Co by měla udělat nová ministryně či ministr školství z Věcí veřejných

27. 3. 2012
EDUin
logo_EDUinfo

EDUin zveřejňuje seznam akutních problémů, které by mělo řešit nové vedení ministerstva školství

Praha 27. března 2012 – Vedení Věcí veřejných dnes diskutuje o výběru nástupce na post ministra školství. Jedním z hledisek výběru by mělo být to, jaké úkoly na nového ministra či ministryni čekají. Nabízíme stručný přehled problémů, které je třeba řešit.

Před seznam úkolů je třeba vytknout dva problémy. Tím prvním je čerpání evropských fondů, tady je rychlá náprava v tuto chvíli nad síly jakéhokoli sebelepšího ministra. Je třeba ve spolupráci s ministerstvy financí a místního rozvoje realisticky posoudit, kolik peněz opravdu jsme schopní pro školství čerpat, a zbytek převést do jiných operačních programů.

Druhým problémem velkého rozsahu je personální situace na ministerstvu školství. Za dvacet měsíců působení Josefa Dobeše se podařilo rozprášit podstatnou část odborných složek ministerstva a náprava tohoto stavu je práce na dlouhou dobu. Nelze čekat, že nový ministr či ministryně mohou situaci zlepšit obratem.

Dále je třeba ihned řešit:

  • Stav reformy vysokého školství. Pokud nezíská nová ministryně jasnou důvěru rektorů a mandát k provedení „velké“ reformy, je třeba postupovat minimální cestou prozatímních řešení. Tedy ujasnit pozici a autoritu Akreditační komise, vyřešit problematiku finanční pomoci studentům i bez zavedení školného, jít cestou kontraktového financování vysokých škol.

  • V oblasti základního školství zvážit zavedení plošných testů v pátých a devátých třídách. Dopracovat standardy tak, aby obsahovaly všechny žádoucí znalosti, dovednosti a kompetence žáků, a zavést pravidelné a systematické zjišťování výsledků vzdělávání prostřednictvím výběrových šetření.

  • Po druhém ročníku státní maturity nechat udělat nezávislý audit celého projektu a zvážit nutné změny, které by umožnily dělat středoškolskou zkoušku efektivněji a levněji.

  • Na všech typech škol se zaměřit na metodickou podporu učitelů, kterým je třeba systematicky pomáhat při práci s méně nadanými žáky. Tady jim chybí kvalitní hodnotící nástroje i návody, jak postupovat, aby se výsledky žáků zlepšovaly.

 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je srozumitelné, že Věci veřejné poté, co musel ministerstvo vnitra opustit předseda Radek John a byl nahrazen nestraníkem, nejsou nakloněny ke stejnému řešení i na ministerstvu školství. Je to škoda, protože vystavit některého z nepříliš zkušených straníků z čtyřlístku Navrátilová, Šťovíček, Klasnová, Drastichová zostřené kritice médií a aktuálním problémům s reformou vysokých škol a čerpáním evropských fondů, to hrozí dalším poklesem popularity strany. Jakýkoli nástupce to nebude mít lehké a odborné renomé těchto potenciálních nástupců je spíše nízké. Nestraník s veřejnou autoritou by Věcem veřejným rozhodně posloužil lépe.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

Poznámky pro editory:

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články