Praha, 2. října – Česká republika investuje do svého vzdělávacího systému jednu z nejnižších částek (v poměru k HDP) mezi rozvinutými zeměmi OECD. Program TOP 09 staví vzdělávání na první místo a nabízí roční navýšení o 30 mld. Korun, což nedorovnává průměr OECD, nicméně může velmi výrazně pomoci zejména v odměňování učitelů a ředitelů. Program také zmiňuje roli pedagogů, jejich profesionální autonomie a vedení škol jako klíčovou. Ojedinělý mezi programy je důraz na občanské vzdělávání. Kontroverzní je slib zavedení školného na VŠ.
EDUin představuje sérii hodnocení politických programů stran kandidujících do parlamentních voleb v roce 2017. Vycházíme z volebního modelu Median a zahrnujeme strany, které mají šanci překonat pětiprocentní klauzuli a také ty, které mají šanci dosáhnout na státní příspěvek na provoz (3 %). Následuje hodnocení programu TOP09:
Pozitiva:
- Strukturace programu, návrhy ke změnám na jednotlivých stupních systému, prioritizace vzdělávání i navrhovaných kroků (v regionálním školství).
- Výrazné zvýšení investic do vzdělávacího systému z veřejných zdrojů.
- Posílení role ředitelů škol.
- Příprava učitelů na odlišnou roli, potřeba přitáhnout potentní zájemce o profesi.
- Podpora angličtiny.
- Důraz na digitální gramotnost.
- Důraz na občanské vzdělávání.
- Podpora uměleckého vzdělávání.
- Důraz na psychickou i fyzickou odolnost.
- Vyváženost vzdělávání (všeobecné vs. technické a přírodovědné) na SŠ, mistrovská zkouška jako propustka k dalšímu studiu, duální vzdělávání.
- Podpora diverzifikace VŠ (profesní bakalářská studia a výzkumně/vědecky orientované programy).
Negativa:
- Návrh zavedení školného na VŠ je z hlediska dopadů na přístup k VŠ vzdělávání (při zvážení výrazného vlivu rodinného zázemí v ČR) velkým rizikem (i při uvažovaném zavedení stipendií).
- Podpora „dvourychlostního“ společného vzdělávání namísto podpory individuálních vzdělávacích plánů.
Co chybí:
- Program nepracuje s potřebou revidovat kontroverzní systémové změny (maturity, přijímací zkoušky, financování regionálního školství atd.).
- Práce s daty, využití zahraničních zkušeností.
Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Oproti svým politickým konkurentům nabízí TOP09 program postavený na vzdělávání jako prioritě, značně progresivnější než pro krajské volby. Obsahuje řadu velmi zajímavých a potřebných návrhů, pozitiva převažují nad negativy a opomenutími. Otázkou je, do jaké míry strana počítá s jeho prosazením, jelikož lze s vysokou pravděpodobností předpokládat, že se ocitne v opozici.“