Tisková zpráva: Maturita z matematiky by měla být povinná jen tehdy, pokud se změní

ilustrační obrázek. by Danny (flickr.com)(CC BY 2.0)

EDUin komentuje změny ve státních maturitách, jak je navrhuje ministr Marcel Chládek

Praha 5. května – Změny navržené v pátek ministrem školství mohou přinést zefektivnění státní maturity, ale je třeba o nich ještě diskutovat v rámci kulatého stolu, který ministerstvo k maturitám zřídilo. Některé z nich se totiž vydaly směrem, jenž jen těžko přinese skutečné zlepšení středního vzdělávání. Platí to především o rozdělení maturit pro gymnázia a odborné školy.

Ministr školství Marcel Chládek představil při příležitosti zahájení letošních maturit změny, které plánuje v nejbližších letech zavést. Nejvíce pozornosti vzbudila povinná zkouška z matematiky, ale stejně významné je například i oddělení maturit pro gymnázia a odborné školy.

EDUin jednotlivá navržená opatření komentuje a naznačuje, kde vidí možná rizika:

  • Elektronické testy

Administrace maturitních testů prostřednictvím počítače je rozumná cesta k zefektivnění a zlevnění maturity. Je ale třeba si ujasnit, jakým způsobem bude možné zpracovávat touto cestou složitější otevřené úlohy a to především v matematice.  Otázka také je, zda jsou střední školy pro tento typ maturity dostatečně vybavené.

  • Povinná matematika

Směřovat k tomu, že matematika bude povinnou součástí státní části maturity, má smysl. Ale jen v případě, že se podoba maturitních testů změní. Ty současné sice nejsou nijak obtížné, ale zaměřují se především na práci s algebraickými výrazy. Minimální prostor je věnován schopnosti logicky a strukturovaně přemýšlet, s porozuměním číst grafy a tabulky, případně je zpracovávat. Tedy na dovednosti, které patří k intelektuální výbavě každého maturanta.  Škola by měla matematiku studentům představit jako samozřejmou součást praktického života, což znamená změnu výuky i přípravy učitelů. Teprve pak má smysl zavádět povinnou maturitu z matematiky.

  • Oddělená maturita pro průmyslovky a gymnázia

Snahu řešit odlišné hodinové dotace a úrovně kompetencí oddělením maturit pro gymnázia a odborné školy nepovažujeme za rozumnou. Efektivnější by bylo jít cestou, kterou navrhovala předchozí ministerská komise pro reformu maturitní zkoušky. Stát ať ověřuje prostřednictvím testů a písemných prací to, co považuje za nutné společné minimum, vyšší nároky a odborná specifika jednotlivých škol ať se promítnou do profilové – školní části maturity. Dát v tomto směru školám autonomii a pravomoci bude levnější a efektivnější. Jak ukázala historie státní maturity, stát a jeho organizace jen obtížně dokážou z centra připravit maturitu tak, aby opravdu ověřila odborné kvality studentů.

  • Pro učně mistrovská zkouška

Samotná myšlenka zavést pro učně možnost složit po ukončení studia během několika let zkoušku, která by v jejich případě nahradila maturitu a umožnila pokračovat v bakalářském studiu v oboru jejich působnosti, je dobrá. O podobě mistrovské zkoušky ale zatím existují jen nekonkrétní představy, navíc existuje více navzájem se lišících koncepcí. Je třeba také vzít v úvahu, že toto řešení by musely akceptovat i vysoké školy. Tady jsme zatím na samém začátku debaty.

  • Vyhlašování maturitních témat prostřednictvím rozhlasu a televize

Ministr tento krok zdůvodňuje snížením nákladů. V časech e-mailů a elektronické administrace maturitních testů by ale šlo spíš o folklór bez valného smyslu. Pokud budou školy připojeny pro vyplňování testů, zcela jistě jim bude možné bezpečně a spolehlivě doručit i maturitní témata.  Vyhlášení rozhlasem lze brát snad jen jako záložní variantu doručení.

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, o.p.s., řekl: „S panem ministrem Chládkem se shodneme, že zavedení povinné maturity z matematiky má smysl až ve chvíli, kdy se změní způsob její výuky a maturita bude ověřovat v této oblasti ty kompetence, které skutečně užije každý absolvent střední školy. Tedy spíše schopnost matematického myšlení v praktickém životě, než schopnost počítat a pracovat s matematickými výrazy. Tuto počtářskou část matematických kompetencí může ověřovat školní část maturity tak, jak každá ze škol uzná za vhodné vzhledem ke svému odbornému profilu.“

Bez-názvu-3Vystoupení Tomáše Feřteka v Událostech, komentářích najdete ZDE.

 

ilustrační obrázek. by Danny (flickr.com)(CC BY 2.0)

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
30 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lenka
Lenka
8 years ago

Dobrý den, na způsob maturit se mělo přijít už dříve než vůbec začaly. Dám Vám příklad. Mám syna, který studuje středni školu, letos maturuje. Testy pro tyhle studenty, jsou těžké. Pak mám dceru na gymnáziu. Učitelé je připravuji po celé 4 roky. Je vysmátá, jak středoškolák nebo nástavbař je b….c. Ve škole jim vtloukají jak jsou nejlepší studenti a maturita je pro ně hračka. Stačí, když se podívá někdo na FB nova maturita. Studentům se nelíbí, co se na ně zase připravilo. Samozřejmě tam najdete i komentář, kdy se studentka gymnázia se vysmivá, jak jsou chytří a ostatni ze škol,… Více »

Kateřina Šigutová
Kateřina Šigutová
8 years ago
Reply to  Lenka

Třeba co? Dát ji třeba úplně každému už spolu s rozhodnutím o přijetí, ne? Jestliže mám 2 hodiny matematiky, o čemž pochybuji, tak se nehlásím k maturitě z matematiky, ale k maturitě z cizího jazyka. To dá rozum. A když si přesto vyberu maturitu z matematiky, tak musím počítat s tím, že se budu muset připravovat individuálně. Něco dělat je potřeba hlavně s naprostou leností dnešní mladé generace. Protože jinak budem asi brzy plakat. A maturita z matematiky pro gymply rozhodně stavěná není. Snad si nemyslíte, že se Vaše dcera 4 roky 9 hodin týdně, jak píšete, učí počítat Pythagorovu… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Jenže učňáky nemaj kolikrát ani dostatek dotací matiky, ani dostatek dotací pro cizí jazyk (ve srovnání s gymplem), mají mraky odborných předmětů a praxí. což ty gymply nechápou. Kolik máte 4 letou dotací matiky a kolik prvního cizího jazyka včetně všech seminářů atd? Pro gymply je matura snadná ze všech předmětů, pro učňáky těžká. Ale rozdíl v SŠ se nepozná u matury, ale na VŠ (pokud tam oba půjdou). Měly by být z motivačního hlediska 2 úrovně matury, pro gymply a pro ostatní, ta gymplácká by pak byla i přijímačkou na VŠ, kde by se ti ostatní s lehkou maturou… Více »

Lenka
Lenka
8 years ago
Reply to  l.snirch

Souhlasím, je to deprimující pro všechny i pro rodiče. Nechápu na co státní maturita, která není promyšlená. Už deprimující je na tom to, že musí čekat na výsledky a přitom se učit na ústní. Polovina z nich vylítne,a gymnázia se jen smějí jak to měli zase lehké. Jo studenti si mohou vybrat cizí jazyk, ale co z toho když posloucháte, že poslech byl katastrofa. Dokonce i cizí slovíčka, které se neučili. Jo hold, každá učebnice je jiná. Každá škola učí podle něčeho jiného. Nikde ti studenti nemají zastání. Cermat se nedovede k ničemu vyjádřit. O češtině ani nemluvím, proč tak… Více »

Lenka
Lenka
8 years ago

Ještě dodatek. Dcera studuje gymnázium se zaměřenim na matematiku.Tutiž si musí vybrat buď státni nebo školní. Samozřejmě jde do státní.
Proč taky né. Ve 4 ročníku má 9 hodin matematiky. Obyčejný student jen 2 hod. týdně. To se potom maturuje jinak s takovým rozpočtem hodin. Hold je to nespravedlivé.

l.snirch
l.snirch
8 years ago

ad elektronické testy: Letos je v maturitě z matematiky 38 otázek (nenechte se mást počtem úloh 26, to je údaj irelevantní, hodnotí se otázky, ne úlohy). 19 je uzavřených, kde se píše jen odpověď A,B,C,D,E resp. A či N. Za to je 50 % možných bodů. Takže stačí 19 písmenek a máte již za 3 (chybí již jen jediný bod). 19 písmenek se opisuje a tipuje jak o závod, stačí poslouchat studenty či číst FB. Stačí jeden student ve třídě, co zná matiku a jeho strategické umístění v učebně a už to jede. Stačí minuta k opsání či odvysílání výsledku… Více »

Radek Sárközi
8 years ago

Není příliš šťastné řešit z celé maturity jen matematiku, má-li mít maturita jako celek nějaký smysl. Je třeba se nejprve zamyslet nad tím, co se od absolventa střední školy, který má po maturitě otevřený přístup na VŠ nebo do určitých zaměstnání, očekává z hlediska jeho dovedností a vědomostí. Budou po něm chtít zaměstnavatelé, aby uměl pracovat s počítačem? Pokud ano, ať je povinná maturita z obsluhy počítače. Budou po něm chtít angličtinu? Pokud ano, ať je povinná maturita z angličtiny. Budou po něm chtít ovládání českého pravopisu? Pokud ano, ať je povinná maturita z češtiny. Budou po něm chtít porozumění… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago

„měřovat k tomu, že matematika bude povinnou součástí státní části maturity, má smysl. Ale jen v případě, že se podoba maturitních testů změní…“

Pod „rouškou“ českého jazyka se často (SCIO) chce čtenářská gramotnost, teď se pod „rouškou“ matematiky bude chtít něco podobného. Nechme češtinu češtinou a matematiku matematikou. A zvažme, zda a pro koho je taková maturita nutná. Opravdu potřebujeme povinnou maturitu z matematiky pro všechny? Nebo dokonce: je vůbec nějaká povinná maturita pro všechny potřebná?

Jana
Jana
8 years ago

Díky této nepovedené maturitě,spoustě studentům uteče rok studia na VS.Hlavně,že během února a března musí být zaplacená přihláška na VS a pak díky nepovedené maturitě z MA nejsou puštění ani k přijímačkám.Nechápu tady ten náš systém,proč se tedy opravky mat zk. nemohou dělat dříve.Moc by mě zajímalo,kdo navrhuje obtížnost a jestli on sám by to zvládl,také mne vadí to,že je pro všechny školy s různým zaměřením stejná obtížnost.Vím už o dvou dívčinách ,co si přezaly žíly.Je to smutné,že jen kůli takto složité a nedomyšlené maturitě z MA.

Jana Petrů
Jana Petrů
8 years ago
Reply to  Jana

Myslela jsem, že mají k dispozici ještě podzimní opravný termín. Nebo byl zrušen? Maturitní vysvědčení se dokládalo při zápisu, ne při přijímačkách.

l.snirch
l.snirch
8 years ago
Reply to  Jana Petrů

Některé VŠ podmíněně uznaj podzimní maturity. Některé…

Václav Votruba
Václav Votruba
8 years ago
Reply to  Jana

To nemyslíte vážně? Ta maturita je z 1/3 základní škola (a jsme na potřebném počtu bodů z úspěšnému složení).

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Problém je, že základky učivo základky většinou nenaučí (malá násobilka, zlomky, triviální lineární rovnice, prostorové vidění těles) a pak už nejde na SŠ zlozvyky odstranit. I když to opakuji 100x během 4 let.

Ale souhlas, za 3-4 to nebyl problém, urvat, za 1 či 2 to tak snadné není, hlavně kvůli množství otázek (mluvím za odborné školy, ne za gymply).

Jana Petrů
Jana Petrů
8 years ago
Reply to  l.snirch

Malá násobilka – 2. až 3. třída, zlomky 4. až 5. třída… Nepřehánějte, to věci neprospěje.

Martin Krynický
8 years ago
Reply to  Jana Petrů

Bohužel to není přehánění. Polovina našich prváků (tedy po devítce) na začátku neví, že pět polovin je více než dva a méně než tři. Mnozí podle vysvěčení s jedničkou z matematiky. Zájemcům mohu ukázat jejich vstupní testy. Na obranu základek musím přiznat, že jejich znalosti výrazně klesly poté, co jsme zrušili (stejně jako všichni okolo) přijímačky.
Stejně tak musím potvrdit, že se nám nedaří toto zhoršení napravovat (naopak jejich ztráta na dřívější studenty v průběhu studia spíše narůstá).

l.snirch
l.snirch
8 years ago
Reply to  Jana Petrů

Nepřeháním, nazývám realitu pravými jmény. Největší chyták je, když je nechám sečíst třeba číslo 5 a tři pětiny, natož to od sebe odečíst. Prostě se někde ve 2. třídě udělá chyba, nerozvine se to, co má, a jede to. Opravdu, 8×7 si berou kalkulačku, někteří i pro 8+7 (většinou to ví, ale nejsou si jisti) – dívám se u písemek. Zakázal bych kalkulačky na ZŠ (myslím vážně) a rozvíjel spojení v mozku – ale to neprojde a navíc se tam narvou tablety. Už teď je to průšvih, pak bude ještě větší. Pane Krynický, obávám se, že neexistence přijímaček na to… Více »

Irena
Irena
8 years ago
Reply to  Jana Petrů

Potvrzuji, že nejde o přehánění. Malá násobilka, zlomky, rovnice – problém téměř všech žáků (neučím na gymnáziu). No a pokud neumí řešit lineární rovnice, těžko vyřeší exponenciální a logaritmické,… Kalkulačku si berou i na 0,5 . 2 = 1. A když vyjde 15, není jim to divné. Pro tyto žáky je opravdu test těžký. Ale musí mít tolik absolventů středních škol maturitu? Minulý týden mně jedna maminka uvedla jako důvod neúspěchů syna v matematice to, že raději hraje fotbal a matematika ho tak moc jako fotbal nebaví,… No a dálkaři? Ti u nás mají u maturit nejlepší výsledky. Počítají i… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago
Reply to  Irena

Nemusí mít všichni maturitu, ale to by ji živnostenský zákon nesměl skoro po každém požadovat.
V tom sabaka zaryta

Josef Soukal
Josef Soukal
8 years ago
Reply to  Jana

„Dívčiny si řezaly žíly“, protože nebyly schopné napsat velmi jednoduchý test? Co to sem proboha zase vnášíte za hloupou demagogii? Nevím, kdo může za to, že nejsou schopny složit maturitu, ale CERMAT to opravdu není. A zneužívat podobné případy je bezohledné a neetické, ve všech směrech.

Lenka
Lenka
8 years ago

Myslíte, že Cermat bude i příští rok ? Vždyt se povídá, že už nemá šanci. Měl ted možnost, bohužel se jim to zase nepovedlo. Zajímalo by více lidí, kteří platí řádně daně, kdo v té validační komisi zasedá. Když se podívám na Slovensko, didaktické testy do hodiny i s výsledky. Kde to jsme, copak oni nemají připravené odpovědi? Teprve přemýšlí zda dáme tuhle nebo tuhle. Je to ostudné. Státní maturity ano , ale odddělené pro gymnázia a střední školy. A souhlasím s příspěvkem od Jany.

l.snirch
l.snirch
8 years ago
Reply to  Lenka

Cermat udělal od roku 2011 velký pokrok, jak rychle zveřejňuje testy (v roce 2011 vůbec nechtěl a oháněl se autorským právem a trestným stíháním). Ale dodnes nepochopitelně a z pozice empatie, což ve školství by mělo býti, v den maturit večer nezveřejňuje PŘEDBĚŽNÉ (chcete-li neoficiální) výsledky. Tuto službu pochopitelně za Cermat udělají jiní, ale je to stálá ostuda Cermatu (asi jim to nevadí). Stejně potupné je, jak si studenti na tělo a jinde píši tajně své odpovědi, aby si je večer zkontrolovali a netrpěli 14 dní v nejistotě. Proč se nemůže x hodin poté (či druhý den), co daná zkouška… Více »

Lenka
Lenka
8 years ago
Reply to  l.snirch

Počkáme si na výsledky. Asi ta matematika nebyla jednoduchá, když to studenti říkaji.
Teď už mají obavy školy, kolik jich neprošlo u cizích jazyků. Krásné poslechy,kterém neni rozumět. Mohli bychom pokračovat.
Jsem štastná,že dcera je na gymnázium. Syn, který je na středni škole se nedostane na VŠ a to jedničkář, bude zřejmě na učnák,aby neměl jen základní vzděláni. Položme si otázku co dálkaři, měli možnost spočítat maturitní příklady?

Zdeněk Bělecký
Zdeněk Bělecký
8 years ago

Neutuchající diskuse a neustálé změny mě jen utvrzují v názoru, že maturita je zastaralý a zcela zbytečný maškarní rituál a vůbec nic by se nestalo, kdyby byla zrušena. Učitelé se při ní o studentech nedovědí nic nového a studenti nepředvedou nic jiného než to, co předváděli v předešlých letech. Dokladem o vzdělání klidně může být vysvědčení z posledního ročníku.

Ondřej Šteffl
8 years ago

V listopadu 2006, tedy před více než sedmi lety a tři roky před spuštěním jsem napsal text: Státní maturita Ano nebo ne, ke stažení zde http://www.scio.cz/download/sm_ano_nebo_ne.doc Myslím, že odpovídá téměř na všechny otázky kolem státních maturit. Škoda, že jen málo politiků chce číst text, který má 14 stran. Dnes bych jen místo Všeobecná středoškolská zkouška raděj říkal Minimální středoškolská zkouška jinak je text stále dost přesný a aktuální. OBSAH: Mámení státních maturit Státní maturity – kvadratura kruhu Co nás mámí na státní maturitě? 1. Nahradí (nekvalitní) přijímací zkoušky na vysoké školy 2. Poskytne informaci o kvalitě a vývoji středního školství… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Děkuji za dokument, pečlivě jsem si přečetl. Myslím, že před 7 lety jste přesně vystihl, co nastane a ono se to splnilo do puntíku. Přesto státní maturity jsou dnes prestižní politické téma, které nikdo nezruší. I když je to paskvil za neskutečně mnoho peněz. Kupodivu jim fandí i velké množství SŠ učitelů – je tady pro ně jeden argument – že státní maturita něco měří a že víme, k čemu směřovat. Že nic pro studium VŠ natož pro život neměří, to soudný člověk ví. Ale je tady ta bumážka, před kterou se všichni klaní například i zákon o ped. pracovnících)… Více »

Kateřina Šigutová
Kateřina Šigutová
8 years ago

Napsat matiku na jedničku není jednoduché ani pro gympláky, dokonce ani pro gympláky pracovité a v matematice šikovné. Hlavně proto, že je 4 roky učíme něco a ono se potom po nich u maturity a v kvantitativních oddílech testů přijímacích, chce něco úplně jiného. Stačí jen srovnat učebnice pro gymnázia a maturitní testy. Dokonce když srovnáte příručky CERMATU a jiných firem, které jsou oficiálně k přípravě k maturitě určeny, neuděláte si představu o tom, co by měl vlastně maturant udělat pro to, aby se připravil k maturitě na jedničku. Nechci do nekonečna učit středoškoláky počítat jednoduché logaritmické rovnice a procenta.… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Ale kdo má kompetence: Systematičnost, analyticko-syntetické myšlení, soustředění, schopnost naplánovat si práci, geometrickou představivost, prostorovou představivost – zvládne přece jednoduché příklady z maturity snadno a za jedna a bez přípravy. Znám několik studentů z odborných škol, kteří to dají z fleku a bez učení. Kdo je nemá, je to těžké zvládnout 39 příkladů za 105 minut za 1, souhlasím, i pro gympláky, ne každý je matematik. Učit kompetence a získat je je rozdíl. Jsem pro jejich učení. Vemte si ale, že gymply mají dotaci matematiky mnohem větší než ostatní SŠ, natož učňáky. Takže jednotná matematika je holý nesmysl. I ta… Více »

Kateřina Šigutová
Kateřina Šigutová
8 years ago
Reply to  l.snirch

S tou jedničkou to není jednoduché. Taky znám děcka, která to dají z fleku a bez přípravy. Ale taky znám takové, kteří to nedají za jedna nikdy. A neřekla bych o nich, že matematiku neumí. Ta děcka umí řešit mnohem složitější příklady. A dovolím si doufat, že ne mechanicky, ale tak, že jim rozumí. Ale dělají numerické chyby. A hodně dělají nervy. Navíc hledají záludnosti tam, kde nejsou. Někdy je zaskočí, že je otázka jinak formulovaná, než jsou zvyklí. A rázem ztrácí body. Odmaturovat pro ně samozřejmě snadné je. Ikdyž ne bez přípravy. Poslední dva ročníky derivují, integrují, počítají limity,… Více »

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Rozumí matice a dělají chyby – je to i koncentraci a schopnosti nedělat chyby, sebejistotě. Když pracujete jako účetní, taky už za Vámi nikdo není a chyby nesmíte dělat, takových povolání je. Může ztratit 7 bodů z 50 a stále za jedna, to je férové. Nikde není psáno, že za jedna mají nárok míti. Odborné školy nedělají taky jen témata z maturit, analytická geom., limity, kuželosečky, komplexní čísla – a to máme dotaci M jen 12 hodin. Forma maturity z Matem. je otřesná a kritizují ji od první chvíle, koncept uzavřených otázek, velké množství jednoduchých příkladů bez postupů – z… Více »

Ondřej Šteffl
8 years ago

Ano, pěkné postřehy:
„Krása a přínos matematiky je v tom, že spíše učí kompetence, o kterých se pořád mluví, ale málokdy se opravdu učí.“

„Něco je špatně. Učme mládež to, co jim něco přinese.“

Začínám mít ovšem dojem, že matematika tak, jak se opravdu učí, to ve skutečnosti není. Stal se z ní soubor neužitečných algoritmů, které zvládne, jak píšete, lepší kalkulačka. Větší přínos pro rozvoj logického myšlení by mnohdy mělo, kdyby žáci řešili sudoku.