Sympatický náznak propojení formálního a neformálního vzdělávání v celkově nekonkrétním a často rozporuplném programu.
Praha, 26. září – V úvodním představení priorit se o potřebě rozvoje vzdělávání takřka nemluví. Ve srovnání s hnutím ANO by ČSSD přidala učitelům během následujících 4 let výrazně méně (do výše 35 tis. oproti 45 tis.). Tento slib je reálnější, nicméně nepovede k zatraktivnění pedagogické profese. Program má pravděpodobně vyznít prosociálně, největší důraz je kladen na širokou dostupnost a bezplatnost. Jde však jen o hesla, kromě navýšení platů a stipendií je to jen souhrn nekonkrétních slibů. Vazba „současná potřeba zaměstnavatelů – změny ve školství“ ukazuje na nepoučitelnost politiků ČSSD.
EDUin představuje sérii hodnocení politických programů stran kandidujících v parlamentních volbách v roce 2017. Vycházíme z volebního modelu Median a zahrnujeme strany, které mají šanci překonat pětiprocentní klauzuli a také ty, které mají šanci dosáhnout na státní příspěvek na provoz (3 %). Následuje hodnocení programu ČSSD:
Pozitiva:
- Podpora dostupnosti formálního i neformálního vzdělávání na půdě škol.
- Otevřenost odborného vzdělávání spolupráci se zaměstnavateli.
- Důraz na umělecké vzdělávání.
- Slib zvýšení doktorandských stipendií.
Negativa:
- Slibovaná míra investic do učitelských platů je nedostatečná, nepovede ke zvýšení motivace stávajících ani potenciálních učitelů.
- Tendence modelovat školství podle současných potřeb trhu práce.
- Bezplatnost a dostupnost v nekonkrétních obrysech. Co to znamená „dostupnost a bezplatnost volnočasových aktivit“?
- Slib „stabilizovat školství“ lze chápat různě. Není jasné, zda jde o stabilitu či trvající rigiditu.
Co chybí:
- Zcela chybí závazek dorovnat deficit celkové investice do vzdělávacího systému oproti rozvinutým zemím (stejně jako v případě hnutí ANO).
- Naprosto chybí podpora ředitelů jako klíčových aktérů vzdělávání.
- Podpora občanského vzdělávání, digitální gramotnosti a dalších dovedností nezbytných pro orientaci ve světě a reprodukci demokratické společnosti.
- Program úplně pomíjí potřebu revidovat kontroverzní systémové změny (maturity, přijímací zkoušky, kariérní řád, financování regionálního školství), které MŠMT pod vedením ČSSD prosadilo.
- Absence náznaku koncepce rozvoje, práce s daty, využití zahraničních zkušeností.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „ČSSD se pravděpodobně domnívá, že pro její potenciální voliče není vzdělávání příliš důležité. V případě vzdělávací politiky jde v prvé řadě o artikulaci tradičního přístupu postaveného na bezplatnosti, avšak s velmi konzervativním přístupem k progresi. Jen velmi drobný posun oproti programu pro krajské volby, který vzdělávání takřka ignoroval. Smyslem slibů pravděpodobně je nic zásadního si od ČSSD neslibovat.“