Názor, že je třeba zpřísnit přístup k vysokoškolskému vzdělávání, je založený na neznalosti

Co přinesl týden 10. 11. – 16. 11. 2014

Témata týdne: Nejlepší popularizací problémů ve vzdělávání je článek v bulvárních médiích, jako třeba v případě článku o dyslexii ve švédské královské rodině (iDNES.cz Revue). Paralelu mezi povinnou státní maturitou z matematiky a dědictvím komunistického školství rýsuje Česká pozice. O rezignaci reformy zákona o vysokých školách na výraznější změny ve vysokoškolském vzdělávání píše Deník Referendum. Příběh dvou studentů, vyhozených na sklonku komunistického režimu za své občanské postoje z vysoké školy, vykresluje Respekt. Česká škola informuje o tom, že vláda schválila Strategii digitálního vzdělávání 2020. O tom, jak je to se vzděláváním v uprchlickém táboře, dělá představu BBC (překlad abstraktu Britské listy). Tomáš Feřtek poskytl ČRo Plus rozhovor na téma technického vzdělávání, k témuž i jeho čerstvý blog (Respekt). Luděk Šnirch polemizuje s Marcelou Holanovou na téma povinné maturity z matematiky. Proběhne další Kulatý stůl SKAV, nyní na třaskavé téma Národní rady pro vzdělávání.

Výrok týdne: 

„Profesor Piťha kdysi napsal zajímavou studii, kde tvrdí, že vysokoškolsky vzdělavatelných je maximálně 20 procent z populačního ročníku. Dnes podle soudobých statistik přijímáme 40 procent. Z toho logicky vyplývá, že produkujeme, pokud nepropadnou v prvních ročnících, 20 procent odpadu. Já si vzpomínám na jednu krásnou větu ze hry Vyšetřování ztráty třídní knihy Járy Cimrmana, kde přijde inspektor do třídy, učitel ho touto třídou provází a říká: Je to tady strašné. Podívejte se, v první řadě sedí idiot vedle debila, v druhé řadě sedí debil vedle idiota. Ve třetí řadě blbeček vedle idiota, jen v poslední řadě je to jiné, tam sedí vedle sebe dva idioti. Jinými slovy, přemýšlejme o tom, jak se zbavit tohoto odpadu, jak změnit systém financování vysokých škol, nejlépe podle úspěšnosti absolventů na trhu práce. Pan rektor mě informoval, a k tomu vám blahopřeji, že vaše úspěšnost je 90 procent, možná právě proto, že jste studenti přírodovědných a technických oborů, o které mají podnikatelé zájem“. Prezident Miloš Zeman o vysokém školství (VŠB – TU, Ostrava, 12. 11.).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Diskriminace Romů ve vzdělávání trvá. Šest nevládních organizací vydalo společné prohlášení, v němž upozorňují na přetrvávajících diskriminaci Romů českým vzdělávacím systémem. Ministr Chládek poukazuje na dotační programy, které mají pomoci nerovnost snížit. Ve čtvrtek má školský výbor sněmovny projednávat novelu školského zákona. Její součástí je i sporné ustanovení o tom, jak posuzovat postižení dítěte a tedy zda doporučit umístění v praktické nebo speciální škole (§16, odst. 5).

  • Miloš Zeman obhájcem omezení přístupu k vysokoškolskému vzdělání. V diskusi se studenty Technické univerzity – Vysoké školy báňské prezident prohlásil, že na VŠ je vzdělavatelných jen 20 % populace. Jan Čulík upozorňuje, že takový názor je založen na neznalosti vývoje vzdělávání a vztahu mezi mírou vzdělání a ekonomickými daty (Britské listy). Podobně usvědčuje prezidenta z neznalosti i Reflex.

  • Odpoledne u počítače nemusí být pro dítě bezpečné. Aktuální kauza kyberšikany dokládá, jak jednoduché je stát se její obětí i pachatelem (Novinky.cz). Připomeňme poučný film Seznam se bezpečně, který mnohé rodiče šokuje tím, jak snadno se naše děti mohou stát obětí sexuálního obtěžování či zneužití ve chvíli, kdy odpoledne u počítače bezelstně chatují se svými kamarády na sociálních sítích. Najdete v něm i konkrétní rady, jak děti chránit.
  • Teach for Slovakia už tu je, kdy přijde Teach for Czech Republic? Na ostravském TEDx byl prezentován projekt Teach for Slovakia. Jedná se o projekt, jehož cílem je přitáhnout talentované lidi do základních škol. Projekt je inspirován obdobnými iniciativami z USA (Teach for America) a Velké Británie (Teach First). Podobný projekt by prospěl i českému školství, ale novela zákona o pedagogických pracovnících ho znemožňuje.

Inspirace z (a do) praxe

  • Odborná porota vybrala 9 projektů do veřejného hlasování o cenu Eduína za inovace ve vzdělávání. Hlasujte!
  • Škola otevřená rodičům, rodiče otevřeni škole. Seminář pro učitele, jak komunikovat s rodiči. Omezená kapacita!
  • Den v socialistické škole. Na pražském gymnáziu PORG si studenti vyzkoušeli, jaké to bylo
  • Pracovní listy pro inkluzi. Najdete na portálu Inkluze.cz

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Jak připravit akci oddílu s dětmi ze sociálně vyloučeného prostředí. Pořádá Junák a ČOSIV. 20. 11., 17:00 – 20:00, Vyšší Odborná Škola Sociálně Pedagogická A Teologická, Salmovská 1538/8, Praha.
  • Inspirovat pro environmentální výchovu. Prožijte výukové aktivity v rolích žáků. 21. 11., 9:00 – 16:00, pracoviště Jezírko, Brno – Soběšice 97.
  • O ekonomice a ekonomii pro učitele základních a středních škol. Organizuje CSE. 29.  11., 9:00 – 17:00, nám. Winstona Churchilla 1938/4, Praha.

3
Přidat komentář

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Iva ŠvarcováBořivoj BrdičkaJosef Soukal Recent comment authors
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Josef Soukal
Josef Soukal

Čulíkovy vývody jsou založeny na neschopnosti oddělit formu vzdělání od jeho skutečného obsahu. Bohužel tato neschopnost je příznačná pro většinu těch, kteří mají potřebu vyslovovat se ke školství a ke vzdělání. Bohužel stále nejsme schopni oprostit se od zjednodušování, bohužel stále nejsme ochotni hledat skutečná řešení.

Bořivoj

Skoro se divím, že pan prezident tentokrát v hlavním tituleku zvítězil nad kyberšikanou. Ano, svět internetu nemusí být nutně bezpečný. Není pochyb o tom, že pokud zanecháme online děti svému osudu, bude o hodně nebezpečnější. Budete-li takto dál pokračovat, nezbude vám nic jiného, než příště již otevřeně vyzývat k odstranění technologií z jejich dosahu a k návratu k disciplíně a drilu, nejlépe v přírodě.
Konstatuji, že hloupý zvyk děvčat posílat chlapcům prostřednictvím mobilních technologií choulostivé fotografie není žádnou novinkou. Praktikuje se v některých oblastech již mnoho let. Volat je třeba po kyber-výchově, že!

Iva Švarcová
Iva Švarcová

Při všech těchto debatách o přístupu k vysokoškolskému vzdělávání je potřeba brát v úvahu, že vysoká škola v našem pojetí jako náročný studijní obor je něco jiného než různé formy terciárního vzdělávání, které se v mnoha zemích za vysokoškolské vzdělání považují. V různých srovnávacích výkazech a studiích se mezi terciární vzdělávání řadí i rozmanité pomaturitní formy vzdělávání, včetně poměrně krátkodobých kurzů např. masérských, pedikérských, kosmetických a různých forem rekvalifikačního studia. V našem školství se za vysokoškolské vzdělání považuje pouze bakalářské a magisterské studium, neřadí se tam ani studium na VOŠ, které svým obsahem v některých případech přesahuje i úroveň balakářského… Více »