EDUin ve spolupráci se školskou komisí Svazu měst a obcí upozorňuje, že v květnu čeká mnohé zřizovatele škol výběr nových ředitelů. Zastupitelé ale zpravidla nejsou experti na školství.
Praha 27. března – Zastupitelé jsou odpovědní za výběr vedení školy a tím i za její kvalitu. Nejsou však odborníky na vzdělávání a zejména v menších obcích si nemohou pro účel výběrového řízení najmout kompetentního odborníka. Svaz měst a obcí a EDUin upozorňují na tento letitý problém ministerstvo školství a nabízejí pomoc při hledání vhodného řešení.
Kvalita školy se odvíjí od vedení školy. Ředitelé a ředitelky musí být dobrými manažery, musí umět vést lidi a zajistit, aby škola poskytovala dětem kvalitní vzdělání a fungovala ke spokojenosti rodičů. Výběr dobrého ředitele je proto klíčový a tato odpovědnost leží na zastupitelích.
Zatímco ve větších městech existují odbory školství, zastupitelé na menších obcích nemají k dispozici odborníky, kteří by jim ve výběrovém řízení pomohli. Určit, který z kandidátů je skutečně kompetentní, je v takové situaci velmi obtížné. Pokud nezvolí dobře, projeví se to na hospodaření školy, nízké motivaci učitelského sboru, výsledcích dětí a v konečném důsledku i spokojenosti rodičů.
Zastupitelům a vedení obcí nejvíce chybí informace v těchto oblastech:
- trendy ve školství a moderní pedagogice
- školství jako veřejná služba, zákaznický přístup a jeho limity
- základní vodítko pro výběr ředitele, psychodiagnostika
- co zajímá rodiče, podle čeho posuzují kvalitu školy
- jak vyhodnotit zaslané životopisy uchazečů o pozici ředitele
- pro a proti výběru kandidáta zevnitř a zvenku školy
Není reálné, že by bylo možné v krátkém termínu všem potřebným doplnit všechny informace nutné pro výběr kvalitního vedení škol. Přinejmenším by ale bylo dobré začít mluvit o tom, jakým způsobem je možné soustavně kvalifikaci zastupitelů a vedení obcí zvyšovat. Školská komise Svazu měst a obcí a společnost EDUin nabízejí v tomto směru ministerstvu školství spolupráci.
Marcela Štiková, předsedkyně školské komise Svazu měst a obcí, řekla: „Obec a škola jsou vždy úzce propojené. Proto vítáme jakoukoli metodickou pomoc zřizovatelům, zvlášť starostům malých obcí, aby se zorientovali v tom, co je ve školství nové a důležité. Ostatně i proto jsme podporovali projekty Vzdělaný zastupitel a Cesta ke kvalitě. Zaměřit se přímo na výběr ředitele považujeme za prospěšné.“
Miroslav Hřebecký, manažer vzdělávání a služeb společnosti EDUin, řekl: „Ve výběrových komisích zasedají i lidé se zkušenostmi z praxe, ale to je pro kvalitní výběr málo. Ti, kteří výběrovým komisím poskytují podklady, se musí orientovat v moderních trendech ve vzdělávání, aby byli schopni posoudit, který uchazeč směřuje dopředu a který se spíš ohlíží zpět. EDUin sice připravil pro starosty malých obcí seminář, ale to je samozřejmě málo. Je třeba hledat ve vzájemné spolupráci dlouhodobé a systémové řešení, jak zvýšit informovanost pracovníků v obcích o tom, co je ve vzdělávání důležité.“
Zřizování škol obcemi je systémový úlet, resp. ještě spíše typický projev a zákonitý důsledek alibismu a nezodpovědnosti („politické odpovědnosti“) celostátních politiků – přinejmenším tam, kde stát nejen ústavou zaručuje rovný přístup ke vzdělávání, ale ještě navrch ho činí povinným. Případné rychlokursy kvalifikovaného vybírání ředitele pro zastupitele či starosty, kteří institucionalizované vzdělávání znají jen z toho, že byli před x desítkami let jeho subjekty, budou jen dalším z řady dokladů nesmyslnosti takto nastaveného systému. Zvlášť „pěkně“ budou kontrastovat s důslednými požadavky na formální vzdělanost učitelů. Ještě by mohly být doplněny rychlokursy pro starosty malých obcí jak najít a dohodnout dlouhodobě optimální… Více »