Podpora programování mezi dívkami nebo první česká platforma pro MOOC, projděte si nominace na Eduínu

26. 10. 2015
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 19.10. – 25.10. 2015

Témata týdne: Podle nedávno vydané zprávy Českého statistického úřadu se výrazně mění vzdělanostní profil české populace. Ubývá lidí s pouze základním vzděláním, přibývá naopak těch, kteří dosáhli na vysokoškolskou úroveň. Celkově se prodlužuje doba, kterou lidé vzděláním stráví, a to zejména u žen (prodloužení o více než 3 roky mezi lety 2001 a 2012). Tento trend souvisí s celkovým posunutím okamžiku zakládání rodiny (Novinky.cz). Soutěž školních webů sCOOL web 2015 zná své finalisty. Podívejte se na ně a dejte některému svůj hlas. Partner soutěže školních webů CZ.nic pořádá 13. a 14. 11 konferenci Internet a technologieUSA už poněkolikáté deklarují ústup od přehnaného testování. Obamova administrativa přiznává, že se testům věnuje příliš mnoho pozornosti a že mají příliš velký vliv. Zajímavé je, že v USA stanovili jasný limit: testy by neměly přesáhnout 2 % času věnovaného vzdělávání ve veřejných školách (NY Times, AJ). Po sérii mediálních výstupů manipulujících fakta o připravované inkluzi se na českém internetu objevil text, který se snaží objektivně popsat realitu v jejích možnostech i rizicích (Deník.cz). Hrozí, že plošná povinnost předškolního vzdělávání, jak je navrhována, nepomůže dětem, které větší péči potřebují. O tom, že si běžné školky neumí zpravidla poradit s dětmi s ADHD mluví v rozhovoru pro EDUin Terezie Pémová, která speciální školku pro děti s hyperaktivitou provozuje.

Výrok týdne: 

„A vůbec bych nepanikařil kvůli tomu, že školy nepřipravují velkou část absolventů pro potřeby trhu práce. Tytéž nářky můžeme najít třeba v Lewisově Babbitovi anebo v dílech romanopisců poloviny 19. století.” rozhovoru o problematice vzdělávání se sociologem Janem Kellerem, který pro EDUin pořídil Milan Mundier.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • EDUÍNA SE BLÍŽÍ: NOMINUJTE INOVACE ČESKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PRO ROK 2015

Minisčítání je projekt Českého statistického úřadu zaměřený na rozvoj statistické gramotnosti u českých žáků. Koná se už potřetí a na českých školách si získal značnou oblibu. Duhový institut věd je projekt zcela nový, v letošním roce jej odstartovala Česká televize. Jde o zábavnou digitální misi s výraznými prvky gamifikace, prostřednictvím které se děti mohou vzdělávat v řadě různých vědních disciplín. Oba projekty aspirují na cenu Eduína za inovace ve vzdělávání za rok 2015. Jsou tu i další pozoruhodné projekty: Czechitas podporuje programování mezi dívkami, Seduo je jedním z prvních českých aktérů na poli MOOC. Ze zajímavých projektů nominovaných v minulých letech zmiňme třeba Khanovu školu, Místa paměti národa nebo Jeden svět na školách. Nominujte zajímavý počin na Cenu Eduína za inovace ve vzdělávání do 1. listopadu 2015. Nominovat může jednotlivec, škola i jakákoliv organizace: http://www.eduina.cz/.

  • ČESKÁ REPUBLIKA A ŽEBŘÍČKY ÚSPĚŠNOSTI UNIVERZIT

Před nedávnem byl zveřejněn žebříček Times Higher Education pro rok 2015. Jde o globálně respektované srovnání výkonnosti univerzit po celém světě, jenž byl pro tento rok rozšířen z dřívějších 400 na 800 institucí. Měřítka pro porovnání jsou rozdělena do pěti skupin: výukové prostředí, výzkum, vliv (citace, publikace), mezinárodní dosah a propojení s ekonomikou. V první dvacítce univerzit je drtivá většina škol z USA, doplněných o čtyři univerzity z Velké Británie, jednu z Kanady a jednu ze Švýcarska. Žebříček je konstruován tak, že výrazně podporuje školy technologického zaměření (zvítězil Caltech, MIT pátý, Švýcarský federální technologický institut devátý). První česká univerzita – Vysoká škola báňská – se umístila v první polovině čtvrté stovky a LN k tomu vydaly povzbudivý komentář o tom, že jsme v průměru lepší než okolní středoevropské země. Bob Kartous z EDUin reagoval na žádost redakce LN textem, v němž zpochybňuje důležitost podobných žebříčků pro země velikosti a vlivu ČR, které by se měly zejména soustředit na udržení nejlepších „mozků“ v ČR, nikoliv na to, zda budou ve třetí či čtvrté stovce.  Na neadekvátně povzbudivý text LN reagoval i emeritní děkan Fakulty sociálních studií MU Ivo Možný, jenž se zejména domnívá, že by se ČR měla srovnávat nahoru, nikoliv s těmi horšími.

  • RODIČOVSKÉ SOUVISLOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ

V úterý 20. 10. proběhla další výroční konference v rámci projektu Rodiče vítáni, jenž si bere za cíl podpořit spolupráci rodičů a škol. Na 80 účastníků konference mělo možnost zhlédnout prezentace na čtyři různá témata spojená s rodičovstvím a vzděláváním: sociolog Daniel Prokop se soustředil na téma socioekonomických vazeb. Situaci v ČR lze charakterizovat tak, že lidí spadajících do kategorie chudoby není mnoho (cca 7 % domácností), ale těch, kdo stojí na jejím prahu, je varovné množství (více než 38 % domácností). Prokop zdůraznil fakt, že v ČR je oproti jiným zemím EU výrazně nadprůměrná vazba dosaženého vzdělání na vzdělání rodičů a sociální status rodiny. Rut Kolínská, zakladatelka sítě Mateřských center, referovala o jejich významu při podpoře sebevědomí a hlasu rodičů ve vzdělávání. Bob Kartous představil výsledky nedávného průzkumu mezi rodiči o jejich vztahu ke vzdělávacímu systému a o riziku dalšího rozpadu veřejného vzdělávání pod vlivem rozevírajících se ekonomických nůžek a snahy bohatších a vzdělanějších najít jinou vzdělávací cestu pro své děti. Antonín Kokeš, rodič a zakladatel společnosti Albi, představil konkrétní model fungování školské rady s aktivní rolí rodičů.

  • SETRVALÁ KAMPAŇ ZA OTEVŘENÝ PŘÍSTUP KE ZDROJŮM VZDĚLÁVÁNÍ

Minulý týden probíhal Open Access Week, globální kampaň za otevřený přístup k informačním zdrojům.  Řadu zajímavých příkladů prospěšnosti najdete na webu kampaně. V souvislosti s otevřenými zdroji je nasnadě připomenout blížící se Wikikonferenci. V souvislosti s otevřenými zdroji, jejichž těžiště spočívá v technologiích, stojí za zmínku i jedna z posledních zveřejněných informací ze strany OECD na konto vzdělávání: Andreas Schleicher, šéf pro vzdělávání při OECD, v rozhovoru pro Teacher Magazine zdůrazňuje, že samotné technologie ve vzdělávání neznamenají pokrok, pokud na ně nejsou připraveni učitelé (AJ).

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  1. – 31. 10., Koněprusy – Seminář Intuitivní pedagogika.
  2. 10. – 1. 11., Žďár nad Sázavou, Kreativní vzdělávání do škol.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články