Tisková zpráva: Změny ve vzdělávacím systému podle propracované koncepce

Představujeme třetí z vizí strategického dokumentu Vzdělávání přede-vším, který shrnuje priority rozvoje vzdělávacího systému na další čtyři roky.

Praha, 3. října – EDUin, společně s dalšími 17 organizacemi, které se orientují na oblast vzdělávání, připravil strategický dokument shrnující hlavní priority vzdělávací politiky pro další sněmovní období. V současnosti probíhají jednání se zástupci politických stran ve snaze najít na těchto prioritách shodu a pokusit se je prosadit do stranických politik. Třetí vizí, kterou dokument představuje jako klíčovou pro další rozvoj, je nutnost koncepčnosti systémových změn. Pokud budou nadále přijímány změny, které nejsou opřeny o relevantní analýzu dopadů, a pokud nebudou zasazeny do širšího a promyšleného rámce, hrozí riziko těžko napravitelných chyb.

Státní maturity, přijímací zkoušky na střední školy, novela zákona o pedagogických pracovnících, restriktivní přístup vůči neveřejným školám, kariérní řád, nový způsob regionálního financování a další systémové kroky v českém vzdělávacím systému způsobují či způsobí dopady, které lze jen těžko předpovídat. U některých (státní maturita) není ani po několika letech jasné, co vlastně způsobily (kromě vyššího počtu neúspěšných maturantů). To je nekoncepční a z hlediska rozvoje vzdělávání velmi rizikový způsob řízení.

Český vzdělávací systém přitom disponuje velkým množstvím shromažďovaných dat, která nejsou využita, případně je velmi těžké je zpřístupnit veřejně a umožnit tak jejich analýzu nezávisle na v tomto smyslu neaktivním ministerstvu školství.

K přijímání systémových opatření je nezbytně nutné poučit se v zahraničí a vyhodnotit, jaká prověřená opatření by bylo možné využít v adekvátní formě k rozvoji českého vzdělávacího systému.

Olga Žáková, koordinátorka kampaně Vzdělávání přede-vším, řekla: „Jediným známým dopadem státních maturit je výrazně vyšší neúspěšnost maturantů, zejména ze středních odborných škol a učilišť. O tom, jak státní maturity přispěly ke zkvalitnění vzdělávání – a tedy ke snížení neúspěšnosti – nic nevíme. Přitom právě to byl hlavní argument pro jejich zavedení. To je jen ilustrativní příklad k tomu, jak probíhají systémové změny v českém vzdělávání.

2
Přidat komentář

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
VladimirZdeněk Recent comment authors
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Zdeněk Sotolář

Věří někdo, že EDUin je „informační“ portál?

Vladimir Stanzel
Vladimir Stanzel

„O tom, jak státní maturity přispěly ke zkvalitnění vzdělávání – a tedy ke snížení neúspěšnosti – nic nevíme. Přitom právě to byl hlavní argument pro jejich zavedení.“ – rád bych viděl odkaz na zdrojový materiál (nejlépe z dílny MŠMT), z nějž jste pro tento výrok čerpali. Mně se podařilo dohledat powerpointovou prezentaci z dílny Ondřeje Lišky z r. 2007, resp. 2008 (http://bit.ly/2ytOeYy), kde se uvádí: „Cílem maturity – učinit hodnocení na výstupu ze střední školy srovnatelným“. O tom, že by měla přispět ke zkvalitnění vzdělávání, zde nestojí ani slovo. Člověk znaý problematiky vzdělávání pak ví, že nástroj, jakým je státní… Více »