Mladá fronta Dnes: Puberťáci nemají hodnotit učitele

ilustrační foto by april (flickr.com) (CC BY 2.0)

Publikujeme reakci středoškolské učitelky Ireny Vlkové na komentář Boba Kartouse Učitelé se bojí známek od žáků, který vyšel 22. 10. v MF Dnes (ZDE). Irena Vlková zásadně nesouhlasí s tím, že by žáci měli hodnotit učitele a vysvětluje proč si to myslí. Text vyšel 27. 10. v Mladé frontě Dnes.

Musím reagovat na komentář Bohumila Kartouse Učitelé se bojí známek od žáků. Učím už téměř 25 let na gymnáziu, přesto stále hledám nové cesty ke studentům, mimo jiné i přes – pro mne bezproblémové – zvládání špičkové techniky a neotřelé metody výuky. Svých studentů si vážím, v žádném případě nemám dle vašich slov „proklatě nízké sebevědomí“ a váš model „já určuju, ty plníš“ je mi bytostně cizí. To na úvod.

S vámi prosazovaným hodnocením učitelů jejich studenty zásadně nesouhlasím.

Proč? Na rozdíl od vás se pravidelně setkávám s běžnými středoškoláky, nikoliv jen v podstatě s elitou aktivních studentů z České středoškolské unie (které mimochodem fandím). Mé studenty nespojuje jen společná škola, ale především společný věk. Věk dospívajících, puberta, věk nekritického vymezování se proti autoritám. Jde o lidi, jejichž motto většinou zní: „Dobrý učitel nebo rodič je ten, který od nás nic nechce, zkrátka neopruzuje.“

Kdo myslíte, že by dostal od svých pubertálních ratolestí lepší známku? Rodič, který kompenzuje svůj nezájem o výchovu potomka penězi a svobodou bez mantinelů, nebo ten, který potomka otravuje zájmem o školní práci, vyžadováním pomoci v domácnosti a stanovováním pravidel? Ten první by byl adeptem na jedničku, ten druhý by pravděpodobně schytal pětku. A tak by dopadli i učitelé. Navíc, kromě toho, že učitelovo známkování je profesionální, zatímco to studentské jen laické, by tady byl ještě jeden podstatný rozdíl: student by oproti učitelům známkoval jistě anonymně a jeho hodnocení by nebylo pod neustálou kontrolou rodičů a spolužáků, jako to mají učitelé. Ze všech výše uvedených důvodů postrádá jakési známkování učitelů veškerý smysl.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
5 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Denise Melvin
Denise Melvin
6 years ago

Autorce článku (reakce) Vlkové je možná model „já určuji, ty plníš“ bytostně cizí, ale óóóóbrovskému množství učitelů je tento model krédem jejich pedagogického působení. Zdaleka ne všechny děti prožívají dospívání tak, jak paní Vlková uvádí. I pubertální děti mají mít právo vyjádřit se o kvalitě lidí, kterým svěřují své vzdělání. Ohánět se hormonální nerovnováhou studentů, která by se mohla odrážet v hodnocení učitelek, má asi stejnou logiku, jako říkat, že učitelka nemůže objektivně hodnotit své žáky, protože má návaly v době klimakteria nebo že mladší pedagožka není s to objektivně posoudit výkony svých svěřenců proto, protože má právě premenstruační tenzi.… Více »

M. Řebíček
M. Řebíček
6 years ago
Reply to  Denise Melvin

Skoro bych si myslel, že autorka komentáře nikdy nestála za katedrou. Je mrzuté, že volí tak útočný tón vůči zkušené učitelce. Doporučil bych jí nejlépe zkusit si to ve třídě s několika inkludovanými dětmi s ADHD či psychotickými projevy.
Po pár letech praxe v takto pedagogicky obtížném prostředí nechť komentuje.

Robert Čapek
Robert Čapek
6 years ago

To je ale zpozdilý a nepedagogický názor! Proč mě nepřekvapuje, že ho má zrovna gymnaziální učitelka? Dobrému klimatu sluší symetrie, a to v mnoha oblastech, také v hodnocení. Když učitel hodnotí žáky, ti by se měli hodnotit i sami, také sebe navzájem a také by měli hodnotit učitele. A to mnoha způsoby. Třeba i známkou, proč ne? Ještě lépe, kdyby hodnotili známkou různá kritéria. Zpětnou vazbu si kvalitní učitel bere nestále, od reflexe aktivit až po měření klimatu. V těchto reflexích se jeho osoba, jeho práce apod, neustále objevuje – jak jinak by mohl svou činnost zkvalitnit, když ne na… Více »

Václav Votruba
Václav Votruba
6 years ago
Reply to  Robert Čapek

Pane Čapku, skutečně je ve vztahu učitel – žák symetrie? Třeba že žák je v zaměstnaneckém poměru? Že na absenci žáka a učitele je stejný pohled? Na kolika školách žáci neoslavuji, když učitel chybí a že jim hodina odpadne? Na kolika školách je nejoblíbenější učitel ten, který nejvíce vyžaduje?
A proč ta slova: arogantní, proč mne nepřekvapuje, hanba fackovat?

Julie Skypalova
Julie Skypalova
3 years ago

Zdravím všechny čtenáře, já osobně jsem ona zmiňovaná pubertální ratolest. Chodím na gymnázium a s paní Vlkovou v podstatě nesouhlasím. Jistě se v našich školách vyskytuje mnoho líných studentů. Právě tito by teoreticky měli hodnotit tak, jak píše paní Vlková. Domnívám se ale, že to nezávisí jen na studentech. Mám zkušenost z mého pohledu dobrými i špatnými učiteli. Není ale pravda, že ti z mého pohledu dobří učitelé nic nenaučí. Obávám se, že je to spíše naopak. Za dobré považuji právě ty učitele, kteří naučí i něco navíc. Tyto učitele baví předávat informace mladší generaci a dělají to s patřičným… Více »