Speciální školství dostalo systémovou podporu, segregaci podle aktuálního průzkumu podporuje většina učitelů

Co přinesl týden  13. 4. – 19.4. 2015

Témata týdne: Společnost Jablotron jde příkladem ostatním technickým a technologickým firmám, plánuje založení vlastní střední školy, na vlastní náklady. Neochotu dětí hlásit se do učňovských oborů dokumentuje článek MF Dnes: bez maturity nejste nic. Podle stejného deníku neklesá zájem o víceletá gymnázia. Podle Václava Klause ml. „tlačí“ inkluzi zejména neziskovky, které na to seženou „miliardy korun“ (Parlamentní listy). Podle Daniela Prokopa neposílají chudé rodiny děti do MŠ, protože je to pro ně z krátkodobého hlediska nevýhodné (iDNES.cz). Další ocenění, tentokrát od holandského Institutu pro zdravotní vědu, získal český projekt na zdokonalení čtení Rozečti.se (Česká škola). Upozorňujeme na pochybné aktivity tzv. Asociace škol ČR (MŠMT), která posílá školám výzvy k uhrazení faktur za nevyžádaná plnění.

Výrok týdne: 

„80 % českých učitelů je pro oddělené vzdělávání.“ Jana Straková (PedF UK Praha) na setkání se skandinávskými velvyslanci nad rovnými příležitostmi ve vzdělávání citovala výsledky aktuálního průzkumu.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
24 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Soukal
Josef Soukal
7 years ago

„Na kulatém stole opět zaznělo, že v tzv. infringement proceedings (BBC, Aj), vyšetřování Evropské komise pro liknavý přístup ČR ve věci segregace Romů ve vzdělávání, které bylo zahájeno v září 2014, doposud chybí uspokojivé důkazy ze strany ČR o řešení.“

Především chybí přesvědčivé důkazy o segregaci. Uvedení počtu Romů v praktických školách na to nestačí.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
7 years ago

Tak si to shrňme – ministerstvo vytvořilo nový zákon, který má segregaci vymýtit, Agentura pro sociální začleňování vymyslela a skoro násilně naplňuje všechny možné podpory Romů (nebo sociálně vyčleněných,ale především Romů), neziskovky bojují především za Romy. Nějak jsem přeslechla, jak že se podílejí na tomto zlomu Romové.Nebo nepřeslechla? NE. Oni stále jen natahují ruce a čekají, že to někdo bude řešit za ně a oni nic. Jako jedna paní ,co znám, která si myslí, že vše vyřeší jen polykání prášků a odmítá cvičit či držet dietu, aby si napravila zdraví. Moc hezky to dnes řekl jeden pán ráno v televizi… Více »

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Někteří lidé stále nejsou schopni nebo ochotni pochopit, že segregace je něco podstatně jiného než nadstandardní speciální vzdělávání realizované vysoce kvalifikovanými a zkušenými odborníky. Pro kvalitní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména pak s mentální retardací, opravdu nestačí nacpat je do jedné třídy s ostatními dětmi, případně jim poskytnout nekvalifikovaného asistenta a jednoho univerzálního „školního“ speciálního pedagoga na celou školu.
Bohužel to postihuje hlavně děti neromské,jejichž rodiče by hodně stáli o to, aby byly odborně vzdělávány.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
7 years ago

Ano, paní Švarcová. Ale ty děti z neromských rodin za sebou nemají tu lobby neziskovek. Když musí být od nového roku kvalifikace pro učitele,takže si někteří musejí dodělávat školu nebo byli odejiti ,jak je možné, že speciální pedagogové byli hozeni přes palubu a jejich kvalifikaci převezmou metodické sešitky. Moc hezká vize. Hlavně levná. Jeden speciální pedagog na školu o 400 žácích je jen alibismus, aby se mohlo říci, že tam přeci je. Ano je,ale jak se říká – na dvě věci a ani jedna není slušná. Speciální pedagog má provádět reedukaci žáků, logopedii a další úkony přímo spojené s výukou… Více »

Jana Čillíková
Jana Čillíková
7 years ago

Dobrý deň, vidím, že problém integrovaných žiakov riešite i V ČR a máte rovnaké problémy s integráciou ako u nás V SR. Úplne súhlasím s názormi p. Karvaiovej a Švarcovej. Deti so špeciálnymi potrebami potrebujú špeciálny prístup, odborníkov so špeciálnou pedagogikou, menšie počty žiakov v triedach, vhodné pomôcky, úplne inú metodiku vyučovania. To sa v bežnej triede nedá realizovať. Trpia potom všetci – bežní žiaci, integrovaní žiaci i učiteľ. Integrácia v takejrto podobe nemá, podľa môjho názoru, zmysel. Je skôr na škodu veci. A čo sa týka segregácie Rómov, prípadne ich diskriminácie – je to nezmysel . Pokiaľ rómsky žiak… Více »

Slávina
Slávina
7 years ago

Ad pí Karvaiová Ano , my jsme už dávno dávali …. Pamatuji , romské maminky nechodily do práce, některé děti chodily do mateřských škol a dostávaly zdarma obědy , oblečení . Mnohé matky nestihly vstát a do 8 hodin děti do školek a do škol vypravit . Školní docházka byla a je povinná ! Nikdy a nikdo nebyl a nebude schopen zařídit, aby povinnost byla vždy naplněna. Dokonce nyní má omluvenka rodičů mnohem větší váhu než dříve. Proto je navrhovaný povinný předškolní rok dost nerálná a drahá šance !! Bude bez efektu. Navíc ustavičným žonglováním s nerovností přístupu ke vzdělávání… Více »

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
7 years ago

Já jsem dostudovala v roce 1987.Již na škole jsem chodila do dobrovolného semináře Romská problematika.Chodili jsme po romských rodinách a přesvědčovali jsme rodiče o důležitosti vzdělání )školka, základky,střední škola). Popovídali si,ale tím to většinou končilo. Od té doby uplynulo 28 let.Celou tu dobu se ČR snaží přesvědčit Romy o potřebnosti vzdělání.Ti to povětšinou ignorují.Místo nějaké vlastní,romské kampaně,byli schopní jediného.Žalovat náš stát.A to ještě pravděpodobně za pomocí našeptávačů, kteří na tom něco trhli.
Tolik let na to měli a skutek utek.
Máte pravdu. Média velmi napomáhají tomu, aby se rasismus šířil.

Iva Švarcová
Iva Švarcová
7 years ago

Paní učitelko Karvaiová a paní učitelko Slávino, dělali jsme všichni, co jsme mohli. Já jsem se svými spolupracovníky vytvořila Vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika, abychom jim tu školu více přiblížili, pak jsem ještě napsala knížku Vzdělávání žáků romského etika, abychom se těmto dětem naučili co nejvíce rozumět.Pořádali jsem semináře pro učitele a radili jsme se, jak dovést romské děti k tomu, aby pokračovaly ve svém vzdělávání, aby zúročily to, čemu se naučily a získaly kvalifikaci ke slušnému pracovnímu uplatnění. Zdá se, že všechno bylo špatně. Podle názoru některých polovzdělaných suverénů jsme je jenom segregovali a diskriminovali a… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Ano…příkop je opravdu hluboký, jak píše Paní Slávina. Ale o tom právě inkluze je, děti uvidí, že Romové jsou hodní a snaživí a nebudou mít předsudky. Pak také Romové, vzdělávající se v hlavním vzdělávacím proudu, budou ve studiu pokračovat a budou z nich doktoři a inženýři, účetní či vedoucí pracovníci, vědci i kosmonauti. Stačí jen, když dostanou šanci a tu jim bereme. Výsledky jsou, ani to není tak dlouho, co jsem se na BL dočetl, jak se Rom stal v Británii policistou. A událost to byla velká…proč by jinak stála za zmínku tak významnému perodiku, jakým BL jistě jsou? U… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Je smutné to tady číst.
Lidé, kteří měli snahu jsou vláčeni jako rasisté či jacísi segregátoři, či minimálně naprosto ignorováni.
EDUin se nenamáhá argumentovat proti skutečným odborníkům či odbornicím.
A já jen dodám, že bez ironie považuji to, co udělala ČSSR, resp.ČR pro Romy pozitivního, nemá na světě obdoby.

rodič
rodič
7 years ago

Neustále zaznívá:“My jsme se snažili, dřeli, studovali, knížky psali první poslední dělali ale… Romové jsou takoví a makoví, nechodí do školy, jen berou, nic nedávají atp. Samozřejmě, že se lidé snaží. Samozřejmě, že někteří učitelé v praktických školách léta dělají skvělou práci. Lze však uznat tvrzení „mezi svými je jim nejlépe“ jako platné? Oni mají problém. Lze to samé říci o nevidomých, neslyšících či ochrnutých dětech s plně fungující inteligencí? Není nutné vytvořit podmínky pro vzdělávání pro všechny děti v rámci fungujícího školství? Česká škole je v jádru rasistická. Svědčí o tom výpovědi romských dětí, které jsou denně hrubě verbálně… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
7 years ago

Česká škole je v jádru rasistická.

To je sakra odvážné tvrzení! A neobhajitelné. Nebo je snad argumentem „jedna baba povídala“? Taková -istická silořeč. „Oni“ mají problém? Jak to, že ho nemají třeba Vietnamci? Jaké podmínky vytváříme pro ně? Ani slůvko o tom, že by se „oni“ měli přičinit a snažit. Zase.

Václav Votruba
Václav Votruba
7 years ago

Pane rodiči,
kdo tvoří českou školu? Učitelé? Rodiče? Žáci? Všichni dohromady? Bílá většina? Všichni dohromady?
Je segregace speciální školství nebo víceletá gymnázia? Nebo všechno dohromady?
A může za to učitel, školský systém, předsudky, zkušenosti, společnost, politický systém, ekonomický systém? Nebo všechno dohromady?

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
7 years ago

Kdo někdy pracoval na škole s velkým počtem Romů ví, že nejvíce rasismu a segregace je uvnitř této etnické skupiny.Kastují se a zakazují svým dětem kamarádit s těmi z jiné kasty.Tady jsem poprvé slyšela třeba větu: „s tou černou hubou sedět nebude“. Řekl to jeden romský tatík vůči jinému romskému dítěti. A já stála a koukala jak puk. Já jsem byla jen „bílý knedlik“ nebo gazdina. Tvrzení, že je české školství rasistické je směšné. jen na naší škole je asi 10 vietnamských dětí a všichni jsou tu spokojené a děcka s nimi kamarádí.Jakživ jsem nezaklela žádná rasistická hesla vůči nim.A… Více »

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
7 years ago

Proč ten počítač mění moje slova podle toho ,jak se mu to líbí?

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
7 years ago

http://www.aspcr.cz/sites/default/files/spolecne_prohlaseni_odbornych_asociaci_21_4_2015.pdf Toto je odkaz na petici, která nyní běží mezi školami. Někdo velmi chytrý a věci znalý seznal, že se lehce mentálně postižení budou muset učit podle osnov základní školy.Bude proto zrušen RVP pro LMP. Je to otřesná ukázka naprostého nepochopení problematiky mentálně postižených žáků. No, můžete jen hádat, kdo za tím má zase prsty )kromě ministerstva) – no přece naše oblíbená Agentura pro sociální začleňování. Ti to požadovali již v roce 2011,kdy vznikla jejich nezapomenutelná strategie pro….. Tak já teď jdu malovat obraz Poslední večeře páně. Určitě se mi to s podpůrnými opatřeními musí povést skoro jako DaVincimu.Jenom chtít,… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Potvrzuji, co píše Paní Karvaiová. „Černá huba“ je oblíbené označení mezi Romy. A kdo je nezná, ať je raději nehodnotí, vypadá pak jako …jako… nevypadá dobře. Romové na nářky, jaké tady předvádí „rodič“ z vysoka kašlou, slova „segregace“ a „rasimus“ jsou jim k smíchu a svědčí jenom o blbosti gadžů, kteří je používají, aby se mohli hádat mezi sebou. A problémy nemají Romové žádné,(resp. je nemají větší jak jiná etnika) je urážka Romů to tvrdit. Problémy má romská lůza, opovrhovaná nejvíce samotnými Romy a milovaná od Bruselu až do Prahy všemy sluníčkovými lidičkami. Však si jí také hýčkají a pěstují,… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Ale to je výborný nápad, Paní Karvaiová. Já jdu zase vytesat sochu Afrodity. Potřebuju na to pouze materiál, nářadí a 10 000 000,-Kč na zaučení.
Dá mi někdo grant?

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
7 years ago

http://www.aspcr.cz/asociace-specialnich-pedagogu-cr/2015-03-28-marcela-bernardova-k-zameru-zruseni-prilohy-rvp-zv-lmp.html

http://www.ucitelskenoviny.cz/?nastenka
Na webu Učitelských novin je materiál PaedDr. Stanislava Drbouta – porovnání učebních plánů ZŠ a ZŠP a krajní varianta učebního plánu ZŠ pro případ zrušení přílohy RVP ZV LMP (ZŠP):
http://www.ucitelskenoviny.cz/?nastenka

Zde si počtěte o chystaných opatřeních.
Proč Eduin mlžil nebo dokonce lhal???
To jsem tu byla za blbce, že paní Lánská a spol, když jsem předesílala, že tohle nastane?!?! A nebyla jsem sama. Jenže,to my jsme ti pitomci,co uvěřili ve spravedlnost a práva všech dětí.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

„Není nutné vytvořit podmínky pro vzdělávání pro všechny děti v rámci fungujícího školství?“ Ne, není. Nejenže to není nutné, ono to ani není možné. Dovolte mi otázku, která krásně ukáže, jak nesmyslný, pavědecký a hloupý, je ten přístup se stejnou startovací čárou a stejnými podmínkami pro všechny. Ta otázka je prostá: Jak přesně poznáte, že ty podmínky už mají všechny děti skutečně stejné? A odpověď prosím přesnou a třeba jen pro dva různé žáky, ať to pro začátek nekomplikujeme. Chtěl bych přesný postup, kterým zjistím, že startovní čára byla bez jakýchkoliv pochybností narovnána a doisáhli jsme tedy svého cíle, srovnat… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

A pokud autor neměl na mysli „stejné podmínky“, ale jen „podmínky“, tak tomu také nějak nerozumím. Jak poznám, že byly, nebo že naopak nebyly, vytvořeny tyto „podmínky“? Že se něco nedaří? Nebo, že mám nějaký dojem? Nemohu se zbavit dojmu, že jde o mlácení prázdné slámy za účelem tzv. rent seeking.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

Já to celé vnímám jako projev politizace a amatérizace státní správy a veřejného sektoru vůbec. Dlouhodobě vytvářené systémy fungovaní založené na dlouhodobých pozorováních nám najednou začali recenzovat přesně ti absolventi novodobého školství kteří sice nic nevědí, neustále a opakovaně objevují Ameriku prostřednictvím Wikipedie, ale zato mají ostré lokty, obrovské sebevědomí a chybí jim úcta k autoritám i práci jiných. Jsou hned se vším hotovi a problému nepotřebují rozumět, protože na něj mají názor utvořený na základě schopnosti vidět věci v souvislostech. No a tak jsme se dostali do toho zadku, před kterým jsme někteří celou dobu varovali. O inkluzivním vzdělávání… Více »

vittta
vittta
7 years ago

Jak on ten papaláš z Amnesty International vlastně poznal, který žák PŠ je Rom? Můžeme jen doufat, že se neřídil podle barvy kůže ale nechal si žáky postavit do řady a každého se ptal a žák zahlásil jméno zvučným hlasem a k tomu zřetelně řekl: Rom- či Nerom. Co potom nějaký potentát nějaké organizace dělal na české PŠ také není tak úplně jasné, že by prováděl inspekci? Škoda, že jsem to neviděl, možná bych měl jasněji. Závěry onoho vysokého představitele pak asi byly geniální..pomoc taková, maková, jako bych ho slyšel. PŠ je taková pomoc, jak Pan Doležel píše, jenže tak… Více »

Šárka Kadlecová
Šárka Kadlecová
7 years ago

Myslím, že jde hlavně o to, vytvořit mediální opar o tom, jak jsou Romové diskriminováni, aby se zdařil úspěšně start mnohých nových neziskovek zaměřených na práci s dotčenými skupinami dětí. Zrovna minulý týden se nám některé z takových altruistických organizací proklubaly na svět! /moje pozorování z oblasti reklamy/

Ale jsem přející,jen ať si tu práci užijí!