Jak si poradit se školními akčními plány a co přinese PISA 2015

Co přinesl týden 27. 11. – 4. 12. 2016

Témata týdne: Proč děti končí se sportem (vzděláváním). Devět důvodů, proč děti ztrácejí motivaci ke sportu. Hrozby „Tlak na výkon“, „Už to není zábava“ či „Strach dělat chyby“ důvěrně připomínají problém ztráty motivace ve vzdělávání. Co byste si přáli vědět o vzdělávání? Nadační fond Otakara Motejla zveřejnil tzv. wishlist k datasetům informací, které by měly být veřejně dostupné. V případě vzdělávání se nabízí paralela se snahou donutit MŠMT k pravidelnému zveřejňování statistických dat o maturitních úlohách, ale třeba vás napadnou další… Odhad zájmu uchazečů o vysokoškolské obory. Společnost Scio vydala výsledky svého průzkumu zájmu letošních maturantů o studium na VŠ. Velký zájem je o obory lékařské (aktualizováno, za chybu se omlouváme). Průzkum proběhl v červnu, kdy studenti ještě navštěvovali 3. ročík, nestálost jejich rozhodnutí je velmi vysoká. S architektem kariérního řádu proti kariérnímu řádu. Spolek Učitelské profesní sdružení vydal zprávu, v níž se staví proti navrhované podobě kariérního řádu. Odkazuje ve své argumentaci na obavu Tomáše Janíka (PedF MU) z „de-kvalifikace“ učitelů. Tomáš Janík je přitom jedním z tvůrců návrhu. Žáci neumějí používat své znalosti, je to především proto, že badatelský způsob výuky se na našich školách téměř nevyskytuje, ukázalo mezinárodní šetření TIMSS. Národní zprávu zveřejňuje Česká školní inspekce.

Výrok týdne:

„České děti zvládaly matematiku i dějepis v němčině, podle německých osnov a podle německého zkušebního řádu. Proč by to nemohly zvládnout turecké nebo arabské děti?” Georg Krapp v nedávném rozhovoru pro Respekt. Krapp je bývalý ředitel česko-něměckého gymnázia Na Pražačce a berlínské Albert Sweitzer Schule. Z berlínského gymnázia, které mělo být kvůli špatným výseldkům zavřeno, vybudoval žádanou školu. O jeho nadcházejícím workshopu vice v rubrice Praxe.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • EDUÍNA 2016: VÝLUKA, MAPA SPOLEČENSKÝCH STEREOTYPŮ, JAN SOKOL

Ve čtvrtek 1. 12. 2016 byly v Mramorovém sále sídla České spořitelny v Rytířské ulici v Praze zveřejněny výsledky ceny Eduína 2016 za inovace ve vzdělávání. Ceny jsou udělovány projektům, institucím, firmám, spolkům či jednotlivcům, kteří do vzdělávání úspěšně vnášejí novátorské prvky. Ceny jsou udělovány v kategoriích hodnocení odborné poroty, hodnocení veřejnosti a v podobě uvedení do Auly Slávy za celoživotní přínos vzdělávání v ČR. Hlavní cenu veřejnosti si odnesl studentský spolek Výluka, který sdružuje studenty vysokých a středních škol se zájmem o učení. Další ocenění v této kategorii směřují na Masarykovu univerzitu za projekty Badatelna a Science slam MUNI. Hlavní cenu odborné poroty získal projekt Mapa společenských stereotypů centra DOX, grafický materiál s metodikou do výuky na ZŠ a SŠ. Dále byly oceněny projekty Příběhy našich sousedů (Post Bellum) a Pravidelná mezigenerační setkání „Povídej“ (Mezi námi). Do Auly Slávy byl uveden profesor Jan Sokol, vysokoškolský učitel, někdejší ministr školství, propagátor Wikipedie a ambasador zapojení seniorů do práce na tomto globálním internetovém projektu. Eduínu podporuje Nadace Depositum Bonum České spořitelny, partnery jsou informační systém Bakaláři software s.r.o. a nakladatelství Wolters Kluwer. Podívejte se na fotografie ze slavnostního vyhlášení.

  • ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁNY JSOU ZDE

Národní ústav pro vzdělávání zveřejnil videometodiku k přípravě tzv. školních akčních plánů a plánů aktivit. Školní akční plány mají navázat na tzv. místní akční plány a krajské akční plány, které mají na různých úrovních představovat konkrétní plán rozvoje předpokládající využití prostředků z fondů EU. Metodika slibuje zájemcům objasnit, jak stanovovat cíle akčních plánů a kritéria jejich hodnocení. Nabízí také návod, jak sladit strategie v akčních plánech s tzv. šablonami, prostřednictvím kterých je možné získat prostředky z aktuálního Operačního programu věda, výzkum, vzdělávání přímo pro školy. Na důležitost (a možnost promarnění příležitosti) akčních plánů upozorňuje také nedávno zveřejněný Audit vzdělávacího systému v ČR.

  • AUTORSKÝ ZÁKON A OTEVŘENÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Poslanci sněmovny byli otevřeným dopisem vyzváni k tomu, aby v rámci hlasování o novele tzv. autorského zákona podpořili další rozvoj otevřeného vzdělávání v ČR. Dopis Aliance pro otevřené vzdělávání žádá poslance, aby schválili pozměňovací návrh poslance Vladimíra Koníčka, který předpokládá, že vzdělávací materiály vytvořené za veřejné prostředky bude možné volně využívat ke vzdělávání a výuce. Požadavek na to, aby byly tyto materiály volně přístupné k dalšímu použití ve vzdělávání je v souladu se Strategií digitálního vzdělávání, která byla přijata MŠMT v roce 2014.

  • PISA 2015 A OTÁZKY Z TÍM SPOJENÉ

Výsledky PISA 2015 budou zveřejněny ve dvou zprávách, z nich jedna se zaměřuje na problematiku rovnosti a excelence ve vzdělávání, druhá na oblast politiky a praxe úspěšné školy. Výsledky posledního kola mezinárodního šetření PISA, které je realizováno ve tříletých cyklech a zaměřuje se na matematickou gramotnost, čtenářskou gramotnost a výsledky v přírodních vědách budou zveřejněny prostřednictvím online přenosu v úterý 6. 12. dopoledne. Na zveřejnění výsledků bude navazovat webinář s ředitelem pro vzdělávání při OECD Andreasem Schleicherem (od 15:00). Během webináře bude možné přímo diskutovat nad výsledky výzkumu, nutná je registrace.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 6.12., 17.00, Edupoint Praha, Otevřená třída – Tělocvik s cirkusovou průpravou
  • 7.12., 17.00, Praha, Bude učitelská profese existovat ještě za deset let?
  • 8.12., 10.00, Praha, Kulatý stůl SKAV a EDUin – Co pozitivního a negativního se stalo ve školství v minulém  školním roce?
  • 9.12., 9.30, Praha, Mediální obraz rozvojových témat
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
8 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Rusek
Martin Rusek
3 years ago

Stále si kladu otázku, proč to EDUin vlastně dělá? V tomto newsletteru se objevuje jeden zoufale trapný útok na jednoho z našich předních odborníků na vzdělávání, když už si člověk říká, že se dočká něčeho solidního, tvůrce textu o testování PISA si střihne chybu, která ukazuje, že tématu nerozumí.
Ano, medializujme otázku školství. Proč ale útočně? Proč s pomocí lidí, kteří nejsou odborníci?

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
3 years ago

Spolek EDUin předvádí neschopnost číst s porozuměním. Listopadové prohlášení UPS odkazuje na T. Janíka v odstavci věnovanému zpochybňování pedagogického vzdělání (odstavec třetí) – nikoliv v odstavci odmítajícím kariérní řád (odstavec první). Hlavní myšlenka každého odstavce byla dokonce graficky zvýrazněna. Eduinský titulek „S architektem kariérního řádu proti kariérnímu řádu“ je tudíž zcela nesmyslný a zavádějící.

Josef Soukal
Josef Soukal
3 years ago
Reply to  Zdeněk

Otázka je, jestli spolek EDUin vůbec chce číst s porozuměním.

Vladimir Stanzel
Vladimir Stanzel
3 years ago
Reply to  Josef

Experti zkrátka neměli svůj den, ale určitě v nejkratším možném termínu svůj omyl napraví. https://www.youtube.com/watch?v=kSqiCb_YED8

Vladimir Stanzel
Vladimir Stanzel
3 years ago

Zajímavé, že ani po třech a půl dnech od upozornění nikdo z EDUinu ono nesmylné tvrzení neopravil. Z toho lze vyvodit, že šlo od začátku o záměr a snahu poškodit UPS.

Vladimir Stanzel
Vladimir Stanzel
3 years ago
Reply to  EDUin

Nezlobte se na mě, paní Lánská, ale to, co Váš kolega uvedl (spojil nevhodnou zkratkou dvě různé informace + formulace titulku), se neshoduje s podstatou textu UPS. Čtenář, který nesestoupí „ad fontes“, si pak na základě formulací uvedených ve Vašem článku zákonitě pomyslí, že členové UPS mají problémy s logikou. Tak zkrátka působí pragmatická rovina onoho textu. Názor tří bohemistů, kteří Vás na tento problém upozornili, se ovšem nevyrovná jednomu „expertu“ EDUinského ražení, takže se opravy evidentně nedočkáme. To je pro nás opravdu povzbuzující a obohacující zjištění a ukázka pochopení a porozumění v praxi. Po vzoru M. Komárka z ČŠ… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
3 years ago
Reply to  Vladimir

V případě eduinských expertů se zjevně primárně jedná o problémy s etikou.