Tisková zpráva: Jak zveřejňovat data získaná ze státních maturit?

ILUSTRAČNÍ FOTO. BY Kamyar Adl (FLICKR.COM) (CC BY 2.0)

Informace má Cermat zpracované, jejich anonymizace by trvala několik minut.

Praha, 23. června 2015Po letech fungování státních maturit přetrvává výrazný nedostatek v poskytování informací o jejich výsledcích. Cermat, ministerstvem školství přímo řízená organizace, která státní maturity připravuje a vyhodnocuje, na svém webu zveřejňuje pouze agregované (souhrnné) informace, které neumožňují pokročilejší analýzu testů, ověření jejich náročnosti ani rozvoj v oblasti výuky. Stát přitom disponuje zpracovanými informacemi a jejich uvedení do stavu, v němž mohou být zveřejněny tak, aby nebylo porušeno právo na ochranu osobních údajů, je technicky triviální a trvalo by jen několik minut.

V současnosti jsou na webu Cermat dostupné agregované výsledky maturitní zkoušky za roky 2013 a 2014. Agregované výsledky jsou přitom zveřejňovány s velkým časovým odstupem od hlavního (jarního) kola maturit, tedy až po kole podzimním. Rozdělení výsledků podle kol a jejich zveřejnění v návaznosti na jejich konání by nemělo nic bránit.

Dostupné výsledky by však mohly být mnohem přesnější. Mohly by obsahovat jednak informace o jednotlivých žácích z konkrétních škol, a to za každou maturitní zkoušku, kterou absolvují. Identitu žáků a škol je možné zaměnit za číselný nebo jiný kód, jehož klíč bude mít k dispozici pouze Cermat, aby nedocházelo ke zneužití osobních dat a také proto, aby nebylo možné sestavovat žebříčky škol dle úspěšnosti. Jejich výpověď je bez znalosti mnoha dalších podrobností o škole a jejích žácích silně zavádějící.

U každého žáka by zároveň mohla být zveřejněna informace o jeho odpovědích v jednotlivých úlohách každého testu, který absolvoval. Takové informace by bylo možné využít k přesnější analýze výsledků maturitních testů, k případnému odhalení problémových úloh, a to jak z hlediska jejich možné závadné konstrukce, tak z hlediska dalšího rozvoje výuky na školách. Každý rok se také diskutuje o tom, zda maturitní test z matematiky není náročnější než ostatní testy. Při hledání odpovědi by jistě pomohlo vědět, jak byli v testu Český jazyk úspěšní ti maturanti, kteří si vybrali jako druhý předmět matematiku, a jak v něm byli úspěšní ostatní, kteří si jako druhý předmět vybrali cizí jazyk. To se však z údajů na webu Cermatu zjistit nedá.

Stát v současnosti disponuje potřebnými daty a jejich anonymizace je technicky i časově nenáročná. Důvod, proč podrobnější informace nejsou zveřejňovány, není znám. Oldřich Botlík ze společnosti Kalibro připravil konkrétní návod opatřený příklady, podle kterého lze jednoduše transparentnost informací o maturitách podstatně zvýšit. Návod najdete ZDE.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Utajování informací o maturitních zkouškách dlouhodobě snižuje jejich důvěryhodnost a otevírá možnost jejich širokého zpochybňování, což se také velmi často děje. Paní ministryně Valachová by si mohla připsat velmi snadný, a přitom významný úspěch ve vedení resortu, kdyby tento problém odstranila. Stačí postupovat dle návodu, respektive dát k dispozici data, která už Cermat má.“

 

 

Připojit se s

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
15 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
sam
sam
7 years ago

Upozorňuji, že agregovaná data za rok 2013 a 2014 na webu Cermatu jsou neúplná, protože neobsahuji studenty s PUP.
I když nevím, proč, když dělají stejné testy, jen s delším časem.

sam
sam
7 years ago

A obsahují pouze prvomaturanty (nevím zda sečtené za květen a září u prvomaturantů, není uvedeno – spíše si myslím jen květen), nejsou uvedeny data za opravné pokusy. Takže to jsou značně neúplná data, byť mají honosný název. „Publikovány jsou pouze výsledky žáků bez přiznaného uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky (jsou jich určitě tisíce -pozn. Sam) konající zkoušku v řádném termínu (tedy ne opravné termíny – pozn.Sam). U každé vybrané skupiny dat jsou pro informaci doplněny počty žáků, kteří zkoušku konali v opravném a náhradním termínu (ale ne jejich výsledky – pozn. Sam). Nejsou publikovány skupiny čítající méně než čtyři… Více »

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík
7 years ago

:D No, „cerzmat“, hrušky, jablka a švestky.

sam
sam
7 years ago

Ubohost argumentace na ochranu utajování dat z maturit dokumentuje příspěvek anonyma na české škole (znalci vědí, o koho jde): „Simona CARCY řekla 23. června 2015 19:50 Zakon zrizuje za ucelem zjisteni vysledku stredniho vzdelavani samostatnou instituci, ktera ukoly ze zakona ulozene plni. Zakon nerika nic o hloubce naslednych dat a neurcuje nikomu, aby nad nimi provadel analyzy. “ Rozumíme tomu dobře – školy a učitelé jsou od toho, aby maturity odmakali (zadarmo) a k čemu proboha jim pro jejich profesi či zpětnou vazbu jsou výsledky jejich studentů, po předmětech, po typech škol, zkrátka detailní výsledky státních maturit? Proč by se… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

Data by samozřejmě byla užitečná pro nějaké hlubší analýzy, i když ti z nás, kteří berou za kliku od blázince zevnitř, by tam mohli hledat závislosti na aktuální konstelaci nebeských těles, kávových sedlin, případně těles uvnitř záchodové mísy (u těch šťastnějších), či mimo ní (u těch méně šťastných). Každopádně situace skutečně není tak jednoduchá, jak jí vidí leckterý hurvínek, kolega Šnirch, kolega Botlík, a podobní kolegové jiných kolegů. Anonymizace dat není otázkou minut, ale připusťmě, že by nemusela být tak obtížná. Jak se kupříkladu Valachová dozví, jaký kód jí byl přiřazen? To bude Cermat rozesílat desítky tisíc dopisů s kódy… Více »

Lukáš Adamík
Lukáš Adamík
7 years ago

„Data by samozřejmě byla užitečná pro nějaké hlubší analýzy“ čímž by se dalo zlepšit vzdělávání v ČR a eliminovat případné chyby v edukačním procesu. No, někdo raději penízky, jiní vzdělávání.

sam
sam
7 years ago

Pane Doležele zase píšete o něčem, čemu vůbec nerozumíte nebo nechcete rozumět. Studenti výsledky dostali již dávno na své jméno. Takže o studentku Valachovou ani jinou vůbec nejde. Jde to přes školu, která má povinnosti vést archivaci, takže i škola výsledky studentky Valachové výsledky zná. Tady není co utajovat a čeho se bát. Jde pouze o anonymní souhrnná data bez jmén studentů (proto stačí pořadové číslo) a názvu škol (aby se nedělaly laciné žebříčky škol – viz paragraf 183) pro zkoumání, jako jsou: výsledky mezioborové (je 16 typu oboru studia jako gymnázia, lycea, technické SOŠ,…..), mezipředmětové, srovnání meziroční a mezipředmětové… Více »

sam
sam
7 years ago

Technicky:
jde o uložení dat na web, které si kdo chce stáhne do Excelu (třeba po povinné registraci). Nic více nic méně.
Dat by odhadem bylo 80 000 řádků, 340 sloupců – tedy 0,2 % kapacity excelu 2010.
Data nejsou za školu, natož za třídu, nejmenší třídící hledisko by byl obor (jeden ze 16) a kraj – tedy například 4 leté gymnázium Moravskoslezský kraj. Řádek je za studenta, ale plně anonymní daný pořadovým číslem. Tam se nikdo poznat a identifikovat nedá – ani student, škola, město.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

Pane Šnirchu, máte pravdu, administraci maturit jsem neměl jak a kde zkoumat, nicméně pokd je to tak, jak říkáte, nevidím žádný důvod přiřazovat jednotlivým řádkům nějaké kódy. Z Botlíkova popisu jsem pochopil, že jedním ze sloupců by byl i kód školy, pokud tomu tak být nemusí, bude pochopitelně množina analýz, které se nad tím budou moci dělat, velmi omezená. Nevím, zda to Botlíka uspokojí, protože nebude bič na učitele a školy, pouze může zkoumat úlohy z hlediska celé populace. Protože v matematice neplatí demokracie, tak je těžké tato data použít k čemukoliv jinému, než k rozdělení úspěšnosti celé populace, případně… Více »

zkonarik
zkonarik
7 years ago

Pak by se možná potvrdila slova ředitele Cermatu:

Obtížnost jednotlivých testů je silně ovlivněna nastavením hranice úspěšnosti v prvním roce maturitní zkoušky. Ta je například u cizích z jazyků nastavena níže, než je u srovnatelných mezinárodních testů zvykem, proto vchází z pohledu procenta neúspěšnosti lehčí, než například zkouška z matematiky. Při nastavení hranice úspěšnosti na ekvivalentní úroveň by procento neúspěšných v didaktickém testu z cizího jazyka bylo zcela srovnatelné s neúspěšností dosahovanou v matematice.

viz jiný článek ne Eduinu

sam
sam
7 years ago

Pane Doležele díky po dlouhé době za neagresivní reakci. Rád jako vždy odpovím. Klíčový je pro mě typ školy (je 16 typů škol) – viz zde. http://vysledky.cermat.cz/PrehledOboru.aspx Tuto zásadní entitu jste opomněl. V žádném případě student, škola, město. Píšu znovu – kraj, typ školy, předmět, úspěšnost otázky – to je to a pouze to, co by se zkoumalo. To není omezení, ale zásadní pro učitele, školy, nastavení úrovni testů (sám pan Zíka přiznává, že matika je těžší než jazyky – je to korektní?) „Kod žáka“ by byl pouze pořadové číslo záznamu – tedy 1…80 000. Jiný význam nemá. Nemyslím si… Více »

sam
sam
7 years ago

Pár jednoduchých poznámek k článkům a doplnění: 1) Agregovaná data Cermatu 2013 a 2014 jsou bez dat PUP, i když dělají stejnou zkoušku jen za delší čas 2) Některé data jsou dle vyjádření vyloučeny, aby nezkreslovaly 3) Jsou data jen z řádného termínu, tedy nejsou podzimní data z opravných pokusů !!! (byt to zveřejňují vždy až na podzim) – tedy nejde o roční souhrn dat za květen+září jak by se někdo mohl domnívat Citace z Cermatu: http://vysledky.cermat.cz/data/Default.aspx „Publikovány jsou pouze výsledky žáků bez přiznaného uzpůsobení podmínek (PUP) pro konání maturitní zkoušky konající zkoušku v řádném termínu. U každé vybrané skupiny… Více »

Pavel Doležel
Pavel Doležel
7 years ago

Pane Šnirchu, píšete: „Klíčový je pro mě typ školy (je 16 typů škol) – viz zde. Tuto zásadní entitu jste opomněl.“ Já jsem ale již před tím psal: A co typ školy, nebo město? Na malém městě, kde je jedna průmyslovka a jedna dívka v maturitním ročníku by (pokud pohlaví, typ školy a město budou součástí dat) byla identifikovatelná a to je podle zákona nepřípustné, pokud vím. Jinak proti zveřejňování dat nemám vůbec nic. Neřekl bych tedy, že nám je Cermat dluží, ale asi by měla být veřejná. Otázka je, zda data podobně nasbíraná soukromou firmou by také neměla být… Více »

sam
sam
7 years ago

Pane Doležele „Čili entitou může být žák, maturitní předmět a konkrétní úloha – nic více.“ – chybělo klíčové typ oboru, jsem Vás doplnil. Typ školy jsem napsal v komentáři chybně, se omlouvám, má být typ oboru – typ školy je neidentifikovatelný u některých škol. Pak jsem se již opravil. Jak jsem uvedl příklad, naše škola měla v letech 2011-2015 celkem 5 typu oborů v 16 typové stupnici dle Cermatu. Město není a škola není, jak jsem několikrát psal. Identifikace v příkladu, který uvádíte, tedy není možná. Ostatní data, o kterých píšete, zatím nebyly povinné celostátní přijímačky ani na SŠ ani… Více »

Věra
Věra
7 years ago

Chci se zeptat, zda někdo nevíte, kdy bude uveřejněn ilustrační maturitní test z ČJ, podzim 2015. Předem děkuji za odpověď. Věra