Překvapivá shoda: Společná škola pro všechny děti jako cíl vzdělávací politiky

Na stránkách ceskomluvi.cz si můžete přečíst první závěry debaty o selekci v českých školách a prohlédnout video propagující inkluzivní školu.

Praha, 8. března 2013 – Pětačtyřicetivteřinové video určené k propagaci myšlenky vyjádřené heslem Spolu se učit, spolu žít zveřejnila včera Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání na stránkách kampaně Česko mluví o vzdělávání. Již druhým týdnem tam probíhá debata na téma, zda je rozumné, abychom dělili děti na základní škole do různých vzdělávacích proudů podle nadání a handicapů.

Klip natočený  profesionálními filmaři pro Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání vysvětluje, že pokud se mají děti naučit spolupracovat, musí mít možnost se během školní docházky potkat. To je ale za současné situace umožněno jen některým.

Video je součástí půlroční debatní kampaně Česko mluví o vzdělávání. Téma, zda nerozdělujeme děti příliš brzy do elitních, speciálních, praktických a „běžných“ škol, je třetím diskusním tématem dlouhodobé debaty o tom, jak má vypadat vzdělávací politika a cíle vzdělávání. V této debatě získala přes všechny pochybnosti inkluzivní škola jasnou většinovou podporu odborné veřejnosti.

Video s heslem Spolu se učit, spolu žít.

Celou debatu na téma: Je pravdivé tvrzení, že na našich školách příliš brzy rozdělujeme děti na „schopné“ a „méně schopné“? můžete sledovat ZDE a ZDE.

 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je překvapivé, že v dosavadní debatě o selekci a inkluzi i jasní odpůrci diskutovaného omezování praktických škol vnímají jako žádoucí cílový stav společnou školu pro všechny děti. To je nečekané, protože ve veřejných debatách převažuje názor rodičů, kteří žádají časnou selekci dětí podle nadání a zdravotních handicapů. K přehnanému optimismu není v tomto případě důvod, ale jistá naděje, že by bylo možné dosáhnout v tomto směru shody, tu je.“

 

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o. p. s.

e-mail: tomas.fertek@eduin.cz , mobil: 602 687 016

 

Poznámky pro editory:

  • Průběh diskuse můžete sledovat ZDE.

  • Starší tiskové zprávy o kampani ČMoV najdete ZDE.

  • Česko mluví o vzdělávání je půlroční projekt podpořený Nadací OSF, Google ČR, IBM ČR, Microsoft ČR, Scio.cz a InBorn.  Jeho cílem je informovat prostřednictvím diskusí a médií co nejširší veřejnost o aktuálních problémech vzdělávání a zvýšit tak tlak na politickou reprezentaci, aby hledala adekvátní řešení.

  • Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) prosazuje koncept inkluzivního vzdělávání v českém vzdělávacím systému. Usiluje o zajištění rovného přístupu všech osob ke kvalitnímu vzdělávání v běžných školách a školských zařízeních hlavního výchovně vzdělávacího proudu. Více zde: http://www.cosiv.cz/

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

 

 

 

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
4 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk Bělecký
Zdeněk Bělecký
7 years ago

Společná škola pro všechny a překvapivá shoda? Jen aby to nebyly naivní iluze, viz aktuální článek: http://www.ceskaskola.cz/2013/03/v-bude-otevreno-nove-mezinarodni.html

Feřtek
Feřtek
7 years ago

V zásadě máte pravdu. On je to takový kuriózní optický klam. Když se bavíte i s poměrně širokým okruhem učitelů, tak se, pro mě překvapivě, shodnou na tom, že inkluzívní škola je důležitý a žádoucí cíl. Ale ve chvíli, kdy se ptáte na konkrétní věci a termíny, tak převáží pochybnosti, že by něco takového bylo vůbec realizovatelné.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
7 years ago

Překvapivá shoda? To je optický klam. Pod představou inkluzívní školy se rýsuje kulhající model: (spíše) zrušení praktických škol, (určitě) ponechání VG.

Josef Soukal
Josef Soukal
7 years ago

Ano, tak si někteří inkluzi představují.
Ještě by mne zajímalo, zda zastánce radikálních řešení v inkluzi napadlo také zabývat se dětmi s jinými handicapy, např. s vadami zraku a sluchu.