Představujeme vítěze ceny Eduína: Khanova škola nabízí trpělivý výklad kdykoli a kdekoli

V šestém díle seriálu o projektech nominovaných na cenu Eduína 2013 se seznámíte s Khanovou školou. Občanské sdružení, které se věnuje překládání výukových videí do češtiny, získalo první cenu v kategorii Cena Google za využití technologií ve vzdělávání. Stránky Khanovy školy si můžete prohlédnout ZDE. Přehled projektů oceněných v roce 2013 najdete ZDE.

Projekt Khanova škola zpřístupňuje českým uživatelům výuková videa vytvořená pro Khan Academy, americkou neziskovou organizaci, která od roku 2006 nabízí prostřednictvím internetu 4 000 výukových videí. Zájemci si mohou vybírat mezi výklady z nejrůznějších oblastí, od aritmetiky přes termodynamiku po dějiny umění. Na českých překladech pracují dobrovolníci a Khanova škola dnes nabízí přes 1500 videí v česky titulkované či dabované verzi, která najdete ZDE. Překlady vznikají také na překladatelských maratonech pořádaných na vysokých školách. Záznam jednoho z nich můžete zhlédnout ZDE. V současnosti hledá Khanova škola tvůrce původních českých lekcí. Zájemci se mohou hlásit ZDE.

Na otázky odpovídal Otakar Jícha, předseda výboru sdružení. S dalšími dotazy se obracejte na adresu ota@khanovaskola.cz.

Kdy jste začali s oceněným projektem a proč? Umíte pojmenovat a časově zařadit impuls, který vás vedl k jeho uskutečnění?

Přibližně před dvěma lety zavedla Khan Academy možnost překladů výukových videí. Během půl roku na českých překladech pracovalo několik desítek nadšenců. Sešli jsme se a spočítali si, že takovým tempem bychom se se kompletnímu překladu nikdy nedostali. Bylo potřeba udělat více, a proto jsme založili transparentní neziskovou organizaci Khanova škola, o.s., která na tom do dnešního dne pracuje.

Měli jste předtím nějakou osobní zkušenost s Khan Academy. Byli jste jejími uživateli?

Ano, všem nám nějakým způsobem pomohla. Mně osobně výuková videa Khan Academy nadchla, když mi osvětlila základy elektrodynamiky. Markétce (pozn. Markéta Matějíčková, spoluzakladatelka) videa pomohla a stále pomáhají při doučováním syna, se kterým tráví část roku v Kanadě a část v České republice. My ovšem umíme plynně anglicky. Bylo nám líto, že ostatní nemohou využít toho, co pomohlo nám.

Co jste chtěli svým projektem změnit? 

Otakar Jícha, Khanova škola

Asi se trochu domýšlivě chceme podílet na změně vzdělávání k lepšímu – přidat další alternativy. Ve světě vzdělávání totiž působí jeden významný hráč, který je kdekoliv, kdykoliv a zdarma dostupný všem, a tím jsou multimédia (kombinace textů, audia, videa, obrázků, animací či interaktivních materiálů). Audio-video materiály si přehrajete na počítači i v mobilním telefonu. Každý je teď může používat i tvořit, stačí počítač či mobilní telefon s kamerou. A díky internetu jsou dostupné po celém světě. Tímto „amatérským“ způsobem vznikají velmi kvalitní vzdělávací materiály, které bychom rozhodně neměli opomíjet.

Máte nějaké reakce, které napovídají, jakým způsobem lidé přeložená videa využívají?

Píší nám hlavně učitelé, rodiče či dospělí, kteří se rádi sebevzdělávají. Je přirozené, že děti nemají potřebu reagovat, a proto se musíme spolehnout na údaje, které za nás sbírá technika. Například vám mohu říci, že naše stránky za poslední měsíc navštívilo 32 tisíc lidí. Téměř polovina z nich jsou lidé mladší 24 let. Zatím se nám povedlo otitulkovat přes 1400 videí a z toho 118 nadabovat. Nadabovaná videa mají jen za listopad téměř 10 tisíc zhlédnutí.

Když se ale podívám na videa Khanovy školy, nejde o nijak inovativní přístup k výuce. Je to kvalifikovaný, ale víceméně tradiční výklad.

Ano, výklad je klasický. Nijak výrazně se neliší od výkladu učitele ve škole. Až na to, že s pomocí videí má přístup ke kvalitnímu kantorovi každý. Navíc ho má neustále po ruce, kdyby potřeboval něco vysvětlit. Můžete si výklad přehrát stokrát, třeba i zpomaleně. Máte možnost ho zastavit a dohledat si další informace. A přitom ho nezdržujete a ani vás kriticky nehodnotí. Máte možnost soustředit se jen na problém a jeho pochopení. Můžete se vzdělávat individuálně.

V čem tedy spočívá inovace, kterou přinášíte do světa vzdělávání?

Dnes je psané slovo hlavním materiálem k sebevzdělávání. To mnoha lidem nevyhovuje. Videa zapojují mnohem více smyslů a způsobů vnímání, takže bych v prvé řadě odpověděl, že přinášíme různorodost.

Inovací, kterou bychom neměli přehlédnout, nejsou samotná vzdělávací videa, ale metody výuky, pro které jsou výuková videa či jiné digitální materiály nezbytné. V angličtině se tyto modely výuky nazývají blended learning (kombinované formy výuky). Kombinované formy výuky řeší značnou část problémů českého školství, přesto jim podle nás není věnována dostatečná pozornost. Mění postavení učitele, umožňují individualizaci výuky, umožňují inkluzi dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, zavádějí koncept postupu pouze po osvojení znalostí a vnášejí do výuky emocionální a sociální rozměr.

Kdo je typickým uživatelem vašeho projektu?

Diváky vzdělávacích videí mohou být všichni. Nejen děti školou povinné, ale i dospělí. Videa lze uplatnit jak ve školní výuce, tak i v domácím či celoživotním vzděláváním. Typického „diváka“ tedy Khanova škola nemá, hlavně díky tomu, že konkrétně v matematice a fyzice pokrývá znalosti od základních až po vysoké školy.

Khan Academy pokrývá celé spektrum disciplín. Nejen matematiku a fyziku, ale i společenské vědy. Těm se zatím věnujete jen málo. Proč jste při překládání začali přírodními vědami?

Videa překládají dobrovolníci. Nenutíme je překládat matematiku. Chceme, aby si vybrali to, co je baví a čemu rozumí. Matematiky máme nejvíce, protože na Khan Academy je přibližně 2800 z 5100 videí věnováno právě matematice.

A jsme rádi, že je to právě matematika, které máme nejvíce. Matematika získala mezi lidmi špatnou pověst a to úplně neprávem. Je nádherná a je za vším. A je škoda, že Češi mají podle mezinárodních srovnání velmi nízkou schopnost využívat matematické znalosti v praxi.

Účastníci jednoho z překladatelských maratonů Khanovy školy

Co považujete za přínos projektu? Co z vašich původních představ se podařilo uskutečnit?

Do současné chvíle se nám podařilo otitulkovat přes 1400 výukových videí a z toho 118 videí určených pro základní školy má i český dabing. V současnosti hledáme české tvůrce výukových videí prostřednictvím výzvy Umíš učit? Ukaž se!. Chceme ukázat, že své vědomosti dnes může předat každý.

Co se zatím nepodařilo naplnit?

Myslím, že se nám stále nepodařilo proniknout k dostatečnému počtu uší, ale to je jen otázkou času a naší pracovitosti. Zatím většinu své pozornosti soustředíme na dobrovolné překlady výukových videí a to se nám daří. Například organizujeme překladatelské maratony na vysokých školách. Za rok naší existence proběhly čtyři maratony, kde se otitulkovalo více než 300 videí.

Co plánujete pro příští rok?

Budeme pokračovat v překladech Khan Academy a zároveň podporovat české tvůrce výukových videí, které hledáme oslovujeme výzvou Umíš učit? Ukaž se! Máme v plánu dalších překladatelské maratony a to nejen v Praze, ale i v Brně. Chceme rozšířit náš web a začlenit další české i světové vzdělávací zdroje.

Ukažte, že umíte učit, a natočte pro Khanovu školu vzdělávácí video podle svých představ!

Další rozhovory s finalisty ceny Eduína 2013 najdete ZDE.

 

 

 

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments