bEDUin 40/2012

17. 12. 2012
EDUin
bEDUin

bEDUin

Co přinesl týden 10. – 16. 12. 2012

Témata týdne:

výzkumy gramotností TIMMS a PIRLS, kvalita vzdělávání a školství, volba prezidenta jako téma ve škole

Výrok týdne:

„Jsou to výsledky dobré práce našich učitelů,“ myslí si ministr. Změny jsou podle něj důsledkem změn ve školství v posledních letech, zejména reformy, která umožnila školám vyučovat podle vlastních vzdělávacích programů. Školy prý také dobře využily peníze z EU, které mohly čerpat na zkvalitnění výuky.“ Ministr školství k výsledkům výzkumů TIMMS a PIRLS českých žáků

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Nové výzkumy tvrdí, že se české děti zlepšily – opravdu? Nové výsledky českých žáků v testech přírodovědné a matematické gramotnosti (TIMMS) a čtenářské gramotnosti (PIRLS) vykazují podle MŠMT značné zlepšení oproti minulým letům a ministerstvo to přisuzuje dobré práci učitelů (viz citát, více také zde). Tomáš Feřtek ale upozorňuje na to, že srovnáváme nesrovnatelné; např. PISA, kde čeští žáci propadli, testuje 15leté děti, zatímco TIMMS a PIRLS testují žáky 4. tříd. Ve výzkumu také vyšlo, že se české děti do školy těší nejméně ze všech zkoumaných zemí (s nadsázkou k tématu také nové studentské video Zaškolu). Přečtěte si a poslechněte, co řekli o profesním rozvoji učitelů, nutném pro zlepšení výsledků českých žáků, představitelé MŠMT a další odborníci na Kulatém stole EDUin a SKAV. Doporučujeme též rozhovor s ministrem Fialou mmj. I o tom, co udělá MŠMT pro to, aby se do práce těšili také čeští učitelé…
  • Finsko, náš vzor? Doporučujeme výtah ze zahraničního článku, který mapuje základní rysy finského školství objasňující dle autorů úspěchy tohoto vzdělávacího systému. Je evidentní, že řada charakteristik a opatření je vázána na kulturní a další kontexty, nicméně byla by škoda vylít s vaničkou i dítě. Co může a má být pro české školství inspirace? A kdy se začne skutečně realizovat? UNICEF vydal manuál, který s tímto tématem značně souvisí: publikace Škola přátelská k dětem stojí na předpokladu, že kvalitní vzdělání je takové, které rozvíjí potenciál každého dítěte dle jeho potřeb a umožňuje mu dosáhnout jeho maximálního potenciálu.
  • Mluvme s dětmi (nejen) ve škole o volbě prezidenta: Studenti již „svého“ prezidenta zvolili – tipněte si, kdo z oficiálních kandidátů u nich nejvíce zabodoval (a nyní si svůj tip můžete porovnat s výsledky Studentských prezidentských voleb Člověka v tísni). Na internetu lze najít velmi zajímavé aktivity a materiály k diskusi se studenty na téma prezidentských voleb a kandidátů: metodika z dílny Skauta, přehled zajímavých projektů a metodik na webu Náš stát.
  • Přednáška o komunismu ve školách se nelíbila Karlovarskému kraji: Lídr krajských komunistů požadoval po ředitelích škol vysvětlení, proč nebyl na přednášku o komunismu (u příležitosti oslav 17. listopadu v rámci projektu Příběhy bezpráví) pozván nikdo, kdo tuto dobu prožíval pozitivně.
  • Vít Bárta o školství v předsilvestrovském tónu: Jak nejsme zvyklí v beduinovi upozorňovat na materiály takových politiků, nemohli jsme si tento nechat ujít – posuďte sami… Propagace lepšího školství podle V.B.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

Poslední týdny roku jsou i ve vzdělávání klidné 🙂 – pokud pořádáte akci zaměřenou na téma vzdělávání a školství, můžete ji uveřejnit zdarma v EDUkalendáři. Jednoduše vyplňte tento formulář, případně nás kontaktujte e-mailem, rádi Vaši akci uveřejníme. Výběr z akcí zveřejňujeme každé pondělí v beduinovi a zasíláme na tisícovky adres.

 

Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články