Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Praha, 18. února 2013 – Na stránkách ceskomluvi.cz jsou vystaveny závěry první třítýdenní debaty na téma Co lze udělat pro větší přitažlivost technických oborů. Výsledný přehled tezí, k nimž dospěli diskutující, bude na konci kampaně součástí shrnujícího materiálu, který bude předán ministerstvu školství. Je tu obsažen i návrh na zavedení Základních škol technických podporujících technické zájmy dětí, obdoby Základních uměleckých škol.
V rámci třítýdenní debaty na téma Co lze udělat pro větší přitažlivost technických oborů? A je to vůbec třeba? byly položeny tyto otázky:
Má veřejné vzdělání zajišťovat pracovníky pro firmy? Je to jeho úloha?
V jaké podobě by bylo možné zavést polytechnickou výchovu do základních a středních škol?
Víme, proč máme nedostatek kvalifikovaných řemeslníků a technické inteligence?
Jak by se měly změnit učební obory, aby přestaly být „poslední volbou“?
Jak vrátit manuální a technické činnosti do mateřských a základních škol?
Byli byste pro zavedení Základních technických škol jako obdoby Základních uměleckých škol?
Jaká konkrétní opatření by mohla vést k větší motivaci pro studium technických oborů na středních školách včetně učilišť?
Na základě proběhlé diskuse zveřejňujeme hlavní teze:
Stát nemá vzdělávat děti a určovat počet studijních míst na přímou objednávku firem.
Rozpor mezi „vzděláním pro občanský život“ a „vzděláním pro firmy“ není tak velký.
Propojování firem a škol a firemní podpora jsou naopak vítány jako potřebná praxe.
Je nutné zavést více praktických činností v mateřských a základních školách tak, jako je tomu například na montessori nebo waldorfských školách. Nejde jen o jeden předmět, je třeba komplexní přístup k zájmu o materiální svět s velkou možností vybírat si svůj směr vzdělávání podle svých individuálních zájmů.
Obnova dílen a zahradničení bude vyžadovat materiální podporu firem a státu.
Myšlenka zavést dobrovolné ZŠ technické je nápad podporující zájem dětí o techniku.
Manuální činnosti vymizely, protože podle nich není hodnocena úspěšnost školy.
Je třeba zlepšit atmosféru na učilištích, jinak tam rodiče své děti nedají.
Doplňujeme i menšinové – disentní názory:
Zavedení ZŠ technických jako obdoby uměleckých škol je rezignací na úlohu státu zaručit tento typ vzdělávání všem dětem v běžné škole.
Není možné na každý nový nedostatek ve školství zavádět nový předmět, nebo dokonce novou školu.
Změňme organizaci vyučování, netestujme zapamatovatelné znalosti, hodnoťme komplexní produkty práce žáků.
Dalším diskusním tématem je otázka: Jak zvýšit motivaci žáků a studentů učit se nové věci? Debatu můžete sledovat ZDE.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Nečekaný nápad jednoho z diskutujících, který navrhuje zřízení Základních škol technických, které by podobně jako ´lidušky´ podporují uměleckou tvořivost podporovaly technické zájmy dětí, je dokladem, že podobné debaty mají cenu, protože mohou přinést nové myšlenky. Není ani tak důležité, zda je reálné něco takového uskutečnit, spíš jde o impulz, jenž naznačuje, co všechno bychom pro posílení zájmu dětí o přírodní a technické vědy mohli udělat.“
Kontakty:
· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o. p. s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz , mobil: 602 687 016
· Ivo Šuba, Encyklopedisté, o. s., propagátor Základních škol technických
e-mail: encyklopediste@seznam.cz, mobil: 777 600 857
Poznámky pro editory:
Průběh uzavřené diskuse můžete sledovat ZDE.
Bližší informace o Základních školách technických najdete ZDE.
Celý dokument uzavírající debatu o technickém vzdělávání v PDF si stáhněte ZDE.
Starší tiskové zprávy o kampani ČMoV najdete ZDE.
Česko mluví o vzdělávání je půlroční projekt podpořený Nadací OSF, Google ČR, IBM ČR, Microsoft ČR a Scio.cz. Jeho cílem je informovat prostřednictvím diskusí a médií co nejširší veřejnost o aktuálních problémech vzdělávání a zvýšit tak tlak na politickou reprezentaci, aby hledala adekvátní řešení.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s., byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.