Uplatnění absolventů: převládá počet těch, kteří nepracují v oboru svého studia

Co přinesl týden  9. 2. – 15.2. 2015

Témata týdne: Koncentrace CO2 na českých školách překračuje hygienickou normu i hranici považovanou za zdravotně nebezpečnou (Britské listy). Agentura pro sociální začleňování přispěla do diskuse o inkluzi, odhalila, že prostředky na její podporu jsou v rozpočtu vyčleněny už dnes (EDUin). Skvělá zpráva: projekt Senioři píší Wikipedii, jeden z oceněných Eduínou 2014, stále roste (ČRo). Jana Straková, přední česká odbornice na oblast vzdělávání a vzdělávací politiky, argumentuje, proč je rozdělené a selektivní školství chybou pro všechny. Tomáš Feřtek komentuje měnící se požadavky rodičů na vzdělávání. O literární Cenu Waltera Sernera se bude ucházet přes šest set studentů. Ondřej Šteffl by školy zrušil, přesto chce jednu otevřít. Kdo, co a jak tam bude učit, zveřejněno nebylo, ale přihlásit se už můžete.

Výrok týdne:

Systém tlačí na rodiny: podívejte, jak bude dětem u nás dobře. Vždyť i starší sourozenci k nám chodili. Vždyť v těch „bílejch“ školách je budou šikanovat. A oni i rodiče volí snazší cestu, když se rozhodnou nevzdorovat. Je to úžasně vybalancovaná situace: bílí rodiče jsou spokojeni, že jejich děti nebudou chodit s „cigošema“ do školy, plní žádosti romských rodičů, aby nebyli školou příliš obtěžováni, a jediný, kdo je bit, jsou ty děti. Jan Černý (Člověk v tísni) poukazuje v rozhovoru pro LN na to, jak zaběhnutá školská praxe udržuje segregaci.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Kulatý stůl SKAV a EDUin o předškolním vzdělávání, 19.2.,10.00, ZŠ Vodičkova, Praha
  • Odborný seminář k tématu předškolního vzdělávání dětí ohrožených budoucím školním neúspěchem, 23.2., 10.00 – 15.00. Goethe Institut, Masarykovo nábřeží 32, Praha
Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Připojit se s

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
5 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
8 years ago

Nevím, proč ministerstvo nepovolilo domácí vzdělávání . Koneckonců by šlo stejně jen o promile dětí. Kolik rodičů si tuhle libůstku může dovolit?
Že jsou už nyní peníze na inkluzi? A ví to ona známá AGentura? To je zajímavé. Asi jsou jediní, kdo to ví. Ostatní zdroje uvádějí něco jiného. Třeba našli poklad.
Článek pana Černého, ze kterého je citováno, je tak pitomý, prodchnutý konspirativními teoriemi, že by i Máldr se Skaliovou záviděli.

Ondřej Šteffl
8 years ago

I ty EduIne… s čtenářskou gramotností je to zřejmě všeobecně špatné :-(.

Já jsem nikdy nikde neřekl, že bych chtěl školy zrušit, jen opakovaně konstatuji, že pokud se ve fungování škol nic nezmění, tak budou erodovat a to možná až k zániku, a že signály změny nevidím. Dokonce jsem i několikrát napsal, že v tom vidím i velká rizika.

Ondřej Šteffl
8 years ago

A pokud vás zajímá, jak a jakou školu zakládáme, tak připojit se do skupiny můžete spíš zde: Zakládáme ScioŠkolu.

Bob Kartous
8 years ago

Netřeba žehrat na čtenářskou gramotnost, Ondřeji. Níže je citace z tvého blogu. „Změň se, nebo zhyň Pokles ceny informací je ovšem jen jednou ze zásadních změn, ke kterým ve světě v posledních desetiletích došlo a které přímo zasahují do činnosti školy. Jinou zásadní změnou je, že škola ztratila svůj monopol na vzdělávání: stále více se toho dozvídáme a víme odjinud než ze školy. Snad největší změnou je to, že škola by měla připravovat děti pro život ve světě, o kterém nevíme, jak bude vypadat. Výrazně školu zasáhla také změna motivace k práci, od násilím vynucované povinnosti přes zabezpečení základních životních… Více »

Ondřej Šteffl
8 years ago

Ale jasně, za tímhle si stojím: „pokud se nezmění a bude stále nabízet totéž, dopadne stejně jako podnik, který neinovuje své produkty. Zkrachuje.“ To je moje predikce. Ale v tom není žádné vyjádření, zda si to přeji, či ne. Čili, že bych CHTĚL, aby škola zanikla. Spíš to jde číst tak, že bych chtěl aby se změnila. Problém možná vzniká z toho, že různě rozumíme termínu škola (ne my dva, ale obecně diskutující). Na jedné straně to můžeme chápat úzce jako všem známou současnou entitu – dům, ve kterém jsou v daném místě a v daném čase žáci společně vyučováni… Více »