Cermat vzkazuje: Na moderní literaturu se vykašlete

21. 10. 2015
EDUin
fertek

Redukovat literaturu na půl století starý telefonní seznam autorů je čirá nemravnost

CERMAT, organizace podřízená ministerstvu školství, zveřejnila na stránkách novamaturita.cz  seznam autorů, literárních žánrů, směrů a hnutí, které lze zkoušet formou didaktického testu u maturity od roku 2016. Údajně vznikl proto, že si ho žádají středoškolští učitelé a maturanti budou vděční, že pro ně bude zkouška předvídatelnější. To obojí je nejspíš pravda.

Kuriózní je ovšem seznam samotný. Má přes sto dvacet položek a prakticky se až na pár jmen (Havel, Kohout, Škvorecký, Solženicyn) neliší od „mého“ seznamu. Přibyli jen spisovatelé dříve vynechaní z ideologických důvodů. Jenže já jsem maturoval před 34 lety! Převažují autoři osmnáctého a devatenáctého století; ti „nejmodernější“ vydali svá stěžejní díla v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století.

To se vážně v české a světové literatuře neodehrálo za posledních čtyřicet let nic, co by stálo za pozornost? Tento literární „kánon“ připravovali středoškolští učitelé, kteří se okolo maturity dlouhodobě pohybují, a skoro bych se vsadil (nebo přinejmenším doufám), že v jejich hodinách se žáci setkají i s něčím podnětnějším, než je Podkoní a žák. Tak proč se podílejí na vytvoření něčeho tak bizarního?

Samozřejmě, námitka může znít, že jde jen o seznam pro potřeby maturitního testu; že to neznamená, že ve školní části maturity se nelze ptát i na něco jiného, a už vůbec to nemusí ovlivnit to, co se na školách učí. A navíc maturuje tak široké spektrum škol od učilišť po gymnázia, takže že mimo to nejzákladnější nelze zabrousit. Jenže i kdyby tohle platilo, je ten seznam nesmyslný od podstaty. Fixuje obraz literatury, jak ji viděli zdejší učitelé v minulém století (například kromě Němcové a Austenové tu není žádná žena), nic nového nepřidává, navíc pracuje s naprosto mylnými předpoklady.

Copak opravdu někdo vážně věří, že maturanti četli a prodiskutovali alespoň jedno dílo od každého z těch autorů? S výjimkou pár jedinců na elitních gymnáziích si troufnu tvrdit, že ani náhodou. A jestliže to tak je, k čemu je dobré, že budou znát jméno autora, zařazení do literárního proudu, žánr díla a možná budou tušit, o čem to „tak zhruba je“?  Učíme literaturu jako způsob porozumění světu, nebo jakousi literární přírodovědu – poznej zvířátko a zařaď ho do řádu, čeledě, druhu… Co je smysl takové výuky a takové závěrečné zkoušky? Umění předstírat, že vím, co ve skutečnosti nevím?

Když je vám osmnáct a jste maturant, tak si po přečtení tohoto seznamu můžete pouze potvrdit, že literatura už je opravdu jen zapáchající mrtvola, na níž se v posledním půlstoletí nepohnul ani chlup. A proto nestojí za pozornost, pokud zrovna nesměřujete na literární historii. Pokud je vám o něco víc a jste učitel, je pro vás seznam ideálním alibi: vidíte, tohle nahoře chtějí, tohle se máme naučit. CERMAT vzkazuje, že na moderní literaturu se máme vykašlat! – To bude velmi pravděpodobně většinová učitelská reakce.

Uznání patří každému, kdo si zachová profesní čest, vyvěsí ten seznam na tabuli a s jeho pomocí předvede, jak literaturu neučit a nezkoušet. Protože literatura je v dnešní audiovizuální realitě stále důležitější způsob, jak nahlédnou do mravů a mentality současného a minulého světa. Literatura je živá a týká se každého z nás, pokud se naučíme ji brát na vědomí a poučeně vnímat. Redukovat ji na půl století starý telefonní seznam autorů je čirá nemravnost, na níž by se stát ani učitelé neměli podílet.

P.S. O výuce literatury jsem psal již v blogu Máme učit dějiny českého králíkářství? Tísnivé je, že text vznikl v roce 2011, ale od té doby se zjevně nic nezměnilo.

Text vyšel původně na webu Týdeníku Respekt (ZDE).

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články