Začalo Fórum 2000, letos na téma vzdělávání a demokracie

Co přinesl týden 7.9. – 13.9. 2015

Témata týdne: 

Ombudsmanka Anna Šabatová už dříve vyjádřila obavu, že přípravné třídy na ZŠ mohou být zřizovány v segregačním režimu (ČT). Podle některých zpráv jsou podobné tendence na českých školách skutečně patrné. Server Romea.cz přinesl informaci o tom, že ZŠ v Krásné Lípě zřídila speciální třídu pro romské děti, údajně na nátlak rodičů majority. Grafolog Jan Jeřábek se domnívá, že nespojité písmo Comenia Skript neprospívá, jelikož „fragmentarizuje“ myšlení dětí (iDNES.cz). Ondřej Liška upozornil EDUin na podobnou diskusi v Rakousku (ORF, NJ). Z článku mimochodem vyplývá, že ve Finsku nebude výuka psacího písma od roku 2016 povinná. Zajímavá čísla o podílu průmyslu na české ekonomice i srovnání se zahraničím přináší Aktuálně.cz. Jde o jeden z vysoce vlivných faktorů na diskusi o vzdělávání v ČR, jehož odrazem je i kampaň s názvem Rok technického vzdělávání vedená Svazem průmyslu a dopravy. Zástupci ředitelů mohou mít klíčový vliv na to, jak školy prospívají. Ocenit ty dobré máte příležitost v 2. ročníku soutěže Zlatá karabina. Nominace je otevřena.

Výrok týdne:

„‘Ti nahoře‘ se dnes nejvíce odlišují tím, čemu se říká intenzivní rodičovství. Pro své děti vybírají nejlepší školy, klidně se i přestěhují.“ Ivo Možný, sociolog, k nové knize amerického kolegy Roberta M. Putnama „Our Kids. The American Dream in Crisis“, v níž autor varuje před rostoucími bariérami dětí z chudých rodin na sociální vzestup (LN, 12. 9.).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • VZDĚLÁVÁNÍ NA ČESKÉM INTERNETU: SNAHA NÁSLEDOVAT TRENDY
    Společnost LMC (Jobs.cz, Práce.cz), spustil před několika dny projekt Seduo.cz. Ve spolupráci s některými českými VŠ nabízí „čistokrevné“ MOOC – Massive Open Online Courses (otevřené on-line kurzy). Po Vysoké škole ekonomiky a managementu jde o další pokus etablovat tento vzdělávací trend na českém internetu. Podobnou ambici má i nově spuštěný český projekt Scholasticus.com. Zatímco v ČR se objevují první pokusy, trend MOOC v USA, kde zažil od roku 2011 velký boom, relativně stagnuje. Důvodem je zejména fakt, že certifikace takto získaného vzdělání zatím není respektována na pracovním trhu (NY Times, AJ). „Čím více lidí se bude chlubit, tím větší váhu budou mít,“ myslí si o MOOC František Dalecký, koordinátor projektu Seduo (EDUin).
  • ANGLIČTINA JAKO PRŮKOPNÍK OTEVŘENÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
    Pozoruhodný vzdělávací projekt se silným sociálním efektem spustili na některých brazilských školách: brazilští školáci se učí angličtinu prostřednictvím video chatu s Američany v seniorském věku. Konverzace jsou nahrávány, aby mohli učitelé následně pokrok svých žáků hodnotit. Senioři získávají možnost sociálního kontaktu i pocit užitečnosti, stávají se z nich učitelé. Jazykové vzdělávání je vůbec nejlepším průkopníkem otevřeného vzdělávání. Monkey English je projekt 2 mladých českých učitelů. Rozhodli se natáčet videa pro své žáky a vznikl tak volně přístupný vzdělávací materiál. Existuje velké množství aplikací, které je možné stáhnout zdarma a procvičovat nejen angličtinu. Příkladem může být Duolingo.
  • NESHODY KOLEM POVINNÉHO ROKU PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
    Ministryně školství Kateřina Valachová už dříve potvrdila, že na záměru svého předchůdce Marcela Chládka zavést povinný poslední rok předškolního vzdělávání nechce nic měnit.  Povinnost by měla platit od příštího školního roku. Odkazuje se přitom na blíže neupřesněné zkušenosti ze zahraničí, jež údajně potvrzují správnost takového postupu. Jak je ale patrné z reakcí, záměr vyvolává značnou kontroverzi. Česká pobočka Mezinárodní organizace pro předškolní výchovu a Asociace předškolní výchovy vyzývají ministryni, aby záměr přehodnotila, neboť podle nich nesplní předpokládané cíle: pomoc dětem ze sociálně znevýhodněných rodin.  Zmíněná asociace také připomíná závěry z Kulatého stolu EDUin a SKAV na stejné téma (obojí Česká škola). Nejčastějším argumentem je, že jeden rok těmto dětem nepomůže a že kvůli relativně malému počtu rodin bude uvalena povinnost na všechny. K dispozici je záznam kulatého stolu a shrnutí diskuse. Za rozporuplný považuje návrh i Helle Heckmann, dánská pedagožka, která poskytla EDUin rozhovor na téma předškolního vzdělávání.
  • FÓRUM 2000: VZDĚLÁVÁNÍ A DEMOKRACIE: SPITZER, SCHLEICHER, SOKOL, MOONEY ETC.
    Fórum 2000 má letos jako téma vzdělávání. V desítkách diskusí se budou snažit domácí a zahraniční odborníci, zástupci rozhodujících společenských organizací a veřejné autority zodpovědět otázku, v jakém poměru jsou vzdělávání a demokracie. Vystoupí např. šéf vzdělávání při OECD Andreas Schleicher, zakladatelka inkluzivní školy v Kalkatě Cyril Mooney, průkopník občanského vzdělávání Anders Schultz, psychiatr Manfréd Spitzer, filosof Jan Sokol a řada dalších zajímavých hostů. EDUin se na přípravě letošního Fóra podílel. Probíhá od 13. – 16. 9. v Praze i dalších městech. Program stojí za pozornost.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 13.– 16. 9., Praha a další města – Fórum 2000 s tématem Vzdělávání a demokracie.
  • 15. 9., Loď Niké – Galerie Cargo, Nábřeží E. Beneše, Praha – mezinárodní konference Jurta na jedné lodi. Kontakt s přírodou jako nepostradatelný prvek vzdělávání.
  • 17. 9., ZŠ Vodičkova, Praha – Kulatý stůl EDUin a SKAV na téma Vzdělávání cizinců: jsou české školy připraveny? 10:00 – 12:30

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na