Studie, která je výsledkem odborné debaty EDUin o.p.s. a členských organizací SKAV, si neklade za cíl podat vyčerpávající vodítko k této otázce, ale upozorňuje na některé zásadní momenty, které by neměly být při plánování celého procesu opominuty.
Studii je možné získat zde.
Hlavní shrnutí studie:
- Dobudovat chybějící části systému, s nimiž revize kurikula souvisí, protožejinak nebude revize úspěšná. Tzn.
– definovat cíle vzdělávání, společnou vizi – Národní program vzdělávání – a zajistitjeho legislativní přijetí na úrovni nařízení vlády,
– zavést systém podpory učitelů (standard, systém atestací, systém DVPP a systémfinancování),
– vytvořit komplexní evaluační nástroje pro hodnocení kurikula, speciálně prohodnocení vzdělávacích výsledků žáků,
– dořešit financování škol odpovídající nárokům současného kurikula,
– inovovat přípravné vzdělávání učitelů, včetně studijních programů v oblasti kurikula,vytvořit požadavky na akreditaci programů.
- Při revizi kurikula dodržovat pravidla řízení změn. Tzn.
– postupovat od analýzy stavu, přes přípravu všech aktérů a cílových skupin nazměny a plánování změny, po její realizaci a vyhodnocení,
– pamatovat na širší kontext prováděné změny (např. nakolik byly přijaty změnypředchozí, s nimiž prováděná změna souvisí) a vyvozovat z něj důsledky proplánování a realizaci změny,
– zaměřit se na efektivní a soustavnou komunikaci s aktéry a cílovými skupinamivtaženými do změny,
– zajistit sdílení společné vize, v našem případě mezi politickou reprezentací aodborníky a posléze mezi učitelskou veřejností.
- Zřídit nezávislou odbornou skupinu (centrální skupinu, Radu pro kurikulum čipodobný orgán), který by shromažďoval světově proškolené odborníky nakurikulum a který by garantoval celý proces revizí.
- Zajistit transparentnost, strukturovanost a kontinuálnost celého procesu.
- Maximálně posílit princip participativnosti všech zainteresovaných stran, nevyjímaje sociální partnery (zaměstnavatele atd.).
- Nastavit taková opatření, která by zamezila nepromyšleným nebo účelovýmzásahům do kurikula, minimalizovat riziko lobbyingu.
- Revize kurikula opírat o provedené analýzy, využít již provedené analýzy a zkoumání.
- Pečlivě se věnovat mediální podpoře celého procesu a komunikaci s cílovýmiskupinami, nevyjímaje rodiče žáků, laickou veřejnost.
Opravdu upřímně oceňuji toto nesmírné úsilí za dotažení kurikulární reformy. K vlastnímu textu studie si pouze dovoluji podotknout, že jak časem získávájí stále tytéž principielní teze na formulační vytříbenosti, stávají se vyprázdněnými floskulemi: „Zajistit transparentnost, strukturovanost a kontinuálnost celého procesu…, Maximálně posílit princip participativnosti všech zainteresovaných stran…, Nastavit taková opatření, která by zamezila nepromyšleným nebo účelovým zásahům…“ – to jsou přesně ty fráze, které už v odborné i laické sféře máloco znamenají. Slyšeli jsme je totiž již mockrát, z různých rezortů a někdy i od názorově protichůdných stran. Libě nám znějí a ladně se přes jejich abstrakci přeneseme – aniž… Více »