Ministr Dobeš má dnes příležitost veřejně se omluvit autorce otevřeného dopisu Daně Večerkové.

Desetina maturantů si stěžuje na nekvalitu státní zkoušky a ministr jim oponuje mylnými a neúplnými argumenty.

Praha 13. června 2011 Během dnešní odpolední tiskové konference by se ministr školství Josef Dobeš měl omluvit za nesprávně uvedená fakta uvedená v jeho odpovědi na otevřený dopis studentů kritizujících nízkou kvalitu státní maturity a práce Cermatu. O veřejnou omluvu ho požádala minulý čtvrtek autorka dopisu Dana Večerková. Vedení ministerstva školství i Cermatu by zároveň mělo objasnit nepřesná čísla, která používají v polemice s protestujícími studenty. EDUin vysvětluje, v čem tyto nepřesnosti a chybné argumenty spočívají.

Ministr jednak zkresluje základní sdělení studentského dopisu. Ti si nestěžují na lehkost maturity, jak uvádí ministr ve své odpovědi, ale na její nekvalitu. A ta se netýká jen didaktických (zaškrtávacích) testů, ale například i zadání písemné práce z českého jazyka, které fakticky znemožňuje pro krátkost času a omezení na dvě stě slov předvést skutečné schopnosti studenta či studentky pracovat s informacemi a dobře formulovat.

Nejčastěji opírá ministr svou obhajobu státní maturity o fakt, že u jedné ze studenty kritizovaných úloh 87 % studentů odpovědělo správně, a tedy úloha je nastavena jednoznačně. Ministr ale jen dokazuje, že neví, o čem mluví. Fakt, že tak vysoké procento odpovědělo shodně, vůbec nevypovídá nic o tom, jestli úloha má, či nemá dvě možné odpovědi. A tato úloha jednoznačně dvě možné odpovědi má (jde o úlohu č. 28, podrobněji ZDE). Pro vzdělanější studenty je obtížné určit, kterou ze dvou možných odpovědí autor pravděpodobněji považoval za správnou. Navíc, pokud opravdu tak vysoké procento studentů odpovědělo shodně, má tato úloha velmi malou rozlišovací schopnost – neumí vytřídit ty studenty, kteří daný jev neovládají a nemá tedy v dobře sestaveném testu co pohledávat. Představme si úlohu, na kterou by správně odpovědělo 100 % studentů, což se samozřejmě dá zjistit při předběžné pilotáži testů. Taková úloha přece nemá pro maturitu smysl, jen zabírá místo a možnost opravdu ověřit, co studenti umějí. Nebo to znamená, že Cermat test nepilotoval či nesprávně tuto pilotáž vyhodnotil?

Dále ministr Dobeš hájí státní maturitu tvrzením, že už teď třikrát zvýšila náročnost na studenty. Má na mysli fakt, že zhruba 10 % studentů nebylo připuštěno k maturitě, zatímco dříve to byla pouze 3 %. Jde o neúplný údaj. Dříve učitelé opravdu téměř všechny studenty k maturitě připustili a vyházeli je až v prvním kole, po němž bylo v dřívějších letech neúspěšných obvykle okolo 15 %. Když dnes sečteme nepřipuštěné a neúspěšné po ústním kole maturity dojdeme zhruba k číslu 18 %. Rozdíl tedy není příliš velký. Konečnou účinnost filtru pro slabé studenty budeme moci posoudit nejdříve až po podzimním kole státních maturit.

Připomenutí: Studenka brněnského gymnázia Matyáše Lercha žádá o omluvu za šíření nepravdivých údajů o své osobě a gymnáziu, na němž studuje. Podrobnosti naleznete v příloze pro editory.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s., řekl: „Ministr Dobeš se snaží studentskou kritiku bagatelizovat a užívá k tomu záměrně zkreslených a neúplných údajů. Je to jen zdánlivě účinná taktika. Ministr podceňuje své oponenty, zjevně ztrácí trpělivost a útočí. O tom svědčí i jeho výhružka, že odvolá ředitele Cermatu Pavla Zeleného za výrok, který připouštěl zveřejnění maturitních testů. Jde o zástupný problém, ministr chce hodit vinu za sporný výsledek na někoho jiného a zapomíná, že veřejně přijal politickou odpovědnost za kvalitu a průběh státní maturity on sám.“

Kontakty:

·Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602687016

Poznámky pro editory:

  • Tiskovou zprávu zabývající se žádostí o omluvu ministra Dobeše najdete ZDE.

  • Polemiku Dany Večerkové s odpovědí ministra Dobeše najdete ZDE.

  • Celé znění odpovědi ministra Dobeše naleznete ZDE.

  • Aktuální počet signatářů studentské výzvy najdete ZDE, stránka obsahuje i množství dalších důležitých odkazů k tématu.

  • 3 kroky, které aktuálně dnes navrhují maturanti ke zkvalitnění českého školství najdete ZDE.

  • Rozhovor ministra Dobeše a Dany Večerkové na ČT24 naleznete ZDE.

  • Zadání maturitních testů, případně správné odpovědi a komentáře naleznete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz