Ekonomický růst souvisí s kvalitními učiteli ve školách

Co přinesl týden 15. – 21. 9. 2014

Témata týdne: Psycholog Zdeněk Vybíral ukazuje na frazeologii manuálu k Operačnímu programu výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), jak se vzdělání dostalo do područí banálního, ideologizovaného, manažerského jazyka (Respekt). Robin Ibl, Pro středoškoláky.cz, objasňuje, co současným aktivním středoškolákům ve školách chybí. Tomáš Feřtek se ptá, zda je ministr Chládek agentem komerčních firem. Ondřej Liška se v projevu ke Dni demokracie (15. 9.) vyjadřuje k potřebě vzdělávat k demokracii. Bankéři spojení v České bankovní asociaci vyrazili do škol vzdělávat. Bob Kartous upozorňuje na trend vyvádějící vzdělávání ze škol. Microsoft koupil Mojang, tvůrce hry Minecraft, a chce využít jejího vzdělávacího potenciálu. Eduína, cena za inovace ve vzdělávání, otevřela nominace. 

Výrok týdne:

„Neznám přesně rozložení kvality učitelů v ČR, ale pokud můžeme vycházet ze situace v USA, pak nahraďte 5 % nejhorších učitelů průměrnými a dostanete se ve výsledcích PISA na úroveň Finska.“  Profesor Eric A. Hanushek (Stanford University) během své přednášky v CERGE-EI (18. 9. 2014) o souvislosti mezi vzděláváním, kvalitou učitelů a ekonomickým růstem. Rozhovor s prof. Hanushkem a Danielem Munichem z CERGE-EI přineseme na EDUin.cz. 

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Vzdělání určuje ekonomický růst. V CERGE-EI vystoupil 18. 9. 2014 Eric A. Hanushek (Stanford University). Jeho tezemi jsou závislost ekonomického růstu na výsledcích vzdělávání, klíčová role učitelů a potřeba efektivního hodnocení. Obsáhlý rozhovor s profesorem Hanushekem najdete během týdne na EDUin.cz.
  • Otevřené vzdělávací zdroje. V EDUpointu Praha proběhlo první setkání k tématu Otevřených vzdělávacích zdrojů (Open Educational Resources, OER). Jde o všechny druhy textových, grafických, softwarových a jiných materiálů, využitelných pro vzdělávání. V ČR se snaží o jejich budování a popularizaci např. Wikimedia ČR. OER zahrnuje i koncept připravované Strategie digitálního vzdělávání 2020.
  • Novela školského zákona ve 2. čtení. Sněmovna v 1. čtení schválila novelu školského zákona. Nejčastěji skloňovanými změnami jsou přístup k žákům se speciálními potřebami (zde rezonuje zejména téma praktických škol), mistrovské zkoušky pro učně, zákaz automatů se sladkostmi a jednotný registr učitelů. Právě k registru, který obhajuje ministr školství Marcel Chládek, směřují výrazné výhrady, např. od Václava Klause ml. K tématu zbytečných regulací se vyjádřil Petr Fiala.
  • Budoucnost e-learningu. V korejském Soulu proběhla mezinárodní konference k e-learningu. Evropskou koncepci představila Kateřina Hořavová, spolupracovnice EDUin. ČR dosud vlastní koncepci nemá, MŠMT ji připravuje. Veřejná diskuse byla ukončena 21. 9. 2014. Strategie počítá s horizontem roku 2020. Jaké jsou její hlavní cíle?
  • Standardizované zápisy. Ministerstvo školství vydalo doporučení školám ve věci zápisů do škol. Cílem je nastavit jednotný čas a průběh zápisu. MŠMT zároveň vydalo tzv. Desatero pro rodiče, manuál k přípravě na školní docházku. Názor EDUin: Potřeba „standardizovat“ zápisy do škol vznikla bez přirozené poptávky. Není na škodu mít na jednom místě shromážděné požadavky úrovně nastupujících školáků, standardizace zápisů je ale zbytečným krokem, zvážíme-li potřebnost. Existují mnohem palčivější problémy.

  • Střety zájmů nad jednotnými přijímačkami. Poslední Kulatý stůl SKAV byl věnován tématu jednotných přijímaček na SŠ. Shrnutí závěrů a videozáznam najdete v úterý na www.eduin.cz.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

EDUin startuje EDUpoint Praha! Místo, kde je vzdělávání doma. Pevnostní 651/8, 162 00 Praha 6. Pravidelný úterní EDUhub (13:00 – 18:00) – síťujte se, nebo si dělejte na svém. Kontakt: Tamara.kovacova@eduin.cz.

  • Jak využít designového myšlení k řešení problémů ve škole. Workshop pro ředitele (23.9., Langhans,Praha)
  • Úspěch pro každého žáka, setkání leaderů vize (24.9., DOX, Praha)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
4 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš Vrba
Luboš Vrba
6 years ago

U nás někomu vysvětlovat souvislost mezi úrovní vzdělávání a ekonomikou nemá asi cenu. Buď naše školství řídí naprostí ignoranti a nebo škůdci, kteří to dělají záměrně.

Irena Duviová
Irena Duviová
6 years ago

Mám doma předškoláka a proto jsem se dívala na ono „Desatero“ zveřejněné MŠMT. Přijde mi hrozný jazyk, kterým je napáno – vypadá to, že naše děti jsou předměty,které by měly splňovat nějaké parametry. Spousta zbytečných cizích slov, asi aby text působil dostatečně odborně? A pak u některých bodů mám pocit, že by s jejich splněním měla problé většina nás dospělých.

Bob Kartous
Editor
6 years ago

Zdravím, paní Duviová. Víte, někdo na příslušném odboru MŠMT požádal někoho z příslušné organizace zřizované MŠMT, aby takový materiál poslali. Oni zkopírovali skripta pedagogické elementaristiky a poslali jim to, načež bylo velké dílo završeno technologicky jistě složitým uploadem na web ministerstva.) Skutečný rádce by musel, jak správně podotýkáte, mluvit srozumitelně a zejména by musel nabídnout možnost, jak dítě sledovat a případně v daných oblastech rozvíjet. Nicméně to nikdo ze zapojených do složitého procesu tvorby desatera pravděpodobně neumí. Kvalita materiálu mě vede k podezření, že se vše odehrálo pod patronací tiskového odboru.)

Zdeněk Slejška
Admin
6 years ago

Ještě pro paní Duviovou zde nabídka, jak to také může vypadat: http://www.rodicevitani.cz/pro-rodice/co-musi-umet-pri-zapisu-predskolak/