Nečasova představa o opravě státní maturity je nereálná

V debatě o změnách ve státní maturitě je třeba se vyvarovat starých chyb, neobejdeme se bez nového definování cílů a smyslu vzdělávání.

Praha 14. června 2012 – Premiér Nečas řekl, že státní maturita v dnešní podobě je mrtvá. Zároveň nově definoval její cíle. Ty jsou ale nereálné, potenciálně škodlivé pro vzdělávací systém a vracejí maturitní debatu opět na začátek. Bez jasného definování, k čemu nám vlastně maturita má sloužit, a jaké mají být cíle vzdělávání, se přitom neobejdeme. EDUin, o.p.s. nabízí výsledky takové debaty, kterou v současné době rozvíjí ve spolupráci s odbornou veřejností.

Premiér stanovil tři „nové“ cíle pro opravený model státní maturity:

Nepodkročitelný standard maturitního vzdělání.

Komentář: Splnitelný, ale obtížný cíl. Zatím nemáme standard středoškolského vzdělávání. Ten by navíc musel být přizpůsobený širokému spektru velmi různých středních škol.

 

Možnost srovnávat jednotlivé střední školy stejného typu.

Komentář: Žebříčky škol v jakékoli podobě ničemu nepomohou. Zkušenosti ze světa ukazují, že vedou k ještě větší selektivitě systému a přitom nevypovídají nic o tom, jakou přidanou hodnotu ke vzdělávání žáka dala sama škola. Vyspělé země se mnohem více soustředí na to, aby hodnocení a testování vypovídalo především o tom, jaký pokrok dělá průběžně jednotlivý žák, což vypovídá o tom, jak dobře jej škola dokázala rozvíjet.

 

Nahradit přijímací řízení na vysoké školy.
Komentář: Maturitní zkouška, která má ověřit „nepodkročitelný standard“ nemůže být zároveň zkouškou, která rozdělí uchazeče o vysokoškolské studium podle kvality. Půjde o marný pokus a další plýtvání energií a penězi. Důkazem je právě končící a mimořádně nákladný pokus o zavedení vyšší maturity.

Cíle Nové státní maturity je tedy třeba znovu definovat. Neobjedeme se bez ujasnění toho, jaké jsou vlastně cíle celého vzdělávacího systému. O probíhajícím projektu EDUin podpořeným Nadací Open Society Fund Praha, který se věnuje cílům vzdělávání, získáte základní informace ZDE.
 

Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Premiérovo vyjádření je překvapivé minimálním pochopením toho, kde a proč se nová státní maturita po dvou letech ověřování ocitla. Přesně s těmito cíli před lety projekt státních maturit začínal a právě jejich neslučitelnost v jedné zkoušce přispěla k zásadním pochybnostem o užitečnosti zkoušky. Pokud nechceme opakovat stejnou, tedy dlouhou a mimořádně nákladnou a neúspěšnou cestu, je třeba si nejdříve říct, co je vůbec cílem vzdělávání a podle toho posuzovat nástroje, jako je maturitní zkouška. Co například získáme maturitním srovnáváním gymnázií? Jak to přispěje k tomu, aby jejich absolventi byli úspěšní v dalším studiu i profesním uplatnění? Jak k témuž pomůže, že maturita bude vstupenkou na vysokou školu? V čem to vylepší současný stav? Opravdu známe na tyto otázky odpověď, nebo se jen poslepu vrháme do dalšího kola pokusů o novou podobu maturity?“

 

Kontakty:

· Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin
e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz, mobil: 605 967 368

Poznámky pro editory:

  • Návrh EDUinu na čtyři kroky k udržitelné státní maturitě najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Harry
Harry
10 years ago

To jsou zase nesmysly … Pane Slejško, mohl byste mi prozradit, kdo tu vaši společnost Eduin vlastně financuje? Předem děkuji za odpověď.

Zdeněk Slejška
10 years ago

Dobrý den,

velice rád zodpovím. Naše činnost je financována:
1/ z našich soukromých zdrojů,
2/ ze soukromých zdrojů našich partnerů, kteří věří, že děláme užitečnou práci (např. značka Rodiče vítáni),
3/ individuálními dárci, kteří oceňují naši práci (např. bEDUin),
4/ nadačními příspěvky (například Open Society Fund Praha), kteří nás podporují v advokační práci,
5/ z naší vlastní činnosti.

S pozdravem,

Zdeněk Slejška, EDUin