Lidové noviny: Maturita pod palbou kritiky

ilustrační foto by Bratislavská župa (flickr.com) (CC BY 2.0)

Publikujeme text Tomáše Tománka, který vyšel v Lidových novinách dne 7.6. a věnuje se změně v bodování některých typů úloh v didaktickém testu z českého jazyka při letošních maturitách.  Na tento netransparentní zásah do maturit upozornil EDUin společně s iniciatibou Maturitní data odtajněno. K tématu jsme publikovali analýzu ZDE.

Kolem letošních maturit je horko. Společnost EDUin a iniciativa Maturitní data – odtajněno kritizují jejich organizátory kvůli změnám provedeným v testech z českého jazyka. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) podle nich pro letošek připravilo obtížnější úkoly než v minulosti. Poté, co se zaleklo výrazně zhoršených výsledků maturantů, se ale rozhodlo dodatečně a v tichosti změnit bodování některých otázek. V nich tak bylo najednou proti loňskému roku možné dosáhnout lepšího skóre.

„V hodnocení maturitního testu z češtiny došlo letos ke změnám, které umožnily maturantům získat u několika úloh větší počet bodů. Cermat tak uměle snížil počet neúspěšných žáků,“ uvedl EDUin.

Více propadlíků

Společnost upozorňuje, že kdyby byly státní maturity hodnoceny stejným způsobem jako před rokem, neprošlo by jimi mnohem více lidí. „Podle propočtů iniciativy Maturitní data – odtajněno by v testu Český jazyk a literatura bylo kolem 8300 neúspěšných žáků namísto necelých 6000, kteří propadli skutečně,“ míní EDUin.

Kritikům také vadí, že vlivem provedených změn v bodování přišla státní maturita o jeden ze svých benefitů – srovnání výsledků, kterých studenti dosáhli v jednotlivých letech.

„Svévolný masivní zásah do pravidel hodnocení pohřbil jak srovnatelnost, tak objektivitu – obě přitom patřily k hlavním argumentům pro zavedení státní maturity,“ napsal ve svém nedávném komentáři pro Lidové noviny zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno Oldřich Botlík.

Příznivější bodování se týkalo letošních otázek z češtiny číslo 4 ,10, 13, 19 a 20. U nich mohli maturanti získat až pět bodů navíc. Kritici míní, že se tím mohou cítit poškozeni studenti, kteří před rokem u zkoušky dospělosti neuspěli. „Ve zveřejněných maturitních datech z roku 2016 je celkem 5169 žáků, kteří v testu propadli. Podle mírnějších pravidel z roku 2017 by jich propadlo jen 2893. Jak k tomu těch 2276 zbytečně propadlých žáků přijde?“ namítá Botlík.

Botlík míní, že je nepřijatelné, aby Cermat „takto svévolně rozhodoval o životních osudech tolika mladých lidí“. Jeho kritika přitom směřuje hlavně na šéfa Cermatu Jiřího Zíku. Ten se ale proti jeho slovům ohradil. Způsob bodování jednotlivých úloh je dle jeho vyjádření určován autory testů s ohledem na celkovou obtížnost.

Žaloby na stát?

„Různé typy otázek jsou bodovány meziročně různě tak, aby test jako celek byl validní. Spekulace o tom, co by se stalo, kdyby bylo bodování jiné, jsou proto irelevantní,“ říká Zíka.

Ředitel Cermatu navíc odmítá, že by výsledky maturit z různých let nešlo porovnávat. „Centrum připravuje testy tak, aby byly v maximální možné míře pro žákovskou populaci meziročně srovnatelné,“ doplnil.

Za Botlíka se ale postavil i vedoucí komunikace EDUinu Bohumil Kartous. Připomněl, že Cermat už v minulosti do obtížnosti maturit zasahoval. „Ukazuje se, že stanovení náročnosti testu i dodatečné změny v hodnocení probíhají netransparentně i nadále. Mohou být jednoduše zneužity: letos ve prospěch žáků, ale příště to může být i naopak, aniž by nad takovými manipulacemi existovala dostatečná veřejná kontrola. Zajímavé bude, kolik loňských maturantů bude český stát žalovat za porušení rovného přístupu ke vzdělávání,“ řekl Kartous.

Zveřejnit, či ne?

Cermat a iniciativa Maturitní data – odtajněno spolu letos vedou ještě jeden zásadní spor. Týká se citlivé otázky zveřejňování testů z přijímacích zkoušek na střední školy. V polovině dubna totiž Botlíkovo sdružení uveřejnilo na internetu zadání jednotných přijímaček ještě v průběhu zkoušek. Cermat s takovým krokem nesouhlasí, požádal o stažení testů z webu a pohrozil, že pokud ze stránek nezmizí, bude zvažovat právní kroky.

Centrum později uvedlo, že má k dispozici právní analýzu, podle které bylo zveřejnění zadání neoprávněné. „Zadání testových otázek a formulace možných odpovědí jsou autorským dílem a neexistuje veřejný zájem, který by odůvodňoval tento zásah do autorského práva,“ uvedl mluvčí Cermatu Jan Pohanka.

Podle Botlíka však není zadání testu chráněno autorským zákonem. Zveřejnění odůvodnil veřejným zájmem. Cermat později zadání sám zveřejnil, ale až po posledním náhradním termínu přijímaček 12. května.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdenek
zdenek
3 years ago

Diskuzi o obtížnosti letošního testu z českého jazyka můžeme ukončit výrokem J. Zíky: „Způsob bodování jednotlivých úloh je určován autory testů s ohledem na celkovou obtížnost.“ Protože muselo dojít k změkčení hodnocení u pěti úloh, je jasné, že letošní test byl obtížnější. Vyvstane ale celá řada nových otázek: První otázka se sama nabízí, kdo rozhodl o tvorbě obtížnějšího testu? Druhá otázka je, zda úpravy bodování byly plánovány. Odpověď na druhou otázku bychom nemuseli hledat, pokud by Cermat současně se zadáním zveřejnil i klíč správných odpovědí. A po validaci testu transparentně předložil případné změny. Třetí otázka je, zda je hodné maturitní… Více »