Mezi výjimky pro nekvalifikované učitele zahrnul Chládek i odborníky z praxe na odborných školách

Co přinesl týden 9.- 15.6. 2014

Témata týdne: Extra třída pro všechny školy, Chládek ubránil výjimky pro „nekvalifikované“, párová výuka v praxi, dětské skupiny ohrožují fungování lesních školek, Ondřej Liška jde učit, pivní speciály z gymnázia, Chládek o novele zákona, problém dvojjazyčné výuky, DJ Bonus o romských dětech, proč škola nedává dětem, co potřebují, učitelka IT o prevenci digitální demence, výhody vizualizéru, mají pedagogické fakulty dělat vědu?, inspirativní weby, zákaz náhražek v jídelnách, jak dál ve financování škol, učitelská profese na odpis, netradiční střední školy.

Výrok týdne:

„O čem dál se chceme v budoucnosti bavit, pokud učitelé zpochybňují, že formalizované vzdělání má vůbec smysl. Musím říct, že je to jenom velmi malá část učitelů, která se takto chová. Značná část jich podmínky přijala a pilně se na podmínky, stanovené zákonem, připravuje. […] V minulosti jsme tady vícekrát narazili na to, že klesá prestiž učitelů. My ji chceme podpořit, chceme ji posilovat, jak tím hmotným oceněním, tak i tím, že jim bude společnost dávat tu váhu, kterou si zaslouží. Pokud to školy a učitelé myslí se sebou vážně, měli by přistoupit na to, že budou respektovat zákon.“ Poslankyně Anna Putnová při projednávání výjimek pro „nekvalifikované“ učitele v Poslanecké sněmovně.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Parlament jednal o „nekvalifikovaných“ učitelích. Sněmovna v prvním čtení podpořila ministerský návrh výjimek pro učitele „bez diplomu“. Nesmlouvavý postoj při jednání vyjádřily poslankyně Putnová (TOP09), Semelová (KSČM) a Bohdalová (ČSSD).

  • Problematický zákon o dětské skupině. Poslanci projednávají návrh zákona o dětské skupině. Opatření pomůže řešit problém nedostatku předškolních zařízení, ohrožená je ale existence lesních školek a rodinných center.

  • Dvojjazyčná výuka budí rozruch. MŠMT musí začít řešit otázku vybírání peněz za dvojjazyčnou výuku na státních školách, která je podle ČŠI protiústavní. Podle Tomáše Feřteka situace ilustruje stav, kdy počet rodičů nespokojených s nabídkou škol narůstá. Podle serveru denik.cz nevyhovuje úroveň výuky jazyků na školách třem čtvrtinám rodičů.  

  • Podle čeho se budou financovat školy. Národní kulatý stůl jednal o nákladovém financování regionálního školství, které by mělo nahradit předchozí normativní metodu. Prezident Miloš Zeman přišel s myšlenkou financovat vysoké školy podle úspěšnosti jejich absolventů a vybírat pokuty za opakování ročníku.

  • Proč jsou dnešní absolventi neschopní? Jiří Zíka z Cermatu si stěžuje na neschopnost maturantů něco vymyslet. Server firstclass.cz rozebírá nepraktičnost vysokoškolského studia. Ondřej Šteffl vidí příčinu v neschopnosti škol držet krok s nároky dnešního světa. Názor, že změnit se má škola a ne děti, sdílí také Oldřich Botlík na blogu eduin.cz

Inspirace z (a do) praxe

  • Střední školy, jak je možná neznáte. Podívejte se na videozáznam večera nazvaného Představení netradičních středních škol. Dozvíte se o školách jako Waldorfské lyceum, Přírodní škola, Gymnázium Duhovka a dalších.
  • Užitečné weby pohromadě. Veronika Hnojská nabízí na spomocnik.cz přehled portálů, které se jí osvědčily ve výuce. Najdete tu stránky věnované matematickým hrám, fyzikálním komiksům i cvičením z českého jazyka.
  • Studenti budou vařit pivo. V suterénu ústeckého gymnázia a střední odborné školy vznikne malý pivovar, který bude sloužit výuce. Studenti budou vyvíjet pivní speciály a vymýšlet i jejich marketing.
  • K čemu se hodí vizualizér. Své zkušenosti popisuje Olga Janičatová, učitelka jazyků a literatury na SOŠ a SOU.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 19.6. Setkání rodičovských skupin usilujících o inkluzivní vzdělávání (Praha)
  • 20.6. Operační program Výzkum, vývoj, vzdělávání (veřejné projednání koncepce, Praha)
  • 24.6. EduFórum – 16. setkání (networkingový večer, Praha)
  • 29.6. Škola pro 21. století (diskusní setkání, Praha)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
l.snirch
l.snirch
6 years ago

„Podle ředitele Cermatu Jiřího Zíky u studentů v posledních letech klesají tzv. produktivní dovednosti. Pokud mají správné odpovědi zaškrtávat, tak s tím problém nemají – horší to je, když mají aktivně něco vytvořit nebo vymyslet. Tento trend se podle Zíky dá zobecnit prakticky na všechny maturitní předměty. „Zhoršení produktivních dovedností se ukazuje už při přechodu ze základní na střední školu. Tím pádem to je zřejmě kvůli metodě výuky a přípravy žáků,“ uvedl ve Studiu ČT24 šéf Cermatu. Podle něj je náprava otázkou minimálně několika let – musí se totiž začít už na pedagogických vysokých školách při přípravě nových učitelů. „Podle… Více »

zkonarik
zkonarik
6 years ago

Možná by se opravdu pan Zíka mohl podívat na maturitní testy z matematiky. 38 příkladů na 90 minut. Možná by šlo snížit počet úloh, ale chtít je i postupy.

l.snirch
l.snirch
6 years ago

Celé je to o tom, že všechny „výzkumy“ (naposledy o motivaci žáků a studentů)či testy (maturity, přijímačky, různé kvality atd.) jsou nějaké zaškrtávací testy A,B,C,D a studenti dávno vědí, že když to tam za 5 minut nějak naházej, tak to pro ně nic neznamená a mají hodinu volno, nebo hledají a najdou cestu, jak to obejít, pokud to je pro ně důležité (maturita). Na maturitu si domluví signály s nejlepším ve třídě či to z jednotného a tedy snadného pro opisování formuláře opíšou a jsou v klidu, důležité je si správně za někoho sednou – to jsou boje o pozice.… Více »