Tisková zpráva: Volební program pro vzdělávání KSČM: Podle potřeb pracovního trhu

27. 9. 2017
EDUin
Screenshot_2-1

Pro KSČM je vzdělávání podružné téma. V programu je podřazeno jiným prioritám. Omezení na „potřeby trhu práce“ redukuje cíle a smysl vzdělávání pro společnost i jedince.

Praha, 27. září – V programu KSČM nemá vzdělávání svou vlastní kapitolu. Je podřazeno tématům ekonomickým a veřejných služeb. KSČM nepředstavuje koncepční přístup k rozvoji vzdělávání, jednotlivá hesla mezi sebou nemají jasnou vazbu. Vzdělávání má být podle KSČM bezplatné, státem řízené, orientované technicky dle zájmů zaměstnavatelů.

EDUin představuje sérii hodnocení politických programů stran kandidujících do parlamentních voleb v roce 2017. Vycházíme z volebního modelu Median a zahrnujeme strany, které mají šanci překonat pětiprocentní klauzuli a také ty, které mají šanci dosáhnout na státní příspěvek na provoz (3 %). Následuje hodnocení programu KSČM:

Pozitiva:

  • Podpora dostupnosti vzdělávání.
  • Navyšování platů pracovníků ve školství.
  • Podpora organizací aktivně pracujících s dětmi a mládeží.
  • Podpora celoživotního vzdělávání.

Negativa:

  • Nekoncepčnost, vzdělávání jako nesamostatné téma, nekonkrétnost programu.
  • Požadavek podřízení změn ve vzdělávání aktuálním potřebám zaměstnavatelů.
  • Redukce podpory vzdělávání na technické oblasti.
  • Požadavek úplného podřízení obsahu vzdělávání jednotným osnovám.
  • Požadavek na zrušení podpory neveřejným školám.

Co chybí:

  • Jakákoliv koncepce.
  • Zcela chybí závazek dorovnat deficit celkové investice do vzdělávacího systému oproti rozvinutým zemím (stejně jako v případě hnutí ANO i ČSSD).
  • Stejně jako v případě ANO a ČSSD chybí podpora občanského vzdělávání, digitální gramotnosti a dalších dovedností nezbytných pro orientaci ve světě a reprodukci demokratické společnosti.
  • Naprosto chybí podpora ředitelů jako klíčových aktérů vzdělávání.
  • Program úplně pomíjí potřebu revidovat kontroverzní systémové změny (maturity, přijímací zkoušky, kariérní řád, financování regionálního školství).
  • Absence náznaku koncepce rozvoje, práce s daty, využití zahraničních zkušeností…

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „KSČM je ve svém vztahu ke vzdělávání konzistentní: není to priorita, vraťme se ke starému a dobrému osvědčenému modelu, jenž vychází z praxe druhé poloviny 20. století. Je pravděpodobné, že voličská kohorta strany chce právě toto slyšet.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články