Studenti mají požadovat vydání opravených maturitních slohů

Školy ani státní instituce neumějí studentům a rodičům poradit, kam se obrátit při odvolání proti hodnocení maturitních písemných prací

Praha 1. června 2012 – Studentů, kteří mají pochybnosti o kvalifikovanosti hodnocení své písemné práce, přibývá. Často se setkávají s malou informovaností škol a krajských úřadů, které jim nejsou schopné efektivně poradit, jak se proti výsledkům hodnocení odvolat. Největším problémem zůstává, že opravená verze písemné práce není dostupná ani pro školy a učitele.
 

S potížemi při shánění podkladů pro žádost o přezkoumání hodnocení písemné práce se setkávají studenti a jejich rodiče jednak na školách, které nevydávají hodnotící protokoly automaticky, ale až na vyžádání, jednak na krajských úřadech, které nejsou na odvolání připravené a nenabízejí ani příslušnou informační linku, ani vzorové formuláře žádostí.

Cermat je přesvědčen, že žák, který obdržel úřední Záznam o hodnocení písemné práce a vyžádá si z archivu školy svou písemku, má dostatek podkladů pro podání žádosti o přezkoumání výsledků zkoušky. Praxe ukazuje pravý opak. Protokoly buď neobsahují žádný slovní komentář, případně jde o text pro neodborníka nesrozumitelný. Často ho přehledně neumí interpretovat ani sami učitelé. Proto požadují, aby mohli nahlédnout přímo do opravené slohové práce.

Cermat ale nepočítá se zasláním opravené písemky ani v případě, že by o ni požádala přímo škola na základě osobního čísla studenta, které mu je v systému Cermatu přidělené.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Během včerejšího dne se na EDUin obrátilo dalších zhruba deset rodičů studentů z celé České republiky, kteří se snaží sehnat informace o tom, jak podat odvolání proti hodnocení slohové práce. Potvrzuje se, že pro neodborníka je samotný záznam o hodnocení písemné práce nesrozumitelný dokument. Obvykle ho nejsou schopní jasně interpretovat ani učitelé. Většina rodičů není schopná pochopit, proč není možné nahlédnout do opravené práce a posoudit, nakolik jsou argumenty hodnotitele relevantní. Ale především je ostudné, že kromě stránek eduin.cz není nikde k dispozici vzorová žádost o přezkoumání zkoušky. Takovou službu svým klientům neposkytuje ani Cermat, ani školské odbory krajských úřadů, kam se mají studenti odvolat. Taková nepřipravenost státních úřadů je po loňských zkušenostech s potížemi kolem odvolání prakticky neomluvitelná.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

Poznámky pro editory:

  • Návod, jak podat odvolání proti hodnocení slohové práce, najdete ZDE.

  • Starší tiskovou zprávu na toto téma najdete ZDE.

  • Aktuální blog s ukázkami zkušebních protokolů čtěte ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

 

19
Přidat komentář

avatar
19 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
Romana TrskováTedoxLenka DohnalováPavelMA Recent comment authors
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Mária Freibertová
Mária Freibertová

Dobrý den, je mi opravdu záhadou, jakým způsobem probíhá hodnocení slohových maturitních prací z češtiny. Nechápu, jak je možné, aby studentka, která patří po čtyři roky k nejlepším žákům třídy, která z ústní maturity byla ohodnocena známkami 1, 1, 1, 2, z anglické eseje měla 35 bodů ze 36, a ze slohové práce z českého jazyka dostala pětku! Přitom tvrdí, že z napsané práce měla poměrně dobrý pocit. A není ve třídě sama, další její 3 nebo 4 spolužačky dopadly stejně, a přitom také v ústní části maturity z českého jazyka uspěly na výbornou. Naprosto to nechápu. Odvolání samozřejmě bude… Více »

Vendula
Vendula

Dobrý den, vůbec se nedivím, že jste tak rozčílená. Já jako matka maturanta bych byla také. Bohužel syn ještě nemá výsledky ze slohohové práce, tak můžeme pouze doufat, že to dopadlo dobře. Dále nemohu pochopit, že opravy slohovek trvají tak dlouho a studenti jsou po celou dobu v neustálém stresu a do poslední chvíle nevědí jak vlastně dopadli. Je zajímavé, že dříve všichni studenti v den ústních zkoušek věděli, jak dopadl sloh a najednou je vše jinak. To zase jednou naši zákonodárci přemýšleli při schvalování nových maturit něčím jiným než hlavou. Asi někdo potřeboval sehnat dobře placenou práci.

Josef Krátký
Josef Krátký

Paní Freibertová, věc se má takto – při hodnocení maturitní písemné práce nehraje roli, jaký výkon žák podával 4 nebo 8 let, jaké známky měl z ostatních maturitních předmětů či z dílčích částí maturitní zkoušky z ČJ. Roli hraje jen to, co žák napíše. Nemusí mít svůj den, sužuje ho třeba začínající nemoc, nepochopí zadání práce, odchýlí se od tématu či útvaru a je to tady – neprojde. Dobrý pocit neznamená vůbec nic, pocity nás začasté matou. To je daň, která se platí za všechny jednorázové zkoušky – hodnotí se v nich výkon podaný v daný okamžik. Odvolání je jistě… Více »

Veronika

Komentář češtináře Hodnotí se šest položek: 1A Korespondence text -zadání…. (subjektivní záležitost, „měkká“ položka) 1B Naplnění komunikační situace -(subjektivní záležitost) 2A Pravopis a tvarosloví – (to lze hodnotit objektivně, tedy natvrdo) 2B Volba lexika – (opět mírně subjektivní záležitost) 3A Koheze (form. prostř. text návaznosti) – (lze hodnotit objektivně) 3B Koherence (soudržnost textu) – (opět mírně subjektivní záležitost, co kdyby byl mezi maturanty nějaký „Hrabal“) Tedy dvě třetiny „měkkých“, subjektivně vnímatelných položek. Pan Krátký má pravdu, pocity nás někdy matou. Pocity hodnotitelů, kteří opravovali každý asi 150 a více písemek, byly ovšem jistě objektivní, správné a nejsprávnější. Věřím, že se… Více »

Dagmar
Dagmar

Dobrý den,také patřím k rodičům,kterým je záhadou,jakým způsobem jsou písemné práce hodnoceny.A už vůbec nechápu,proč není možné nahlédnout do opravené písemné práce.

Martin
Martin

Dobrý den chtěl bych se zeptat pokud budu podávat odvolání je možné že by vzali ohled na to, že jim dodam dodatečně vyšetření od lékaře že jsem dislektik?Nestihnul jsem to do maturity.Děkuji za odpověd

monika
monika

Dobrý den, syn bohužel též patří k těm kteří slohovou prácí neudělali, ačkoli byl ze slohovek vždy hodnocený velice dobře. A ač pocity nejsou důležité, i on ho měl po napsání dobrý :) Bodové hodnocení měl čistá 0, údajně se odchýlil od formy a tématu, tento názor nesdílí ani on, ani jeho češtinářka.
Odvolání jsme poslali obratem, tak uvidíme…

Miloslav Bělohradský
Miloslav Bělohradský

Pro paní Dagmar i ostatní pobouřené: Umožněním nahlédnutí do opravených písemných prací by se objevila naprostá nesmyslnost zavedeného způsobu hodnocení a nutně nekvalitní práce hodnotitelů – tak velký počet opravovaných prací v krátkém časovém období nemůže zaručit kvalitu ( na cca 200 opravovaných prací s časem 20 minut na jednu by bylo nutné odpracovat minimálně 8 pracovních dnů s osmihodinovou pracovní dobou, a to při běžné práci vyučujícího na střední škole v náročném období maturit). Snížení počtu hodnotitelů zřejmě nebylo vůbec motivováno snahou o objektivnější hodnocení, ale jen možností získání větších odměn pro jednotlivé hodnotitele. Vysvětlení Cermatu, kterým reaguje na… Více »

Radek Sárközi

Já se jen divím, že se našlo tolik hodnotitelů! Rozumný češtinář by do ničeho takového nešel… Opravoval jsem 30 klasických maturitních slohovek. Musel jsem je číst několikrát. Opravovat 200 slohovek – to si ani nedokážu představit… Každý můj žák po opravení slohovky věděl, v čem přesně udělal chybu. Dostal totiž práci k nahlédnutí, aniž by se musel někam odvolávat… Celá nová podoba maturit mi přijde šílená!!!

Zuzana Rmplerová
Zuzana Rmplerová

Je k vzteku, že spousta žáků kolem mě z okolních středních škol už má výsledky slohovek a naše škola ne a to jenom proto, že poslední třída maturuje dneska. Přiznám se, že dost zuřím, jelikož doteď nevím, jestli tedy projdu, ačkoliv ústní maturita je úspěšně za mnou. Jsem nervózní a dneska to vygradovalo noční můrou o tom, že jsem to neudělala. Celý systém je k ničemu, protože CERMAT je naprosto neschopný něco udělat pořádně, to ať se na mě nezlobí. A jsem rozhodnutá, že pokud obdržím slohoku s hodnocením 5, osobně si tam dojedu a vyžádám si někoho, kdo za… Více »

Anet
Anet

Hezký den, opravdu mě velmi šokovalo, když jsem dostala ze slohové práce za 5..nejdříve jsem tomu nemohla vůbec uvěřit! Patřím k nejlepším žákům (co se týče zejména českého jazyka), ze slohu jsem nikdy nedostala horší známku než za 3…studuju na gymnáziu a všichni učitelé českého jazyka se na moji práci pečlivě podívali a zjistili, že bych ji skutečně na známku 2 nebo 3 napsala bez problémů. Učitelé mi nedokázali vysvětlit, proč jsem jsem neuspěla u slohové práce. Jak to tedy CERMAT hodnotil, nepochopím!!! Nicméně díky tomu, mám velké problémy se dostat na vysokou školu, kam požadovali maturitní vysvědčení…hold, asi smůla…nebo… Více »

MA
MA

Dcera dnes maturovala, hodnocení slohové práce ještě nemá. Psala na počítači, takže jsem si text mohla doma přečíst – připadá mi koherentní, logický atd. Podle její profesorky ČJ (která je současně hodnotitelkou) je to tak na 1-2, ale klidně prý může dostat i 3 nebo 4. Jak už výše zaznělo, hodnocení je VELMI subjektivní.

Pavel
Pavel

Pro Martina. Váš/tvůj příspěvek se nese v duchu Pozdě bycha honiti. Dodávat zpětně potvrzení o dYslexii v dosplělém věku?

Pavel
Pavel

Radku, jako jeden z tvých bývalých spolužáků, co tě znali a sledovali tvé počínání v další pedagogické i publicistické kariéře bych dodal asi toto. Hodnocení do předminulého roku bylo tedy daleko objektivnější, když jako češtinář své žáky znám, mohu mhouřit oko a vše shrnu do jediné známky? Jsem podle tebe nerozumný češtinář, jenž se snížil k obludnému číslu cca 200 prací? Zkus si představit, že píšeš komentář ke každé ze dvou set prací. Ke 30 či 60 v případě dvou tříd ano, ale ke 200 pracem? Jinak je v celém procesu řada obludností – nevhodně volená témata zadání, přehnaná objektivita… Více »

Pavel
Pavel

Zuzano, kdo ti sdělil, že opravné zkoušky se dělají v Cermatu? Cermat + kraj je odpovědný za ev. přehodnocení zkoušky, které dopadne potvrzením počtu bodů nebo jejich úpravou k lepšímu (či horšímu, i to se loni stalo). V žádném případě se nebude práce psát znovu, chápu-li tak tvoji připomínku.

Lenka Dohnalová
Lenka Dohnalová

Dobrý den, učím český jazyk a literaturu na olomouckém gymnáziu a ze současné situace jsem naprosto zděšená. Ráda bych se připojila k diskusi několika myšlenkami… Nespokojenost s kvalitou hodnocení slohových maturitních prací je naprosto zřejmá, neboť základním obecným problémem je fakt, že se pokoušíme o objektivní hodnocení v disciplínách či oborech, které to neumožňují. Lze vyčíslit percentuálně chyby pravopisné a tvaroslovné, lze odhalit problémy syntaktické a stylistické. Ruku na srdce – neexistuje však přesná tabulka, která by definovala počet těchto chyb v jednotlivých bodových kategoriích, formulace v návodech jsou velmi vágní. Z uvedeného faktu tedy plyne, že i hranice mezi… Více »

Zuzana Rmplerová
Zuzana Rmplerová

Pavle, tato informace se ke mě dostala v tom smyslu, že se tam budou psát opravné termíny (září). Nedivila bych se, kdyby to zase byla fáma, protože tady už si opravdu nikdo jistý být nemůže. Pokud jsem tedy vypustila nějakou blbost, omlouvám se.

Tedox
Tedox

Kde zjistim svoje evidenční číslo?

Romana Trsková
Romana Trsková

Sloh by absolutně neměl být hodnocen takto strikně! Jedná se o projev kreativity každého žáka. Je to stejné, jako bychom známkovali obrazy malířů nebo knihy spisovatelů. Je to nereálné. Státní maturita je obklopena velkou ostudou, národní ostudou, kde jsou zneužíváni mladí lidé jen k tomu, aby si skupina lidí ,,namastila kapsy“. Audit Cermatu je velmi dobrý nápad.