škol, ne jen oborů a zavedení vzdělávacích standardů pro bakaláře, magistry a doktory. Více v článku Martina Rychlíka na České pozici.
  • Má přijímačky připravovat soukromá firma a kolik mají platit rodiče? Na Blistech se otevřela diskuse o tom, zda je správné, když přijímací zkoušky na střední a vysoké školy připravuje soukromá firma – kriticky vidí situaci Petr Hájek a napadá především firmu Scio a její placené přípravy pro žáky; reakci Scio čtěte zde.
  • Evropské peníze budou i v letech 2014-2020: slibuje v rozhovoru pro LN náměstek ministra školství Michal Zaorálek. Určeny budou hlavně na vzdělávání dospělých.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 11. 12. tisková konference České studentské unie představující výsledky průzkumu o kvalitě přípravy učitelů na pedagogických fakultách (Praha)
  • 11. 12. Statistika hrou – tisková konference ČSÚ (Praha)
  • 12. 12. konference Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy (Praha)
  • 13. 12. „Kdo bude zodpovědný za profesní podporu učitelů, když se ruší NIDV?“ – Kulatý stůl SKAV a EDUin (Praha)

 

Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.

 

Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments