Novela školského zákona a k čemu povede regulace školského systému

14. 3. 2016
EDUin
beduin_210x210

Co přinesl týden 7. 3. – 13. 3. 2016

Témata týdne: Devět rodičů dětí z Kociánky (ústav sociální péče a škola pro děti se speciálními potřebami) podalo k Ústavnímu soudu návrh na zrušení ustanovení školského zákona, která nově upravují přístup k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami a jimž se obecně říká inkluze (Deník.cz)Lesní mateřské školy získaly novelou školského zákona svou definici, usnadní jim registraci v rejstříku mateřských škol. Peter Gray, vývojový psycholog propagující svobodu učení, bude mít přednášku v Praze. Akci můžete podpořit na HithituVzdělávání jakou součást života se jmenoval bravurní vzdělávací stand up, který dohromady spáchali Lukáš Šlehofer a Tomáš Hruda v rámci projektu Education Republic ve Skautském institutu.

Výrok týdne: „Inkluze: Za všechny aktivistické manipulátory drží prapor ten nej z nich.“ Šéfredaktor deníku Blesk Radek Lain na Twitteru k článku Boba Kartouse pro HN, v němž autor upozorňuje na vykloubenou diskusi k tématu. Deník se inkluzi intenzivně věnuje, mezi nejčastěji citované patří Václav Klaus ml. a Miloš Zeman. Výzvu k přímé diskusi šéfredaktor Blesku nevyslyšel.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • NOVELA ŠKOLSKÉHO ZÁKONA A JEJÍ NEJASNÝ DOPAD DO SYSTÉMU

V uplynulém týdnu schválila sněmovna novelu školského zákona (ČTK), kterou vstupují v platnost povinný rok předškolního vzdělávání, povinné přijímací zkoušky na maturitní obory SŠ a také povinná státní maturita z matematiky. Sněmovna zároveň odmítla odklad nových opatření na podporu žáků se speciálními potřebami o dva roky, který navrhovala opozice. Účinnost těchto opatření, která upřednostňují vzdělávání v běžných školách a zařazení do speciálních škol předpokládají jako poslední možný krok tak vstoupí v účinnost od 1. 9. 2016. EDUin vydal k novele zákona tiskovou zprávu, v níž poukazuje na kontroverznost povinného testování, k jehož dopadům do systému neexistuje predikční studie, i povinného roku předškolního vzdělávání, u nějž MŠMT výsledky studie nerespektuje. Bob Kartous v komentáři pro Lidové noviny upozorňuje na to, že samotným testováním nelze zvýšit kvalitu vzdělávání. Vlasta Bohdalová, poslankyně ČSSD, se nicméně domnívá, že třeba v případě matematiky toto stát zajistí. Povinná státní maturita z matematiky má poprvé proběhnout až v roce 2021 (9. 3. v 18:15 na ČRo1, záznam není na webu k dispozici). Tomáš Feřtek v komentáři pro MF Dnes upozorňuje na to, že během tak krátké doby nelze reálně výuku na českých školách významně zlepšit. Kateřina Valachová k povinné maturitě z matematiky v červnu 2015: „V žádném případě nedovolím, abychom ukřižovali naše budoucí maturanty za několik let na něčem takovém.“ (Aktuálně.cz).

  • PŘIDAT 100 % NA MZDOVÝCH PROSTŘEDÍCH PRO UČITELE A 15 LET KULTIVOVAT

Vzdělávání je naprostou prioritou této společnosti. Jeho dopad má delší horizont než většina dalších oblastí, které jsou s ohledem na jejich společenský vliv zahrnuty do politiky, mezi věci veřejné. Učitelé jsou naprosto klíčovým prvkem vzdělávání a jejich úroveň je rozhodující. Současný stav je s ohledem na společenský vývoj neudržitelný. Aby ve školách byli skutečně ti nejlepší možní, je třeba je řádně odměnit. Proto přidat 100 % na mzdových prostředcích a snažit se kultivovat učitelské prostředí po vzoru probíhající renesance české filharmonie není utopie, ale jediný pravděpodobný způsob, jak současnou situaci zlepšit. Tak pravil Pavel Kysilka, bývalý generální ředitel České spořitelny, v diskusi na téma Kdo má učit na českých školách, kterou uspořádal Institut pro politiku a společnost. Diskuse se dále účastnila Pavlína Žáková, která přinesla řadu statistických srovnání mezi zeměmi OECD, z nichž mimo jiné vyplývá, že ČR ohodnocuje své učitele velmi nedostatečně a že i v porovnání s jinými lidmi s VŠ vzděláním mají učitelé v této zemi relativně nízké mzdy. V této souvislosti upozornila na studii think – tanku IDEA, jenž se tématu dlouhodobě věnuje. Dáša Divišová, konzultantka nadace Depositum Bonum a další diskutující, upozornila na zjevný nedostatek strategického plánování při přípravě nastupujících učitelů, čímž dochází mimo jiné k nedostatku pedagogů v některých předmětech, např. ve fyzice (HN). Během diskuse padla zajímavá informace: v současnosti je v připomínkovém řízení otevřen zákon o pedagogických pracovnících (do 18. 3.) a bylo by tak možné znovu navrhnout změnu značně restriktivního opatření, které umožňuje učit pouze lidem s vysokoškolským pedagogickým vzděláním.

  • DISKUSE O OMEZOVÁNÍ PŘÍSTUPUM K NEZDRAVÝM POTRAVINÁM NA ŠKOLÁCH NEKONČÍ

Česká středoškolská unie (ČSÚ), která sdružuje studenty ze zhruba 50 středních škol v ČR, veřejně odmítá současnou právní regulaci prodeje potravin a nápojů na školách. Požaduje, aby se omezení týkalo pouze ZŠ a zároveň aby byly ve školních prodejnách a automatech zvýhodněny zdravé potraviny. V tomto stanovisku získala ČSÚ podporu Asociace ředitelů gymnázií i Unie školských asociací ČR CZESHA. Projekt Skutečně zdravá škola ve svém pravidelném newsletteru zase poukazuje na to, že se potravinářské lobby podařilo protlačit výjimky týkající se některých mléčných výrobků s vysokým obsahem soli, tuku a cukru (Aktuálně.cz). Skutečně zdravá škola upozorňuje také na novou legislativu ve Francii, která ukládá veřejným vývařovnám používat minimálně ze 40 % lokální bio produkty (Foodtank.com, Aj).

  • EDUSPACE: PRVNÍ VZDĚLÁVACÍ FESTIVAL V ČR

V květnu (20. – 22. 5.) proběhne v Brně první vzdělávací festival podle vzoru Opi festivalu, jenž proběhl v HelsinkáchNew Yorku. Festival Eduspace nabídne program ve čtyřech hlavních tematických sekcích: vzdělávání a technologie, vzdělávání a leadership, vzdělávání a demokracie a vzdělávání pro všechny. Vystoupí řada domácích i zahraničních expertů: Gordon Porter, Cyril Mooney, Marjaana Kangas, John Kolig, Mikuláš Bek a spousta dalších. Festival se liší od jiných vzdělávacích akcí tím, že se do něj zapojují další organizace a instituce v Brně, kupříkladu Moravská galerie, Muzeum města Brna, Muzeum romské kultury, Divadlo na Orlí, místní hvězdárna. Páteční program je zaměřen spíše na profesionály ve vzdělávání, zatímco víkend je více orientovaný na rodiče, děti a veřejnost. Program, vystupující a již otevřenou registraci najdete na webu festivalu.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  1. – 17. 3., Praha, Mezinárodní konference Škola pro všechny
  1. 3., Praha, Fenomén migrace jaké téma výuky ve školách
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články