Tisková zpráva: Maturitní testy letos znevýhodnily žáky odborných škol

ilustrační foto by Ellen Munro (flickr.com) (CC BY 2.0)

Iniciativa Maturitní data – odtajněno nabídla Cermatu spolupráci ve snaze předejít dezinterpretaci zveřejněných dat z maturitních testů.

Praha, 17. května 2016 – Zástupci iniciativy upozorňují na fakt, že v letošních maturitních testech se vyskytly úlohy postavené na akademicky pojatém učivu, které znevýhodňují maturanty ze středních odborných škol. Proto je důležité vědět, proč Cermat rok od roku zvyšuje podíl takto pojatých úloh v testech. Iniciativa nabídla řediteli Cermatu, že uveřejní u každé úlohy doplňující informace, které objasní, proč ji Cermat do testu zařadil.

V letošním testu z Českého jazyka a literatury šlo například o úlohu 28, podle níž měli žáci najít v básni epizeuxis. Namísto interpretace šlo tedy o velmi specializovanou znalost z literární teorie. Jiným příkladem je výchozí text pro úlohy 18–22, který je úryvkem z knihy Mechanický pomeranč. Úryvek obsahuje velké množství novotvarů odvozených z angličtiny, jehož čtením ztratí víc času než ostatní ti maturanti, kteří jako svůj jediný cizí jazyk studují například němčinu. V obou případech jde o typické úlohy znevýhodňující žáky středních odborných škol (na SOŠ není povinnost studovat dva cizí jazyky).

Posun k literární teorii, historii a akademicky pojatému učivu je ale zřetelný z celého testu. Iniciativa proto považuje za důležité, aby u každé úlohy bylo zveřejněno krátké autorské odůvodnění správné odpovědi i pojmenování, jakou znalost či dovednost úlohou Cermat ověřuje.

Oldřich Botlík, zakladatel iniciativy Maturitní data – odtajněno, řekl: „Ředitel Cermatu Jiří Zíka se obává, že by nově zveřejněné údaje mohly být laiky dezinterpretovány. Jeho obavy sice nesdílíme, přesto jsme mu ale navrhli, jak tomu společně předejít. Jsme připraveni přidat k výsledkům každé testové úlohy, které získáme na základě našich žádostí, stručné autorské odůvodnění správné odpovědi a rovněž informaci o tom, co Cermat úlohou zjišťoval. Rok co rok vnímáme v maturitních testech jasnější posun k akademicky pojatému učivu, které znevýhodňuje žáky odborných škol oproti gymnazistům. Je proto důležité vědět, kdo o tom rozhodl a s jakým záměrem jsou podobné úlohy do testů zařazovány.“

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Truhlar
Martin Truhlar
4 years ago

Svět se v prdel obrací, vážení! K čemu mému dítěti asi tak bude znalost toho, kde v básni se vyskytuje epizeuxis? Mám za sebou 20 let (8+4+5+3) škol a 12 let praxe v technickém oboru a slovo epizeuxis jsem si musel vygooglovat, protože ho bezpečně slyším poprvé v životě.

Ondřej Hausenblas
4 years ago

Tvůrci testu se patrně domnívají, že touto otázkou (plus několika dalšími úlohami) prověřují, kdo jsou ti nejlepší mezi maturanty. To v dobrých testech být může. Jenomže je pochybné hledat náročnost v znalosti slovíček, termínů, ve školním třídění atp. Jaká by byla opravdová vědomost za pojmem epizeuxis? Vědomostí není to, že student ví, že epizeuxis znamená opakovat totéž slovo ve verši. (Najít pak, v kterém verši jsou dvě slova stejná, to je asi úloha pro žáka druhé třídy obecné. Vpravdě by bývala stačila jen otázka po definici termínu – ale to žádat se asi i tihle tvůrci z Cermatu přece jen… Více »