Tisková zpráva: Jak se politické strany v předvolebních plánech věnují školství?

16. 6. 2021
EDUin
matese-fields-pvHma684eEI-unsplash

V Česku se blíží parlamentní volby. Některé strany už zveřejnily své volební programy. EDUin v analýze nabízí jejich srovnání. 

Volební programy zatím představila koalice Pirátů se Starosty, pak také SPOLU (koalice KDU-ČSL, ODS, TOP 09) a Komunistická strana Čech a Moravy. V přehledné tabulce jsme se soustředili na zásadní témata vzdělávací politiky i oblasti a úrovně českého vzdělávacího systému. Ty hodnotíme podle toho, jestli se jim daný program věnuje.

Při výběru témat vycházíme z:

Ve srovnání programů posuzujeme například kontinuitu vzdělávací politiky, řešení nerovností v přístupu a podmínkách vzdělávání, řešení situace „po Covid-19”, správu vzdělávacího systému a snižování administrativní zátěže, všechny stupně formálního vzdělávání, ale i to neformální. 

Prostřednictvím jednoduché hodnoticí škály ukazujeme, zda a jak strana danou oblast/téma řeší a jestli navrhovaná opatření povedou ke zlepšení, nebo zhoršení současného stavu. 

EDUin připraví analýzu programů i dalších stran, čekáme pouze na jejich zveřejnění. 

Ještě detailnější analýzu programů KSČM, koalic Pirátů se Starosty a SPOLU najdete ZDE.

Karel Gargulák, analytik EDUin: „Prozatím nejkomplexnější program v oblasti vzdělávání a školství představila koalice SPOLU, který pokrývá většinu klíčových témat, cílů či oblastí vzdělávání a vzdělávacího systému. Koalice Pirátů a STAN nabízí hlouběji propracované části programu v oblastech cílů, obsahu či způsobů vzdělávání nebo budoucnosti středního školství a maturit. Některá klíčová témata či oblasti však v dokumentu absentují (např. neformální vzdělávání mimo oblast sportu či terciární vzdělávání). U obou subjektů je klíčový především aspekt kontinuity vzdělávací politiky. V případě komunistů některé teze a opatření směřují proti dlouhodobým cílům obsaženým v národních strategických dokumentech. Radikální je jejich přístup k odstraňování ekonomických bariér přístupu ke vzdělávání, ale i redukce financování neveřejného školství.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články