Dnes začíná na ministerstvu školství diskuse bez diskutujících

Organizátoři diskuse o revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání dostali interní pokyn nepřipustit k debatě nikoho kromě učitelů

Praha 23. dubna 2012 – Dnes začíná na ministerstvu školství série seminářů k revizi RVP ZV. Jde o zásadní diskusi, která může ovlivnit na léta podobu vyučování na základních školách. Přesto ministerstvo školství odmítá připustit k debatě i nezpochybnitelné odborníky na kurikulum a další vzdělávání učitelů.

O politickém zadání a průběhu revize (opravy) Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), která probíhá od loňského podzimu, odmítalo ministerstvo dlouhodobě podávat jakékoli informace. Debaty, které se odehrají během tohoto týdne, jsou první příležitostí získat relevantní informace. Ministerstvo ale zveřejnilo program diskusních seminářů na poslední chvíli (v pondělí 16. dubna), na přihlášení byly k dispozici pouhé čtyři dny a někteří zájemci jsou odmítáni s tím, že nejsou aktivními učiteli.

Důvodem je interní pokyn zaměstnancům, z něhož citujeme: „Vážení,  při přihlašování na diskuzní semináře dbejte na to, abyste zvali skutečně jenom pedagogy z praxe, ne zástupce dalších institucí (SCIO apod.). Je to opatření hlavně pro vás a v pozvánce je jasně uvedeno.“

Na základě tohoto pokynu jednotliví pracovníci velmi často, ne však vždy, odmítli potvrdit účast žadatelům o registraci. Často i v případě, že se jedná o nezpochybnitelné odborníky v oboru, kteří se dlouhodobě zabývají obsahem vzdělávání i rozvíjením kompetencí pedagogů.

Problémem připravované revize je ale právě to, že se její přípravy účastní téměř výhradně učitelé a v minimální míře odborníci na přípravu kurikula. Širší odborná veřejnost není o připravované revizi vůbec informována.

 Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Dalo by se pochopit, že ministerstvo školství organizuje debatu výhradně s učiteli, pokud by předtím revizi rámcových programů už probralo s odbornou veřejností a specialisty na tvorbu kurikula – obsah vzdělávání. Tak je to běžné ve světě. Ale to se nestalo, jde o vůbec první možnost veřejnosti seznámit se s tím, jak revize probíhá. Na přihlášení byly pouhé čtyři dny, semináře se konají v pracovní době učitelů, na každý předmět jsou obvykle jen dvě hodiny a přístup k debatě byl odepřen i lidem, kteří se dlouhodobě specializují na daný předmět a vzdělávají učitele. To je naprosto nepřijatelné a nemůže to napravit ani přislíbená následná internetová debata na portálu rvp.cz .“

Kontakty:

· Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin
e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz, mobil: 605 967 368

Poznámky pro editory:

  • Starší tiskové zprávy, které se věnují problému revize RVP ZV, najdete ZDE.

  • Pozvánku na diskusní seminář o revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní školství najdete ZDE.

  • Krátké video o problematice revize RVP ZV najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

1
Přidat komentář

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Vit

Učebnicová nakladatelství se po svých zkušenostech se současným MŠMT ani nehlásila.
Motivace úředníků k takovémuto jednání je zřejmá a bude asi velmi silná, když jsou kvůli ní ochotni hlásat i „prvobytně pospolné“ principy vzdělávání – tj. že neexistuje nějaké sdílení a rozvíjení odborného poznání prostřednictvím pedagogických fakult i dalších odborných institucí (odvážně si troufnu tvrdit, že kouskem přispívají i učebnicová nakladatelství), neexistuje ani nějaké sdílení a rozvíjení nejlepší praxe prostřednictvím profesionální tvorby výukových materiálů (při které se lektoruje, oponuje, použitelnost prověřuje tržním mechanismem… o odborné podpoře technické kvality nemluvě).