V úterý 24. 5. budou poslanci jednat o novele školského zákona, kterou na začátku května vetoval prezident republiky. Novela přináší do školského systému několik kontroverzních opatření.
Praha, 23. 5. 2016 – Novela školského zákona, kterou prezident Miloš Zeman vetoval na začátku května a vrátil tak k projednání do Poslanecké sněmovny, je příkladem nesystémových kroků ve vzdělávací politice. Zahrnuje záměry, které jsou v souladu s podporou inkluzivního školství jako je nárok na časné umístění dítěte do předškolního vzdělávání, zároveň obsahuje opatření, která nerovnost v přístupu ke vzdělávání prohlubují. Projednávat se bude v úterý 24. května.
Komentáře EDUin:
Nárok na umístění dítěte v předškolním zařízení ve věku 4 a 3 let a možnost umístit jej ve věku 2 let
- Zvyšování dostupnosti a kvality předškolní péče a vzdělávání je v souladu se strategickými dokumenty MŠMT a zavedení nároku na předškolní péči postupně až do 3 let věku dítěte a možnost umístit do MŠ 2 leté děti vnímáme jako pozitivum. Vzhledem k tomu, že je možné rodičovský příspěvek čerpat v dvou leté variantě, měli by mít rodiče, kteří se pro to rozhodnou, také možnost na umístění svého dítěte do předškolního zařízení již od věku 2 let dítěte.
Povinný předškolní rok
- Plošná povinnost podle některých odborníků a pracovníků neziskových organizací, kteří se začleňováním dětí ohrožených sociálním vyloučením zabývají, neřeší problematickou situaci těchto dětí a jejich úspěšné pokračovaní ve vzdělávacím systému. Více v tiskové zprávě ZDE.
Jednotná přijímací zkouška na maturitní obory
- Novela školského zákona zavádí jednotnou přijímací zkoušku na maturitní obory. Toto opatření zásadním způsobem nezohledňuje předpoklady ke studiu, které není možné ověřit testem, diskriminuje žáky, kteří projdou méně kvalitní školou a jeho efekt na zkvalitnění výuky na druhém stupni základních škol je velmi diskutabilní. Více v tiskové zprávě ZDE.
Povinná státní maturita z matematiky
- Novela zavádí povinnou státní maturitu z matematiky od školního roku 2020/2021. Povinnou státní zkoušku z matematiky má smysl zavádět až poté, co se kvalita její výuky na středních školách zlepší. Proti zavedení povinné maturity z matematiky od školního roku 2020/2021 se ohrazuje i Česká středoškolská unie ZDE.
Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, řekl: „Vzhledem k řadě kontroverzních opatření, která novela přináší, bychom uvítali její přepracování. V případě povinného předškolního ročníku MŠMT ignoruje studie proveditelnosti, které jeho zavedení nedoporučují. V případě jednotné přijímací zkoušky na střední školy a povinné maturity z matematiky ani žádné studie proveditelnosti ministerstvo nemá. Je to naprosto nekoncepční přístup, který jde v některých ohledech přímo proti záměrům strategických dokumentů, a hrozí, že nerovnosti v přístupu ke vzdělávání prohloubí.“