Tisková zpráva: Volební program pro vzdělávání ODS – Snížení rozdílů kvality vzdělávání v regionech

ilustrační foto by Občanská demokratická strana (flickr.com)(CC BY 2.0)

Program ODS, postavený na předchozí koncepci „vzdělané společnosti“, v sobě kombinuje rozumné návrhy se zbytečným populismem.

Praha, 29. září – Rostoucí rozdíly v kvalitě vzdělávání v regionech jsou bezesporu velmi důležité téma pro volební program. Program ODS na to upozorňuje, byť nepředkládá konkrétní řešení. Všímá si také potřeby umožnit ředitelům skutečně řídit školy. Vedle toho ale obsahuje program ODS návrh na zrušení „povinné“ inkluze nebo zcela nepodstatné téma „pamlskové“ vyhlášky. Navýšení platů učitelům na minimálních 35 tisíc korun je shodné s požadavkem ČSSD, ODS navíc předpokládá zvýšení nenárokové části mzdy.

EDUin představuje sérii hodnocení politických programů stran kandidujících do parlamentních voleb v roce 2017. Vycházíme z volebního modelu Median a zahrnujeme strany, které mají šanci překonat pětiprocentní klauzuli a také ty, které mají šanci dosáhnout na státní příspěvek na provoz (3 %). Následuje hodnocení programu ODS:

Pozitiva:

  • Snížení rozdílu kvality vzdělávání v regionech.
  • Podpora rozhodování ředitelů.
  • Podpora zvýšení platů učitelů, zejména zvýšení nenárokové části platu.
  • Zapojení zaměstnavatelů do učňovského školství.
  • Víceleté financování úspěšného výzkumu.

Negativa:

  • Dezinterpretace inkluze jako „povinné“ a návrh na zrušení této povinnosti (straw man).
  • Jednostranná podpora technického a přírodovědného vzdělávání.
  • Marginální téma „pamlskové“ vyhlášky.

Co chybí:

  • Zcela chybí závazek dorovnat deficit celkové investice do vzdělávacího systému oproti rozvinutým zemím (stejně jako v případě hnutí ANO, ČSSD, KSČM).
  • Stejně jako v případě ANO, ČSSD i KSČM chybí podpora občanského vzdělávání, digitální gramotnosti a dalších dovedností nezbytných pro orientaci ve světě a reprodukci demokratické společnosti.
  • Podpora otevřenosti okolnímu světu.
  • Program pouze částečně upozorňuje na nutnost revidovat kontroverzní systémové změny (maturity, financování regionálního školství).
  • Absence náznaku koncepce rozvoje, práce s daty, využití zahraničních zkušeností.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Je zajímavé, že ODS má dvě významné shody v programu s KSČM, a to vymezení se proti inkluzi a jednostranná podpora technického a přírodovědného vzdělání, taktéž za absence podpory občanského vzdělávání a digitální gramotnosti. Velkým překvapením je to, že ODS neakcentuje podporu vzniku kvalitních neveřejných škol, byť by právě to mělo oslovovat její přirozené voliče. Vedle toho jsou ale v programu rozumné návrhy. Působí to, jakoby byl program slepen z dvou nesourodých částí.“

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na