Tisková zpráva: Volební program pro vzdělávání Pirátů: Podpora otevřeného vzdělávání

ilustrační foto by Ivan Bartoš (Wikimedia) (CC BY-SA 2.0)

Praha, 5. října – Strana Piráti staví ve svém programu především na předpokladu svobodné volby vzdělávací cesty, což znamená zelenou alternativám ve školství. Program hovoří také o zvýšení investic do vzdělávacího systému na úroveň 5 % HDP, což v současné české realitě odpovídá zhruba zvýšení o jedno procento. Zvýšit platy učitelů navrhuje pirátská strana o 20 %, nicméně není uvedeno vůči jaké hodnotě. Relativně stručný program zmiňuje také podporu otevřeného vzdělávání v podobě nezávislého software a volně dostupných materiálů vytvořených z veřejných prostředků.

EDUin představuje sérii hodnocení politických programů stran kandidujících do parlamentních voleb v roce 2017. Vycházíme z volebního modelu Median a zahrnujeme strany, které mají šanci překonat pětiprocentní klauzuli a také ty, které mají šanci dosáhnout na státní příspěvek na provoz (3 %). Následuje hodnocení programu Pirátů:

Pozitiva:

  • Výrazné zvýšení investic do vzdělávacího systému, avšak bez naznačení koncepce rozvoje vzdělávání (stranou navrhované zvýšení platů učitelů pokrývá jen malou část plánovaného navýšení rozpočtu).
  • Pestrost vzdělávání v regionálním školství a jeho podpora.
  • Podpora jazykového vzdělávání.
  • Podpora otevřeného vzdělávání.

Negativa:

  • Obecnost, heslovitost a chybějící zasazení návrhů do stávajícího stavu vzdělávacího systému (jak to udělat, kam směřovat prostředky, jak se postavit k přípravě učitelů a hodnocení jejich práce atp.).

Co chybí:

  • Strana navrhuje zvýšení platů učitelů o „20 %“, ale chybí výchozí hodnota, od níž se má navýšení odvíjet.
  • Chybí řada důležitých témat (ředitelé a jejich role, změna role učitelů, problematika středního školství, mateřských škol a specifické problémy základních škol, vliv zásadních zkoušek ve školském systému).
  • Oblast vysokých škol je tematizována pouze s ohledem na transparentnost závěrečných prací.
  • Práce s daty, využití zahraničních zkušeností.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Byť je každé heslo v programu možné považovat za pozitivní návrh, zůstává heslem bez kontextu a bez hlubšího vhledu do problematiky vzdělávání. Program je relativně chudý na to, aby bylo možné vyvozovat jiné závěry. Snad jen to, že v kontaktu s realitou vzdělávacího systému nelze předpovědět, jak by se strana v řadě konkrétních témat zachovala.“

1
Přidat komentář

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Štěpán Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Štěpán Kment

A je pestrost v regionálním školství určitě dobrá věc? Vezměme v potaz, že rozdíly mezi kraji jsou v ČR opravdu silné a zakládají na socioekonomickém statusu dítěte, resp. rodiny. (viz str. 43-45 Národní zprávy z PISA od ČŠI). Neprohloubí se pouze rozlišení škol s nejlepšími a nejhoršími učiteli? Neměli bychom raději mířit na zlepšení úrovně škol v celých krajích jednotně a ne formou „vzdělávání je trh a my diferencujeme nabídku na něm“?