bEDUin 9/2013

5. 3. 2013
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 25. 2. – 3. 3.

Témata týdne:

Dvě dobré špatné zprávy z českého školství, maturitní žebříčky, 2×5 Fialových opatření a Chládkovy kroky, známkování ve škole, Khanova škola, Zahrada hrou, denně volá na linku bezpečí skoro 700 dětí, profesor Hejný odpovídá v chatu na dotazy, nový televizní kanál pro děti začne vysílat v srpnu

Výrok týdne:

„Ke svým životním návykům zde [děti] také připojí schopnost posuzovat a odsuzovat a také si zvyknou, že jsou druhými posuzováni a odsuzováni. Všichni jsou poměřováni nesmyslným nástrojem, kterému se říká klasifikace. Hnedle vyjde najevo, které dítě je vnímáno jako dobré a správné a které naopak špatné. Děti to pak vyřeší po svém. Naučí se dělat věci tak, aby byly posuzovány dobře.“
Z komentáře Luboše Drobíka v E15.cz Školský systém aneb Děti v odšťavňovači

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Posuzovat kvalitu školy podle výsledků maturit je nesmysl: Aktuálně.cz publikovalo přehled, kde si můžete podle oboru či kraje zobrazit školu a její údajnou maturitní úspěšnost v procentech. Tomáš Feřtek vysvětluje, proč tímto způsobem v žádném případě tu nejkvalitnější školu nenajdete a proč Aktuálně.cz vlastně klame rodiče žáků.
  • Kudy dál s českým školstvím – a stihneme to? V nedělních Otázkách Václava Moravce vysvětlovat své plány ministr Fiala. Jeho kroky jsou pozitivně vnímány odborníky, na jejich reaizaci má ovšem jen málo času. Ministr hovořil i o kariérním řádu, inspirací a příkladem by mu mohl být projekt Nadace manželů Kellnerových Pomáháme školám k úspěchu – přečtěte si zkušenost z pražské ZŠ v Kunraticích, kde již se systémem podpory, zpětné vazby a hodnocení učitelů pracují. Ve škole díky penězům nadace funguje konzultantka-koučka, škola také zkouší párovou výuku.
  • Známkování aneb děti v odšťavňovači? pro srovnání sledujme také kroky, které navrhuje pro zlepšení českého školství stínový ministr Chládek (starší video zde). EDUin upozornil v tiskové zprávě na to, že až na návrh zavést povinně bezplatný poslední ročník školky jsou ostatní návrhy neproduktivní. Chládek také zmínil povinné zavedení slovního hodnocení v nižších třídách ZŠ – jako každá razantní změna ve školství narazí ve chvíli, kdy je povinná a zasáhne mnohdy nepřipravené školy. Postupné a metodicky podpořené zavedení změny by naopak smysl mělo. K tématu známkování na základních školách doporučujeme břitký komentář Luboše Drobíka v E15.cz.
  • Zkuste videolekce z matematiky v Khanově škole: Saša Rašilov namluvil řadu videolekcí z matematiky, které pocházejí ze slavné Khan Academy. Khanovu školu česky lokalizovala a překlady od nadšenců zajistila společnost SCIO.cz a Google. Děti se zde mohou poutavě učit látku z matematiky, fyziky, ale i jiných oborů.

Inspirace z (a do) praxe

  • I školní a školková zahrada může být místem, kde se děti přirozeně učí: Nadace Proměny pomáhá školám a školkám renovovat své zahrady tak, aby dětem nabízely přirozené a podnětné prostředí pro rozvoj  a hru. Nadace pomáhá školám získat grant, vytvořit projekt, zapojit do přípravy učitele, rodiče i děti a projekt realizovat. K tématu pořádá 3. 4. konferenci s názvem Zahrada hrou 2013.
  • Tip pro ředitele, jak ušetřit čas: Časopis Řízení školy nabízí ředitelům software, který pomáhá při řešení konkrétních pracovních situací. Produkt se jmenuje Magistr a lze jej bezplatně otestovat.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 6. 3. seminář „Asistent pedagoga pro žáky s odlišným mateřským jazykem“ (Praha)
  • 7. 3. seminář „Kariéra? Začínáme ve škole!“ (Praha)
  • 11. 3. seminář „Úvod do problematiky začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem“ (z cyklu tří seminářů) (Praha)
  • 12. 3. Konference k mimořádným událostem ve škole (Praha)
  • 14. 3. konference Společně – ke spolupráci školy, rodiny a neziskových organizací (Brno)
  • 14. 3. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak podporovat učitelskou profesi a udělat z ní ceněné povolání? (Praha)
  • 15. 3. Přednáška s diskusí na téma „První kroky k domácí škole“ (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články