O maturitách toho víme stále málo a MŠMT společně s Cermat se brání transparentnosti

Co přinesl týden 15.5. – 21.5. 2017

Témata týdne: Učitelé jsou nositelé a ochránci učení. „Proto jim musíme dát zásadně lepší vybavení, které by mohli používat, a obecně lepší možnosti, aby mohli naplnit své poslání,“  říká v rozhovoru pro Lidové noviny Michael Carter, učitel ze Stanfordské University, který se věnuje výzkumu vzdělávacích postupů a vystoupil na festivalu Eduspace. Učitelem ve škole i mimo školu. Jindřich Hašek z karlovarské ZŠ Krušnohorská se stal prvním oceněným Laskavcem mezi učiteli. O svém učitelském přístupu, který zahrnuje školní i volný čas, hovoří v rozhovoru pro iDNES.cz. Buď ve školce, nebo doma.  Bob Kartous upozorňuje v komentáři pro MF Dnes na to, že novela školského zákona nepředpokládá možnost, kdy děti v posledním roce předškolního vzdělávání nedocházejí do MŠ všechny pracovní dny. Výluka v DVTV. Spolek studentů nepedagogických oborů Výluka umožňuje svým členům a dalším zájemcům zkusit si práci učitele. Motivaci studentů a smysl iniciativy tohoto druhu vysvětlují v rozhovoru Sandra Feiglová a Jana FryzelkováStředoškoláci se mohou hlásit do  GENDERIÁDY. Soutěže o nejlepší práci na téma rovnosti žen a mužůPřečtěte si květnové novinky podle Řízení školy online.

Výrok týdne: „Dětem je potřeba ukazovat, že čím větší úsilí vyvinou, čím vice práce stojí za tím, čeho dosáhly, tím větší je pocit uspokojení a štěstí.”  Choreografka, tanečnice a pedagožka Eva Blažíčková na festivale Eduspace v Brně při komentáři k filmu Drž rytmus, který natočila Olga Sommerová o její práci s dětmi na tanečním vystoupení k opeře Bohuslava Martinů Špalíček.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • VAROVNĚ ROSTOUCÍ NEÚSPĚŠNOST ANEB JAK MÁLO VÍME O MATURITÁCH

Ministerstvo školství společně s CERMAT zveřejnili v pátek některá ze souhrnných dat pocházejících z posledního ročníku společné části maturitní zkoušky. Kusé informace o tom, nakolik se maturanti zlepšili či zhoršili v porovnání s předchozím rokem nelze řádně interpretovat bez detailní analýzy dat o řešení jednotlivých úloh. CERMAT však tato data neposkytuje automaticky k dispozici a EDUin společně s iniciativou Maturitní data – odtajněno pravidelně o data žádají. Na základě precedentu z loňska,  kdy MŠMT uznalo právní nárok veřejnosti na zveřejnění dat z maturit, EDUin i Maturitní data – odtajněno o data požádali na základě zákona o veřejném přístupu k informacím. Zákonná lhůta již uběhla a data stále zpřístupněna nebyla. O tom, co všechno jsme se letos nedozvěděli o státní maturitě, píše pro Respekt.cz Tomáš Feřtek.

EDUin ve čtvrtek, den před tiskovou konferencí,  rozeslal novinářům doporučení,  na co se v souvislosti s maturitou ptát. Otázky doposud nebyly zodpovězeny. Jak vyplývá z analýzy loňských dat, obsah testů nebo témata a hodnocení slohových prací přitom vzbuzují řadu pochybností. Nejvíce znepokojující však je rapidně narůstající počet neúspěšných maturantů, zejména na středních odborných školách a učilištích.  Na tento fakt upozorňoval v Rozstřelu iDNES.cz věnovaném maturitám Bob Kartous a ředitel CERMAT Jiří Zíka systémový problém uznal. Na to, jak zvyšuje státní maturita studijní neúspěšnost maturantů a jak to snižuje jejich šance na uplatnění v životě, upozorňuje v komentáři pro Respekt Tomáš Feřtek. Odcházející ministryně Valachová trvala na tom, že je potřeba zavést i povinnou maturitu z matematiky (LN), zákon s ní počítá od roku 2021. Jde o obrat o 180 stupňů oproti jejím původním prohlášením.

  • BILANCOVÁNÍ POKRAČUJE, STEJNĚ JAKO ODKRÝVÁNÍ POZADÍ MANIPULACE S DOTACEMI NA MŠMT

S odchodem Kateřiny Valachové se pojí hodnocení vývoje českého vzdělávacího systému v posledních dvou letech. Česká televize zevrubně vypočítává legislativní změny a exekutivní kroky,  k nimž během působení Valachové na MŠMT došlo,  od inkluze,  přes platy učitelů a kariérní řád, přijímací zkoušky až po maturity. Hodnocení Valachové je spíše neutrální: zanechala údajně stopu. Anketa názorů pěti lidí, kterou zveřejnil The Student Times, je výrazně kritičtější. Václav Klaus ml. a bývalý předseda Asociace ředitelů gymnázií Jiří Kuhn hodnotí Valachovou jako “tragédii” českého školství, resp. Tvrdí, že je “horší než Chládek”. Ondřej Šteffl a Bob Kartous jsou kritičtí,  ale uznávají, že se Kateřina Valachová snažila řídit resort svědomitě,  avšak na základě chybných premis. Rektor MU Mikuláš Bek ocenil její korektnost. Důvodem k demisi Valachové se stalo obvinění z podvodů v dotacích pro sport,  jemuž čelí náměstkyně MŠMT Simona Kratochvílová. Portál iDNES.cz zveřejnil informaci, že společně s předsedou fotbalového svazu Peltou měli údajně poskytnout dotaci na sportovní halu škole,  kterou navštěvuje Valachové dcera. Halu měla stavět firma sponzorující Peltův fotbalový klub. Sportovní svazy vyzvaly premiéra Sobotka, aby demisi Valachové nepřijímal, a oceňují ji za její práci (Novinky.cz).

  • GOOGLIFIKACE VZDĚLÁVÁNÍ?

Poutavý článek NY Times detailně popisuje strategii Googlu v USA, kde se mu podařilo dostat se ke zhruba polovině školních dětí a učitelů tím, že na rozdíl od konkurentů Apple a Microsoft nabídl školám levné tablety a aplikace zdarma. Strategie je založena na tom, že Google pracuje přímo s učiteli, motivuje je ke sdílení zkušeností s dalšími na jiných školách a tím efektivně překonává ředitelny. Zároveň upozorňuje na fakt,  že Google získává cenná data a prostřednictvím svých nástrojů ovlivňuje obsah vzdělávání směrem k profesním dovednostem. Školnímu trhu v ČR výrazně dominuje Microsoft, jenž provozuje síť škol,  v nichž zkouší své aplikace. Licence MS pro školy jsou levnější než na běžném trhu. Pro obě firmy je vzdělávání jednou z nejdůležitějších oblastí vývoje i komunikace se zákazníky. Článek zveřejněný v únoru 2017 na serveru Spomocník představuje holandskou vědkyni José Van Dick, která společně s dalšími odborníky poukazuje na fakt, že dění v digitálním  prostoru v současnosti určuje 5 korporací: Google (Alphabet), Facebook,  Microsoft, Apple a Amazon.

  • EDUSPACE, BE IN KARLÍN A ÚSVIT VZDĚLÁVACÍCH FESTIVALŮ

V Brně proběhl v pátek a sobotu druhý ročník vzdělávacího festivalu Eduspace. Zhruba 600 lidí se zúčastnilo některé z panelových diskusí na témata spojující vzdělávání s uměním, podnikavostí, rodinou a inspirací, případně poté navštívili některý z workshopů věnovaných širokému spektru vzdělávacích aktivit, iniciativ, směrů či zkušeností. V sobotu navázaly přednášky, krátké formáty a film. Festival je unikátní propojením řady brněnských institucí a dalších partnerů. Zanedlouho, v pátek 2. 6., proběhne obdobná akce i v Praze. Vzdělávací Lázně Be in Karlín se odehrají na OA Kollárova v Praze 8 a nabídne účastníkům podobný obsah i strukturu, včetně doprovodného programu. Zatímco Na Eduspace to byl třeba výrazový tanec, akrojóga nebo cimbálová kapela, Be in Karlín završí koncert Jany Koubkové, DJ a obohatí stand up komici.  Obě akce jsou inspirované mezinárodním Oppi festivalem, který probíhá každoročně a vždy v jiné světové metropoli.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře

  • 23. 5., 17.00, EDUpoint Praha – EDUshow: EDUhackerský mejdan
  • 25. 5., 10.00, Praha – Kulatý stůl SKAV a EDUin: Je potřeba dnes měnit rámcový vzdělávací program pro základní školy?
  • 3. 6. od 9:30 do 17.00, Praha, Unaveni svobodou, konference Skautského institutu (Pithart, Tabery a další)
Beduin každý týden odebírá zdarma 5 962 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na