Sedmnáct tisíc učitelů bez diplomu nutí ministerstvo k hledání nových řešení

ilustrační obrázek. zdroj: by BC Gov Photos (flickr.com) (CC BY-NC-ND 2.0)

Výjimky pro učitele a hodnotící komise mohou být dočasným řešením, je ale třeba hledat způsoby, jak mohou učitelé získat vzdělání, které jim v jejich práci opravdu pomůže.

Praha 28. února – Na překvapivé výsledky šetření, které konstatuje, že učitelů bez potřebné formální kvalifikace je sedmnáct tisíc a ke studiu by mělo nastoupit sedm až deset tisíc z nich, reaguje ministerstvo školství návrhem krizových opatření. Ta jsou v principu správná, ale EDUin upozorňuje veřejnost na některé body problému, které by neměly být při návrhu řešení opomíjeny.

V polemice o kvalifikaci učitelů bychom měli pamatovat na tyto skutečnosti:

  • Nezaměňujme pojmy nekvalifikovaný a nevzdělaný učitel. Ti, kterým chybí formální kvalifikace, jsou velmi často vysokoškolsky vzdělaní lidé s titulem. Jejich titul ale přesně neodpovídá současným požadavkům zákona. V praxi najdete mnoho velmi absurdních příkladů lidí s několika tituly, kteří přesto formálním požadavkům zákona nevyhovují.
  • Neumíme rozlišit dobré a špatné učitele mezi pedagogy s diplomem i bez něj. Při přípravě standardu učitele a kariérního řádu se snažme pojmenovat, co to vlastně znamená kvalitní učitelská práce a jak ji rozeznáme. Debata o učitelích bez formální kvalifikace ukázala, že tyto nástroje nám chybí. 
  • Učitelé bez kvalifikace nejsou líní se vzdělávat. Až na výjimky to není tak, že by se učitelé bez formální kvalifikace odmítali dál vzdělávat. Volí ale často kurzy, které jsou pro ně na rozdíl od tradičního studia na fakultě profesně přínosné. Prakticky nikdo netvrdí, že mají na školách učit nevzdělaní učitelé a že k učení stačí jen maturita, ale mnozí učitelé říkají, že fakulty nenabízejí obsahově i organizačně studium, které by jim opravdu pomáhalo v práci.
  • Monopol učitelských a pedagogických fakult na učitelské vzdělání není udržitelný. Potřebujeme přitáhnout k pedagogické profesi nejlepší lidi ze všech oborů. Tedy i ty, kteří původně vystudovali něco jiného. Tak jako škola obecně definitivně ztratila monopol na informace a poskytování vzdělání, nelze do budoucna předpokládat, že by si učitelské a pedagogické fakulty udržely výhradní právo na poskytování učitelské kvalifikace. To je třeba při přípravě strategie podpory učitelské profese vzít konečně na vědomí.

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Je nutné pochválit ministerstvo, že konečně upřesnilo čísla a víme tedy, jaké je rozložení učitelů bez formální kvalifikace v jednotlivých regionech a na jednotlivých typech škol. Ukázalo se, že jich je velké množství a řešením rozhodně není nahnat je všechny na současné pedagogické a učitelské fakulty. Nejen kvůli problémům s kapacitou, ale i proto, že to, co fakulty poskytují, není vždy to, co učitelé potřebují. Je třeba hledat, zda si potřebné znalosti a dovednosti nelze opatřit i jinde než na těchto fakultách, a měli bychom hledat i způsob, jak učinit součástí uznaného vzdělání i kvalifikaci získanou mimo formální instituce.  Věnujme pozornost tomu, jak uznat, co lidé opravdu umí, nespoléhejme se jen na papír potvrzující absolutorium.“

 

 

Připojit se s

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
138 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Janík
Tomáš Janík
9 years ago

Vážený pane Feřteku, rád bych Vám touto formou sdělil, že se způsob, jímž vedete diskusi ke křehkému problému nekvalifikovaných učitelů, nepovažuji za šťastný, a proto jsem do diskuse vůbec nechtěl zapojovat. Když však vidím, jak stupňujete své výpady vůči fakultám vzdělávajícím učitele, nemohu nechat Vaše komentáře bez odezvy. Ne webu Respektu byl dne 31. 1. 2014 uveřejněn Váš blog s názvem Mají učitelé chodit znova do školy? Uznejme, že dobrý učitel nevzniká jen na pedagogické fakultě. V textu upozorňujete, že koncem roku 2014 přestane platit výjimka, která umožňuje, aby v učitelské profesi působili pracovníci, kteří nesplňují kvalifikační předpoklady stanovené zákonem,… Více »

Pavel Pavelka
Pavel Pavelka
9 years ago
Reply to  Tomáš Janík

Co čekáte od novináře?

rodič
rodič
9 years ago
Reply to  Tomáš Janík

Legitimita působení učitele by neměla záviset od jeho diplomu, nýbrž od jeho talentu k povolání a výchovně-vzdělávacích výsledků. Je čas, aby tento jednoduchý princip pochopili jak vysoké školy, tak i učitelé. Pravda, vám se to asi líbit nebude…

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
9 years ago
Reply to  rodič

Když nevystuduje a nepůjde učit,jak má svůj talent poznat?To na to budou speciální testy?A my budeme lidi třídit podle testů? každý má právo jít na jakou školu chce.Je to o soudnosti každého z nás.jestli ale jsem nebo nejsou soudná a objektivní sama k sobě,to je potom jiná věc.

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago
Reply to  rodič

Pane rodiči, vaše argumentace má v sobě ukrytou logickou „hrubku jak Brno“. Zkuste přijít na nádraží a s odůvodněním, že máte rád vláčky už od dětství, máte doma model železnice 3*5 metrů a děda pracoval u dráhy požadujte, ať vás nechají dělat výpravčího, nebo mašinfíru. Uspěl byste? A přesně taková situace nastala ve školství. Z podivných důvodů se ve školách ocitlo několik tisíc lidí, kteří se s takovou argumentací dostali k práci, kterou nikdy neměli vykonávat. Je mi devatenáct, mám maturitu, nebo 24, mám po nepedagogické VŠ a vím, že budu dobrý učitel? Nebo se jím stanu praxí? Za jak… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

1. Akorát drastickým krokem nemůžete narovnávat minulost – nevím, kdy a kdo a proč v minulosti dovolil učit nekvalifikovaným, obávám se ale, že nikdy neplatil zákon, že učit může jen ten s peďárnou. Takže to nelze narovnat šmahem pokud nejste revolucionář typu padni komu padni a jde Vám jen trochu o školství. 2. Nevím, zda je logické, aby učili jen ti s PedF – odborné předměty bude skoro vždy lépe když bude učit ten, co má odbornou VŠ (třeba i s praxi) a k tomu pedagogické minimum (mluvím o odborných SŠ) zajištěné certifikovaným kurzem v rámci dalšího vzdělávání (dnes §22)… Více »

Dagmar Daňková
Dagmar Daňková
9 years ago
Reply to  l.snirch

Pane Snirchu, píšete „…zda je logické, aby učili jen ti s PedF…“. Někdo tady snad prosazuje něco takového? Já jsem studovala historii a anglistiku na filozofické fakultě, spousta mých kolegů studovala na přírodovědě, někteří na matfyzu, učí u nás i několik inženýrů… a NIKDO je z našeho gymnázia nevyhání. Náš pan ředitel je totiž takový puntičkář, že si naši pedagogickou kvalifikaci ověřil hned, když nás přijímal, a taky si pohlídal, abychom si všichni vše potřebné doplnili. Budete se divit, ale mnohdy si studium doplňovali právě absolventi fakult pedagogických — někteří totiž studovali obory, které byly akreditovány jen pro výuku na… Více »

Irena
Irena
9 years ago

Učím na střední odborné škole a také nemáme problém splnit požadavky. Vysokoškoláci inženýři si museli dodělat pedagogické minimum, jak píši jinde – i externisté.

l.snirch
l.snirch
9 years ago

někteří to prosazuji, jsem rád, že Vy ne :-)

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Včera jsem zde řešený problém probírala s externí kolegyní u nás ve škole. Je právníčka, má vlastní kancelář a u nás učí předmět právo. Pedagogické minimum si dávno doděla, tuším na VUT v Brně. Dokonce říkala, že se tam dověděla i zajímavé věci například z psychologie. Ta je snad kvalifikovaná? Nebo ne?

Václav Votruba
9 years ago
Reply to  l.snirch

SOŠ – pomáhal jsem vyplnit dotazník – máme dva lidi nekvalifikované (oba s VŠ) na půl úvazku, jedna je nad 60 let, druhá si vzdělání doplňuje. Potvrzuji, že i u nás ředitel kontroluje vzdělání a nutí lidi si ho dodělat – je to tak v pořádku, i jeho někdo bude kontrolovat. Proto by bylo zajímavé sdělit, kde je těch 7 tisíc učitelů a kolik z nich je takových či onakých. A už to tady v diskusích také někdo připomněl: ve Finsku, které je nám dáváno za vzor, jsou prý pedagogické fakulty nejprestižnější a přijímací řízení nejnáročnější. Jenom my chceme finské… Více »

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago
Reply to  l.snirch

Tak jste mě donutil projít si index. Za 5let studia cca 1500 hodin různých psychologií, didaktik a metodik a k tomu cca 8 týdnů praxe ve školách, než mě pustili před děti. Myslím si, že kvalifikace učitele se skládá ze tří složek. První je oborová – čeština, matematika, strojírenství, ict apod. Dokáži si představit, že obor je možno studovat na různých školách, ale pro výuku na prvním stupni je minimum úroveň Bc., na druhý a třetí stupeň je nutnost Mgr./Ing. Nechal bych na řediteli školy, jestli mu MA bude učit ing, nebo mgr. z pajdáku. Dělení na všeobecně vzdělávací a… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Rozumím dobře, pane Dopito, že kurz o 200 hodinách pedagogiky (dnes §22 zákona o PP) Vám pro odborného učitele s odbornou VŠ na úrovni Mgr. či ing. přijde málo a žádáte něco okolo 1500 na PedF? Tedy 2 vysoké školy, aby pak někdo šel učit za cca 25 000 hrubého (strop)? Utopie.

Dělení na všeobecné a odborné taky moc nerozumím, ani nevím, kde je definováno, který předmět na jaké škole je který. Je matematika všeobecný nebo odborný?

V definici osobnosti učitele se shodnem.

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago
Reply to  l.snirch

Mám moc dlouhé příspěvky:-), tak to zkrátím. Ano, myslím, že oba (běžný učitel i tzv. odborník)by měli mít odpovídající pedag. vzdělání. Před oběma sedí stejní studenti a řeší stejné problémy. Proč by u jednoho učitele mělo stačit 200 hodin nějakého kurzu a druhý musí absovovat 7x tolik?

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

A proč matematik absolvuje na odborné VŠ (matfyz) třeba 7x tolik matiky co učitel na peďárně ? Stačí pak matematik z peďárny na matiku ? Kolik matiky stačí, kolik pedagogiky stačí ? 200 je málo, 1500 je dost. Nechápu logiku. Ale je to Vaše vidění světa, neberu Vám je.

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Jak jste prosím přišel na to, že učitel (studovala jsem na přírodovědě) má tolikrát méně matiky, než odborný matematik? My jsme měli matematiku, biologii a ty další vědy v poměru asi 1:1:1, kde je 7x víc matiky pro odborníky? Díky za informaci.

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

Já měl na matfyzu matiky asi 4000 hodin. Kolik Vy ?

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

Ale bavit se o tom, jestli 5x či kolikrát více je absurdní. Je to o kvalitě studia (prospané či neabsolvované přenášky se do hodin počítaj ?). To co psal pan Dopita je absurdní a nemá cenu se v tom násobkama pitvat. Jestli požaduje 2 vysoké školy pro učitele, ať to stát deklaruje, zaplatí učitelům, proč ne ? Jestli učit mohou jen ti, co mají PedF, ať to stát deklaruje a sežene si učitele. Do té doby je to o rozumném kompromisu. Odborná VŠ a kurz pedagogiky dle § 22 stačí každému, kdo je osobnosti na to, aby uměl učit /stejně… Více »

Dagmar Daňková
Dagmar Daňková
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Já s Vámi, pane Dopito, v mnoha věcech souhlasím. Jsem kategorickým zastáncem nutnosti vysokoškolského vzdělání všech učitelů plus „pedagogické způsobilosti“, tedy státní zkoušky z pedagogiky, psychologie a oborové didaktiky. Ale jsem realista — promiňte, ale abych jako absolventka filozofické fakulty musela absolvovat ještě plné magisterské studium na fakultě pedagogické, to už je přece jen trochu moc. Jsem samozřejmě více než ochotna se celoživotně vzdělávat (proč vlastně pořád ještě nemáme vypracován systém pedagogických atestací?), ale studovat dvě vysoké školy, jejichž náplň se navíc do značné míry překrývá? Není to vážně už trochu zbytečné? P.S. Na „fildu“ jsem nešla kvůli nějaké intelektuální… Více »

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago

Právě o to překrývání jde. Povinnost dostudovat si ped. vědy by měla platit pro ty, kteří je neměli ve studijních programech. Pořád považuji za odbornost učitele jeho kompetenci vyučovat. Je otázkou do diskuse, jestli ty dvě složky vzdělání učitele je nutné na každé úrovni(od MŠ po VŠ) mít zastoupeny stejně. Ale nahradit půlku této kompetence 200 hodinami studia? To považuji za nedostatečné. Teď jsem dva roky (právě těch cca 200 hodin) věnoval vzdělání se v jediné vyučovací metodě. A vy víte, kolik jich je, že ano? A kolik dalších znalostí by učitel měl mít? PS. Ten grafický systém odpovědí je… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Zákon o PP §22 200 hodin považuje za dostatečný.

rodič
rodič
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Není třeba 15 let praxe a k tomu měřitelné výchovně vzdělávací úspěchy v celostátním srovnání dostatečná pedagogická kvalifikace? Neměli bychom soudit stromy dle ovoce a ne dle popisek?

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago
Reply to  rodič

Vy tomu snad nechcete rozumět.
„Není třeba 15 let praxe …“ – vám je to jasné teď po 15 letech, ale bylo to tak jasné i před 15 lety? Věděli to všichni, jakmile dotyčný/á překročil/a práh ředitelny a podepsal/a smlouvu? Jestliže ne, kolik let se zjišťovalo, jestli to bude dobré nebo ne? Pět, deset? A kolik dětí to v případě negativní odpovědi odneslo?

Jana Petrů
Jana Petrů
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Ono se to zpravidla pozná do měsíce.

Perun
Perun
9 years ago

Já bych ještě zahromoval nad neuvěřitelnou hloupostí formulace „Monopol učitelských a pedagogických fakult na učitelské vzdělání není udržitelný.“ Jednak učitelské fakulty (toho jména) u nás neexistují, jen ty pedagogické, jednak substantivum pedagog a od něj odvozené adjektivum pedagogický je plně synonymní se substantivem učitel (a od něj odvozeným adjektivem učitelský). Daná sentence nám tedy sděluje dvojím způsobem totéž – říká se tomu pleonasmus a již žáci středních škol se učí, že jeho užití je chybou (nejde-li o tropus v uměleckém díle). Dalším nonsensem je podstata tohoto tvrzení, protože učitelství se běžně studuje také fakultách filosofických, přírodovědeckých a informatiky. Jak vidno,… Více »

Ondřej Šteffl
9 years ago
Reply to  Perun

Kromě pedagogických fakult máme ještě tzv. fakulty vzdělávající učitele, např. fakulty filozofické, matfyz, přírodovědecké (jako ostatně sám konstatujete), ale třeba také na mnohých technikách lze získat učitelskou kvalifikaci. Myslím, že pan Feřtek slovy, „učitelské fakulty“ měl na mysli právě tyto. O pleonasmus nejde. Myslím, že spíš jde z Vaší strany o značnou neochotu číst text s porozuměním, a naopak o značnou snahu hledat za každou cenu chybu.

Irena
Irena
9 years ago

Studovala jsem přírodověděckou fakultu, obor matematika a biologie. O co se jedná u mě, když jsem dosud netušila, že jsem vlastně studovala učitelskou fakultu? Za třicet let jsem takové označení neslyšela a text jsem zjevně nepochopila. Považuji Vaše zdůvodnění za nesmysl, to se tedy nezlobte.
Podívala jsem se i do indexu a na diplom, abych se ujistila, co jsem to vlastně vystudovala. Fuj, opravdu je tam přírodovědecka fakulta!

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

Na Karlově univerzitě krom Pedag. fakulty byly i další fakulty, kde šlo studovat učitelství (příroda, matfyz, filda) – zkratkou nejen odborné, ale i učitelské fakulty. Co je na tom k nepochopení? Nevím, jak to bylo na technikách, ekonomkách, zda tam byly učitelské obory . Nevím ani jak je to dnes – zda všichni nabízej vše jako na středních školách. Obecně zastávám názor, že kdo má 5letou odbornou VŠ a k tomu kurz pedagogiky (§22), měl by mít v zájmu školství možnost učit (mluvím o SŠ), pokud má k tomuto vzdělání učitelské schopnosti (věc posouzení ředitele školy). Většinou jsou to lidi,… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Tak jestli mluvíte ke mně, tak opět musím poznamenat, že jsem nikdy neslyšela o učitelských fakultách a myslím, že na Karlově univerzitě také žádná taková není. Na naší univerzitě to bylo tak, že se dal studovat na přirodovědecké fakultě obor například mikrobiologie a nebo třeba matematika – biologie, což byl OBOR pro učitele. Já bych se raději vyjadřovala přesně. No jak je to nyní? V Brně je to pořád stejné, jen má OBOR jiný název – učitelství matematiky pro střední školy. Už vůbec bych do toho neplantala porozumění textu a hledání chyb, jde o nepřesné vyjadřování. Pokud ale o nějaké… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

No z logikou zápasí celá společnost víc než kdy jindy. Výuku logiky ( tedy nejen matematiky) školy neumí. Dělají se chyby na základce, které už pak nejde napravit. Zakázal bych kalkulačky na základce,první opatření. Pokud mám věřit studentům, ani učitele základky často matice nerozumí (odvykládat ji umí, ale nerozumí ji). A když k tomu přidáme, že v dobré společnosti se pochlubit tím, že nerozumím matematice, není trapas, tak jsme doma. Mají to snadné ti, co profitují na naší finanční a právní negramotnosti. I pověstný selský rozum vlivem reklam byl potlačen. Vím, jak snadné to mají v životě lidi, co matiku… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Test si dělat nebudu, poslali by mě kolegové někam a také vím, co bych se dověděla. Jestliže právník sčítá na kalkulačce deset jednociferných čísel a vyjde mu výsledek -98 a neví proč to tak být nemůže, jestli se musím s finančním úřadem hádat, že zaměstnanci špatně spočítali daň (tu jsem musela zaplatit a čekat na vrácení několika tisíc nekolik měsíců, až to posoudila nadřízená v Brně), je něco špatně a nejen u těch mladých. Jo a nevím, jestli byste prošel se zákazem kalkulaček u rodičů, dovedu si docela představit ten mazec, jak dětem bráníte v používání pomůcek! Můj syn takovou… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

Takže, vše, co jsem napsal výše, jste potvrdila. Často je chyba v dospělých a v rodičích, včetně kvalifikovaných učitelů.

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Samozřejmě, že je chyba v dospělých. Rodičů i nás, kvalifikovaných i nekvalifikovaných (tyto jste vynechal) učitelů. Jak jsme si děcka vychovali, takové jsou.

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

No já vím, když navrhnu metodu, jak žáky naučit, omlátí mi to všehoznalí rodiče o hlavu, ale pak mě jako zodpovědného budou vinit, že jsem nenaučil. Ale některým bych vysvětlil, nejsou všichni rodiče stejní.
Na SŠ s tím již nic nenadělám, matematické kompetence se do 15 let nerozvinuly, tak již jen čekám, až maturant spočte 8*7 na kalkulačce.
Já si dobrovolně ani na matfyzu nekoupil kalkulačku, 35 zkoušek z matiky. Lepší nápad jsem v životě neměl.
Jsem rád za příklad despotické učitelky, má můj obdiv.

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

„Despotická“ učitelka byla moje krevní skupina! Na rodičáku jsme si vždycka pěkně zanotovaly. Můj synek ji měl z matiky a fyziky a měl ji rád. Nikdo z rodičů si na ni nikdy nestěžoval.A její maminka (tatáž kombinace a stejného ražení) učila mě. Jenže jak říkáte, na střední jim už kalkulačku sebrat nemůžu. A marně se snažím některým u zlomků vysvětlovat, že polovina plus polovina není opravdu čtrtina,…

Perun
Perun
9 years ago

Pane Šteffle, hezky jste analyzoval pragmatickou stránku mého komentáře, ale mýlíte se v jedné věci – za každou cenu chybu nehledám. Nemusím, protože daná pasáž zkrátka chybná je. Pokud pan Feřtek nedokázal jasně napsat, co měl na srdci, nevytvořil to, co se v naší hantýrce zove komunikačně sdělný projev, a jde o proto sdělení svým způsobem chybné, protože člověk neznalý systému VŠ je může pochopit právě pleonasticky – už jen proto, že je zde souřadně spojen oficiální název „pedagogická fakulta“ s neoficiálním označením „učitelská fakulta“ (koneckonců reakce paní Ireny ukazuje, že i problematicky znalý čtenář může text pochopit právě tak,… Více »

Ondřej Šteffl
9 years ago
Reply to  Perun

“Monopol fakult poskytujících učitelské vzdělání” – a je rázem po problému.

Ano to je pravda :-)

Dagmar Daňková
Dagmar Daňková
9 years ago

Ale pokud je paleta fakult „poskytujících učitelské vzdělání“ takhle pestrá (nejedná se výhradně o fakulty pedagogické, ale i filozofické, přírodovědecké atd.), nelze zase tak úplně hovořit o „monopolu“. :-)

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  Perun

Samozřejmě jsem se na diplom dívat nešla a vím, že učitelské fakulty neexistují, myslela jsem to ironicky, s nadsázkou. Očekávala bych, že když někdo píše o této problematice, bude používat přesné označení. Jako učitelka matematiky jsem si na to docela zvykla, považuji to v matematice za nutné. Zde by si někdo mohl opravdu myslet, že takové fakulty existují.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago

Pořád se tu mele dokola o „kvalifikaci získané mimo formální instituce“, aniž by někdo (především Eduin) konečně vyjevil, co má konkrétně na mysli. Cožpak nějaká školení na jedno odpoledne (ale i na dvě, tři nebo na deset) molhou vytvářet nějakou kvalifikaci? V lepším případě ji mohou doplňovat, obohacovat, v horším případě jde o ztrátu času, i když si odneseme nějaký certifikát (nebo odznáček).

l.snirch
l.snirch
9 years ago

25 dní kurzu ( ne odpoledni, ale dní) mimo PedF stačí podle §22 na doplnění kvalifikace těm, co mají odbornou VŠ.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago
Reply to  l.snirch

Je to tedy málo? 200 hodin? Má to však nějaký formální rámec. Ale měl jsem na mysli něco docela jiného…

…často se tu mluví o tom, že nekvalifikovaní si v průběhu času doplnili kvalifikaci jaksi neformálně. V blíže neurčených kurzech. A to je nemmysl. Na takovou náhražku odborného vzdělání já prostě nevěřím.

l.snirch
l.snirch
9 years ago

S tím souhlasím, mám celou dobu na mysli jen pedagogiku dle §22 zákona o PP. To je studium u certifikované organizace MŠ (ne nutně na VŠ) v rozsahu 200 hodin se zkouškami, závěrečnou prací, její obhajobou. Různé půldenní kurzy s „certifikátem“ jako náhražku studia pedagogiky neberu. Ale § 9 (o ZŠ toho moc nevím, tedy se nevyjadřuji) by měl v celém rozsahu umožnit učit na SŠ tomu, kdo má odbornou VŠ a k tomu pedagogiku § 22. To kouzlení s § 22 odst 3 a 5 je typická česká šaškárna, o které asi moc učitelů neví (přijato novelou v roce… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago
Reply to  l.snirch

„Tehdejší normalizační základka bylo morbidní ukázňovací zařízení, střední školy nuda k nepřečkání a vysoké školy až na pár osvícených pedagogických výjimek přehlídka ztraceného času. Snad mohly existovat někde ojediněle školy, které fungovaly lépe, ale já je nezažil a převládající proud ubíjel jakoukoli kreativitu a vyučoval hlavně pasivitu a poslušnost.“ Tohle je paušální představa pana Feřteka o školách, které vzdělávaly nás padesátileté. Já je (školy, které fungovaly lépe) nezažil – píše a povyšuje tak osobní trauma na základ svého zkresleného pohledu. Víte, ono bylo potřeba do vzdělávání (aby nebylo nudou nebo ztraceným časem) vložit také něco ze sebe, dobře využít třeba… Více »

Irena
Irena
9 years ago

Dnes je mně 48 let a je mně líto pana Feřteka, že si školu protrpěl. Je to znát. Já jsem si svých učitelů vážila. I když měla paní Slováčková osnovy, její hodiny přírodopisu jsem milovala, díky ní jsem si vybrala biologii ke studiu na VŠ, na ostaní učitele ze základky také vzpomínám s úctou. Když jsme končili studium na gymnáziu, bračeli jsme všichni. Dodnes se scházíme, i s našimi učiteli a pokaždé navštívíme naši školu. A pokud můžu mluvit za své syny? Oba absolvovali státní školy. Ten starší na střední nadšen nebyl, asi proto, že tam toho bylo hodně „k… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago

Pochopitelně to není o době, ale o lidech. Já zažil mizernou základku, ale vynikajícího matikáře a češtinářku na gymplu, kteří mi ukázali cestu a změnili celý život. A o matfyzu se ani rozplývat nebudu. Je to taky o štěstí.
Na druhou stranu jsem zažil i mizerné učitelé, ale i to má smysl – i z toho, jak se to nemá dělat se dá poučit – i negace ukazuje cestu (opačnou). To říkám i dnes studentům. Nesmí se stát, že máte jen mizerné učitele.

Ondřej Šteffl
9 years ago

Zkuste pane Sotoláři třeba toto:

https://www.coursera.org/courses?orderby=upcoming&search=learning
je tam řada zajímavých kurzů vetšinou kolem 40 hodin, třeba:
Planning for Teaching and Learning,
Perspectives & Practices 4 – Student-Centered Inquiry,
Learning to Teach Online.

Některé z těch kurzů jsou certifikované.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago

Dík za tipy. Ale vraťme se k podstatě diskuse:

1. Mají Eduíni (a spol) na mysli právě takové kurzy, když mluví o neformálním vzdělávání? Co mají vlastně na mysli? Není už certifikovanost příliš formální?
2. Může absolvování takových kurzů opravdu nahradit VŠ vzdělání? Jaká by např. z těchto kurzů vznikla aprobace? (Můžu plnohodnotně učit dějepis, když si na tom webu udělám kurz Dějiny moderní Číny?)
3. Co víme (co ví Eduíni) o tom, jakým neformálním vzdělávání prošlo těch x tisíc nekvalifikovaných? Co jim tedy vlastně máme nebo můžeme uznávat? (Prosím teď nemluvím o absolventech „nevhodných“ VŠ.)

Ondřej Šteffl
9 years ago

Na rozdíl od Vás si nemyslím, že podstatou diskuse je, co si myslí „Eduíni a spo.“ Jednou z vážných otázek ale je, jak osvědčit připravenost k pedagogické práci. Podle titulu? Jsou i jiné možnosti – dám příklad: Na přelomu ledna a února jsem byl v Kambodži, zcela mimo obvyklé turistické trasy jsem potkal 20letou Češku z Teplic. Hned po maturitě odjela do Prahy, kde rok pracovala, aby si vydělala na cestu po světě. Byla již třetí měsíc sama v jihovýchodní Asii, po Vietnamu a Kambodži mířila do Laosu. Prokázala odvahu, rozhodnost, samostatnost, schopnost rychle se orientovat neznámém prostředí i čelit… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

Pane Šteffle,

nemám vůbec nic proti mladým lidem vybaveným kompetencemi všeho druhu, dokonce je obdivuji (ostatně právě mi od bývalé studentky chodí zápisky z Nepálu). Ovšem zeptám se: Máte představu, co všechno by měl znát ten, kdo předstoupí před žáky v první třídě? Jste ochoten připustit, že by se dívka, kterou jste potkal, mohla z neznalosti dopustit závažných omylů? Ponechme teď stranou, že začínajícím učitelům se první třída nesvěřuje.

Ondřej Šteffl
9 years ago
Reply to  Josef Soukal

Že by se cestovatelka z neznalosti dopustila závažných omylů, o tom vůbec nepochybuji. Stejně tak ovšem jsem si jist, že se závažných omylů dopustí i čerstvá absolventka. (v kterékoliv třídě) U cestovatelky ovšem mnohem víc věřím tomu, že svůj omyl odhalí a napraví.

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

Takže ve vašem případě je to otázka víry (ve školu života) a nevíry (ve schopnost vzdělávací soustavy vyprodukovat schopné učitele). Může škola a vzdělávací systém stát na principu subjektivního pohledu? Jak byste si jeho fungování představoval? A proč by měl být váš subjektivní pohled správnější než pohled jiných?
Není lepší dát hlavy dohromady a vytvořit systém, který sice stoprocentně nemůže garantovat nic, ale přece jen generuje jistou míru profesionality?

Dagmar Daňková
Dagmar Daňková
9 years ago

Můžete prosím, pane Šteffle, toto své přesvědčení nějak zdůvodnit? Proč by úplně stejně svou chybu nemohla odhalit a napravit absolventka pedagogické fakulty, zvlášť pokud by vedle sebe v kabinetě měla zkušenou kolegyni („zavádějící učitelku“), s níž by mohla problémy konzultovat? Shodou okolností mám osobní zkušenost s jednou cestovatelskou a dobrodružnou duší. Zpočátku jsme byli všichni (kolegové i žáci) docela okouzleni. Nadšení však postupně vyprchávalo. Ta mladá žena se sice do všeho radostně zapojila, ale nic nedotáhla do konce, nechápala, že školní rok je nějak organizován a že opravdu není možné prodlužovat si podzimní, zimní i jarní prázdniny, že po dobu… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago

A víte jakou odvahu má někdo, kdo denně předstupuje před žáky, aby je v té nejlepší víře něco naučil, odměnou dostane mizerný plat, kdekdo se o něj otře (nejlépe zbabělý rodič beze jména) a ještě se nakonec dozvídá, že je uctívačem zbytečných (skoro až nebezpečných) diplomů a štemplů? Pokud má ta vaše dívka-cestovatelka pud sebezáchovy, tak v této zemi určitě učit nepůjde.

rodič
rodič
9 years ago

pane Sotolář,
Všiml jste si, že když vám dojde dech, začnete kolem sebe plivat kvalifikované osobní urážky? Takhle vás učili diskutovat na VŠ?
Jsem „zbabělý rodič beze jména“, protože mám malé děti ve škole a nechci, aby si malicherná a pomstychtivá, ale zato certifikovaná učitelka, která zná jen svůj názor a odmítá diskuzi s rodiči o čemkoliv, natož o své ne-kvalifikaci, na ně zasedla. Přestaňte se už konečně litovat. Pokud vám vaše pracovní podmínky nevyhovují, běžte dělat něco jiného a nekazte atmosféru ve sborovně a děti ve třídě zapšklou kyselostí.

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  rodič

Pane rodiči,
ty urážky tady především prskáte Vy. Pročtěte si své příspěvky, prosím. Já vycházím z vlastní zkušenosti. Jako učitelka s rodiči maximálně vycházím. Jako rodič jsem s učiteli (kvalifikovanými) vycházela také. Pokud jsem byla nespokojena, vždy jsme s učiteli vše řešili a téměř vždy vyřešili.
Jestli se před učiteli prezentujete jako zde, musí Vás doslova milovat a dokážu si představit, že komunikace není příjemná. Učitelé jsou také jen lidé, kvalifikovaní i nekvalifikovaní. Já myslím, že se hledá řešení, jak si ti, co zaspali, kvalifikaci doplnít.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago
Reply to  rodič

Dovedu být ironický a jedovatý, ale osobní urážky neplivu. Citujte mi nějakou. Jak mohu být osobní vůči anonymovi? V anonymitě spočívá vaše zbabělost. A anonymita do značné míry znehodnocuje i diskuse zde na Eduinu.

rodič
rodič
9 years ago

Pane Sotoláři, Svůj důvod k zachování své anonymity jsem vysvětlil. Je smutným faktem, že ten důvod existuje. Pokud to považujete za zbabělost, prosím, ulevte si. Paní Ireno máte pravdu, nemám mnoho porozumění pro špatné učitele, ať už jsou kvalifikovaní, či ne, ani pro ty moudré a povolané, kteří je do třídy pustili. Moje děti nejsou pokusní králíci pro učitele obdařené pouze teoretickými znalostmi. Příliš často na schůzkách slýchám od učitelů v lepším případě výmluvy na únavu, přepracovanost, nedoceněnost, nedoplacenost atp., jako odpověď na otázky, proč se naše děti netěší do školy, proč je škola nezajímá, proč cítí neustálý tlak aby… Více »

Perun
Perun
9 years ago
Reply to  rodič

Vážený rodiči, oíšete „protože mám malé děti ve škole a nechci, aby si malicherná a pomstychtivá, ale zato certifikovaná učitelka, která zná jen svůj názor a odmítá diskuzi s rodiči o čemkoliv, natož o své ne-kvalifikaci, na ně zasedla.“ – opravdu si myslíte, že by si něco podobného daná učitelka dovolila? A jestliže s ní máte Vy nebo někdo jiný podobné zkušenosti, proč jste si na ni nestěžovali řediteli školy, zřizovateli či inspekci? Máte také možnost v případě byť i jen podezření z podobného jednání své dítě přehlásit na jinou školu – rodič je pán. Nám radíte, co máme dělat,… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  rodič

Pane rodiči, diskuze s Vámi nemá smysl. Opět chci upozornit, že já jsem našla odvahu a šla za učiteli, možná ne úplně ráda, když jsem měla výhrady. A POKAŽDÉ, JSEM USPĚLA se svými námitkami, měla jsem argumenty, když jsem chtěla změnu, asi na rozdíl od Vás. Vy jen urážíte. Nikdy jsem si na plat nestěžovala, já jsem celkem spokojená! Jiné povolání bych dělat nešla. Bavíte se se mnou v diskuzi a chováte se hnusně. Opět Vám chci naznačit, že jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Zamyslete se prosím nad sebou. A všimněte si, že já, na… Více »

Bohunka
Bohunka
9 years ago

Vážení, původně jsem si myslela, že sem už nenapíšu ani řádku. Prostředí tohoto serveru je poměrně hodně konfrontační a zcela neproduktivní – takové mlácení prázdné slámy v bludném kruhu. A nikdo pořád neví, kde začít. Požadavek odpovídající pedagogické kvalifikace je z mého pohledu nesporný, a to na všech úrovních školské soustavy. Od mateřských škol až po školy nejvyšší, tedy školy vysoké. Speciálně pro učitelství na VŠ by měla být podmínkou dlouholetá pedagogická praxe na nižších stupních – viděla bych to tak minimálně na 20 let praxe. Na VŠ by měli učit ti nejlepší z nejlepších, a ne ti, kteří zůstali… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Bohunka

Mě naopak diskuse na Eduinu přijde věcná a korektní, dobře se zde tříbí názory. Chci Eduinu za to poděkovat. I za otvíraná témata diskusi vyvolávající.
Neznám (to neznamená že neexistuje – poraďte mi) na jakémkoliv jiném webu, že se daří udržet diskusi bez vulgarit a věcně, možná i proto, že se většina zde umí podepsat celým svým jménem a nevystupuje anonymně (i když ty jména se dají vymyslet, já vím).Podívejte se pod ceskaskola.cz či jinde.

Nesoulad není konfrontace.
Ale je to věci názoru, máte jiný názor, respektuji.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago
Reply to  l.snirch

A dokonce ani ta konfrontace nemusí být nepřátelská. Proč by diskuse neměla občas trochu zajiskřit? Rozhodně je tu na Eduinu obvykle atmosféra lepší než na české škole, určitě i díky menšímu počtu anonymů. Výborné diskuse byly na rvp, bohužel vyschly.

Zdeněk Slejška
9 years ago

Pane Sotoláři, nemáme na mysli konkrétní kurzy, neboť nekopeme za konkrétní opatření. Naší snahou je upozorňovat na to, že se může s vaničkou vylít i dítě. A to v tomto případě učitelé, kteří se jako učitelé osvědčili, ale postrádají něco, co stanoví zákon. A jak zde již bylo hodně krát napsáno, ten zákon není dobře napsán. A to nejen k aktuálnímu stavu, ale i směrem do budoucna. Byl zde popsán absurdní případ, kdy na VŠ připravuje budoucí učitele pedagog, který by sám učit na ZŠ či SŠ nemohl. Neprosazujeme konkrétní opatření, neboť nás kdekdo bude pak obviňovat z toho, že… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago

Neměl jsem na mysli konkrétní kurzy a jejich propagaci, to bych vás nepodezíral z takové ubohosti. Spíše mi jde o to, že to vypadá, jako by nějaké neformání vzdělávání mohlo plně nahradit vysokoškolské vzdělání. Podle mě nemohlo. Nebo podle vás ano? Navíc to vypadá, jako by se neformálně vzdělávali jen nekvalifikovaní a kvalifikovaní učitelé jako by usnuli na vavřínech a nic dále nedělali. To není pravda. Nebo podle vás ano? Nejenom kvalifikace, ale moho dalšího v našem školství vypadá absurdně. V jakém souladu bude další prodlužování výjimek s připravovaným kariérním řádem? Předpokládá takovou situaci kariérní řád? To není zjevně v… Více »

Zdeněk Slejška
9 years ago

ad nahrazení – já bych si to dokázal představit.

ad nef.vzdělání u kvalifikovaných – souhlasím s vámi.

ad kariérní řád – nevím, nemám informace, takže nechci zde rozvíjet něco nepodloženého.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago

ad nahrazení – já bych si to dokázal představit. To je to, čeho se děsím, protože kousek dál už leží pouze zrušení vysokoškolského vzdělání pro učitele. (A samozřejmě se otevírá zajímavý byznys.) Výmluvné je, že nikdo to zatím na plnou hubu neřekl, ale vznáší se to ve vzduchu. Tož nalijme si čistého vína. Chcete jít tímto směrem? U vašeho kulatého stolu byl kariérní řád dostatečně představen. A v něm se předpokládá, že každý musí do druhého stupně. Ale co ti bez vzdělání? Nebo budeme čekat až adept na postup nastřádá odznáčky? Chládek na kariérní řád chvátá (jde o další ministerský… Více »

Zdeněk Slejška
9 years ago

Pane Sotoláři, to že bych si to já dokázal představit, nic neznamená. Opakuji, netlačíme nějakou utkvělou představu, jak se to má vyřešit.

Mě prostě příjde dobré, aby systémy reagovali na to, jak se proměňuje okolí a že se mění. Takže rozumím na jedné straně tomu, že je dobré mít určitý řád, podle kterého se řídíme, na druhou stranu se obávám těchto řádů, že budou natolik striktní, že odradí zajímavé spektrum lidí, kteří potřebují ke svému životu větší volnost. Proto mi přijde dobré se neuzavírat určitým pohledům a variantám, jak získat kvalifikaci jakéhokoliv stupně.

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

Pane Slejško, diskutovat není špatná věc, zejména pokud se mluví k věci. Nějak ve vaší odpovědi postrádám konkrétní odpovědi na konkrétní otázky kolegy Sotoláře. Podle vás neprosazujete konkrétní opatření, ale od začátku horujete pro zrovnoprávnění formálního a neformálního vzdělávání. To mi připadá dost konkrétní, a zároveň podivné, nedokážete-li vyjasnit, jak to s neformálním vzděláváním ve vašem pojetí vlastně je. Nechcete vylít s vaničkou dítě, ale východiskem vaší kampaně je vylití kýblu špíny na pedagogické fakulty, které podle vás neposkytují vzdělání, které by stálo za řeč. Mohl bych dále takto pokračovat, ale raději se zeptám ještě na jednu konkrétní věc: Mohl… Více »

Zdeněk Slejška
9 years ago
Reply to  Josef Soukal

Pane Soukale,

spolupracujeme s širokým okruhem lidí a jsou mezi nimi jak lidé, kteří působí v neformálním, tak i ve formálním vzdělávání, včetně např. pedagogických fakult. Myslím si, že není problém pro vás si najít, kdo s námi spolupracuje a kde funguje, že?

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

Pane Slejško,

není nad konkrétnost. Přemýšlím o tom, jak byste reagovali, kdyby vám takto odpověděl na dotaz někdo ze státní instituce, vůči nimž se tak často vymezujete.

Zdeněk Slejška
9 years ago
Reply to  Josef Soukal

Pane Soukale, pokud pokládáte moji odpověď za nekonkrétní, tak musím konstatovat, že je to váš problém. Ale vypisovat vám, na čem se konkrétně lidé spolupracující s EDUin podílejí, nehodlám, neboť vyhledávat snad umí leckdo, kdo to chce zjistit.

Irena
Irena
9 years ago

Pane I.snirchu, pokud rozumíte matematice, podělte si počet hodin Vaší VŠ třemi a budete vědět, kolik hodin matematiky jsem na přírodověděcké fakultě absolvovala – viz dřívější příspěvek. Jelikož nás učili stejní učitelé, jako odborné matematiky na přírodovědě, občas jsme žasli, že přednášky pro nás,podle vás asi přihlouplé učitele, se moc nelišily od přednášek pro odborníky – matematiky a tiše jsme zuřili, že musíme „studovat“ vědy jako psychologie, pedagogika – pro mě to byl děs větší, jak ta matika! . Občas jsem totiž požádala nějakého sličného kolegu odborného matematika o konzultaci, také žasli, že nemáme tu matiku moc ulehčenou,… Na přednáškách… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

Přihlouplým učitelem jste se nazvala sama, já to nenapsal a ani si to nemyslím. Co Vás vede k tomu se takto sama urážet, netuším. Já určitě nejsem 3x lepší matematik než Vy, stejně jako ten z pedárny není 7x lepší pedagog než já. Takto přímá úměra ve vzdělání nefunguje. U nás přednášky povinné nebyly, protože byly natolik kvalitní, že jsme tam chodili dobrovolně. Možná v tom cítíte rozdíl. Já na přírodu nechodil, netuším, jak to tam chodilo. Vím, jak to chodilo na matfyzu na Karlovce. A jsem té škole vděčný, protože nás na život připravila dokonale, snadno jsme se uplatnili… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Snažila jsem se vysvětlit, co jsem považovala za nutné. Kdo nechce, nepochopí. Určitě Vás škola výborně připravila do života, tak se nedurděte, že si má učitel doplnit nějaké zkoušky z psychologie, pedagogiky a didaktiky,… Vy si můžete přece zaměstnání vybírat.
Pokud jste s nadšením a dobrovolně navštěvoval všechny přednášky, pak Vás obdivuji a hluboce smekám. I když jsem pokročilý ročník, takových jako Vy znám málo.
Hezký víkend.

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

Já se nedurdím (hezké slovo :-), jsem starší než Vy a pedagogiku jsem si v 50 letech doplnil (§22), když jsem začal učit, a necítil jsem to jako něco, co mě omezuje, naopak jsem byl rád a kurz byl vynikající. Toho půl roku a 12 000 nelituji. Zas mi vkládáte do úst něco, co jsem neřek. Jen nerozumím tomu nadřazování pedagogiky na PedF. §22 to definuje podle mě dostatečným a pro všechny přijatelným způsobem, jak si pedagogiku doplnit. A nerozumím logice nelogice zákona o PP, který dělá bububu a pak to §22 odst 5 shodí. A děkuji, že mě obdivujete… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

No tak jste měl výhodu! My budoucí učitelé jsme měli třeba předmět MDH, či jak se ta šílenost jmenovala, za málem stěžejní předmět – tady jsme museli být kovaní! Vlastně by nás měli nyní nějak odškodnit! A nemusels jste se plazit v rámci branného kurzu v dešti ve tři ráno kolem Dukovan v lese,..Hm, zkusím navrhnout, aby si to učitelé též dostudovali! Branná výchova se má vracet do škol. Takové znalosti těm, kteří studovali odborné VŠ, chybí!
Mně rodiče též peníze nedávali – prospěchové stipendium bylo fajn a brigády na Rujáně u moře super! Takových bylo víc, které rodiče neživili.

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

Nebojte, já sem plazil v rámci vojenské přípravy 3 roky (2 roky na výšce jednou týdně a pak rok v kuse). O to jsem ochuzen nebyl. Jen o ten marxák – přednášky. Zkoušky jsme ale dělali, i povinně státnice, na den jsme se začetli do frázi a pak je odreprodukovali. Marxák jsem si odžil za komárů dostatečně, to jsem ani studovat nemusel – ten sem viděl a někdy vidím dodnes, na něj na rozdíl od jiných jsem ani nezapomněl. Aspoň vidíte – něco nemusíte studovat, stačí si to odžít. Třeba má ten Feřtek pravdu, co ?

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Tak to teda pravdu pan Feřtek nemá! Dámy se neplazily, jelikož nebyly na vojně! A zkoušku z Branné výchovy také nemáte, že? Navrhnu to! Je třeba si ji doplnit. (ŽERT)
Navíc po přečtení příspěvku pana Feřteka o tom, jak ve škole trpěl, je mně už jasné, že zažil ve škole opravdu samé nepříjemné věci. Proto nás učitele nemá moc rád. Zvláště ty kvalifikované.

Dobrou noc, Irena

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago

Přesunu debatu zase nahoru, protože na konci se vytvořil docela zmatek. Pane Snirchu, nebudeme si tahat triko, kdo má za sebou těžší či lehčí studim třeba MA. Takových debat v hospodě bylo hodně. Jde tady o debatu o pedagogickém vzdělání. Je zvláštní, že když jde o učení MA, AJ, nikdo nepochybuje, že je potřeba studovat obor na úrovni mgr., což znamená mnoho let. Ale když jde o pedagogiku, stačí 200 hodin? Když vám řeknu, že budete příští rok učit např. dějepis, nebo strojnictví, budete po 200 hodinách odborník? Myslím si, že celé je to o převládajícím názoru, že učitelem se… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Víte, že je to tak, že spousta učitelů (myslím s pajdákem) učí předměty, které ani nestudovali. Ono si taky vystačte s 2 předměty celý život. A co když se ten předmět za 30 let úplně změnil, musíte opakovaně studovat tutéž školu (třeba ITE se mění rok co rok, ekonomika taktéž, technické technologie taktéž). Máte mezipředmětové vazby. Kdyby všechno, co člověk aktuálně učí či používá či měl do výuky zapojovat, musel nejdřív studovat na VŠ, tak těch škol potřebuje tak 5 a po celý život. Taky by mě zajímalo, zda pedagogika studovaná před 30 roky dneska má uplatnění v plné šíři… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Ač se s Vámi ve všem neshodnu, myslím, že 200 hodin by stačilo pro vysokoškolsky vzdělaného člověka, jako to minimum. Kdyby byly kvalitní studijní materiály, může spoustu věcí člověk nastudovat doma. Nedávno jsem dokončila specializační studium pro koordinátory EVVO, 250 hodin. Povinná byla 100% účast, většinou o víkendech a prázdninách. A věřte, že když je takové studium kvalitní, školí se učitelé s nadšením i o víkendech. Nové vyučovací metody, jak si napsat žádost o dotaci, ukázka dobré praxe přímo ve školách,…Úžasné. Takže stačí zajistit kvalitní náplň. Jak je to nuda, i těch 200 hodin připadá někomu moc.

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

http://dialog.ihned.cz/komentare/c1-61779320-koho-chce-google

Zajímavý článek, neříkám, že platí všude a vždy, ale často platí. My ty diplomy strašně přeceňujem. A podle diplomu kádrujem lidí. Jakoby jen diplom o člověku něco říkal.

Myslím, paní Ireno, že by jsme se názorově za chvíli nakonec lehce potkali.

Bohunka
Bohunka
9 years ago
Reply to  l.snirch

Omlouvám se, že vstupuji do Vaší konverzace s paní Irenou, ale ta vazba „by jsme“ je u kantora naprosto nepřijatelná!! Doufám, že neučíte český jazyk.

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Bohunka

Neučím češtinu, uklidňuji.
V neformálním psaní používám běžně hovorový jazyk a nářečí, třeba nádherné slovo BO, zaměřují se na obsah, forma mě nepálí.

P.S. Učitelé mě za 13 let výuky gramatiku na ZŠ a SŠ nenaučili, a to jsem byl premiant. Netušíte proč? Matiku mě naučili perfektně.

Bohunka
Bohunka
9 years ago
Reply to  l.snirch

Jestli jste kantor, mohl byste si odpovědět sám. Pokud byste byl dobrý kantor, podobné chyby byste nedělal ani v neformálním písemném styku. I tak přeji hezký den. B.

L.Snirch
L.Snirch
9 years ago
Reply to  Bohunka

ad 1) asi jsem neměl dobré kantory na češtinu ?
ad 2) asi nejsem dobrý kantor, když v neformálním projevu používám prvky nářečí (u nás bychom nikdo neřekne, pouze bysme či by jsme). Střet nářečí a spisovné češtiny je věčný. A taky se spisovná čeština neustále mění, naposled letos, je těžké držet krok.

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago
Reply to  l.snirch

Nepřeceňuji pedagogiku, jen se nemůžu zbavit dojmu, že vy ji podceňujete. Pro mě je to hlavní oblast učitelovy kvalifikce. Pro vás přítěžek, který je sice potřebný, ale je třeba ho rychle sfouknout a věnovat se zase svému milovanému oboru. Formulace „… o pedagogice něco slyšel“ je strašidelná. Také zaměňujete celoživotní vzdělávání s požadavkem vstupní kvalifikace nutné k zahájení výkonu činnosti. Každý občas učí předměty, které nevystudoval a pro každého, pokud si to sám nevybral, je to pruda. Kromě té učitelské části přípravy přibývá i část odborná. Mnoho práce a stejně jste zpočátku dvě hodiny před žáky a víte, že je… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Přítěžek jste si vymyslel. Vytrhávat z kontextu umíte. Že každá občas učí předměty, které nestudoval, potvrzujete.
Znám spoustu učitelů z pedárny, kteří používají 20 let staré přípravy a jen je vytahují každý rok z šuplíku. Absolvovat pedarnu není nic nadoblačného, co by dotyčného povyšovalo nad ostatní. Ale nechávám Vás u toho, nemám potřebu Vám to více vymlouvat.

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago
Reply to  l.snirch

Mně to vymlouvat nemusíte, sám jsem se opakovaně vyjádřil, že PF potřebují velkou změnu obsahu, forem, i metod výuky. Já jsem taky zažil inženýry, kteří měli vše na meotarové fólii a promítali a promítali. Pak to jen předělali na PowerPoint a jede se dále močálem černým kolem bílých skal. Oba víme svoje. Otázka je, co s tím? Moje návrhy znáte. Na zázračné talenty vytažené z klobouku nevěřím.
PS: Z kontextu nic nevytrhávám. Naopak. Vyplývá to z vašich vyjádření.

rodič
rodič
9 years ago

Pane Dopito,
Máte pravdu, odmítám pochopit a přijmout vaší argumentaci. Kolik let po podpisu smlouvy se zjišťuje, zda je kvalifikovaný učitel dobrý? Kolik dětí to odnese, když není?
Většina rodičů které znám, nerozlišují mezi kvalifikovaným či nekvalifikovaným učitelem. Zajímá nás primárně, zda je to učitel dobrý, pak dlouho, dlouho nic a pak teprve diplomy. Možná by učitelé udělali dobře, kdyby to začali vnímat podobně. Třeba by jim to tu prestiž nakonec zvedlo.

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago
Reply to  rodič

Vás, jako rodiče, to samozřejmě zajímat nemusí, i když by mělo. Mě by tedy zajímalo, jestli učitelka, která s mým dítětem bude trávit skoro stejně tolik času jako já a bude ho zásadním způsobem ovlivňovat, má pro danou práci alespoň primární předpoklady. Problematičnost vaší argumentace je krásně vidět na obsazování míst učitelů cizího jazyka v minulých letech. Učil v podstatě každý, kdo byl pár měsíců v cizině. A věřte, pamatuji si i velmi vyhrocené schůzky vedení školy, inspekce a rodičů nad tím, kdo že to před dětmi vlastně stojí. Diplom vám nezaručí dobrého učitele, ale zaručí vám, že ten člověk… Více »

rodič
rodič
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Jako rodiče mne zajímá, zda je učitel dobrý, tudíž disponující dovednostmi v mnohém převyšující vám zmíněné primární předpoklady. Dobrý učitel pane Dopito, je takový, kterého děti respektují kvůli jeho osobnosti. Je přísný a má smysl pro humor. Krom jiného, poskytuje dětem důvod těšit se do školy. Tyto dovednosti jsou osobnostní atributy, které mezi primárními předpoklady absolventů nenaleznete rovněž, jako je nenajdete v osnovách terciálního vzdělávání pro učitele. Mnoho rodičů dnes nechce od učitelů výhradně aby narvali jejich potomkům do palice vědomosti stůj co stůj, ale záleží jim rovněž, či dokonce více na přístupu a způsobu, jakým se ona nalévárna děje.… Více »

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago
Reply to  rodič

Napsal jste to krásně a většinu z toho můžu podepsat. Teď jen několik otázek. Tato republika potřebuje takových lidí cca 130 000. Budeme je hledat metodou pokus omyl? Třeba na vašich, nebo mých dětech? Budeme předpokládat, že každý, kdo zaklepe na dveře školy a řekne, že chce učit, tak bude tyto vlastnosti mít? Jsou tyto vlastnosti jen otázkou talentu, nebo se dají vybudovat? Ať se vám to líbí, nebo ne, mluvíme o systému. Vás, jako rodiče opravdu zajímá ten jeden, který se stará o vaše dítě. Ale takových potřebujeme mnoho. Nejsme Google, který zadá deseti lidem nějaké úkoly a vybere… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Jste pane Dopito (či kdokoliv jiný) jakýmkoliv představitelným a provededitelným způsobem zajistit, aby 130 000 učitelů: 1) mělo vystudovanou VŠ pedagogiku 2) mělo vystudované 2 obory a jen tyto učili 3) bylo zaručeno, že ač vystudovaní, jsou to opravdu učitelé svými schopnostmi 4) nic jiného není přijatelné a dítěti by škodilo Shodnem se, že je to ideál, nepopírám. Jak naplníte ty tisíce škol, jak tyto učitele najdete, jak je vhodně rozmístíte po všech městech a vískách tak, aby jste odbornosti naplnil požadované úvazky škol, navíc když se v čase mění populační ročníky, učitele odchází do důchodu či dobrovolně odchází mimo… Více »

rodič
rodič
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Máte pravdu, nejde to. Nicméně lze „snít a nepodlehnout snění“. To by musel někdo s vizí, nepodléhající politickým či ekonomickým tlakům, změnit systém financování fakult poskytujících učitelské vzdělání a jejich sylabus orientovat na výzkum a praxi. Aspiranti na studium by museli projít rigorózními zkouškami a pohovory. Muselo by se částečně vyměnit personální obsazení těchto institucí tak, aby ti nejlepší učitelé z praxe, třeba po padesátce, učili aspirující učitele. Musela by se zvýšit renumerace učitele na nejméně 40 čistého, čímž by nastal převis uchazečů o pedagogické studium, protože nic tak nestimuluje českého studenta, jako vidina lukrativního zaměstnání. Fakulty a DPS by… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  rodič

Pominu tu dlouholetou koncepční práci ministra s touto vizi nepodléhajícího různým tlakům. Ve své velmi rozdivočené fantazii si dovedu představit, že takový existuje, i když jméno neznám. Ale kde vezme ty prachy v rozpočtu, když každý rok nějaké volby a populisté řádí a přiznejme si, 130 000 učitelů-voličů není silná základna volitelů, jsou mnohem početnější skupiny, kde se snadněji a mnohem levněji nakoupí hlasy (nač přidávat učiteli 15 000, když mě někdo zvolí za slib 30 Kč). No nic, zůstává nám práce, poslání, za malý peníz, s různými tlaky od rodičů, krajů, inspekcí, cermatů, ministerstva. Já mám výhodu, já do… Více »

Tomáš Dopita
Tomáš Dopita
9 years ago
Reply to  rodič

Shodli jsme se. Kdyby toto udělal někdo před 10 lety místo špatného zákona bez následných opatření, tak dnes vedeme debatu nad tím, jak jsou naše děti skvěle připravené. Děkuji za výměnu názorů. Doufám, že i pro vás byla užitečná.

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

No nebylo by to ideální, ale bylo by to o kus dál, to se shodnem. I já děkuji za korektní diskusi.

rodič
rodič
9 years ago
Reply to  Tomáš Dopita

Byla. Děkuji.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
9 years ago

Nyní byl proveden průzkum.Zkoumalo se jen kolik lidí bude muset odejít nebo se někdo seriozně zabýval tím, v čem tkví problém toho kterého tzv. nekvalifikovaného učitele?Myslím, že 10 měsíců není zas tak krátká doba, aby se dalo nějakou vyhláškou nebo novelou něco změnit.Nebo to nejde?Asi jsem naivní… Kdyby se ti „postižení“ ozvali dřívem třeba se to mohlo řešit už dřív. No,pozdě bycha honit. Nadále si myslím, že je třeba mít formální pedagogické vzdělání (a nebudu tu určovat,jak dlouhé).Já sama jsem absolvovala školu v roce 1987.Na peďárně mě to velmi bavilo (na rozdíl třeba od gymplu).Podotýkám ,že jsem původně vůbec učit… Více »

rodič
rodič
9 years ago

Paní Ireno, mé školní zkušenosti, ať už jako žáka, studenta či rodiče byli a jsou mnohdy neveselé, což zákonitě zabarvuje moje příspěvky. Nicméně, ač jsou subjektivní, podobně jako ty vaše, nebrání mi to o nich napsat. Vy je zas můžete zpochybnit, devalvovat a mne zkritizovat. Můžete je brát jako osobní útok, nebo jednoduše jako subjektivní zkušenosti jednoho rodiče. To je vaše ale i moje svaté právo. Nikoho si nevážím více než dobrého učitele. Několik takových jsem měl tu čest potkat a po jejich boku pracovat. Jejich role ve společnosti je klíčová, mnohem důležitější než kterákoli jiná pro to, jak bude… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  rodič

Nepomůže, souhlasím. Proto se vždy ozvu, když cítím nespravedlnost. Třeba se zastanu i svých žáků, když je třeba řešit nepříjemné věci. A pokud někdo moje vlastní děti ohrožoval, šla jsem se zeptat,jak to vlastně je, i když jsem měla strach! Nikdy jsem toho nelitovala. Zde si anonymně můžeme pokecat, ale je to (podle mého subjektivního názoru) tak trošku na nic, pokud se týká Vašich dětí. Podotýkám, že je to jen subjektivní názor kvalifikované učitelky a matky dvou synů. Opět opakuji, že mám ráda rodiče, kteří přijdou za mnou s argumenty a ne ty, co prskají a neozvou se na správném… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  rodič

Jo, ještě něco. Klíčová je role rodiče! Tam bych viděla základ. Pokud selhávají rodiče, učitelé to už nezachrání. Já jsem se jako rodič snažila. Možná proto jsem neměla problém s učiteli a moji klučíci procházeli školou bez problémů,… Jinak ale musím sdělit, že dítě, které se do školy těší, je spíše vyjímka. Jak mně kdysi sdělil můj mladší syn, paní učitelka by prý poznala, že lže, kdyby řekl, že se těší do školy. „Žádný kluk se do školy netěší, mami, to by byl divný,…“ Paní učitelku měl ale rád, to se nevylučovalo.

rodič
rodič
9 years ago
Reply to  Irena

Jistě můžeme vinit rodiče ze selhávání při výchově jejich dětí. Můžeme ale rovněž uznat, že nesmírné existenční tlaky dnešní společnosti neposkytují právě ideální prostředí pro to, aby se rodiče plnohodnotně svým dětem věnovali. Život je dnes prostě takový. Za těchto okolností nabývá role učitele na ještě větším významu, jelikož učitel musí, chtě nechtě, do jisté míry suplovat výchovnou roli rodiny. Netvrdím, že je to tak dobře, ale krom nesouhlasu s tím asi prozatím nic nenaděláme. Lze se jen stěží domnívat, že škola je pouze pro ty hodné a motivované děti, které mají výborné domácí zázemí. Děti, které nemají to štěstí,… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  rodič

1. Škola nikdy nenahradí to, že rodiče se svým dětem nevěnovali. Spousta pedagogů si myslí, že jejich úkolem je předvším vzdělávat. Já si to myslím též, že hlavním mým úkolem je vzdělávat. Dnes je ale čím dále víc běžné, že učím dospělé lidi zdravit a děkovat. Tak si to představujete? To je smutné. 2. Mně nejvíce „dali“ učitelé, kteří „něco“ po mně chtěli. Že ti hodní byli vlastně „špatní“, na to jsem přišla až ve čtvrťáku na gymlu. Naštěstí matikářka a učitel biologie nebyli „dávači“ a tak jsem bez problému zvládla studium na přírodovědecké fakultě a byka jsem jim moc… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

„Dnes je ale čím dále víc běžné, že učím dospělé lidi zdravit a děkovat. Tak si to představujete? To je smutné.“ Já je to neučím v klasickém významu slova. Prostě studenty zdravím. Klidně první. Popřeji hezký den na konci každé hodiny. Každý odpoví. Nevytýkám, když nepozdraví. Příště už zdraví sami. Zdravím Dobrý den i při příchodu do třídy, nejen ten pozdrav Postav se a stůj. Stejně mě už zdraví skoro všichni, i ty co neučím. Nejen ve škole, ale i ve městě, ve vlaku, o prázdninách, přes ulici. Dokonce i ti, co museli ze školy odejít. Prostě uvěří, že jim… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Ano, nevynucuji si já, aby zdravili žáci (studenty u nás nemáme, možná vy ano) první. Ale minulý týden jsem si dovolila udělat test „zdravení“. Navštívili jsme s padesátkou klučíků Špilberk. My totiž nesedíme jen v lavici a občas vyrazíme mezi lidi. Když jsme se nasoukali do hradu, podivila se paní průvodkyně, že z prváčků nepozdravil nikdo! Co Vy na to? Nestyděl byste se za své žáky? Nemyslíte si snad, že tito by už mohli ve svých letech umět zdarvit,…Někteří mají i dvacet let. Pardon. vy jste ten, co jste nejlepší! No tak já taková nejsem! Když jim to v autobuse… Více »

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

Pardon, žáci, kdysi studenti, dnes zákon říká žáci, já jim říkám studenti (neoficiálně), v dokumentech píšu povinně žáci. Za týden vyjde zákon a budou to třeba drahoušci, nebudu měnit neoficiálně názvosloví kvůli každému zašustění papíru. Jízlivosti o tom, že jsem nejlepší, jste si vymyslela, tak si ji užijte. Popisuji své zkušenosti, vy začnete o Best Of. Jak je libo. 1. Já myslím, že dospělý člověk je za své chování zodpovědný v prvé řadě sám, nevím, proč bych se měl za své studenty stydět. 2.Jdu na hrad první a hlasitě pozdravím, věřte, že pozdraví nevynuceně i studenti (neříkám 100 %, ale… Více »

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Nebudu Vám oponovat. Jste prostě nejlepší. Kéž bych si tak byla jistě, jako Vy.

Jana Petrů
Jana Petrů
9 years ago
Reply to  Irena

Paní Ireno, možná jste teď mimoděk poodhalila důvody toho, proč je u nás úroveň vzdělání nadprůměrně závislá na sociálním prostředí, ve kterém děti vyrůstají. (Hlavním úkolem je vzdělávat.) To jistě, ale je potřeba, aby se učilo víc srdcem. Třeba by to pak bylo lepší. Problém je, že to vás nikde nenaučí, zatímco Bloomovu taxonomii se naučíte během několika hodin až dnů z knihy nebo internetu.

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  Jana Petrů

Srdcem učím, to mně věřte. Už dvacet let. Ale opravdu si myslím, že když má můj žák dvacet, má umět pozdravit. A jestli někdo řekne žák nebo student, je mně úplně fuk. Jen mně vadí, jak jsou někteří kolegové neomylní. Tak si občas „rýpnu“. Já nemám problémy s kvalifikací, ani s žáky, ani s rodiči, dokonce ani s vedením školy. A své povolání bych neměnila. Jediné, co mně vadí jesou rozkazy „shora“ (třeba ŠVP- těch jsme tvořili dvacet) a neomylnost různých spolků.

l.snirch
l.snirch
9 years ago
Reply to  Irena

Nějak se Vám ti neomylní množí, nejdřív já, teď spolky. Máte těžkej život, to se „narýpete“. :-)
Hezký den

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  l.snirch

Tady jsem si nerýpla, to bylo jen konstatování. Těžký život tedy rozhodně nemám, právě na srazech se všichni diví,že jsem spokojená ve školství. Také jsem dostala několik ocenění „nejlepší učitel“, až jsem musela upozornit, že jsou i jiní učitelé,… To se nechválím, moje jméno zde nikdo nezná a na chválu „shora“ opravdu nečekám. I když je spousta věcí k řešení, mám kolem sebe svoje miloučké žáky, kvalifikované kolegy, vedení školy, které mě podporuje ve všech aktivitách, co vymyslím. A vedení mně vychází maximálně vstříc. A spoustu akcí i pro děti z jiných škol, které chystám. Toto povolání jsem si vybrala… Více »

L.Snirch
L.Snirch
9 years ago
Reply to  Irena

Čtu, že The best jste Vy, ne já – to jsem rád a upřímně přeji, já tituly nechci :-)
Za žáky se stydíte, jak jsou nevychovaní, ale jsou miloučcí.
Nějak se ve Vašich protiřečících se vyjádřeních neorientuji, ale to nevadí.

Prostě nemám rád rýpání místo věcných argumentů, tak jsem Vám to napsal, že mě Vaše záliba neimponuje

Dík za nabídku mailu, přeji hezký den

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  L.Snirch

Nevím co dodat, tady je každý argument zbytečný. Nabídla jsem svůj email, ale radši ani snad nepište. Jeden můj kolega je též v opozici. Jako Vy.
Ale udělám průzkum mezi žáky. Dám Vám vědět, pokud budu mít Váš email. Jinak přeji vám hezké učení ,… IP

L.Snirch
L.Snirch
9 years ago
Reply to  L.Snirch

V opozici – k čemu ?
Průzkum – čeho?
Nerozumím.

Irena
Irena
9 years ago
Reply to  L.Snirch

Máte můj email, ostatní nechci zdržovat tím, co je nezajímá. IP

rodič
rodič
9 years ago
Reply to  Irena

„Spousta pedagogů si myslí, že jejich úkolem je předvším vzdělávat.“

A proto je mravní úroveň dnešní společnosti v pr….li.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago
Reply to  rodič

A spousta rodičů si myslí, že odpovědnost jednoduše hodí na učitele.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago
Reply to  rodič

aby tuto situaci vzali do úvahy při výběru uchazečů o učitelské studium

Proč ne. Ale jak si to prosím představujete konkrétně?

rodič
rodič
9 years ago

Myslím třeba vzít do úvahy nejen studijní výsledky uchazeče, ale rovněž výsledky komplexního pohovoru, včetně psychologického dotazníku, při kterém by uchazeč prokázal svůj zájem o učitelství a schopnosti pracovat s dětmi, například činností ve skautu, táborech, kroužcích, které by doložil doporučeními atp.

rodič
rodič
9 years ago

Kdo nebo co je určujícím faktorem při stanovení mravních norem společnosti?

Oldřich Botlík
9 years ago

Prošel jsem si diskusi k tomuto tématu. Rozhodně se nehodlám věnovat detailům – z důvodu, který na konci objasním. Přesto jsem se rozhodl upozornit na něco, co mě hned udeřilo do očí. Řada diskutujících k tématu „kvalifikace pro práci učitele“ se zde před rokem a před dvěma lety zapojila do diskuse k tématu „státní maturita, její průběh a význam“. Když vezmu jen účastníky diskusí k oběma tématům, lze bez většího zkreslování konstatovat, že v obou diskusích zaujímají zhruba stejné pozice. V tom jsou všichni důslední. Na jedné straně stojí ti, jimž jde o formalizaci a „objektivizaci“ podmínek, za nichž vzdělávací… Více »

Josef Soukal
Josef Soukal
9 years ago

Pane Botlíku, váš diskusní příspěvek jsem si přečetl bezprostředně poté, co jsem odeslal svůj příspěvek do ankety Literárek na téma „nekvalifikovaní“. Pokusil jsem se v něm mj. zařadit nynější diskusi do širších souvislostí a některé věci zobecnit. Váš text bych k němu mohl připojit jako názorný příklad. Jako obvykle dost zkreslujete a dost se mýlíte. Už v té jednotnosti názorů – shoduji se zde i s těmi, kteří se mnou na maturitní téma polemizovali. Skutečně se mi nelíbí, že maturita je dnes mnohdy „cárem papíru“ – snad i proto, že jsem na rozdíl od vás za maturitní hodnocení zodpovědný, a… Více »

rodič
rodič
9 years ago

Pane Botlík,
Lépe by to nenapsal ani pan Soukal, pokud by nebyl v opozici to jest. :)
Stále doufám, že zájem od dobro dětí zvítězí nad zájmem o prestiž, systém či standardy…a pravda a láska zvítězí…nad byrokratickou rigiditou a pragmatizmem

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago

Šance, že se stanoviska diskutujících opravdu vytříbí, vyjasní, nebo dokonce alespoň zčásti přiblíží sobě jen o píďu, vždy znovu a znovu zmarní bojovní radikálové. Teď přichází pan Botlík a troubí do útoku svým hloupým spiknutím neschopných. Znovu potvrzuje, že od počátku diskuse jako ponorná řeka tu je přítomná snaha dehonestovat učitele, kteří patří k té většině certifikovaných a kterým je od počátku paušálně přisuzována pouze neschopnost a pošetilá touha po diplomech a štemplech. Je opravdu těžké někoho z protivného tábora přesvědčit, zejména když o to ve skutečnosti nestojíte a chcete jen silnými slovy hloubit mezi nimi příkop.

L.Snirch
L.Snirch
9 years ago

Čtu článek pana Botlíka několikrát. Pokud rozumím česky, nečtu v jeho vyjádření, kdo do které skupiny patří. Není to kvalifikovaní proti nekvalifikovaným. Je to o postoji A, kde patří část rodičů, část učitelů kvalifikovaných, část učitelů nekvalifikovaných. Je to o postoji k diplomům, maturitám, plošným testům atd. A o postoji B, kde zase napříč spektrem patří jiní. Je to o postoji řízeném hlavně zákony a pravidly a o postoji, který je liberálnější, otevřenější, stejně jako je dnešní svět obecně, svět vzdělání nevyjímaje. Kdo jaký postoj vyznává je věc osobní. Který postoj je vhodnější, je věci diskuse a vždy nějakého kompromisu.… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago
Reply to  L.Snirch

„Který postoj je vhodnější, je věci diskuse a vždy nějakého kompromisu. Protože jediná správná pravda neexistuje.“

Já čtu něco jiného. Z textu pana Botlíka je zjevné, že jediná správná pravda je pouze A a B jsou ti neschopní (kteří nechápou, si neuvědomují, jsou bezradní…) Cestu ke kompromisu právě z tohoto textu opravdu nenacházím. Tím mu neupírám právo napsat, jak to cítí. Já však cítím, že se musím ohradit a troufám si říci, že nejenom za sebe.

P.S. A paradoxně jsem byl vždy odpůrcem všelikého testování. Nejenom státně-plošného.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
9 years ago

Pardon. Chybí mi čárka před a.

Dagmar Daňková
Dagmar Daňková
9 years ago

Velmi mne mrzí, že i pan Botlík by rád viděl proti sobě stát jasně definované soupeřící strany, dokonce zde nalézá paralelu mezi starší diskusí o státních maturitách. Při vší úctě — je to úplně mimo. Pokud si dobře pamatuji, bezvýhradným zastáncem tehdejší podoby státní maturitní zkoušky byl pouze pan Soukal, občas podpořen Perunem. Já a pan Sotolář jsme byli tehdy velmi kritičtí (já konkrétně vůči dogmaticky aplikovanému „vetujícímu kritériu“ u slohových prací z češtiny). Přesto v aktuálním sporu stojím jasně na straně zastánců vysokoškolského vzdělání (plus DPS) všech učitelů. Znovu připomínám, že ostatní obory (zdravotnictví, státní správa) kvalifikační požadavky na… Více »

Zdeněk Slejška
9 years ago

Děkuji paní Daňková za výborné pojmenování toho, kde se zřejmě nechápeme. Já osobně nevnímám to, že ten kdo se vzdělává jinak než na vysoké škole jde snadnější cestou. Právě naopak si myslím, že leckdy se jedná o mnohem náročnější způsob vzdělávání ať se jedná o různé semináře, prověřování dovedností apod. než na VŠ. Ten problém tkví v tom, že uznáváme pouze tu cestu přes VŠ, že to je ta jediná správná, kterou se prokáže, že daný člověk něco umí.

Dagmar Daňková
Dagmar Daňková
9 years ago

Pane Slejško, Vy to ale opět pojímáte tak, jako kdyby vysokoškolsky vzdělaní učitelé už na další vzdělávání rezignovali. My ale samozřejmě jezdíme na semináře a konference, sami metodické kurzy organizujeme.
Vysokoškolské vzdělání je nepodkročitelný základ, další vzdělávání je ovšem samozřejmostí.

Perun
Perun
9 years ago

Nevím, pane Slejško, jak náročnou vysokou školu jste absolvoval Vy, ale já v životě v oblasti vzdělávání ničím obtížnějším, než bylo akademické studium, neprošel, a to mám za dvacet let praxe za sebou už leccos. Takřka hodinová zkouška z obecné, pedagogické, vývojové a sociální psychologie u druhé manželky filosofa J. L. Fischera – to je zkrátka zážitek na celý život, který hned tak něco nepřekoná. Jestliže budeme torpédovat nutnost formálních institucí a formálního vzdělávání pro učitelskou profesi – kde se to zastaví? Nerozšíří se to i dál? Někdo se stane na základě odznáčků a seminářů lékařem? Nebo bude možno takto… Více »

Zdeněk Slejška
9 years ago
Reply to  Perun

Paní Daňková a pane Perun, negeneralizuji ve svém vyjádření. Takže určitě vím, že hodně kvalifikovaných učitelů se vzdělává a určitě jsou VŠ, které jsou hodně náročné. Můj komentář byl především o tom, že chci upozornit na rozdíli v našem vidění věcí. V žádném případě nechci VŠ vzdělání znevážit a paušálně jej odsoudit jako neprospěšné. Vím, k čemu mě osobně bylo, ač sám za sebe musím konstatovat, že pro práci pedagoga mě rozhodně přinesli daleko užitečnější informace a zkušenosti jiné instituce a lidé než PedF a většina VŠ pedagogů.

Václav Votruba
9 years ago

Když napíšete „náročnější cestou“, tak se nemůžete divit, že dojde k nepochopení. Správnější by bylo napsat „klikatější cestou“, náročnost těch, co nejdou přes VŠ a jsou kvalitní, není v obtížnosti, ale v tom, že dost často šlápnou i vedle – ne všechna školení jsou kvalitní a ne všechna školení jsou dostupná, resp. ne na všechno existuje školení.
Přesto, že si EDUinu nevážím, vážím si Vašeho příspěvku, na který reaguji, a doplňuji, kde vidím jeden z rozporů mezi VŠ/kurzy. VŠ program studentům připraví, přes kurzy si ho jakoby připravuji sám, ale jsem mnohem více limitován svými nezkušenostmi.

l.snirch
l.snirch
9 years ago

Je pro mě zajímavé sledovat diskusi učitelů na diskusním webu o vzdělávání. Fascinuje mě, s jakou lehkostí používáme slovo nevážím o lidech, které ani neznáme. ¨ Rozumím slovům hluboce nesouhlasím, ale rovnou nevážím? A to diskutují učitelé, lidé, kteří mají empatii v popisu práce. Přesto často neodoláme touze někoho zesměšnit či znevážit jen proto, že s ním nesouhlasíme nebo nám dojdou věcné argumenty. Je normální v diskusi použít argumenty až řekněme provokativní, aby se na první pohled nevyvratitelné pravdy ukázaly ve světle, kdy ta pravda nemusí býti jedinou a samozřejmou. Sám s oblibou takové jednoznačné pravdy nabourávám tím, že se… Více »

Tomáš
Tomáš
9 years ago

Nevím, jestli se někde podobný problém řešil nebo ne, protože jsem nepročítal veškeré komentáře, ale moje potíž tkví v tom, že jsem vystudoval specializaci v pedagogice, obor český jazyk, ale pouze na bakalářském stupni. Po dostudování mě okolnosti přinutily jít pracovat. Shodou skvělých okolností jsem dostal příležitost učit na jedné základní škole. Vzdělání bych si samozřejmě chtěl dodělat a dopracovat se k magisterskému titulu. Minulý rok jsem se hlásil na jednu školu, ale nepřijali mě a teď po roce učení to vypadá, že budu muset pryč nikoli ani tak proto, že bych se nechtěl vzdělávat dál, ale spíš proto, že… Více »