Tisková zpráva: Konkrétní (a skutečné) kroky vedoucí ke kvalitě učitelů

20. 1. 2016
EDUin
7733033088_6a4f8f0609_z

Návrh kariérního řádu, který na MŠMT vznikal několik let, byl zavržen, místo něj nechalo ministerstvo připravit za několik týdnů nový, zatím jej neznáme.

V Praze 20. 1. 2016 – Kariérní řád, připravovaný několik let týmem pod vedením MŠMT, byl stejným úřadem (pod novým vedením) zpochybněn a vyhodnocen jako nepoužitelný. Za několik týdnů vznikl nový návrh, o němž se sice mluví, ale nebyl ještě zveřejněn. Vznikne skutečně systém, který bude motivovat učitele k dalšímu rozvoji, nebo jen nová platová tabulka? A co udělá MŠMT pro to, aby na pedagogické fakulty přicházeli lepší uchazeči a odcházeli z nich lepší absolventi?

S tvorbou kariérního řádu, který měl podle původních předpokladů vstoupit v platnost v roce 2016, se pojilo několik očekávání: bude motivovat učitele k profesnímu rozvoji, povede ty nejkvalitnější k tomu, aby své zkušenosti předávali ostatním a také že odliší dobré od špatných či průměrných a podle toho také nastaví jejich odměňování.

Návrh, který byl ještě za ministra Chládka předložen, vyvolal několik sporných otázek. Zejména tím, že učitelé s praxí delší než dva roky měli být automaticky převedeni do druhé kategorie ze čtyř a že neumožňoval profesní růst těm učitelům, kteří chtějí zůstat ve třídách a učit.

Místo pokusu o přepracování byl ale tento projekt zavržen a podle pokynů MŠMT vznikl nový návrh, který však doposud nebyl zveřejněn. Zatímco původní návrh vznikal – s využitím prostředků z EU – několik let, nový návrh vznikl během týdnů. Jeho uvedení do praxe se odkládá a jeho účinnost je nejasná.

Nutno upozornit, že učitelé jsou zcela nejdůležitějším hybatelem vzdělávacího systém. Bez zvyšování jejich kvality nelze počítat s žádnou podstatnou změnou celkově.

Doporučujeme:

  • Neredukovat kariérní řád jen na změnu platových tabulek, připravit změnu komplexně, jinak hrozí riziko, že se již další kroky nezrealizují.
  • Klíčovým prvkem by se měl stát Profesní standard kvality učitele přijatý po odborné i veřejné debatě se zapojením učitelů i veřejnosti tak, aby mu pedagogové rozuměli a přijali jej za svůj.
  • Prezentovat veřejnosti kvalitní učitele a vysvětlovat, v čem je jejich práce výjimečná.
  • Vytvořit programy, jak k učitelství přitáhnout lidi z oblasti profesí mimo vzdělávání.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Jak je uvedeno přímo v Auditu: Je nezbytně nutné, aby se diskuse o kvalitě učitelů vymanila z dosavadního úzkého profesního kruhu a aby do ní měl možnost promlouvat nejen podnikatelský, ale zejména občanský sektor. Kvalita učitelů je nejen pilířem Strategie 2020, ale i zcela zásadním celospolečenským tématem.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články