Tisková zpráva: Volební program pro vzdělávání T0P09: Zvýšení roční investice do vzdělávání v MŠ, ZŠ a SŠ o 30 mld.

2. 10. 2017
EDUin
Screenshot_4

Praha, 2. října – Česká republika investuje do svého vzdělávacího systému jednu z nejnižších částek (v poměru k HDP) mezi rozvinutými zeměmi OECD. Program TOP 09 staví vzdělávání na první místo a nabízí roční navýšení o 30 mld. Korun, což nedorovnává průměr OECD, nicméně může velmi výrazně pomoci zejména v odměňování učitelů a ředitelů. Program také zmiňuje roli pedagogů, jejich profesionální autonomie a vedení škol jako klíčovou. Ojedinělý mezi programy je důraz na občanské vzdělávání. Kontroverzní je slib zavedení školného na VŠ.

EDUin představuje sérii hodnocení politických programů stran kandidujících do parlamentních voleb v roce 2017. Vycházíme z volebního modelu Median a zahrnujeme strany, které mají šanci překonat pětiprocentní klauzuli a také ty, které mají šanci dosáhnout na státní příspěvek na provoz (3 %). Následuje hodnocení programu TOP09:

Pozitiva:

  • Strukturace programu, návrhy ke změnám na jednotlivých stupních systému, prioritizace vzdělávání i navrhovaných kroků (v regionálním školství).
  • Výrazné zvýšení investic do vzdělávacího systému z veřejných zdrojů.
  • Posílení role ředitelů škol.
  • Příprava učitelů na odlišnou roli, potřeba přitáhnout potentní zájemce o profesi.
  • Podpora angličtiny.
  • Důraz na digitální gramotnost.
  • Důraz na občanské vzdělávání.
  • Podpora uměleckého vzdělávání.
  • Důraz na psychickou i fyzickou odolnost.
  • Vyváženost vzdělávání (všeobecné vs. technické a přírodovědné) na SŠ, mistrovská zkouška jako propustka k dalšímu studiu, duální vzdělávání.
  • Podpora diverzifikace VŠ (profesní bakalářská studia a výzkumně/vědecky orientované programy).

Negativa:

  • Návrh zavedení školného na VŠ je z hlediska dopadů na přístup k VŠ vzdělávání (při zvážení výrazného vlivu rodinného zázemí v ČR) velkým rizikem (i při uvažovaném zavedení stipendií).
  • Podpora „dvourychlostního“ společného vzdělávání namísto podpory individuálních vzdělávacích plánů.

Co chybí:

  • Program nepracuje s potřebou revidovat kontroverzní systémové změny (maturity, přijímací zkoušky, financování regionálního školství atd.).
  • Práce s daty, využití zahraničních zkušeností.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Oproti svým politickým konkurentům nabízí TOP09 program postavený na vzdělávání jako prioritě, značně progresivnější než pro krajské volby. Obsahuje řadu velmi zajímavých a potřebných návrhů, pozitiva převažují nad negativy a opomenutími. Otázkou je, do jaké míry strana počítá s jeho prosazením, jelikož lze s vysokou pravděpodobností předpokládat, že se ocitne v opozici.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články