bEDUin 45/2011

14. 11. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 7.-13.11.2011

Klíčová témata týdne:

testování, rušení zvláštních škol, novela školského zákona, změna systému opravování maturitních písemek, sexuální výchova, půjčky na školné, smlouvy s rodiči

Výrok týdne

Pokud budeme testovat minimální znalosti, tak by to pro budoucí studenty škol s maturitou mělo být podobně legrační jako současná maturita nižší úrovně pro studenty slušných škol. Nic stresujícího.
poradce ministra, Václav Klaus pro ČT24

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Dosud nás ministr Dobeš uklidňoval, že testování v 5. a 9. třídách má sloužit jako zpětná vazba pro školy a rodiče. Nyní Dobeš díky nápadu svého poradce Klause plánuje, že výsledky testů rozřadí děti na ty, které mohou, a nesmějí získat střední vzdělání s maturitou. Po reakci médií se Klaus hájí tím, že testy by bylo možné opakovat, Dobeš sdělil na tiskovce jiný nápad – testy by mohl opakovat minimálně jedničkář, ten by měl dostat novou šanci (tedy čtyřkař nejspíš ne, u něj se pouze potvrdilo, co jsme celou základní školu věděli…). Tomu, jak ošemetné je „zařadit“ dítě do kolonky „nestudijní typ“, se věnuje v blogu Václav Vlk. V mimořádně pozoruhodném rozhovoru s ministrem (20 minut Radiožurnálu) se ukazuje, že Dobeš znovu vypouští do médií naprosto nepromyšlené nápady – například tvrdí, že o tom, k čemu by měly výsledky dětí sloužit, se bude rozhodovat až poté, co proběhne první ostrá verze testování… Na rizika ministerského nápadu upozornil EDUin v tiskové zprávě.
  •  

  • V rozhovoru pro LN nás předseda Asociace speciálních pedagogů varuje před prudkým nárůstem negramotných a agresivních dětí, což má způsobit jejich integrace ze škol speciálních do běžných základních. Pilař kritizuje vládní návrh na postupné rušení škol pro děti s lehkým mentálním postižením a argumentuje tím, že česká specialita nás chrání před vysokými procenty negramotných nebo pouličními gangy. Bohužel nevysvětlil, jak na tyto souvislosti přišel – negramotné v Británii tvoří například především přistěhovalci, situace se od české značně liší. Jestliže si pod pojmem inkluze představujeme to, že všechny
    děti ve třídě musejí nakonec zvládnout to samé, jak to ukazuje například i tento blog, pak je pochopitelné, že nám připadá v jakékoliv podobě nemožná. Zatím si nedoveme představit, že by měl učitel takové možnosti, aby každé dítě ve třídě mohlo pracovat dle svých možností do značné míry individuálně a uniká nám, že integrace umožňuje dětem naučit se žít s různými lidmi, kteří tuto společnost chtě nechtě tvoří. Protiváhu k Pilařovu názoru nabídl blog Pavla Košáka, strategii vlády vysvětluje její spoluautor Viktor Piorecký. Ministr Dobeš nám bohužel jasno do celé věci nevnesl – svým prohlášením, že neuvažuje o rušení
    speciálních a praktických škol, jen slovíčkaří a mlží – prohlášení se týká dětí s „výrazným“ mentálním hendikepem, o kterých strategie nehovoří.
  •  

  • ČMOS chce zpracovat návrh koncepce dalšího vývoje českého školství. Bohužel – ač se o vytvoření materiálu České školství – Co chceme rozhodlo v květnu, teprve nyní začaly přípravné práce, a tak aktivita ČMOS mnoho naděje nevzbuzuje.
  •  

  • Svaz měst a obcí varuje před novým systémem financování škol a vyzývá k reakcím. Celou koncepci i krátký komentář najdete zde.

O čem se diskutuje

  • Vládní zmocněnkyně požaduje okamžité stažení čítanky pro druháky, obsahující úryvek z knížky Začarovaná třída s údajně protiromskými výroky. V rozhovoru vysvětluje autorka knížky, Ivona Březinová, o čem celá kniha ve skutečnosti je.

Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 14.11. – STaN: Seminář o světové konferenci o nadaných z pohledu účastníků (Praha)
  • 19.11. – Beseda o Rodové cestě (Praha)

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články