Program pro vzdělávání je poněkud monotónní: zvýšení platů učitelů. Je to určitě priorita, ovšem ODS ji nachází poněkud pozdě.
Praha, 23. září 2016 – „Zlepšením platových podmínek učitelů zkvalitníme naše školství. Ze školství přestanou odcházet schopní učitelé, kteří se snadno uplatní i v jiných odvětvích.“ Program ODS do voleb 2016 je postaven na klíčovém problému českého školství, ohodnocení učitelů. Návrh je velmi konkrétní, jak ve věci cílového průměrného platu, tak v postupu přiznání odměny učitelům. Je to ale překvapivě jediný bod týkající se vzdělávání. Pochyby vzbuzuje také netečnost předchozích vlád ODS k tomuto tématu.
EDUin předkládá hodnocení politických programů hlavních politických seskupení před krajskými volbami 2016. Z hlediska vzdělávání jsou kraje důležitým spojníkem mezi státem a koncovými příjemci této veřejné služby. Kraje přímo zřizují střední školy a doposud výrazně ovlivňují financování celého regionálního školství. Následuje hodnocení programu ODS:
Pozitiva:
- Téma platů učitelů formulované v jasném návrhu. Průměrný plat učitelů zvednout na průměrných 35 tisíc korun. Nezvedat ale plošný tarif, a místo toho pravomoc o výši odměny přesunout na ředitele škol. Konkrétní a smysluplný návrh k řešení klíčového problému českého školství, které by mohlo významně pomoci v rozvoji českého vzdělávání a o němž lze vést další diskusi.
Negativa:
- Jednorozměrnost programu a dosavadní politika i rétorika. Byť lze téma platů učitelů považovat za zásadní, je chyba zužovat diskusi pouze na něj. Je překvapivé, že dosavadní politika ODS toto téma neakcentovala a chopila se ho až v okamžiku, kdy současná vláda začala ve věci jednat. Krajně populistická, retrográdní rétorika hlavního experta ODS pro školství Václava Klause, ml. na důvěryhodnosti také nepřidává.
Co chybí:
- Jakékoliv další téma, včetně krajských. Problém středních škol a zaostalosti zejména mezi učilišti, problém celkového financování regionálního školství, obojí pro krajské volby zásadní, ODS nepovažuje za téma. Stejně tak postoj k probíhajícím reformám, což ovšem může být vnímáno – například vzhledem k lživým prohlášením v mediální hádce o inkluzi – jako pozitivum.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Od strany, která požaduje více svobody pro iniciativní lidi, by člověk očekával určitou opozici vůči snahám o regulaci a unifikaci vzdělávání, reprezentovanou např. jednotnými přijímacími zkouškami na SŠ.“
Co jste vlastně hodnotili? Volební program ODS je na http://www.ods.cz/volby-2016/dobry-ucitel-si-zaslouzi-dobry-plat. CÍL 1: ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ Jednoduché vzdělávací cíle a dokumenty / Omezení byrokracie ve školství / Návrat pravomocí ředitelům škol / Zachování jediné úrovně státní maturity. CÍL 2: PODSTATNÉ ZVÝŠENÍ PLATU UČITELŮ Zvýšení netarifní části platů pro učitele / Zvýšení platů dobrých učitelů bez ohledu na délku praxe – rozhodují hlavně výsledky / Nárůst průměrného platu učitelů nad 35 000 Kč měsíčně / Potřebné peníze půjdou převážně z rezortu MŠMT omezením nesmyslných „podpůrných“ projektů. CÍL 3: SPRAVEDLIVÉ A EFEKTIVNÍ FINANCOVÁNÍ Stejný příspěvek na žáka stejného věku napříč republikou / Finanční… Více »