Proč potřebujeme podporovat občanské vzdělávání

Co přinesl týden 2.5. – 8.5. 2017

Témata týdne: Global Teacher Prize v ČR. Mezinárodní cena Global Teacher Prize startuje nyní i v ČR. Nominujte pedagoga, který je podle vás výjimečný. Může se dostat do mezinárodního kola soutěže a reprezentovat ČR mezi učiteli z celého světa. Nevybírá se na základě dojmů či náklonnosti, ale na základě stanovených kritérií. Analýza letošního didaktického testu z českého jazyka. Letošní test byl těžký, ale relativně korektní, tvrdí češtinářka Veronika Valíková na svém blogu. Anabáze letošních přijímacích zkoušek na SŠ. Tomáš Feřtek shrnuje v blogu na Respekt.cz celou kauzu letošních přijímacích zkoušek na SŠ, jež se snahou CERMAT nezveřejnit zadání testů a obstruovat diskusi o jejich obsahu staly „krádeží veřejného zájmu“Je možné cenzurovat studentům výběr literatury? Brněnská konzervatoř zakázala své plnoleté studentce recitovat vysoce expresivní text Egona Bondyho (iDNES.cz). Konzervatoř dokonce chce potrestat učitelku, která se studentkou text nacvičovala. Hlasování veřejnosti o nejlepší školní web v soutěži sCOOLweb 2017 startuje právě dnes! Vyberte svého favorita!

Výrok týdne: 

„Společnost by se proto měla zaměřit na tři problémy: vzdělání, vzdělání a vzdělání. Dnešní model, poplatný potřebám průmyslu, může být cesta do slepé uličky. Musíme připravovat děti a studenty na práci, o jejíchž konkrétních obrysech máme pouze matnou představu.” Michal Pěchouček, vedoucí Katedry počítačů a centra umělé inteligence při FEL ČVUT, ve svém textu o potřebě proměny vzdělávání pro Lidové noviny.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • DEMOKRACIE POTŘEBUJE OBČANSKY VZDĚLANÉ LIDI

Demokracie se bez občanského a politického vzdělávání neobejde, soudí Werner Böhler, ředitel české a slovenské pobočky Nadace Konráda Adenauera, která je politicky blízá konzervativní CDU. V rozhovoru pro server Pohled z venku poukazuje na příklad Spolkového úřadu pro politické vzdělávání, který zajišťuje mimoškolní vzdělávací podporu mladistvým i dospělým v oblasti občanství a politické orientace ve smyslu pochopení základních principů demokracie potřeby osobní participace. V minulém týdnu internetová televize DVTV zveřejnila Apel Boba Kartouse na téma nedůvěry značné části mladých lidí k demokracii. Autor upozorňuje na fakt, že zatímco se česká vzdělávací politika obsedantně zabývá relativními podružnostmi, jako je maturita z matematiky, vytrácí se u mladých základní fundament fungování demokracie, tedy důvěra v ní. Kartous cituje i nedávný rozhovor profesora Hejného pro časopis FaktorS, v němž poukazuje na to, že v každém předmětu by se měla škola snažit především vzdělávat a vychovávat dobré občany (úryvek na České škole). Vedle toho rezonují digitálním prostorem i názory, že občanská výchova pervertovala v „ideologickou nalejvárnu“, jak o multikulturní výchově či výchově ke globálním souvislostem hovoří například Václav Klaus ml. Podle Klause by měly školy učit matematiku, zeměpis a další tradiční předměty.

  • CERMAT ZVEŘEJNIL ZADÁNÍ JEDNOTNÝCH ZKOUŠEK

Cermat zveřejnil 2. května na svých webových stránkách testová zadání jednotných přijímacích zkoušek. Po několik týdnů trvajícím tlaku ze strany iniciativy Maturitní data – odtajněno a EDUin na transparentnost a rovný přístup, zprovoznil nejprve Cermat webové rozhraní, kde si žáci, kteří zkoušky skládali, mohou požádat o zadání své zkoušky. Nyní dal všechna zadání volně ke stažení. EDUin vydal k tématu několik tiskových zpráv s poukazem na nerovnost, veřejný zájemnetransparentnost a pasivní postoj ministryně školství.

  • ŽÁCI ZÁKLADNÍCH UMĚLECKÝCH ŠKOL VYJDOU DO ULIC

S podporou Nadačního fondu Magdaleny Kožené se 30. května odehraje ojedinělý experiment. Žáci základních uměleckých škol opustí uzavřené sály a představí své umění ve veřejném prostoru. Narazíte na ně pravděpodobně v parcích, na náměstích, na nádražích, v kostelech či zoologických zahradách. Zajdou i do nemocnic nebo do domovů pro seniory. Spisovatel a scénárista Zdeněk Svěrák, režisérka Alice Nellis či designér Maxim Velčovský patří k těm, jejichž život „liduška“ ovlivnila, a proto projekt podpoří. Vystoupení ve veřejném prostoru mohou být velmi silným zážitkem, jak dokazuje například záznam působivého představení Beethovenovy Ódy na radost orchestru katalánského města Sabadell, z nějž se postupně stane veřejný happening. Strategie vytvoření tzv. flashmob (bleskového davu) je velmi účinným způsobem jak strhnout lidi ke společné kulturní akci, jak ukazuje např. taneční flashmob na nádraží v belgických Antwerpách.

  • INKLUZE Z RŮZNÝCH POHLEDŮ

Terapeutka Petra Fridrichová, která se věnuje cvičení jógy s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, má svou osobní zkušenost s inkluzí. Následkem dětské mozkové obrny sice patřila mezi děti, které by mohly mít pro potřeby vzdělávání „diagnózu“, ale nikdy ji neměla. V běžné základní škole, stejně jako později na gymnáziu, neměla kromě tělesné výchovy žádné úlevy a o žádné nestála. Byť to občas bylo tvrdé, do života jí dalo společné vzdělávání schopnost překonávat problémy, s nimiž by si jiní neporadili. Kateřina Heislerová je speciální pedagožka a domnívá se, že být součástí společnosti je nezadatelné právo. Prostřednictvím Feuersteinovy metody a dalších metod se snaží pomáhat dětem s Downovým syndromem uspět v běžných školách. Je si ale vědoma toho, že pro inkluzi je třeba vytvořit vhodné podmínky postavené zejména na spolupráci rodiny a školy. Bartoloměj Kubík už třetím rokem chodí na ZŠ Sokolovská v Liberci. Má Williamsův syndrom a chodí do běžné školy. Jeho maminka Hana neměla potřebu vychovávat svého syna odlišně od jiných dětí. Jezdí na kole, plave, lyžuje. Ani ve vzdělávání nevidí důvod pro nějakou odlišnost a těší ji, že mohou být příkladem dalším rodinám. Ministerstvo školství sbírá příklady dobré praxe v oblasti inkluze. Na webu MŠMT je jich nashromážděno už přes dvacet a lze mezi nimi najít rodiče, učitele, poradenské pracovníky, asistenty i lidi z veřejného života, kteří považují inkluzi ve vzdělávání za přirozený stav věcí.

  • NOC VZDĚLÁVÁNÍ BUDOUCÍCH UČITELŮ

Studentská iniciativa Otevřeno pořádá v úterý 9. 5. netradiční akci s názvem Noc vzdělávání. V Praze, Plzni a Olomouci proběhne mezi 17 a 24 hodinou série besed, workshopů, seminářů a přednášek na různá témata spojená se vzděláváním. Iniciativa Otevřeno se pozitivním způsobem snaží o reformu vzdělávání učitelů na pedagogických fakultách. V této souvislosti připomínáme také projekt Učitel naživo, který nabízí výcvik pro budoucí učitele postavený v prvé řadě na zkušenostech získaných přímo ve školách.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře

  • 9. 5., 17.00, EDUpoint Praha – Akvárium – Dva systémy v jedné škole
  • 11. 5., 9.30, Praha – Efektivita výuky, hodnocení žáků a jejich motivace
  • 11. 5., 14.30, Praha – Strategies for Inclusion. Understanding of challenges and approaches to inclusive education in Czech Republic, diskuse českých i zahraničních odborníků o inkluzi
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pěnice Skalicová
Pěnice Skalicová
3 years ago

No, je tam těch „šrapnelů“ nějak moc, řekla bych. Nevím, zda bych si přála, aby soutěž, kde se vyskytují různé kategorie žáků od 15 let , byla prošpikována něčím podobným. myslím, že pan básník napsal určitě i méně expresivní text , který by se dal přednést. Příští den jsem si řekla že musím chtě nechtě počítat s opakováním a abych v tom tedy měla přehled začala jsem si za každého který mě přeříz tetovat jen tak jehlou namočenou v tuši malou čárku na nadloktí Bylo to jako prýmky seržanta Peppera jenže jich potom bylo víc… … Už konečně do prdele… Více »