Proč nestojí Romové o výuku v romštině

Co přinesl týden 31.3.-1.4.2014

Témata týdne: OECD doporučuje společné vzdělávání, v čem jsme v PISA nad průměrem, Šteffl o výuce psaní, horké téma školních jídelen, Feřtek o smyslu literatury, skvělí učitelé na webu, Sokačová: dětské skupiny jsou záplata, co je to splývavé čtení, Chládkova dohoda se Svazem průmyslu, ministrovi bude radit Fin a Zlatá Amoska, o romštinu není zájem, Čech zakládá univerzitu v Africe, o bezpečnost na internetu se starají děti, absolventi o středních školách, dyslektici musí hodně číst, jak (ne)učit dějepis, Škola v DOXu, DOX ve škole, Čápová o učitelské kvalifikaci.

Výrok týdne: 

„Poté, co mi dcera sdělila, jaký byl první den ve škole, naštvaně přijdu do školy a křičím na paní ředitelku, jak to, že když na dceru mluví romsky, že jí učí „východňársky“? Ona mi sice ochotně vysvětluje, že východoslovenský dialekt je nejvíce používaný na našem území, to mě ale vůbec nezajímá. Požaduji výuku „po našem“! To paní ředitelka netuší, co jí ještě čeká. Jen naštvaně praštím dveřmi, už tam stojí pan Stojka. Z chodby slyším, jak si stěžuje, že jeho dcera není žádná „rumungri“ a požaduje, aby paní učitelka mluvila s jeho dcerou česky nebo olašským dialektem! Gyulla Banga v článku Ptal se někdo z TOP 09 Romů na jejich názor na výuku v romštině? na serveru romea.cz.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Čeští žáci dokážou improvizovat. V šetření PISA 2012 v oblasti řešení problémů se čeští patnáctiletí umístili na potěšujícím 16-17 místě ze 44 zemí. Zatím není jasné, čemu úspěch přičíst, otázkou se bude zabývat inspekce. Ministr vyzdvihuje moderní metody a techniku ve výuce, ironicky to komentuje Martin Fendrych ve svém  blogu.

  • Debata o stravování se dostává do varu. Četné ohlasy vzbudil rozhovor o školním stravování se zástupkyní Společnosti pro výživu na webu eduin.cz. Změny v jídelníčku navrhuje sdružení Skutečně zdravá škola. Problému životního stylu dětí a jeho možným řešením se věnoval pořad Máte slovo na ČT. Účastnil se jej i ministr Chládek, k jehož záměru prosadit ve školách zdravější kuchyni a eliminovat automaty na sladkosti se připojují i školské odbory.

  • Romština do škol? TOP09 přišla návrhem vyučovat romské děti alespoň částečně v romštině, a tím předcházet jejich segregaci. Jindřich Fryč z MŠMT nevidí oddělené třídy pro romské děti jako řešení, smysluplnější je podle něj zapojení asistentů a doučování. Návrh nepovažují za přínosný ani školy v Ostravě a v Obrnicích, sami Romové by dali přednost angličtině. Složitost výuky Romštiny  přibližuje Gyulla Banga na serveru romea.cz.

  • Vynikající učitelé už jsou vidět. Web Chci učit nabízí první učitelské medailony. Kampaň odstartovala společně se soutěží skupiny Chinaski, která zahraje nejoblíbenějšímu učiteli. O kampani se mluvilo také v Studiu 6 na ČT.

Inspirace z (a do) praxe

  • Víte, kdo jsou Web Rangers? Přečtěte si, jak se o osvětu ve věci internetové bezpečnosti starají náctiletí.
  • Jak učit děti číst. Některým pomáhá takzvané splývavé čtení. Praktikují ho například ve škole ve Vraňanech.
  • A jak učit číst dyslektiky? Nestačí umět písmenka, důležité je čtení a zase čtení, tvrdí psycholog Václav Mertin na webu ctenarska-gramotnost.cz. Úplně zásadní je však pěstovat v dětech radost z četby.
  • Propaganda a média v DOXu. Na workshopy věnované demokracii, lidským právům a společenským stereotypům se učitelé mohou hlásit do 15. dubna. V rámci Projektu Škola v DOXu / DOX ve škole získáte metodické materiály i volný vstup pro školní skupinu na vzdělávací program.
  • Úsměv – Točím, kámo! Východiska ze situace šikanovaného dítěte nabízí interaktivní divadelní představení.
  • Škola otevřená rodičům. Přečtěte si, jak proběhl první seminář pro učitele o spolupráci a komunikaci s rodiči.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 10.4. Jak chodit do NEškoly (seminář, Praha)
  • 11.4. Škola jako místo setkávání (konference, Praha)
  • 12.4. Cirkus vědy Masarykovy univerzity (konference, Brno)
  • 23.4. Neurověda ve vzdělávání (konference, Praha)
  • 27.4. Rodiče na start! (benefiční běh, Praha)
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
11 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
8 years ago

Čeští žáci umí improvizovat. Zatím není jasné, čemu úspěch přičíst.
Taky máte pocit, že když něco je špatně,tak je za tím jasně škola (školství). A když je něco dobře,tak za tím určitě školství být nemůže a musí se to prozkoumat?
Přitom v původním článku je, že je to přikládáno postupným zaváděním nových metod ve výuce a přístupu k žákům. Tak proč věta – zatím není jasné proč?

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago

Přesně tak. Copak by za nějakým úspěchem mohl stát český učitel?

Feřtek
Feřtek
8 years ago

Když se podíváte na výsledky loňského šetření PISA, jsou v mnohém paradoxní. Gymnazisté se zhoršili, žáci základek zlepšili. Například. Ví někdo, čím to je? Ptal jsem se při nejrůznějších příležitostech i lidí z inspekce a ministerstva, zatím pro to nikdo srozumitelné vysvětlení nemá. Jasně, že za obojí nejspíš nějak mohou i učitelé, jenže nikdo zatím přesně neví jak. Proto mi přijde dobré navázat národním šetřením, aby bylo jasné, jaké jsou příčiny.Protože rovnou říkat, že například učitelé gymnázií hůř pracují, by také nedávalo smysl, ne? Tohle je ještě výraznější u těch praktických dovedností. To není žádná kritika učitelů, jen prostě nevíme,… Více »

Jana Petrů
Jana Petrů
8 years ago
Reply to  Feřtek

Bude to možná znít divně, ale my ve škole už 22 let pozorujeme určité cykly, ve kterých se proměňuje typologie tříd. Asi jako v přírodě doby ledové s obdobími oteplení, jenže v menším. Ale to se otestovat nedá. A taky úplně nevíme, čím to je.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago
Reply to  Jana Petrů

Takže pokud je zakopaný pes v tom daném ročníku nebo dané třídě, nikdo nikdy už nic nezjistí, protože deváťáci se prostě rozpustí do středních škol. Hlavně ale nepřeceňujme PISU – stejně jako všechna další testování.

Šárka
Šárka
8 years ago
Reply to  Feřtek

Docela určitě v tomto sehrává velkou roli fakt, že na nižší gymnázia již neodchází ti nejlepší žáci (ve svém okolí tento trend pozoruji již dobrých pět let). Pokud by se jednalo o celoplošnou záležitost, potom by to vysvětlovalo i výše uvedené zjištění.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago
Reply to  Šárka

Ona „přidaná hodnota“ na VG nebude tak veliká, protože VG mohla těžit z prostého výběru žáků. Ale to by zas takový objev nebyl.

Šárka
Šárka
8 years ago
Reply to  Feřtek

Příčin může být celá řada:http://simpsonovi.nikee.net/index.php?video=433…doporučený čas 4:30

Zdeněk Ryšavý - Romea.cz

Jen na okraj. Gyulla Banga na serveru Romea.cz nepsal o výuce Romštiny, ale o výuce v Romštině. Já vím, je tam rozdíl jen jedno písmeno, ale přeci jen…

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago

A stejně paradoxní je srovnávání s ostatními. Žasnuli jsme nad Polskem a… ehle. Tradičně vzýváme Finsko a… ehle. I jejich úspěchy mohou být pomíjivé. Jen ti asijští tygrové se drží. Berme tedy všechna ta testování s rezervou, a to s velkou rezervou.