Dobré projekty na podporu učitelů už existují

Co přinesl týden 19.- 25.5. 2014

Témata týdne: Úspěch pro každého žáka, kdo radí Chládkovi, vládní výjimka pro „nekvalifikované“, manko v  penězích na vědu, jaký je váš názor na Strategii 2020?, na novelu nejsou peníze, jak školy podporují zdraví dětí, film o Romce v Cannes, Fendrych o Chládkovi, jak neuvíznout v sociálních sítích, Babiš přidá učitelům, pro a proti testování ve 4. a 8. třídách, Comenia Script bude levnější, cena pro chlapy, Chládek o maturitách, přijímačkách a svém titulu, klubovna na kolečkách, mistrovské zkoušky na většině oborů, kdo má letos umělecké střevo, peníze pro pražské VŠ.

Výrok týdne:

„Jestliže podporujeme žáky v individuálním učení, musíme také vnímat individualitu učitele a nesnažit se ho nacpat do nějakých, byť dobře myšlených, škatulek. Je třeba poskytnout učitelům autonomii. Zároveň je učitel odpovědný za výsledky svých žáků. Dobrých výsledků však může dosáhnout pouze v atmosféře sociální pohody a důvěry. Odpovědnost za její vytváření mají lídři škol, ředitelé. Otázkou ale je, kdo vytváří prostředí pohody pro ředitele? A tohle je podle mě záležitost systémová. Potřebujeme, aby stát začal učitele i jejich vedení podporovat opravdu systematicky.“ Hana Košťálová v úvodním vystoupení na konferenci Úspěch pro každého žáka.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Vyjádřete se ke Strategii 2020. Ministerstvo poslalo do připomínkového řízení dokument, který určí směr a priority českého vzdělávání. Tisková zpráva EDUin vysvětluje, proč je důležité tuto možnost nepropásnout a nabízí dokument ke stažení. O představení Strategie 2020 informovala ČT24, nekonstruktivně ji komentovala Anna Putnová z TOP09.

  • Úspěch pro každého žáka. Podpora učitelů (jejíž význam zdůrazňuje i Strategie 2020) byla tématem konference, která proběhla 15. května v pražském DOXu. Hlavní část programu tvořily prezentace různých způsobů podpory pedagogů, které se v českých školách již úspěšně uskutečňují. Podívejte se na videozáznamy vystoupení  a shrnutí prezentací.
  • Inspekce sbírá informace. Česká školní inspekce zahájila výběrová šetření ve 4. a 8. třídách na čtyřech stovkách základních škol. Hlavní inspektor Tomáš Zatloukal vysvětluje v ČT24 důvody šetření. Ondřej Hausenblas z PedF UK a Miroslav Hřebecký z EDUin vyjadřují ve vysílání pochybnosti o přínosu tohoto testování.

  • Výjimky pro učitele směřují do Sněmovny. Vláda schválila novelu, která umožní některým „nekvalifikovaným“ pedagogům dál učit. Ministerstvo chce předejít hrozícímu kolapsu, předseda školského výboru Jiří Zlatuška ale výjimky odmítá. Komplikované případy však výjimky nevyřeší, o možnosti konzultovat řešení s MŠMT informoval EDUin.

  • Jak školy přispívají ke zdraví dětí. Česká školní inspekce podala zprávu o pěstování zdravých životních návyků v českých školách. Hygienici školám doporučili omezit vepřové maso, ministerská vyhláška zakáže sladkosti ve školních automatech. Infografika na portálu denik.cz srovnává tloušťku malých Evropanů a informuje o jídelních návycích českých dětí. Monika Maurerová hovoří o Prague Food Festivalu, který představil příkladné školní jídelny.

Inspirace z (a do) praxe

  • Na Facebooku bezpečně. Vyhnout se nástrahám sociálních sítí vám pomůže 6. díl seriálu Jak na internet.
  • Klubovna, co přijede za dětmi. Pro děti z vyloučených lokalit zajišťuje mimoškolní aktivity klubovna na kolech.
  • Co dobrého dělají chlapi pro chlapce. Projekt Patron, který umožňuje chlapcům z dětských domovů potkávat se s muži z reálného světa, nedávno získal prestižní ocenění SocialMarie za sociální inovace. Přečtěte si rozhovor s Wandou Moser-Heindlovou, zakladatelkou nadace Unruhe, která cenu uděluje.
  • Letošní umělecká střeva. Vítězný projekt Podepište se, prosím! vytvořili studenti gymnázia E. Krásnohorské.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 28.5. Vliv školy na aktivní přístup mladých lidí. (debata, Praha)
  • 29.5. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (schůze, Praha)
  • 29.5. Exkurze po školních zahradách (Nadace Proměny, Praha, Český Brod, Sluštice)
  • 30.5.  CLIL – nové výzvy a trendy (celostátní kulatý stůl, Praha)
  • 2.6. Vyhlášení ceny Gratias Tibi (Praha, Lucerna)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

1
Přidat komentář

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová

Jestliže podporujeme žáky v individuálním učení, musíme také vnímat individualitu učitele a nesnažit se ho nacpat do nějakých, byť dobře myšlených, škatulek. Je třeba poskytnout učitelům autonomii. Zároveň je učitel odpovědný za výsledky svých žáků. Dobrých výsledků však může dosáhnout pouze v atmosféře sociální pohody a důvěry. Odpovědnost za její vytváření mají lídři škol, ředitelé. Otázkou ale je, kdo vytváří prostředí pohody pro ředitele? A tohle je podle mě záležitost systémová. Potřebujeme, aby stát začal učitele i jejich vedení podporovat opravdu systematicky.“ Hana Košťálová v úvodním vystoupení na konferenci . Že by se někomu konečně otevřely oči? Vždyť doteď mohli… Více »