Tisková zpráva: Zbývají necelé tři týdny, které určí, jak učitelé budou využívat internet

ilustrační foto by David Röthler (flickr.com) (CC BY-NC-SA 2.0)

Pokud chce učitel v hodině využít ve výuce vhodné obrázky, bude si muset vystačit převážně jen s obrázky z učebnic, neboť ty na internetu mohou být zatíženy autorskými právy a nebude je moci pro vzdělávací účely použít. Takové důsledky může přinést navrhovaná směrnice k autorskému právu na jednotném digitálním trhu, kterou nyní Evropská komise projednává. Aby nová legislativa odpovídala využívání internetu ve vzdělávaní pro 21. století, je možné oslovit evropské poslance prostřednictvím petice. Tu je možné podepsat do 15. května.

Podle navrhované směrnice např. portugalští učitelé nebudou moci na rozdíl od nizozemských pustit v hudební výchově celou skladbu z internetu.  Každá země si totiž může určit výjimku a hrozí, že pro každou členskou zemi budou jiná pravidla. “V digitálním prostředí, které nezná žádných hranic, nedávají tyto rozdíly pro vzdělávací oblast naprosto žádný smysl. Návrh zabraňuje plnému využití internetu pro potřeby vzdělávání,” říká koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání v organizaci EDUin Tamara Kováčová. Proto více než tří desítky organizací z dvanácti zemí sepsaly petici, která je adresována evropským poslancům. Aliance pro otevřené vzdělávání nabídla možnost se k petici připojit prostřednictvím její české verze.

Tři závažné nedostatky, které stávající navrhovaná Evropského parlamentu o autorském právu na jednotném digitálním trhu obsahuje:

  1.  Směrnice počítá s možností místo výjimky v autorském právu pro vzdělávací účely využívat placené licence. Některým školám a dalším vzdělávacím institucím tak může být znemožněn přístup ke vzdělávacím zdrojům.
  2. Výjimka se vztahuje pouze na vzdělávací instituce (školy) a opomíjí, že se děti i dospělí vzdělávají také prostřednictvím organizací neformálního vzdělávání (knihovny, muzea atd.). Výjimku by proto nešlo uplatnit pro celoživotní vzdělávání, které je v rychle se měnící společnosti velmi důležité.
  3.  Směrnice rozlišuje vzdělávání v on-line a off-line prostředí, přičemž děti i dospělí se vzdělávají jak prostřednictvím internetu, tak i ve školách, kurzech atd.

 

Více o navrhované směrnici v TZ Aliance pro otevřené vzdělávání zde.

1
Přidat komentář

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Bořivoj Brdička

Řekl bych, že zároveň je třeba si položit otázku, zda by našim učitelům nějak zvlášť moc vadilo, kdyby nemohli obrázky a další materiály z internetu ve výuce používat?