Nejen děti, které ve škole nezažívají úspěch, ale i jedničkáři potřebují pomoc poznat své silné stránky

Co přinesl týden 3. 10. – 9. 10. 2016

Témata týdne: Každé dítě potřebuje vzor. Rita Pierson, učitelka se 40letou praxí, kdysi slyšela svého kolegu “Neplatí mě za to, abych měl rád děti”. “Děti se neučí od lidí, které nemají rády,” zněla její odpověď. Nadšený TED talk učitelům, kteří věří ve své studenty a mají k nim skutečný lidský a osobní vztahZnovu a znovu: chyba je základní prostředek učení. „Lidé musejí přijmout zjištění, že riskovat a chybovat znamená velmi často učinit základní kroky nezbytné k objasnění, porozumění a inovaci.“ Z článku o vzdělávacím přístupu založeném na chybách a poučení z nich (Inside Higher Ed, Aj). V této oblasti české vzdělávání stále selhává. Projekt Hrdinské imaginace v ČR. Jeden z nejznámějších světových psychologů, autor legendárního Stanfordského experimentu, Philip Zimbardo, přijede do ČR se svým vzdělávacím projektem Heroic Imagination. Projekt, který bude součástí programu Památníku ticha Bubny, se zaměřuje na hrdinské jednání ve vypjatých situacích jako vzor pro ostatní. Vřele doporučujeme: DOX, 18. 10. Odlišnost v učení dle stadia vývoje. Studie citovaná britskou BBC ukazuje, že teenageři se lépe než dospělí učí zážitkovou metodou. Studie použila jako vzdělávací medium obrázkovou hru a během procesu sledovala mozkovou činnost zapojených dospělých a dospívajících (Aj).

Výrok týdne: Nielen take deti ako ten chlapec vo videu maju problemy najst v com su dobre, ale aj deti, ktore nosia domov same jednotky. Bola som jednou z nich. Teraz v 37 rokoch hladam to, co je pre mna to prave orechove a zda sa, ze moje profesijne zameranie sa otoci o 180 stupnov. Nebude to vsak asi take lahke… Mozno by mi pomohlo najst nielen svoje talenty, ale aj svoje pocity a tuzby skor. Takze jedničkáři mozu mat rovnaky problém, nevedia, co ich bavi a po com tuzia… Čtenářka Miriam Bednárová v reakci na propagační video portálu Co umím, nabízejícího rodičům a dětem možnost vytvoření vlastního portfolia zájmů a úspěchů…

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • VÝSLEDEK KRAJSKÝCH VOLEB: PODPORA TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ

Existuje pouze jedno jasné téma, spadající do rozhodovací pravomoci krajů, které lze najít v programových prohlášeních téměř všech stran, jež byly v krajských volbách úspěšné. Jde o podporu odborného, potažmo technického vzdělávání. Podobné návrhy tvoří páteř programů čtyř stran s největšími zisky ve volbách, tedy Hnutí ANO, ČSSD, KSČM a ODS. Výrazné zaměření na tento vzdělávací směr nese kupříkladu i program uskupení Starostové pro Liberecký kraj, které ovládlo tamní volby a jehož předák je zároveň členem Starostů a nezávislých, další relativně úspěšné strany. Z dalších témat, sdílených politickými stranami, lze upozornit na proklamovanou podporu učitelů. V tomto směru ale kraje mohou pouze doplňovat či korigovat financování škol, což v současnosti přináší spíše problémy. Reforma financování regionálního školství, která by měla vejít v účinnost od roku 2017, si bere za cíl tuto nerovnost odstranit tím, že kraje nebudou mít možnost ovlivňovat přímé financování škol státem. Zajímavé také je téma inkluze: strany se tématu spíše vyhýbají, pouze STAN deklaruje ochotu podporovat rozběhnutou reformu. ODS a xenofobní SPD – SPO (program pro Olomoucký kraj) chtějí inkluzi zastavit. Z pozice krajů je to irelevantní proklamace.

  • ETICKÝ STŘET: UČITELÉ KANDIDUJÍCÍ ZA XENOFOBNÍ STRANY

V letošních krajských volbách kandidovalo hned několik politických uskupení vzniklých ad hoc na základně nebývale panické reakce veřejnosti a politické reprezentace na imigrační vlnu, která se ČR reálně vyhýbá. Přesto řada lidí pocítila potřebu angažovat se v politice s tématem „zabránění islamizace ČR“, případně „ochrany bezpečí před islámskou imigrací“ a dalšími souvisejícími tématy. Překvapivé je, že se tak stalo na krajské úrovni, kde jsou podobné otázky státní bezpečnosti politicky neřešitelné.  Deník Aktuálně.cz ukazuje, že na kandidátkách těchto uskupení figuruje řada učitelů. Na dotazy redakce, zda ředitelům tato kandidatura jejich učitelů vadí, většinou ředitelé odpovídají, že považují tyto učitele za „vzdělané“ či „rozumné“, aby důsledky svého jednání zvážili. V případě, že by učitelé názory podobných xenofobních iniciativ prezentovali ve vyučování, dostali by se do konfliktu s Ústavou ČR, která mimo jiné zaručuje svobodu náboženského vyznání, i se zákonem daným rámcem vzdělávání. V rámcových vzdělávacích programech, konkrétně v oblastech věnovaných občanskému vzdělávání, se předpokládá vzdělávání a výchova v rozporu s požadavky xenofobních stran.

  • ROLE NEZISKOVEK VE VZDĚLÁVÁNÍ (V OBČANSKÉ SPOLEČNOSTI)

V anketě České školy na téma „role neziskovek ve vzdělávání“ odpovídal Tomáš Feřtek, spoluzakladatel neziskové organizace EDUin. Ve svých odpovědích se snaží argumentovat, proč mají neziskové organizace ve vzdělávání své místo. V diskusi pod článkem lze najít vesměs negativní argumentaci dlouhodobých čtenářů serveru. Podle nich jsou neziskové organizace „ideologické“ a neměly by promlouvat do vzdělávání, protože je nezřizují a nevedou učitelé.  Objevují se i konspirační teorie o tom, že některé globální neziskové aktivity nesou v pozadí politickou agendu (typicky Open Society Fund založený americkým mecenášem židovského původu, uprchlíkem z válečného Maďarska, Georgem Sorosem). Objevují se názory, že například globálně činná organizace Amnesty International poškozuje ČR svými reporty o přístupu státu k Romům. Proti neziskovým organizacím ve vzdělávání se vymezuje např. Občanská demokratická strana. Na výroky jejího experta na vzdělávání Václava Klause ml. o tzv. parazitech (Novinky.cz) reagoval Bob Kartous textem pro LN, kde tvrzení rozporuje. Kampaň proti neziskovým organizacím, které údajně vytvářejí síť ovlivňující MŠMT, vede deník Blesk. Názor sdílí prezident Miloš Zeman (Echo24).

  • OBRANA STÁTU VE VZDĚLÁVÁNÍ

V rámci tzv. Koncepce přípravy občanů k obraně státu nabízí Česká armáda školám akreditované kurzy dalšího vzdělávání v rámci tzv. programu POKOS.  Armáda aktuálně nabízí školám pokračování školení v tomto roce. Učitelé mají k dispozici také příručku Příprava občanů k obraně státu. Program má i podporu České školní inspekce. Metodické doporučení k této problematice nabízí i portál RVP. Terorismus a bezpečnost přitahují pozornost i dalších subjektů, které nabízejí určité tipy vzdělávacích aktivit zaměřených na toto téma. Zajímavou souvislost nabízí průběh kampaně před krajskými a senátními volbami, která otázku bezpečnosti stavěla velmi často na první místo, zcela v rozporu se samosprávnou politikou a kompetencí krajů. Nejvíce exaltovaně artikulují téma „bezpečnosti“ xenofobní a extremistické strany, např. relativně volebně úspěšná koalice Svobody a přímé demokracie se Stranou práv občanů (iDNES.cz), politického uskupení s těsnou vazbou na současného prezidenta, případně Dělnická strana sociální spravdelnosti.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 11. 10., 17.00, Akvárium: Asistent pedagoga jako nedostatková profese, EDUpoint, Praha
  • 13. 10., 17.00, JAK ZMĚNIT VZDĚLÁVÁNÍ SNADNO A RYCHLE?, Praha
  • 17. 10., 9. 00, KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ VE ŠKOLÁCH – JAK NA TO?, Praha
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
3 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimir Stanzel
Vladimir Stanzel
4 years ago

Proč je u G. Sorose uvedeno, že je židovského původu? V diskusi na ČŠ to nikdo nezmínil, v kontextu komentované zprávy zde to ovšem vyvolává dojem, jako by diskutující na ČŠ byli antisemité. Působí to jako bezskrupulózní podprahová manipulace.

Josef Soukal
Josef Soukal
4 years ago

„Tomáš Feřtek se snažil argumentovat…“, a čtenáři ne? Například ke zprávě AI? navíc čtenáři netvrdili, že by neziskovky apriori neměly promlouvat do vzdělávání; na ČŠ se pouze opakovaně konstatuje, že by si neměly osobovat více právě, než jim náleží, a neměly by působit tak, aby ztěžovaly práci učitelům.

Jakub Malinovský
Jakub Malinovský
4 years ago