Méně maturantů vzdělanost národa nezlepší

Co přinesl týden 16.- 22.6. 2014

Témata týdne: Co pro vás udělá mentor, dětské skupiny podpořeny, 5 nových předmětů Jana Bílého, Strategie 2020 pod drobnohledem, děti společně proti šikaně, proč je škola nudná, Klaus jr.: co ve školství škrtnout, jak dopadla maturita, cíle Romské strategie 2020, Liška za katedrou, prorektor UK o osmiletých gymnáziích, půvab Montessori pedagogiky, neúměrná odpovědnost učitelů za úrazy, úspěch pardubické Extra třídy, přibudou místa ve školkách, proč se nebát tabletů, obce chtějí praktické školy, co přináší loutka do výuky, neznámkovací experiment.

Výrok týdne:

„Původně jsem byl pro osmiletá gymnázia, ale čím jsem starší, tím méně se jich zastávám. Ano, ta staví sociální bariéru velmi brzy. Jedněm pomáhají, druhé odstavují. Ve věku deseti let nejde příliš o inteligenci dítěte, jeho přání, ale mnohem více o motivaci rodičů, jejich tlak, dril, přípravné kurzy. Já sám se považuju za selfmademana a jsem na to patřičně hrdý, na druhou stranu si uvědomuji, že mnoho dětí tímto filtrem neprojde ne proto, že by nebyly chytré, ale proto, že nemají ty správné rodiče se správnými kulturními vzorci. Přitom tady je rozhodující nástup na dráhu elitního vzdělání a elitního postavení.“ Jan Konvalinka, prorektor Univerzity Karlovy v rozhovoru pro on-line magazín časopisu Vesmír.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Státní maturita dopadla nejhůře za čtyři roky existence. Ministr školství výsledky komentoval s tím, že je třeba snížit počet maturantů, podobné názory vyjádřili i další zástupci škol a zaměstnavatelů. Tomuto názoru oponuje Tomáš Feřtek v rozhovoru pro DVTV, kde vysvětluje, že méně maturantů vzdělanost národa nezvýší. Přehled mediálních vystoupení k maturitě najdete na stránkách eduin.cz, na stránkách rozhlasu najdete i přehlednou tabulku výsledků.

  • Co čekat od Strategie 2020. Kulatý stůl SKAV a EDUin se zaměřil na přínosy a nedostatky tohoto dokumentu. Anna Pons, analytička z OECD, upozornila na vysoký podíl žáků v odborném vzdělávání a nutnost situaci řešit. Na fakt, že dokument je vágní a nepojmenovává jasně smysl vzdělávání, upozorňuje Petr Daniš na blogu eduin.cz.

  • Exministr za katedrou. Ondřej Liška podpořil kampaň Chci učit a stal se na hodinu učitelem. S žáky probíral v přírodopisu téma záplav a jejich ekologických souvislostí. Svůj výkon hodnotí na videu bezprostředně po hodině.

  • Škola děti baví čím dál méně. Ukázalo to šetření České školní inspekce ve 4. a 8. třídách, které odhalilo postupnou ztrátu motivace dětí dál se učit a rozvíjet. O příčinách tohoto trendu hovoří Ondřej Šteffl v pořadu Hyde Park na ČT.

  • Dětské skupiny s výhradami. Sněmovna schválila předlohu zákona o dětské skupině. Lesní školky a rodinná centra dostaly roční odklad pro registraci, Asociace lesních MŠ zpochybňuje počet toalet coby měřítko kvality předškolního zařízení. Zcela neuspěl návrh zmírnit požadavky na očkování dětí, Liga lidských práv kritizuje argumentaci poslanců. 

Inspirace z (a do) praxe

  • Mýty o tabletech pod lupou. Ondřej Neumajer rozebírá a komentuje výhrady proti využívání tabletů ve výuce.
  • Člověk v tísni vystavil vysvědčení českému školství. Nové číslo časopisu Zvoní! přináší rozhovor s ministrem Marcelem Chládkem a reportáž z běžné školy, která přijala dítě s Downovým syndromem.
  • Montessori v kostce. Video, které slibuje udělat z diváků příznivce této pedagogiky ve čtyřech minutách. Sledujte samostatnost čtyřletého dítěte a sebejistotu, s jakou pracuje, tvoří a pohybuje se v prostředí školky.
  • Extra třída v televizi. Osmáci z pardubické školy Studánka se inspirovali pořadem Chcete mě?, který pomáhá opuštěným zvířatům. Vytvořili videospoty a kalendáře dostali možnost svoji iniciativu v České televizi představit.
  • Loutky do škol. Seminář Loutka jako nástroj vzdělávání naučí pedagogy využívat principů divadla.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 29.6. Škola pro 21. století (setkání věnované proměně školy, Praha)
  • 29.7. Ahoj školo, sbohem přírodo (seminář s Guntherem Grünem, Praha)

72
Přidat komentář

avatar
72 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
15 Comment authors
PerunkarvaiovasnirchsnirchOldřich Botlík Recent comment authors
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Josef Soukal
Josef Soukal

„Méně maturantů vzdělanost národa nezlepší“ … a spousta polovzdělaných držitelů maturitních diplomů ji snad zlepšila?

Harry
Harry

Pane Soukale, máte naprostou pravdu, ale Feřtkům, Štefflům a některým podobným to prostě nevysvětlíte.
Před chvilkou jsem narazil na jeden blog, kdo je to velmi trefně popsáno, tak dávám na něj odkaz:
http://mazal.blog.idnes.cz/c/414750/Maturita-pro-kazdeho-je-nebezpecny-nesmysl.html

Oldřich Botlík

Slova „vzdělanost národa“ mají zcela jistě celé spektrum významů. Na jednom konci tohoto spektra je něco jako statistika: namísto každého jedince si můžeme představit soubor všech jeho školních hodnocení, které získal. Tyto známky, poznámky, vysvědčení, výuční listy, diplomy, tituly a vědecké hodnosti pak lze podle libosti slučovat do skupin a v nich třeba sčítat a počítat procenta. Nebo si vybírat ty „nejhodnotnější“ dosažené. Například pravidelný mezinárodní sociologický průzkum European Social Survey rozlišoval v roce 2012 v ukazateli „Highest level of education“ celkem 28 hodnot (možností nejvyššího dosaženého vzdělání). Chtěli-li bychom poměřovat vzdělanost národa například tímto ukazatelem, je snad zcela zřejmé,… Více »

Sam

Pan Mazal to napsal přesně, koneckonců to všichni vědí, ale všem ta hra z nějakých důvodů vyhovuje, jinak by dávno byla změněna. Bud lidé nepřišli na to, že je to cesta do pekel, nebo se politici bojí změny a tak nám grafech předvedou tu rostoucí vzdělanost (měřeno vstupy na SŠ, VŠ), někdy i ukončeným vzděláním a divíme se, že systém placený za kus je nemotivační a nemá výsledky. Všechny ty nadstavby a učnáky s maturitou jsou jen proto, že vzdělání (= diplom, ne dovednosti a hodnoty člověka) vyžaduje živnostenský zákon, všechny výběrové řízení – a tak se všichni honíme za… Více »

Oldřich Botlík

Teď koukám, že se mi podařilo napsat „chválihodný“.

To už bych asi z toho slohu nemohl dostat lepší známku než „chvalytebně“, že.

Josef

Názorů jak zkvalitnit vzdělání a vzdělávání je bezpočet. Určitě k tomu ovšem nevede cesta nivelizace maturitního vysvědčení (po botlíkovsku řečeno jeho proměna v „cár papíru“), to jsme si někdy od druhé poloviny devadesátých let názorně vyzkoušeli. Tato cesta přispěla i k dnešní demoralizaci žactva i učitelstva, což je ovšem panu Botlíkovi, který je za to spoluzodpovědný, nevysvětlíte. On si prostě nemůže pomoct a musí poučovat a poučovat, byť někdy o samozřejmostech. Že mu často nezbývá nic jiného než uchýlit se k podivným myšlenkovým ekvilibristikám, jako tomu je v případě „analýzy“ názvu tohoto článku, je pro jedince jeho typu příznačné. Čím… Více »

Josef

Ve čtvrtém řádku mám jedno „je“ navíc, ale smysl vyjádření e snad zřejmý.

Sam

Pane Soukale „v čem spočívá historický metodický přínos tzv. státní maturity v předmětu český jazyk a literatura“ – čím konkrétní je tato geniální fráze naplněna ? Vím, že jste spolupracoval s Cermatem na státní maturitě a tedy nebude hanět své dítě (viz http://www.ceskaskola.cz/2012/11/byla-zalozena-asociace-stredoskolskych.html) Já vidím kolem sebe i v rodině množství maturantů, kteří prošli didaktákem za 2 aniž cokoliv vědí o gramatice, jen výborně chápou obsah textu a umí zaškrtnout ABCD (ale skoro nic aktivně zformulovat jak správně kritizuje šef Cermatu – kdo je k tomu asi vede svými testy?), udělali ústní, aniž jakoukoliv knížku četli, prolezli písemnou práci, aniž… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal

Škoda že jste si po všech těch diskusích nenašel čas, abyste si nastudoval rozdíl mezi maturitní zkouškou 2010-a 2011 +.
Víte, pane Snirchu, jsou učitelé, kteří chtějí a současně chtějí nebo chtějí umět. A pak jiní učitelé, kterým bez kontroly nebude fungovat žádná forma maturity. Výsledky jejich práce popisujete, je to asi výstižné – ale znova: Je to výsledek přístupu a práce těchto učitelů, nikoho a ničeho jiného. A jak jsem naznal z různých vašich příspěvků, tohle vy prostě pochopit nedokážete nebo nechcete.

Oldřich Botlík

Jsem rád, pane Soukale, že jste to konečně rozbalil.

Celá ta šaškárna se tedy podle Vás rozběhla a probíhá kvůli mizerným učitelům. Těch rozhodně není málo, neboť na jejich žáky (psal o nich pan Šnirch) člověk naráží na každém rohu.

Nejde přitom o to, aby mizerní učitelé konečně opustili školství, ale aby jejich oběti neodmaturovaly.

Naprostá většina těchto mizerných učitelů má samozřejmě řádné pedagogické vzdělání, a proto je třeba trvat na tom, aby ze škol odešli ti vysokoškolsky vzdělaní učitelé, kteří pedagogické vzdělání nemají, i když mají často lepší výsledky. Anebo snad právě proto?

No fuj! Opravdu se ani trochu nestydíte?

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík

Zajímalo by mne, co tento papír dokazuje? Stejně jako diplom či titul Mgr. nedokazuje to, zda jste, či nejste dobrým pedagogem, apropo znám jich mnoho, kteří dobrými pedagogy nejsou a své dítě bych jim v životě nesvěřil, a přesto tento titul z nějakého záhadného důvodu vlastní. (sám se považuji za průměrného pedagoga, ale to bude i otázka měřítek a toho „objektivního“* hodnocení, poněvadž podle mého posouzení by ze školství odešlo možná 1 000 000 tzv. aprobovaných.) * viz jiný komentář, pánovi doporučuji zjistit rozdíl mezi OBJEKTIVNÍM a OBJEKTIVIZOVANÝM, což jsou otázky relativismu a subjektivismu… Bylo by dobré, kdyby na základních… Více »

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová

Naučme se říkat žákům a studentům, že i kuchař, automechanik ad. nejsou podřadné profese (automechanik dnes bere větší plat, než učitel, to jen tak pro srovnání) a hlavně žák, který má na základní škole za 4 z poloviny předmětu (protože už 2x propadl), není vhodným kandidátem na tuto profesi – tedy metařů je potřeba také. – Ano.Skvělá myšlenka.Není stará. Je jen pár let zapomenutá. Ono to není zas tak dávno, co bylo všem jasné, že ne každý dostal zhůry dáno a holt nepůjde na doktora. Jenže pak se začaly propagovat (odkud?) myšlenky zvyšování vzdělanosti národa. za jakou cenu???? To jsme… Více »

Sam

Pane Soukale, „v čem spočívá historický metodický přínos tzv. státní maturity v předmětu český jazyk a literatura“ – čím konkrétní je tato geniální fráze naplněna ? Neodpověděl jste mi, jen mi píšete o tom, co dokáži pochopit a co ne. Ale o tom diskuse není. Připustím bez studia pro Váš klid, že maturita 2010 třeba byla horší než současná. Ale jaký je to argument pro tu současnou – že bylo něco horší? Ano, takto přistupují někteří studenti k studiu – nejsem nejhorší a tedy jsem v poho. Ale to Vám nepodsouvám, že takto uvažujete, to bylo jen Vaše srovnání. Já… Více »

Václav Votruba
Václav Votruba

To Lsnirch:
A to si představte, že ani těch dvacet knih středoškolák nepřečte!

Sam

Nemusím si to představovat, vím, že hodně z nich (včetně mých obou synů – to není na chlubení se) nepřečte ani jednu či jednu. Pragmaticky si vyhodnotí, že to není nutné, tak to neudělají. Já taky nečetl povinnou četbu, ale jen zakázanou či polozakázanou, která je dnes povinná. Jak absurdní, že ?

Možná v tom je chyba. Chybí zákazy – v tom byli komáři geniální – ukazovali nám s neomylnosti sobě vlastní, co máme číst, co poslouchat, na co se dívat – možná jim takto vděčím za vzdělanost (nadsázka).
:-)

Josef

Pane Snirchu, právě že o to vaše nepochopení či nechápání jde. To, co píšete o hodnocení písemné zkoušky, je naprostá dezinformace, kterou nemáte čím doložit. Četl jste vůbec kritéria hodnocení? V případě ústní zkoušky pak hodnotíte deformaci, k níž struktura ani metodika zkoušky nikoho nenutí. Najdete snad někde doporučení, aby učitel neocenil ucelenou, dobře rozvrženou a argumenty podloženou analýzu ukázky a díla? Aby nechtěl po studentech souvislé a navazující odpovědi? Či aby dokonce zakazoval studentovi samostatně uvažovat? (Povšiml jste si, jak pod jiným textem odpověděl pan Lippmann? Fráze, nic než fráze.) A když nic jiného, tak při zkoušce není požadováno… Více »

Sam

Pochopitelně , že nic k té deformaci, jak popisuji nenutí, psal jsem, že určitě existují prestižní školy, kde to úroven má. Nepsal jsem, že je to zakázané. To mi nepodsouvejte. Vy tu argumentaci vždy otočíte na hlavu – začnete odpovídat na věci, které jsem neříkal. Jen jsem psal, že většina maturantů proleze stylem, který jsem popisoval. Pro učnáky možná OK – neprotestuji. Ale aby tak nízkou latku k prolezení měly i gymply, to je chyba. A to víte nepochybně i Vy. A doufám mi věříte, že tak, jak popisuji, prochází většina maturantů. To, že někteří ani tuto latku nepřeskočí, to… Více »

Josef

Pane Snirchu, ještě velmi stručně k významu nové maturity. Předpokládám, že jste obeznámen s tím, jak vypadala většinová výuka češtiny a maturita z ní. Během zhruba deseti let příprav nové maturity se mj. podstatně navýšil čas, který je věnován slohové a jazykové výuce, a došlo k ústupu od literárněhistorického pojetí literatury, jež předtím dominovalo. Zkouška – pokud probíhá v intencích zadání a metodických doporučení – se pak odvrací od prosté reprodukce naučeného k práci s textem a obecně ke čtenářské gramotnosti. Pokud si to nedovedete představit, pozvu vás na své maturity (nějaký čas ale to ale potrvá, příští rok budu… Více »

Josef

Pane Snirchu,

předpokládal jsem, že víte, co oba pánové prosazují a na co útočí.
Jinak nevím, jak bych vám lépe vysvětlil, že deformace zkoušky je důsledkem působení škol a situace, v níž se ocitly. Útočit na samotnou zkoušku je tedy slušně řečeno projevem hlubokého nepochopení, v případě uvedených pánů samozřejmě záměrné.

Josef

Pane Botlíku,

kolik znáte středoškolských učitelů češtiny bez odpovídajícího bohemistického vzdělání, kteří mají lepší výsledky než aprobovaní češtináři? Mohl byste uvést alespoň jednoho a své tvrzení nějak doložit?
Na další vaše výplody a poštěkávání se mi opravdu nechce reagovat, ale masochisticky slibuji, že se k nim zítra vrátím.

Sam

Vše co píšete o navýšení výuky, o ustoupení od literárněhistorického pojetí literatury je určitě pravda, věřím Vám, ale stačí si přečíst blog jedné studentky (mimochodem ji znám, moc si ji vážím, protože na tak sečtělou a o literatuře opravdu uvažující studentku jsem ještě nenarazil – a odmaturovala z češtiny špatně, mimochodem pro důvody, které jsem popisoval) http://divoka-karta.eduin.cz/2014/04/14/vite-co-je-to-auturatura/ Ono něco jiného je záměr a něco jiného praktická realizace. Vím, odpovíte, že za to nenesete ani Vy ani Cermat odpovědnost, že nikomu nebrání dělat kvalitně (souhlasím), ale dá se to dělat a dělá i tak, jak jsem popisoval a neni cesty k… Více »

Sam

Pane Soukale, píšete že někdo tím, že má názor, tak rovnou útočí na něco, dokonce záměrně. Co když mají pravdu nebo taky pravdu? Pravda není jedna a těžko o ní rozhoduje jedinec třeba Vy. Maturita je sqělá, ale školy jsou v hrozném stavu – taky dobrá myšlenka. Ono je v hrozném stavu v prvé řadě systém školství, pravidla, které ministerstvo v minulosti nastavila, způsob placení škol i pedagogů (nemluvím o výši, ale o způsobu), neustále se měnící maturita, kterou chce nový ministr opět překopat (a tentokrát se mu nedivím, protože stávající stav je administrativně neuvěřitelně náročný pasqil za mnoho peněz,… Více »

Lenka
Lenka

Jsem názoru,že maturita by se neměla měnit.V dubnu jsem byla na třidnich schůzkách dceři a se zděšenim jsem poslouchala, jak si rodiče ztěžuji jak se na gymnaziu vyučuje matematika,která je dokonce povinná u maturity (matfyz gymnazium).Učitelka chybuje z 8 přikladů 2-4 přiklady.Tak jsme se dohodli, že třidni učitelka to bude řešit s p.ředitelem. Zametlo se to pod stůl, tak jsem se ozvala,jak to pořešili. Samozřejmě to začli řešit s tím, že si studenti vymýšli. Učitel, který chybuje je asi dnes normálni a pak má ta maturita z matematiky vypadat. Už zvažuji o výměně školy .Je potřeba změnit systém školy. A… Více »

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík

Paní Lenko, o čem píšete? Postrádám ve vašem vyjádření syntax. Výkon dané paní učitelky si opravdu netroufám hodnotit, ale studenti a rodiče mají u nás dlouhodobě a vždy pravdu, ostatně snaží se o tomto pravidle přesvědčit i mě.

Sam

Pane Soukale, na České škole jsem si přečetl Vaše vyjádření, že nejde o maturitní statistiky, ale o vzdělanost. Souhlasím Dále píšete: „Co se týče „kontrolek“ u nové maturity, v praxi jsme je ihned vypnuli (centrální opravování písemek z češtiny), nebo si ani nedovolíme pípnout o jejich zapnutí (zoufalá úroveň ústní zkoušky z češtiny a někde i z cizích jazyků a také podvádění u testů ze všech předmětů, vše umožněno bezzubou či nulovou kontrolou).“ Konečně se shodneme. Tahle maturita žádné vzdělání neověřuje, díky jednotným formulářům didaktických testů a zaškrtávání odpovědi ABCD (aby snadno vyhodnotily počítače Cermatu)a spolupráci spolužáků, kteří spolu nesoutěží… Více »

Josef

Pane Snirchu,

vy máte pořád stejný problém – kvůli některým špatným doktorům byste rušil lékařskou péči.

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík

To není příliš validní argument, sice jsme vám vyoperovali ledvinu, ale zrak se vám nezhoršil.
Pletu se snad?

Josef Soukal
Josef Soukal

Pane Adamíku,

myslím, že jste mé vyjádření významově posunul někam jinam.

Sam

Pane Soukale,potřetí stále stejná otázka:
„v čem spočívá historický metodický přínos tzv. státní maturity v předmětu český jazyk a literatura“ – čím konkrétní je tato geniální Vámi uvedená fráze naplněna ?
Umíte na to bez vytáček a různých lékařských přirovnání, kulhajících na všechny nohy, na přímo odpovědět?
Jen v navýšení hodin výuky? To je celé, co jste zatím odpověděl, za ty stamiliony?

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík

Josef Soukal: „Myslím, že jste mé vyjádření významově posunul někam jinam.“ Nemyslím si. Jedná se nám přeci o kvalitní vzdělávání a kvalitní systém školství, k tomu mají sloužit určité nástroje (ČŠI, rvp, maturity, ad.), my ale neustále stavíme a odvíjíme výchovu a vzdělávání opačným směrem – tedy maturity budou vypadat takto a školy, potažmo studenti se mají připravit na jejich podobu. Již několikráte jsem zmiňoval celkovou nekoncepčnost stavění domu od střechy. Toužíte-li po příkladu, jiném než z oblasti jazyka mateřského: Nyní se debatuje o tom, zda bude matematika součástí maturitní zkoušky. Kolik typů škol bude tedy ukončeno touto maturitou, anebo… Více »

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík

*mohly, má vina – překopání větné skladby

Josef Soukal
Josef Soukal

Pane Adamíku,

odbíháte od původního tématu.

Nová maturita z češtiny nepřináší pro výuku nic, co by učitelé neměli dělat už dávno. Připravovala se už dlouho, času na případné změny výuky bylo dost. Problémem je hlavně nedodržování metodiky. Jiné kvalitativně srovnatelné koncepty na stole nejsou, resp. nebyly podrobeny všestranné odborné analýze. Nevím, proč by tedy NV neměla pokračovat, samozřejmě s tím, že je třeba řešit její slabá místa (viz výše).

Sam

Problémem nové maturity, jak správně kritizuje šéf Cermatu, je například nulová aktivní forma formulace v didaktických testech, jen pasivní zaškrtávací forma, kdy nyní školy pochopitelně trénuji zaškrtávací formu, taktiku (nejsou-li záporné body, tedy vždy zaškrtni i když nevíš), studenti poctivě trénuji formu nápovědy (u matiky rozhodně mnohem více než u češtiny). A pak že to výuku a přípravu neovlivnuje. Růžové brýle z očí dolů a říkejme si pravdu. To je totéž, co je dnes publikováno na české škole, kdy průzkum zjistil, že značná čas vysokoškoláků zná otázky testů dopředu a horlivě se diskutuje, zda je to ze strany studentů podvod.… Více »

Ondřej Šteffl

Nejprve drobnost: l.snirch: „když někdo každoročně opakuje stejné testy, je to podvod ze strany učitelé na zaměstnavateli“ dělají to některé fakulty, a pak nedodržují vyhlášku 343/2002 Sb o postupu a podmínkách při zveřejnění průběhu přijímacího řízení. Logicky totiž nezveřejňují minulé testy, jak to podle vyhlášky musí. K nejznámějším v té věci patří katedra psychologie FF UK. Upozorněte na to své studenty, zájemce o toto studium. Jednak budou ve velké výhodě, když si seženou staré testy (a nevýhodě, když si je neseženou) a jednak a hlavně se pak na porušování vyhlášky mohou odkázat v přezkumu, a protože jde o porušení zákona,… Více »

L.SNIRCH
L.SNIRCH

Upřesnění pro pana Šteffla:

http://www.ceskaskola.cz/2014/06/otazky-z-testu-znaji-pred-zkouskou.html

Reagoval jsem na článek a VS zkoušky, ne na přijímačky a maturitu.

Pokud učitele (na ZŠ, SŠ, VŠ) dávají léta stejné písemky, zkoušky, marně se rozčilovat nad podvody studentů o sdílení a prodávání si testů, chyba je v lenosti učitele (což považuji za podvod na zaměstnavateli, berE opakovaně mzdu za nic nového dělání a nepřímo navádím studenty k podvodu).
Databáze otázek (příkladů) lze určitě u běžných písemek jako forma definice znalosti, dovednosti, schopnosti použít.

Ne u přijímaček, ne u maturit, ne u většiny VŠ zkoušek, ne u státnic.

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík

Pane Soukale, tedy znovu a jinak: Rozhodně od původního tématu neodbíhám a ani se od něj nevzdaluji, jen poněkud míjíte konotace, v nichž se pohybuji – bavíme se zde o koncepci, která je od začátku chybně postavena a pamatuji-li si dobře (jako, že ano) z řad odborné veřejnosti byla architektura maturit společnosti Cermat vždy silně kritizována (především za metodiku a také za logistiku tohoto „projektu“), což neznamená totéž, jako by byla odmítána celá. Je tedy s podivem, že takto výborná, „odborníky“ připravovaná koncepce neustále vyplavuje své naprosto tristní excesy. Nejsem si vědom toho, že bychom připravovali naše studenty na středních… Více »

Ondřej Šteffl

A teď to podstatné: l.snirch: „Problémem nové maturity, jak správně kritizuje šéf Cermatu, je například nulová aktivní forma formulace v didaktických testech, jen pasivní zaškrtávací forma…“ To je ovšem pouhá drobnost. Od začátku všichni, kdo se zabývají testováním, varovali, že každá high-stake (doslova „testy, kde je mnoho v sázce“) vede k tomu, že se celá výuka soustředí na to, co je obsahem zkoušky a vše ostatní bude potlačeno . Zaškrtávání je spíše technická věc, ale z českého jazyka i matematika zmizelo jakékoliv hlubší uvažování. Kde je v matematice logické myšlení či matematizace reálné situace atd.? Z matematiky zbyl nácvik algoritmů.… Více »

Ondřej Šteffl

Pro Lukáše Adamíka:

Rozbory k možnostem státní maturity najdete zde: https://www.scio.cz/o-steffl/texty/

Jsou staré, ale stále platné, dokonce se zdá, že stále platnější :-)

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík

S tímto názorem jsem samozřejmě obeznámen, omlouvám se však, že si nepamatuji, že se jedná již o rok 1999. Ve spoustě názorů se očividně shodujeme. Více jsem se nechtěl roztahovat se svým příspěvkem, zvláště proto, že disputace o archetypech by zřejmě vzbudila nutkavý dojem vybočení z tématu :) Navíc si bohužel myslím, že dnešní maturita byla do té míry znehodnocena, že její mystická hodnota je dávno pryč. Dovršení dospělosti se přesunulo kamsi k vytvoření profilu na „Facebohu“ (cit. Tomáš Hanák)

Harry
Harry

Něco pro chytré odborníky jako jsou pánové Botlík nebo Šteffl, ale i pro ostatní:
http://jurutka.blog.idnes.cz/c/414293/Obycejny-den-ceske-ucitelky.html
(je to sice malinko přehnané, ale do reality to asi příliš daleko nemá…)

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík

Pozor, to je spíše krutá realita, nikoli přeháňka. Náplň mého běžného dne se začíná podobat 12 úkolům pro Asterixe, jen mi nějak schází zázračný elixír.

L.SNIRCH
L.SNIRCH

Pane Šteffle Vámi uváděné 4 cíle studia jsou přesné, je to snadno ověřitelné u lidí, kteří zažili úspěch v životě i podle toho, co ve skutečnosti dnes firmy po zaměstnancích žádají. Ne znalosti v první řadě, ale dovednosti,schopnosti a hodnoty člověka. Nechci ani psát o tom, že jsem to pochopil sám od sebe už na gymplu za hlubokých časů totality. A matfyz mi to jen utvrdil. I dnes tak učím studenty. Proto nynější formě maturity těžko přijít na jméno. Ano, škodí vzdělání v převážné míře faktorů. Školy by to zvládly mnohem lépe a levněji, kdyby se definovaly státem cílem vzdělávání… Více »

Ondřej Šteffl

L.SNIRCH „Ale to náš stát hned tak nepřipustí.“

Nepropadejte pesimismu a rozvíjejte u dětí ad 4 ;-)

Josef

Vidím, že diskuse značně pokročila, takže než sem zavěsím avizovanou odpověď O. Botlíkovi, namátkou pár rychlých poznámek: Pokud O. Šteffl dodnes nepochopil, že k ověření základní úrovně znalostí v češtině nestačí pouhý test, nemá smysl se jeho analýzami vůbec zabývat. Pokud O. Šteffl opovrhuje „zaškrtávacími“ testy, tak co si počne s tím, že jakékoli náročnější testy zvýší počty maturitních „obětí“, možná i v násobcích? Asi stále nechápe elementární maturitní problém. Ke čtyřem cílům vzdělávání: První dva body se ve skutečnosti vyslovují k tomu, co je na maturitě „nestátní“. To, že maturita obnažuje, jak si v oblasti vzdělávání lžeme do kapsy,… Více »

Josef

Slíbil jsem, že se vrátím k vyjádřením O. Botlíka. Po pročtení jeho příspěvků z poslední doby mi nezbývá než si povzdechnout – xté útoky na novou maturitu a dnešní školu, argumenty a „argumenty“ xkrát vyvrácené… Základem všeho je Botlíkovo přesvědčení, že kdo nesdílí jeho skvělé názory, je hlupák, popř. neschopný – pochopitelně aprobovaný – učitel, který chce žákům hlavně ubližovat. Proto Botlík v rámci svého osvětového tažení za humanizaci vzdělávání neváhá sáhnout po ostrých vyjádřeních; viz „šaškárna“ nebo „udání“ (dávané do souvislosti s výukou slohu a pro jistotu opakované). Marně se pídím po tom, co má „udání“ s dnešní školou… Více »

Josef

Ještě k výuce slohu: Podle O. Botlíka je nekvalitní, postavena na předstírání a odtržená od života. Skutečně tomu tak někdy je – podle mých zkušeností ovšem nikoli u češtinářů, kteří berou novou maturitu vážně. Jako obvykle se však O. Botlík plete mnohdy v elementárních věcech, přičemž suverénně pomíjí myšlenky excelentních bohemistů; např. funkční styly a slohové útvary nejsou něco, co by direktivně stanovili lingvisté nebo učitelé, ale výsledek studia tisíců textů (Mathesiem a jeho následníky), a z této PRAXE se učinily teoretické závěry, na jejichž základě pak učitel jde zase do PRAXE, tj. nacvičuje s žáky produkční sloh. A ten… Více »

L.SNIRCH
L.SNIRCH

Pane Šteffle pesimismu rozhodně nepropadám, mých 25 let praxe v soukromých firmách dává výhodu v mé krátké učitelské praxi v tom, že lze použít to podstatné, co život po občanech žádá. A Vámi 4 uvedené body – to je to podstatné. Ty nikdo zakázat nemůže a dají se uplatnovat každou minutu výuky i mimo výuku. Navíc studentům neustále opakuji – i kdyby školní systém byl sebehorší (a on u nás dobrý opravdu není, psal jsem o tom v této diskusi), nikomu nic nebrání v tom se sebevzdělávat – informací a pestrých zdrojů je množství. Jakákoliv (nemyslím extrémy) činnost, dělaná opravdově,… Více »

Oldřich Botlík

Pane Soukale, napsal jste před dvěma dny, že na další moje výplody a poštěkávání se Vám opravdu nechce reagovat, ale masochisticky slibujete, že se k nim vrátíte. Nu, já mám s cestami, po nichž se ubírá Vaše myšlení, velké potíže již od roku 2011, kdy jste sem začal psát. Čtení Vašich příspěvků mi vzhledem k mé profesní průpravě v logice občas působí opravdovou bolest. Nejsem však takový masochista jako Vy, a tak jsem se rozhodl k jednostrannému kroku: přestanu je číst. Dovolím si ještě jednu poslední poznámku. Nedávno jsme se s jedním kamarádem, bývalým studentem učitelství češtiny, bavili o tom,… Více »

Perun
Perun

Pane Šteffle, bravo! Hezky jste to napsal, ale mnoha věcem nerozumím: „Co třeba odborné na odborných školách? Jejich úroveň se za 4 roky co máme státní maturitu, co? Zvýšila? Pochybuji. Nebo dějepis, společenské vědy, fyzika, chemie na gymnáziích? Neubírali se hodiny, kvůli nácviku na státní maturitu?“ – zkouší státní maturita odborné předměty? Nezkouší. Tak jaký pak může mít na ně vliv? O kus dál se lze dočíst, že „Pro řadu žáků, zejména na gymnáziích je úroveň nízká“ – proč by potom gymnázia proboha ubírala hodiny kvůli výcviku na něco, co je pod úroveň většiny jejich žáků? Tady prostě logika pláče.… Více »

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík

No vidím pánové, že je to tu samá lepší společnost, jeden nám nastavuje zrcadlo (opravu, již jsem četl cosi o možnosti návratu v čase), jiní rovnou pálí knihy na nádvořích. Pane Soukale, kdy jste dospěl k názoru a přesvědčení o tom kdo se může a nemůže k něčemu vyjadřovat, jste snad tím, co nazývají křesťané Bůh, anebo jsme se opět vrátili do dob „normalizace“? Vy píšete něco o kádrování druhými: „Zřejmě jde o to, že někteří odborníci jsou ti „správní“ a druzí nikoli.“ Kteří odborníci jsou podle Vás ti praví, Vy snad? Vaše argumentace je chabá, nepodstatná a nevychází z… Více »