Tisková zpráva: Většina starostů potřebuje pomoc při výběru dobrého ředitele školy

ilustrační foto. zdroj: by Michigan Municipal League (MML) (flickr.com)(CC BY-NC-ND 2.0)

EDUin ve spolupráci se školskou komisí Svazu měst a obcí upozorňuje, že v květnu čeká mnohé zřizovatele škol výběr nových ředitelů. Zastupitelé ale zpravidla nejsou experti na školství.

Praha 27. března – Zastupitelé jsou odpovědní za výběr vedení školy a tím i za její kvalitu. Nejsou však odborníky na vzdělávání a zejména v menších obcích si nemohou pro účel výběrového řízení najmout kompetentního odborníka. Svaz měst a obcí a EDUin upozorňují na tento letitý problém ministerstvo školství a nabízejí pomoc při hledání vhodného řešení.

Kvalita školy se odvíjí od vedení školy. Ředitelé a ředitelky musí být dobrými manažery, musí umět vést lidi a zajistit, aby škola poskytovala dětem kvalitní vzdělání a fungovala ke spokojenosti rodičů. Výběr dobrého ředitele je proto klíčový a tato odpovědnost leží na zastupitelích.

Zatímco ve větších městech existují odbory školství, zastupitelé na menších obcích nemají k dispozici odborníky, kteří by jim ve výběrovém řízení pomohli. Určit, který z kandidátů je skutečně kompetentní, je v takové situaci velmi obtížné. Pokud nezvolí dobře, projeví se to na hospodaření školy, nízké motivaci učitelského sboru, výsledcích dětí a v konečném důsledku i spokojenosti rodičů.

Zastupitelům a vedení obcí nejvíce chybí informace v těchto oblastech:

  • trendy ve školství a moderní pedagogice
  • školství jako veřejná služba, zákaznický přístup a jeho limity
  • základní vodítko pro výběr ředitele, psychodiagnostika
  • co zajímá rodiče, podle čeho posuzují kvalitu školy
  • jak vyhodnotit zaslané životopisy uchazečů o pozici ředitele
  • pro a proti výběru kandidáta zevnitř a zvenku školy

Není reálné, že by bylo možné v krátkém termínu všem potřebným doplnit všechny informace nutné pro výběr kvalitního vedení škol. Přinejmenším by ale bylo dobré začít mluvit o tom, jakým způsobem je možné soustavně kvalifikaci zastupitelů a vedení obcí zvyšovat. Školská komise Svazu měst a obcí a společnost EDUin nabízejí v tomto směru ministerstvu školství spolupráci.

Marcela Štiková, předsedkyně školské komise Svazu měst a obcí, řekla: „Obec a škola jsou vždy úzce propojené. Proto vítáme jakoukoli metodickou pomoc zřizovatelům, zvlášť starostům malých obcí, aby se zorientovali v tom, co je ve školství nové a důležité. Ostatně i proto jsme podporovali projekty Vzdělaný zastupitel a Cesta ke kvalitě. Zaměřit se přímo na výběr ředitele považujeme za prospěšné.“

Miroslav Hřebecký, manažer vzdělávání a služeb společnosti EDUin, řekl: „Ve výběrových komisích zasedají i lidé se zkušenostmi z praxe, ale to je pro kvalitní výběr málo. Ti, kteří výběrovým komisím poskytují podklady, se musí orientovat v moderních trendech ve vzdělávání, aby byli schopni posoudit, který uchazeč směřuje dopředu a který se spíš ohlíží zpět. EDUin sice připravil pro starosty malých obcí seminář, ale to je samozřejmě málo. Je třeba hledat ve vzájemné spolupráci dlouhodobé a systémové řešení, jak zvýšit informovanost pracovníků v obcích o tom, co je ve vzdělávání důležité.“

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
18 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vít Pátek
Vít Pátek
8 years ago

Zřizování škol obcemi je systémový úlet, resp. ještě spíše typický projev a zákonitý důsledek alibismu a nezodpovědnosti („politické odpovědnosti“) celostátních politiků – přinejmenším tam, kde stát nejen ústavou zaručuje rovný přístup ke vzdělávání, ale ještě navrch ho činí povinným. Případné rychlokursy kvalifikovaného vybírání ředitele pro zastupitele či starosty, kteří institucionalizované vzdělávání znají jen z toho, že byli před x desítkami let jeho subjekty, budou jen dalším z řady dokladů nesmyslnosti takto nastaveného systému. Zvlášť „pěkně“ budou kontrastovat s důslednými požadavky na formální vzdělanost učitelů. Ještě by mohly být doplněny rychlokursy pro starosty malých obcí jak najít a dohodnout dlouhodobě optimální… Více »

Šárka
Šárka
8 years ago
Reply to  Vít Pátek

Souhlasím a dodávám: Provázanost školství s komunální politikou je podhoubím nepružnosti a zaostalosti českého školství za jinými obory. Tady nepomohou žádné rychlokurzy pro starosty malých obcí, podívejte se do měst, kde ředitele vybírají „kompetentní“ poradci starostů: řediteli se stávají často neuvěřitelné karikatury ředitelů, neboť mají tu správnou podporu ze strany komunálních politiků. Dnes už se často ani schopní lidi o funkci ředitelů škol neuchází, protože výběrová řízení jsou jen kabaret pro veřejnost, výsledek konkurzů na ředitele je znám již dlouho před vyhlášením konkurzů. Žiji na malém městě, vidím,co vidím.

Mirek Hřebecký, EDUin
Editor

Naším cílem není vyřešit otázku proč základní školy zřizují zrovna obce, s tím je třeba se obracet o pár pater výše k nebi. Jako vše má toto řešení své nevýhody, ale určitě i výhody. Berme současný stav daný zákonem jako fakt. A jestliže problém z pohledu starostů existuje, je naší snahou obcím pomáhat. Pochopitelně by byla ideální metodická podpora v organizaci konkurzů ze strany odborů školství krajských úřadů, v jednotlivých krajích je však v tomto situace velmi rozdílná. Podle reakcí je náš seminář jednou z mála možností, kde se budou moci starostové zeptat na problémy z této oblasti, které je… Více »

Vít Pátek
Vít Pátek
8 years ago

„Berme současný stav daný zákonem jako fakt.“ A to jako myslíte ten co platí tento týden, ten co bude platit příští týden, za čtvrt roku, za rok…?? Trochu mě překvapuje, že Eduin zaujímá stanovisko hodné Strany mírného pokroku v mezích zákona. I když chápu, že pro instituci živící se mj. i poradenstvím může být změna špatně nastaveného systému na lépe nastavený systém vlastně nežádoucí. Docela by mě zajímalo, jakou obecně platnou výhodu vidíte (například) na zřizování ZŠ obcemi, aby vyvážila evidentní fakt, že k tomu menší obce vesměs nejsou odborně kompetentní. (Na metodické podpoře ze strany OŠ KÚ nic ideálního… Více »

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago

„který uchazeč směřuje dopředu a který se spíš ohlíží zpět“

A v tom si troufá Eduin radit? Eduin chce hodnotit a vysvětlovat „trendy ve školství a moderní pedagogice“? Nemáme tu odbornou ani společenskou shodu, nejsou řádně definovány cíle vzdělávání, ale Eduin „ví“? Mám pocit, že tato akce daleko přesahuje to, co čteme o Eduinu na této stránce dole a v čem jsem viděl přínos Eduinu: informovat, propojovat, dikutovat.

Ale zcela to odpovídá trendu: máme tu příliš mnoho „samozvaných“ poradců, školitelů a expertů, po kterých často zůstává zmatek a nejistota.

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Gdyž ti povolání do školství mnoho osvícení nepřinášejí, jen zmatky a nulovou pomoc (dosaďte si dle své libovůle ministerstvo, Cermat, inspekci, PedF, krajské odbory školství)a nechávají školy a obce na holičkách, je laciné peskovat někoho, gdo se snaží něco ( a má co) nabídnout. Je to nepovinné.

Jak typicky české….

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago

Nepeskuji – varuji. Eduin bude zastupitelům a starostům vysvětlovat moderní trendy ve školství a pedagogice (jaké?), Eduin bude tlumočit představy rodičů (jaké?). Jen se znovu s pochybnostmi ptám, zda to Eduin opravdu ví. Že to obce budou chápat jako nějaké „oficiální“ stanovisko, to lze bohužel očekávat. Jak typicky české…

l.snirch
l.snirch
8 years ago

Hoří má panenko – nepodceňovat lidi, nepodceňovat :-))

Ani obce bych nepodceňoval.

Máte pocit či vakuum je lepší než nějaké informace, které vlastní hlavou můžu posoudit? Mám opačný názor a jsem rád, že Eduin existuje, byť s ním nemusím vždy 100% souhlasit. Podle mého názoru (možná mi chybí info), za 3 roky nikdo více neposunul některé věci ve školství více než Eduin (třeba maturity) – což je zároveň kritika těch, které Eduin svou činnosti nahrazuje a kteří to mají v popisu práce. Místo abysme (abychom) kritizovali zodpovědné, tak často kritiku směřujeme na Eduin. To jsem nikdy nepochopil.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
8 years ago
Reply to  l.snirch

Já nehodnotím Eduin a jeho práci za poslední tři roky. Já se konkrétně ptám: Eduin bude zastupitelům a starostům vysvětlovat moderní trendy ve školství a pedagogice (jaké?), Eduin bude tlumočit představy rodičů (jaké?). A ještě konkrétněji: Bude Eduin mezi zastupitele a starosty šířit své odznáčkové názory na neformální vzdělávání? Bude šířit své feřtekovsky poplašné zprávy o útěku rodičů ze škol apod.? Bude šířit velmi nepovedené příměry o výkladu a přikládání pijavic?

L.Snirch
L.Snirch
8 years ago

No, já jsem si článek o odznáčkách přečetl, pomyslel jsem si o tom, že každé vzdělávání je užitečné, ale nahrazovat plnohodnotně kvalifikaci nemůže a myslím, že to tak má většina lidi. Nedělal bych z jednoho článku nálepku pro celou činnost Eduinu na deset let dopředu. Je to častý postup (politiků), vytrhnout z kontextu pár slov, o kterých ani není jasné, jak byly myšleny do důsledku, to by ukázala až diskuse a ne jeden článek, a tyto slova dalších sto let neustále omílat u jakékoliv diskuse k čemukoliv. Vinni za nedostatky ve školství jsou jiní, jsme svobodná země, když chce někdo… Více »

Mirek Hřebecký, EDUin
Editor
Reply to  L.Snirch

Děkuji všem za reakce a živou diskuzi. Proč z vnějších nezúčastněných pozic neustále zpochybňovat, když se někdo snaží někomu podat pomocnou ruku? Situaci kolem poptávky, která předcházela vypsání semináře, vidím v podstatě jako ideální. Někdo má ze zákona nějakou povinnost a tuší, že jí neumí naplnit ke své plné spokojenosti, přizná to a požádá jiného o radu. Proč byl osloven zrovna EDUin? Otázka na ty, kdo se tázali, ale tak trochu jim rozumím, moc organizací, které by v tomto sektoru působili směrem k veřejnosti, tu není. A jakže se opovažujeme hozenou rukavici zvedat ze země? Vzdělávací politice se věnujeme na… Více »

Zdeně Sotolář
Zdeně Sotolář
8 years ago
Reply to  L.Snirch

Dalším častým postupem (politiků) je neodpovídat na konkrétní otázky. Ano, vina za nedostatky školství neleží na Eduinu, když to chcete mermomocí slyšet, já to přece nepopírám. Jsme ovšem svobodná země a Eduin vytvořil svobodný prostor pro diskusi. Je potom smutné pozorovat, jak se kritika, pochybnosti a varování pro někoho mění v „peskování, trefování se a laciné napadání“. Co se týká odznáčků, „o kterých ani není jasné, jak byly myšleny do důsledku“, je chybou těch z Eduinu, kteří předkládají takto nedovařené informace, často podobné mediálním bublinám, které ani dovařeny být neměly.

Zdeněk Slejška
8 years ago

Pane Sotoláři, neustále vám leží v žaludku digitální odznaky. Rád bych vás upozornil, že je to celosvětová iniciativa, která je dosti silná – viz http://openbadges.org/. A digitální odznaky jsou vyhodnocovány jako jedny z progresivních trendů v oblasti vzdělávání – viz např. http://www.iftf.org/uploads/media/SR-1580-IFTF_Future_of_Learning_01.pdf. A existují již příklady, kde se úspěšně badge využívají – univerzitní studia, ale třeba také program http://chicagocityoflearning.org/. Nikdo z nás netvrdí, že je to jediná správná cesta. Ale rozhodně je to směr, který je zajímavý a odezva na něj je příznivá. Přišlo by nám tedy škoda, abychom nevyužili této možnosti a nezkusili tento způsob realizovat i u nás.… Více »

Zdeně Sotolář
Zdeně Sotolář
8 years ago

Možná jste prostě odznáčky představili v nevhodnou chvíli, a proto se dostaly do nevhodného kontextu. Debatovalo se právě o nekvalifikovaných učitelích a jejich formálním vzdělávání a jasně v diskusi probublávalo zpochybňování VŠ pro učitele, které by mohly nahrazovat blíže neurčené neformální kurzy. S tím zásadně nesouhlasím, odznáčky se mi tak staly jakýmsi zástupcem tohoto názoru. (Nevím, zda s tím vydržím 10 let.) Ten náhražkový názor však byl i z Vaší strany zčásti korigován. Je dost škoda, že Eduin musí ledasco zpětně takto dovysvětlovávat. Zpět k tématu. Já se prostě chtěl dobrat k některým konkrétním odpovědím, např. bych chtěl vědět, co… Více »

Mirek Hřebecký, EDUin
Editor

V tomto vás nejspíše uklidním. Potřebná kvalifikace daná zákonem je při výběru ředitele naprostá samozřejmost, jakási hladina nula. Hlavním tématem bude, jak odlišit lidi, kteří pojedou se školou na neutrál samospádem a ta bude postupně zpomalovat, od lidí, kteří jsou schopni zařadit rychlost. Co se týče neformálního vzdělávání, jsou to kolikrát právě obce, které jsou koordinátory tohoto segmentu v místě, tak proč to skrze ně nepropojovat s formálním. Odznáčky jsou z pohledu problematiky výběru ředitele téma stojící mimo.

Zuzana
Zuzana
8 years ago

V současné době se i mě týká rekonkurz.Jsem ředitelkou malotřídní školy a mateřské školy v malé obci na jihu Čech.
Moje práce byla zhodnocena v místním zpravodaji starostkou obce.
Kritéria hodnocení?
Četnost příspěvků do místního zpravodaje,malá pestrost webových stránek,údajné stížnosti rodičů blíže nespacifikované.
V pozadí je opět politika – můj odchod ze zastupitelstva obce a obavy paní starostky, že by se v případě neúspěchu ve volbách stala mou podřízenou.
Klima školy,týmová práce pedagogů,kvalita výuky,Rodiče vítáni!,zapojení do projektů nikoho nezajímá.
Proč taky?
Vzdyť jde jen o děti a politici mají moc…

l.snirch
l.snirch
8 years ago
Reply to  Zuzana

Jediná otázka – který politik ve funkci ministra a proč přesunul zřizovatelství škol a kompetence s tím spojené na obce. Že to může mít (zejména ve městech) malé výhody je jasné, že to ale kdykoliv a jakkoliv může zneužít, pokud se občané příslušné obce nevzbouří, je taky jasné. Ale je to těžké na malé obci rozdmýchat emoce obce, pokud tam člověk nadále vydržet třeba bydlet, natož pracovat. Takže se třeba vrátit, co jsem napsal na úvod a ptát se příslušné politické strany, co tím tehdy myslela a co s tím míní dělat. To je tak vše, co se s tím… Více »

Zuzana
Zuzana
8 years ago

Omluva – samozřejmě jsem měla na mysli stížnosti blíže nespecifikované.