Probíhá diskuse o podobě maturit z češtiny

Co přinesl týden  30. 3. – 5.4. 2015

Témata týdne: Prezident Svazu průmyslu Jaroslav Hanák reagoval na otevřenou výzvu EDUin, aby vyjasnil zdroje svých tvrzení o nezaměstnanosti absolventů a představy o financování reformy dle požadavků svazu. Z reakce vyplývá, že Hanák nepožaduje více učňů a chce se zaměřit na kvalitu učilišť. Akademie Úspěch, síť tzv. charter schools (nestátních škol) v New Yorku, uplatňuje přístup ke vzdělávání chudých dětí formou „cukru a biče“ a polarizuje tím společnost (NY Times, Aj). Petr Fischer zpochybňuje intenzivní kampaň vedenou z průmyslových kruhů o tom, že „řemeslo má zlaté dno“ (HN). To, že se děti vyhýbají učilištím, vidí jako přirozenou reakci a obavu o vlastní budoucnost. Myšlenku na zavedení školného oprášil Petr Honzejk. Dle jeho názoru by odložené školné na VŠ pomohlo zlepšit podfinancované české školství (HN). Doporučujeme text o tom, kterak ministerští úředníci z maturitní zkoušky z matematiky propadli. Chorvatská bohemistka Mirna Šolič, která působí na Univerzitě Palackého v Olomouci, argumentuje, že v systémech s totalitní minulostí studenty nikdo neučí samostatně uvažovat (Britské listy).

Výrok týdne: 

„Dnes nikdo nepochybuje o tom, že poslední mise se panu řediteli Musilovi povedla. Škola na první pohled představuje útulné zázemí, děti mají k dispozici nahrávací studio, v učebnách jsou instalované interaktivní tabule, škola má třídu, kde se pracuje s tablety, ale hlavně učitelé se snaží přes velmi rozmanité spektrum žáků uspokojovat potřeby všech bez rozdílu jejich původu, barvy či schopností a počet dětí na škole postupně roste.“ Vzpomínka Daniela Hůleho na Jana Musila, v lednu zesnulého ředitele ZŠ v Jáchymově, který ukázal, jak budovat inkluzivní vzdělávání (Zvoní!).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Povinné či jednotně povinné přijímačky na SŠ: informace se rozcházejí. Podle informací z ČTK, které převzal server iDNES.cz, nepočítá návrh novely zákona k přijímacím zkouškám na SŠ s tím, že by byly přijímací zkoušky připravované státem a letos pilotované na velké části českých SŠ jednotné. Podle těchto informací si školy budou moci vybrat, jaké nástroje použijí a zůstane tak pouze povinnost přijímací zkoušky pořádat. Avšak podle aktuálního návrhu určeného k meziresortnímu připomínkovému řízení, který je veřejně k dispozici, počítá novela školského zákona s „jednotnými kritérii“. Podle informací, které má EDUin k dispozici, ani ministerští úředníci netuší, v jaké podobě se návrh dostane do prvního čtení ve sněmovně.

  • Do jaké míry by měl stát zasahovat do vzdělávání v mateřském jazyce? Společnost učitelů českého jazyka a literatury (SUČJL) a středoškolští češtináři napsali otevřené prohlášení ke změnám v maturitní zkoušce z jejich předmětu. Vyjadřují svou nevoli s permanentními změnami, k nimž v nastavení maturit dochází. Navrhují, aby si stát (Cermat) ponechal v kompetenci pouze didaktické testy a sloh i ústní zkoušku přenechal školám (Česká škola).  Veronika Valíková, jedna ze signatářek prohlášení, na svém blogu popisuje průběh změn z pohledu středoškolské učitelky. Mezi českými češtináři ovšem nepanuje shoda, Asociace středoškolských češtinářů v reakci na prohlášení SUČJL zpochybňuje, že by plánované změny byly zásadního charakteru a zejména to, že by měly být centrálně hodnoceny pouze testy. Diskuse k tématu probíhá na stránkách asociace.

  • Doba digitálních průkopníků. Fakt, že jsme první generací učitelů, která se musí vyrovnat s masivním nástupem digitalizace, se odráží v nesnadné diskusi o zapojení digitálních technologií do vzdělávání. Článek Boba Kartouse pro LN ukazuje, že chtějí-li rodiče pochopit, co děti na technologiích tak láká, musejí se do nich ponořit také a snažit se přitom najít způsob, jak je využít pozitivně. Doporučujeme i diskusi pod článkem, která odráží nejednotnost názorů. O velmi nesnadném pronikání technologií do škol svědčí závěry posledního Kulatého stolu SKAV. O tom, jak využít digitálních technologií k posilování autonomie a sociálních vztahů píše Jane Hart, profesionálka v oblasti celoživotního učení, na jejíž blog upozorňuje ve svém pravidelném souhrnu Focus společnost Scio.

  • O šikaně na Stream.cz. Další díl Vší ve škole se věnoval šikaně. Epizoda ukazuje, jak subtilní a nepovšimnuté projevy šikany mohou být a jak hluboké dopady na psychickou pohodu dětí to může mít.  Připomíná, že rodiče jsou velmi často přímým spouštěčem šikany, ať už na straně agresorů či jejích obětí. Dalším zajímavým videem o šikaně je díl věnovaný tomuto tématu v rámci série Fenomén. Nevěnuje se pouze šikaně ve škole, kyberšikaně, ale i na pracovišti. 

Inspirace z (a do) praxe

  • Vím proč (prokoukni fyziku). Web popularizující výuku fyziky prostřednictvím žákovských videí.
  • Škola v DOXu, DOX ve škole. Workshopy pro učitele o tom, jak využít galerijních animačních programů při výuce kreativity, demokracie, občanství, lidských práv, společenských stereotypů či médií.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
33 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
l.snirch
l.snirch
7 years ago

„Avšak podle aktuálního návrhu určeného k meziresortnímu připomínkovému řízení, který je veřejně k dispozici, počítá novela školského zákona s „jednotnými kritérii“.“

To by mě zajímalo, kde našel Eduin v návrhu novely JEDNOTNÉ kritéria přijímaček pro všechny školy. Pátrám marně – můžete uvést § a odstavec z navrhované novely? Budou povinně z češtiny a matiky, ne nutně od Cermatu, každá škola prostřednictvím ředitele jim dá nějakou nejednotnou váhu (min. 50 %), ale o jednotnosti netuším, kde Eduin co našel.

Bob Kartous
7 years ago

§ 60 odst. 2 a) mluví o „jednotných kritériích“, zároveň § 60b odst. 2 říká: „Formu, délku trvání a další pravidla průběhu přijímací zkoušky z českého jazyka a literatury a z matematiky při přijímacím řízení do oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou stanoví prováděcí právní předpis.“ Než tedy bude znám provaděcí předpis, lze usuzovat pouze dle dosavadních proklamací..

l.snirch
l.snirch
7 years ago

(2) Ředitel školy stanoví pro jednotlivá kola přijímacího řízení
a) jednotná kritéria přijímání do oboru vzdělání a formy vzdělávání a způsob hodnocení jejich splnění,

Pane Kartousi
jednotná kritéria pro jednotlivá kola v rámci školy nejsou jednotná kritéria přijímaček v rámci republiky.
To jste hodně divoce smíchal hrušky s jablky.

l.snirch
l.snirch
7 years ago

http://archiv.ihned.cz/c1-63826900-velke-plany-ve-vzdelavani-maturity-na-pocitaci-ucni-budou-studovat-dva-jazyky „Důvodem rozjezdu e-maturit není ani tak snaha o větší zapojení IT technologií ve školství, jako spíš potřeba ušetřit. Distribuce papírových formulářů, jejich vytištění a zpracování totiž každé jaro vyjdou státní kasu na více než 150 milionů korun. Digitální va­rianta slibuje nižší náklady. V tomto směru s Chládkem souhlasí i analytik think-tanku EDUin Tomáš Feřtek: „Elektronizace maturity není špatný trend, například u testů je to u nás relativně vyzkoušené a funkční v podání České školní inspekce. Orientoval bych se hlavně podle toho, zda by tento systém administrace byl levnější než ten současný.“ Tak to jsem zvědavý, jak se do počítače… Více »

vittta
vittta
7 years ago

„Chorvatská bohemistka Mirna Šolič, která působí na Univerzitě Palackého v Olomouci, argumentuje, že v systémech s totalitní minulostí studenty nikdo neučí samostatně uvažovat (Britské listy).“ Samostatně uvažovat v povolených mantinelech, měla paní Šolič napsat. Samostatné uvažování totiž existuje a má různé názvy. Rasismus, xenofobie, bolševismus,fašismus,putinismus, rusofobie i filie…atd..atd..atd. Když pak někdo náhodou samostatně uvažuje až moc, tak je dobré ho smazat, což se pochopitelně děje pro dobro všech. Miluji tyhle oduševnělé průpovídky lidí, kteří jakékoliv samostatné uvažování mimo jimi vyznávanén hodnoty nenávidí, ale mají potřebu psát o „samostatném uvažování“ v tom smyslu, že jejich vlastní geniální pohledy na svět nevyznává… Více »

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Ale samostatné uvažování pochopitelně existuje. Ne nutně, jak navozujete pane vittto, samostatně uvažující člověk musí být extrémistou. Ale možná mi to neuvěříte. :-)

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Nemusí být nutně extrémistou, může být třeba odpůrcem současné devastace školství.

vittta
vittta
7 years ago

Ano, může být třeba odpůrcem současné devastace školství, jak píše Paní Švarcová.
Extremistu pak z něj udělají různí Snirchové, kteří ho označí nějakým úderným názvem, jejichž krátký výčet jsem uvedl.

vittta
vittta
7 years ago

Jinak, abych byl konkrétní. Jistě nikoho nepřekvapí, že jsem považován minimálně EDUinem za rasistu, vyjadřujíc svůj názor přímo a bez příkras. Rasista je to minimum…možná jsem pro někoho i fašista, nebo rovnou nacista se zalíbením v Adolfu Hitlerovi. Jenže…já jen pojmenoval realitu, kterou – a to zdůrazňuji – samotný EDUin argumentačně podporuje. Jak si jinak vysvětlit ty skvělé výsledky práce s romskými dětmi, jimž zázrakem stouplo změnou metodiky měření IQ z 65 na 74? Zatím ani EDUin nedal k dispozici žádný výzkum, jak trvalou péčí o děti „ze sociálně nepodmětného prostředí“ vzroste jejich IQ z 65 na 110. Také nevysvětlil,… Více »

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Z nikoho extrémistu nedělám, ani to nejde, ani nikoho za extrémistu či údernými názvy neoznačuji – nemáte jak doložit, pane vittto, zase si vymýšlíte :-)

Věcná kritika je občanský postoj, paní Švarcová, v demokracii hodný úcty – v tom se shodujeme.

vittta
vittta
7 years ago

Když budu důsledný, pak jsem o vás vůbec nepsal.
Je tam uvedeno „Snirchové“, ne Snirch.
Vy se pořád pouštíte do protivných debat a vůbec se v nich neumíte pohybovat.
Navíc máte potíže s pochopením textu, protože tím, že jsem vypsal různé směry, které lze někdy nazvat extremními (ne ale vždy, protože výraz xenofob nebo i rasista nemusí vůbec znamenat, že dotyčný je extremista) jsem nijak nemyslel extremisty jako takové, nýbrž to, že z takových lidí se extremisté „udělají“, protože jinou argumentaci jejich oponenti nemají.
To ale z mých příspěvků muselo vyplynout.

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Ok, když napíšu různí vitttové jsou pitomci, tak se Vás to netýká. Rozumím tomu dobře?

„Samostatné uvažování totiž existuje a má různé názvy. Rasismus, xenofobie, bolševismus,fašismus,putinismus, rusofobie i filie…atd..atd..atd.“
Nevím, kdo z nás dvou se umí vyjadřovat a kdo nechápe text. Já třeba ne, ale co soudíte o sobě v tomto směru, když známkujete mě? Jen tak pro pobavení se oznámkujte, troufnete-li si. :-)

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Jinak se nepouštím do debat, píšu komentáře a názory, vím, že to neumím, proto se to chci naučit. To je celá motivace, vím, že nic nezměním.
Dělám aspoň pokroky pane vittto?

vittta
vittta
7 years ago

„Starýho psa, novým kouskům nenaučíš“,říká se. Podle mě jste paličatý člověk, ale přece vás tady nebudu hodnotit…jestli děláte pokroky. Když napíšete, že různí vitttové jsou pitomci, je to špatně formulované, nemá to potřebnou souvislost, zní to spíše hloupě. Ale v tom smyslu, jak to myslíte, tím naznačujete, že představuji určitou skupinu lidí, kteří jsou pitomci, není to přímý útok na mě ale na tu skupinu, nebo útok na mě,ale oklikou…takové přátelské popíchnutí, řekl bych.(pokud to ovšem napíšete vtipněji, prostí pitomci jsou fakt trapní) Ta by se jinak dost špatně specifikovala,schválně to zkuste napsat jinak, jak to půjde ztuha. Vás tady… Více »

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Jsem rád, že tady mluvíte za VŠECHNY čtenáře, jak mě znají, jste vlastně takový mluvčí. Tedy děkuji všem čtenářům, jejichž SAMOZVANOU hlásnou troubou jste se zvolil, za názor. I když Vám posté napíši, že s komunismem nebojuji, jen jej z vlastní zkušenosti popisuji a pojmenovávám (tedy jeho principy fungování a činy) a potažmo jej poté nazývám zločinným, tak to stále budete nazývat BOJEM. S historii se nebojuje, maximálně ji někteří cenzurují nebo lakují. Poraďte, jak Vám napsat, aby to bylo srozumitelné i Vám? Totéž si přečtěte, co jsem napsal obecně o PRÁVU webmastera mazat nevhodné komentáře – i když s… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Já za nikoho nemluvím, je to můj názor, na který jste se ptal. Takto si to myslím, mám tedy politicky korektně mlčet, abych nebyl obviněn vámi z nějakým samozvaných aktivit? Také jsem nehodnotil, jak to čtenáři vnímají, nemusí to být tak, že vás vnímají negativně a mě pozitivně, pokud napíšete, že mě čtenáři vnímají jako rejpala, určitě na tom něco bude. Jestli nechcete odpověď, nechtějte jí, ale chtějte sluníčkovou diskuzi bez „argumentačních faulů“ z odkazu, který jsem svého času dal pan Hečko. Můžeme se spolu bavit jako v „diskuzích“, které jsou popsány v článcích zde, mládtit prázdnou slámu, říkat tomu… Více »

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Štouchance si pište, jak je libo, já se jimi bavím. :-) Jak Vás hodnotí čtenáři netuším, já Vás nehodnotím nijak – nemám tu ambici. Čtu si, co píšete, někdy na to reaguji. Nic víc. Svět měnit k lepšímu nechci, to bych byl za nafoukance, který ví, co to je lepší svět – píšu komentáře na web Eduin, píšu politikům, je jejich věcí, zda to čtou a pokud ano, zda jim to přijde relevantní. To je celé. Můžu nepřímo ovlivnit lidi kolem sebe, v rodině, ve volném čase (skaut, turisté, sport, filmový klub), ve škole, pokud uznají, že to, co povídám,… Více »

vittta
vittta
7 years ago

To je hodný a demokratický zákon, který nedovoluje mluvit o politice ve škole.
Ještě že máme dějepis…
Také máme zákon na ochranu osobních údajů….zkoušel jste někdy něco udělat bez toho, abyste byl nucen je sdělit?
Ale nutno říci, že tohle není hospoda s nepřebernou rozličností témat ale EDUin, zaměřený na školství.
Co se bavit o problémech školství?

l.snirch
l.snirch
7 years ago

„Samostatné uvažování totiž existuje a má různé názvy.
Rasismus, xenofobie, bolševismus,fašismus,putinismus, rusofobie i filie…atd..atd..atd. Když pak někdo náhodou samostatně uvažuje až moc, tak je dobré ho smazat, což se pochopitelně děje pro dobro všech.“

Reagoval jsem pouze krátkou poznámkou na „školní téma“ samostatné uvažování a Váš náhled na něj. Tu hospodu jste z toho pak udělal svou diskusi Vy.

vittta
vittta
7 years ago

Jasně, pane Snirchu…napsal jste jen, že si ZASE vymýšlím.
Tedy si vymýšlím i jindy…
A vy, jako vždy, muzikant.
Ale tedy…zkuste reagovat na to, co jsem napsal.
Vy jste hájil sebe, že z nikoho nic takového neděláte, co si ale myslíte o myšlence toho názoru – tedy že když dojdou či nejsou argumenty, tak se z oponenta udělá extremista, či se označí názvem, který se jako extremistický předloží?

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Vždy je to jen o schopnosti argumentovat věcně – to je i téma školy.
Vždy budou existovat lidé, kteří vědomě provokují, neumějí věcně argumentovat a přecházejí do osobních útoků, pod rouškou anonymity jsou arogantní a vulgární. Extrémisté jsou jen malá část z nich, ale i ti byli vždy a budou. Těmto všem dal internet ideální platformu, jak své frustrace a zloby vybít. Ale není to relevantní vzorek společnosti, jsou většinou jen viditelní a hlasití. Nic nového jsem nenapsal.
Jdu maturovat, tedy mí studenti.

vittta
vittta
7 years ago

Tak rád bych se do vás obul…ale zase jste nic nenapsal, zase bych jen lhal. Jistě, existují takoví lidé, ale existují i takoví, kteří jen tu nálepku dostanou z mnou už vícekrát uvedených důvodů. A já se KONKRÉTNĚ vás ptal na tu druhou variantu. Třeba vám to ale přišlo jako provokace anonyma, který neumí argumentovat věcně, tak nehodláte odpovědět, distingovaně „mě“ u toho označujíc za celou škálu extremů. Třeba to už odpověď byla a znamená to, že se mýlím, že se nikdo takto neoznačuje, který takový není. Víte, jak se to dělá u sluníčkových lidí….tedy: Já vám děkuji za reakci,… Více »

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Vím, že rád hodnotíte jiné v diskusi (jak se Vám to daří je jiná věc), já tu potřebu nemám – ani vůči Vám, ani vůči někomu jinému. Tak to tak berte. Člověk by mě hodnotit především sám sebe, znát svou motivaci vystupování, cíle vystupování, volit prostředky komunikace.
Existují lidé, kteří ze sebe sypou jen zlobu a frustrace, existují lidé, kteří rádi provokují, existují lidé, kteří věcně diskutují.
Netuším, kam se se svou motivaci, cíli a prostředky komunikace řadíte sám. To víte Vy.

vittta
vittta
7 years ago

Netušíte, kam se zařadím já….
Tak já vám to povím.
Řadím se mezi lidi, kteří věcně diskutují.
Škoda, že vás to nemůže překvapit, protože když jste to netušil…vy jste přece zase nic neřekl.
Čemu se divím, že mi jen vyjímečně někdo odpoví, přitom jakkoliv jsou mé dotazy zabalené do drsných slupek, jsou zjevné a velice konkrétní. Ale co vám mám povídat, vy to určitě znáte.
„Podle ovoce jejich poznáte je“.

vittta
vittta
7 years ago

Ovšem pane Snirchu, tak koukám…zdá se mi to, nebo jste se vyhnul odpovědi?

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Vidíte, že jsme Vás jako správný učitel motivoval, abyste se sebekriticky ohodnotil sám. To je cílem učitele. Takže jsem svůj úlohu sehrál na výbornou, co říkáte? :-)

vittta
vittta
7 years ago

Lze jenom souhlasit.
A podle nových metod výuky je sebehodnocení to nejdůležitější pro zdravý vývoj osobnosti. Tak budeme oba doufat, že se zdravě vyvinu v plnohodnotného člena naší křehce demokratické společnosti.

vittta
vittta
7 years ago

Ale…nerad se připomínám, ale odpověď tam není.
Jednou jsem vás na zkoušku tak dlouho uháněl, až jste mi přímo napsal, že neodpovíte.
Mojí motivací byly rozhovory politiků, kteří – ať se ptal moderátor na co chtěl – neustále hovořili o něčem jiném.
O čem hovořili a jaký to mělo smysl se mi nikdy nepodařilo zjistit.
Tak jsem si kolikrát říkal, jestli bych v roli moderátora obstál lépe, bez použití …třeba kladiva.

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Tak na Váš vývin. :-)

vittta
vittta
7 years ago

Čím ťukáte?
Já jen tak něco nepiju.

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Furt čtu, jak je ta maturita z ČJL sqělá. A pak ředitel Cermatu dnes řekne: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/maturita-ma-byt-predvidatelna-rika-reditel-cermatu/r~cc933102ee7e11e4a788002590604f2e/ Otevřené otázky (novinka letošního didaktického testu z ČJL) mohou přinést zvýšení neúspěšnosti. Jak se ukázalo v přijímacích zkouškách z češtiny, otevřené otázky mladá generace řešit neumí. A to samé se může stát i u maturit. Lze očekávat zvýšení neúspěšnosti odhadem řádově o procentní body. Nicméně, neúspěšnost v češtině byla vždycky velmi nízká, protože u zaškrtávacího testu je vysoká statistická úspěšnost. Kdo měl štěstí, mohl nahádat i více než 15 procent. Změní se částečně detailnost struktury hodnocení ústní zkoušky z českého jazyka. Do loňského roku… Více »

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Taky se začíná horovat pro e-maturity: Pan Zíka realisticky říká: Takže vy nejste pro to, aby se zadání posílalo elektronicky a škola si ho vytiskla sama? Vytisknout zadání na škole by znamenalo dvojnásobnou cenu a desateronásobný čas, který by tiskem strávili zaměstnanci školy, protože nikdy nedosáhnou takové produktivity, jakou máme my. Dále by hrozily chyby při kompletaci – naše tiskárna kompletuje balíček zcela automaticky bez zásahu lidské ruky. A samozřejmě kdybychom zadání poslali školám elektronicky, musí ho před tiskem otevřít. Riziko, že dojde k jeho prozrazení je dle mého soudu příliš vysoké. A pokud se tak, byť jen v jednom… Více »

l.snirch
l.snirch
7 years ago

Když píšu, že se opisuje, někteří se mě ptají, jak to vím. Už z logiky zkoušky, formy zápisu a otázek je to logické. Cermat to ví, ale udělat s tím nic moc nemůže.Ta formulace s ČŠI jen jen takové rádoby chlácholení veřejnosti a svého svědomí. Máte nějaká nová opatření proti opisování a podvádění? Česká školní inspekce po dohodě s námi začala velmi intenzivně od loňského roku navštěvovat školy, kde se takové chování začalo projevovat. My to dost dobře poznáme podle analýzy výsledků. Například, jestliže se v jedné učebně vyskytují stejné špatné odpovědi, tak je téměř jisté, že tam někdo opisuje.… Více »