Budou moci na odborných školách učit odborníci bez pedagogické kvalifikace? A proč ne na všech školách?

Co přinesl týden 12. 9. – 18. 9. 2016

Témata týdne: Další smutná zpráva. V minulém Beduinu jsme informovali o odchodu doc. PhDr. Věra Pokorné, propagátorky Feursteinovy instrumentální metody v ČR.  10. 9. 2016 navždy odešel také emeritní děkan a zakladatel Fakulty sociálních studií, sociolog Ivo Možný, který se velmi výrazně podepsal pod rozvoj polistopadového vysokoškolského vzdělávání v ČR a patřil k nejvýraznějším postavám svého oboru (iDNES.cz). Míra povědomí o problematice vzdělání v české populaci. Výzkumná společnost SC&C provedla pozoruhodný průzkum. Respondentům předložila evidentně sugestivní výroky týkající se školství a posuzovala míru ztotožnění. Míru interpretační objektivity nechť posoudí čtenář sám… Další testy v přijímacím řízení na české VŠ? Centrum pro talentovanou mládež oznamuje, že Ekonomický institut FSV UK, který přijímá podle testů Scio, bude uznávat i výsledky tzv. AP testů. Začíná Týden vzdělávání dospělých. Přehled akcí… Vím, co jím? Na středních školách nebude platit omezení týkající se nápojových a jídelních automatů, informuje Česká středoškolská unie.

Výrok týdne: 

„Často je svet detí taký vzdialený svetu učiteľov, že sa veľmi ťažko hľadajú prieniky. Tým, že je ťažké nájsť niečo, čo by deťom ten zmysel dávalo, tak sa učitelia uchyľujú k tomu, že opakujú svoj starý spôsob učenia a tým posilňujú, čo deti od školy odpudzuje. Niekedy si pomáham porovnaním – keď deťom nejdú diktáty, tak učitelia dávajú viac diktátov, lebo si myslia, že sa ich tým deti naučia viac písať.” Hana Košťálová, vedoucí projektu Pomáháme školám k úspěchu, v rozhovoru pro slovenský deník N v odpovědi na otázku “Proč se dnes děti často necítí ve škole dobře?”.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • O ČEM VYPOVÍDAJÍ PROGRAMY POLITICKÝCH STRAN VZHLEDEM KE VZDĚLÁVÁNÍ (HNUTÍ ANO, ČSSD)

V období před volbami do krajských zastupitelstev a horní komory parlamentu dochází k aktualizaci politických programů. Jejich pevnou součástí, jak lze předpokládat, je i vzdělávací politika. EDUin se rozhodl podrobit politické programy největších politických sil hodnocení v tomto směru. Dle preferencí největší favorit voleb, Hnutí Ano, staví v politickém programu na floskulích bez návrhů skutečných řešení. Byť je řada z nich ideově smysluplných (např. podpora učitelů), jsou doplněny o návrhy kontroverzní a protichůdné současným trendům (např. návrh návratu ke standardizovaným osnovám). Ještě překvapivější je ovšem skutečnost, že ČSSD, která v současnosti ovládá většinu krajů i ministerstvo školství, nepovažuje vzdělávání za důležité natolik, aby v jejím programu mělo vyčleněnu vlastní kapitolu (na rozdíl např. od horníků). V příštím týdnu přineseme hodnocení dalších programů. Na téma voleb a zaměření volebních programů na zástupné problémy komentář Boba Kartouse pro HN.

  • PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY NA SŠ BUDOU MÍT NULOVÝ EFEKT. ZATÍM…

V tomto školním roce proběhnou poprvé povinné přijímací zkoušky do většiny maturitních oborů (HN). Zákon předpokládá, že obory, pro které tato povinnost platí, použijí testy Cermatu a dají jim váhu minimálně 60 % v konečném hodnocení přijímacího řízení. Deklarovaným cílem má být zvýšení úrovně uchazečů o studium maturitních oborů. Cílem nedeklarovaným, přesto zjevným, je snaha přesměrovat část uchazečů na učiliště. Ani v jednom případě však přijímací zkoušky předpoklad nenaplní. I v případě, že uchazeč nezvládne plošné testy, jej může ředitel střední školy přijmout. Na neefektivnosti zkoušek se shodli účastníci posledního setkání diskusního cyklu Akvárium. Jaroslava Simonová, výzkumnice z Ústavu pro výzkum a rozvoj vzdělávání přesto vidí riziko zanedbání vzdělávání těch dětí na ZŠ, které se nebudou hlásit na maturitní obory. Příprava se bude soustředit na přijímací testy. V budoucnu navíc hrozí restrikce na úrovni státu i krajů. Alternativou k testům by mohla být žákovská portfolia, která dokáží zachytit mnohem širší spektrum předpokladů.

  • UČITELÉ ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ NA SŠ BEZ PEDAGOGICKÉ KVALIFIKACE? PROČ JEN TAM?

Ministryně školství Kateřina Valachová oznámila, že učitelé odborných předmětů na SŠ by mohli učit bez pedagogické kvalifikace (ČTK, České noviny), ovšem za předpokladu, že budou v dané oblasti „uznávanými odborníky“. Stát tak chce řešit evidentní nedostatek učitelů na této úrovni vzdělávání. Podobný problém však čeká základní a střední školy i v souvislosti s všeobecně vzdělávacími předměty, jak ostatně uznává sama ministryně (iDNES.cz). Zde se zatím ministerstvo k řešení neodhodlalo a dojde na něj pravděpodobně až v okamžiku, kdy učitelé ve školách fyzicky nebudou. Učitelé budou jedním z klíčových témat studie, kterou pro výroční konferenci Aspen Institute Prague připravuje ve spolupráci s řadou odborníků EDUin. Studie přinese konkrétní návrhy na řešení a očekává se, že k nim ministryně školství zaujme konkrétní postoj. O učitelích se mimochodem rozvykládal v pořadu DVTV guvernér ČNB Jiří Rusnok.

  • PODNIKAVOST a VZDĚLÁVÁNÍ

Šestnáct tipů na rozvoj podnikavosti přináší poslední newsletter projektu Mimo školu, který akcentuje vzdělávání za hranicemi vzdělávacích institucí. Jsou mezi nimi články typu Jak jsem si podělal život odchodem z firmy kvůli startupu, aplikace od Coursery týkající se businessu či audiobiografie Steva Jobse. Ve Vídni probíhá právě v těchto dnech International Summit for Educators, jehož bude podnikavost ústředním tématem. Díky iniciativě JA Czech, jejíž celoevropská platforma konferenci pořádá, se akce zúčastníme a přineseme další informace.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 20. 9., 17.00, Peďák+, EDUpoint, Jak využít prvky Montessori pedagogiky v klasické výuce?
  • 20. 9., 19.00, Praha, Školství slepé vůči LGBT+ lidem?
  • 29. 9. , 15.00, Kladno, Smažme rozdíly. O inkluzi věcně i zážitkem
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Denise Melvin
Denise Melvin
3 years ago

Přijímačky do většiny maturitních oborů – NESMYSLNÝ STRES PRO DĚTI A JEJICH RODIČE. Cermat, Cermat …….. nejekonomičtější by bylo Cermat i s jeho pseudoodborníky ZRUŠIT. Nejlepší by bylo hodnotit děti průběžně po celou dobu středoškolského vzdělávání a maturitu jako naprostý DILUVIÁLNÍ PŘEŽITEK ZRUŠIT. Jak ubohé hodnotit kvalitu dospívajícího člověka na základě výsledku jedné zkoušky, realizované v průběhu jediného dne. Jako by celý život mladého člověka záležel na výsledku jedné jediné zkoušky. Testy na střední školy, maturitní testy …… Zaškatulkovat mladého člověka. Ještě zavést testy před vstupem na mateřské školy, testy vždy po deseti letech – ve třiceti, čtyřiceti, padesáti, šedesáti… Více »