Tisková zpráva: Volební program pro vzdělávání Pirátů: Podpora otevřeného vzdělávání

5. 10. 2017
EDUin
Screenshot_1-2

Praha, 5. října – Strana Piráti staví ve svém programu především na předpokladu svobodné volby vzdělávací cesty, což znamená zelenou alternativám ve školství. Program hovoří také o zvýšení investic do vzdělávacího systému na úroveň 5 % HDP, což v současné české realitě odpovídá zhruba zvýšení o jedno procento. Zvýšit platy učitelů navrhuje pirátská strana o 20 %, nicméně není uvedeno vůči jaké hodnotě. Relativně stručný program zmiňuje také podporu otevřeného vzdělávání v podobě nezávislého software a volně dostupných materiálů vytvořených z veřejných prostředků.

EDUin představuje sérii hodnocení politických programů stran kandidujících do parlamentních voleb v roce 2017. Vycházíme z volebního modelu Median a zahrnujeme strany, které mají šanci překonat pětiprocentní klauzuli a také ty, které mají šanci dosáhnout na státní příspěvek na provoz (3 %). Následuje hodnocení programu Pirátů:

Pozitiva:

  • Výrazné zvýšení investic do vzdělávacího systému, avšak bez naznačení koncepce rozvoje vzdělávání (stranou navrhované zvýšení platů učitelů pokrývá jen malou část plánovaného navýšení rozpočtu).
  • Pestrost vzdělávání v regionálním školství a jeho podpora.
  • Podpora jazykového vzdělávání.
  • Podpora otevřeného vzdělávání.

Negativa:

  • Obecnost, heslovitost a chybějící zasazení návrhů do stávajícího stavu vzdělávacího systému (jak to udělat, kam směřovat prostředky, jak se postavit k přípravě učitelů a hodnocení jejich práce atp.).

Co chybí:

  • Strana navrhuje zvýšení platů učitelů o „20 %“, ale chybí výchozí hodnota, od níž se má navýšení odvíjet.
  • Chybí řada důležitých témat (ředitelé a jejich role, změna role učitelů, problematika středního školství, mateřských škol a specifické problémy základních škol, vliv zásadních zkoušek ve školském systému).
  • Oblast vysokých škol je tematizována pouze s ohledem na transparentnost závěrečných prací.
  • Práce s daty, využití zahraničních zkušeností.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Byť je každé heslo v programu možné považovat za pozitivní návrh, zůstává heslem bez kontextu a bez hlubšího vhledu do problematiky vzdělávání. Program je relativně chudý na to, aby bylo možné vyvozovat jiné závěry. Snad jen to, že v kontaktu s realitou vzdělávacího systému nelze předpovědět, jak by se strana v řadě konkrétních témat zachovala.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články