TZ EDUin: Žáci se zlepšili, ředitelky a ředitelé to tak ale nevidí

Ptejme se, proč vnímáme dovednosti našich dětí v horším světle, než jaká je realita.

Praha, 30. srpna 2016 –  Přestože se dovednosti žáků na základních školách nemění a v některých oblastech se zlepšují, jejich rodiče a učitelé se domnívají, že obecně jsou znalosti a schopnosti dětí horší než dřív. Před Ministerstvem školství a Českou školní inspekci stojí úkol zjistit, proč to tak je a jak lze postoj veřejnosti změnit.

Evaluační ohlédnutí 1996/2016 bylo postaveno na jednoduchém principu. Žáci posledního ročníku ze sta základních škol dostali k vyplnění několik testů, které jejich předchůdci vyplňovali před dvaceti lety. Výsledky ukázaly, že ve většině testů vykazují dnešní žáci v podstatě shodnou úroveň znalostí, ale zásadně se zlepšili v angličtině, téměř o deset procentních bodů. Výsledky tohoto šetření byly prezentovány v červnu tohoto roku.

Čemu byla zatím věnována minimální pozornost, je fakt, že i ředitelky a ředitelé škol, kde došlo k velmi výraznému zlepšení výsledků, v dotaznících, jež byly součástí šetření, uvádějí, že podle jejich názoru se schopnosti dětí snižují. Tento dotazník samozřejmě vyplňovalo vedení škol dříve, než vědělo, jak jejich škola v testech dopadla.

Z grafu je patrné, že jediné, v čem vedení škol vidí jednoznačnou změnu, je sebevědomí žáků, což je ale parametr, který mnozí učitelé nevnímají jako zlepšení. Zdá se tedy, že učitelský pohled na žákovské dovednosti se v mnohém míjí s realitou. Jde o zásadní informaci, kterou by měl stát ověřit a v případě potvrzení na ni reagovat.

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Především by bylo třeba ověřit informace, které šetření Kalibra přineslo. Pokud je to opravdu tak, že v dlouhodobém horizontu jsou na tom děti, pokud jde o znalosti, víceméně stejně, stojí za úvahu, proč si myslí dospělí opak. Důvodů může být víc. Svoji roli hraje vzpomínkový sentiment, také jsou pravděpodobně mezi jednotlivými školami dnes větší rozdíly než před dvaceti lety. I tak je ale rozpor mezi schopnostmi dětí  a názory ředitelů překvapivý a měli bychom se ptát, co s tím lze udělat.“  

Shrnutí šetření: ZDE.

9
Přidat komentář

avatar
3 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Vit Patek

Tisková zpráva končící uprostřed věty a uprostřed přímé řeči v uvozovkách je docela „originální“. Neméně „originální“ je váš způsob odkazování, resp. citování zdroje, ze kterého jste všechny podstatné informace převzali.

Martin Krynicky

Podle mě není vůbec jisté, jestli stejné nebo o trochu lepší výsledky testů zadaných po dvaceti letech, opravdu znamenají, že žáci dneska umí to samé nebo více než před 20 lety. U angličtiny by měly být udány počty vyučovaných hodin angličtiny, kterými prošly děti testované v roce 1996 a v roce 2016. Obávám se, že bychom zjistili, že se výsledky zlepšily o 9,9 % díky tomu, že počet odučených hodin se zvýšil o 50 %. Ani nemluvím o tom, že mnoho učitelů se po revoluci angličtinu teprve učilo místo ruštiny a už vůbec nezmiňuji, že dnešní děti mají od raného… Více »

Pěnice Skalicová

Chtěla jsem něco podobného napsat (napsala jsem to na ČŠ včera), ale vy jste mě předběhl a napsal to mnohem lépe než já.

Tomáš Feřtek

Dobrý den, doplňuji odpověď od Davida Součka z Kalibra, který je autorem toho průzkumu.

Porovnávat výsledky dětí ukončujících ZŠ teď a před dvaceti lety je korektní a má to dobrý smysl. Nejde přeci o nějakou soutěž, při které by měly být dokonale srovnatelné všechny výchozí podmínky, ale o co nejpřesnější porovnání stavu na výstupu ze ZŠ. Počty hodin angličtiny, rozmach internetu, cestovaní atd., to vše jsou faktory, které nepochybně výsledky ovlivnily, a my teď můžeme diskutovat, jakým směrem, jak moc,… A třeba na základě těch diskusí něco změnit.

Jiří Janeček

No, zeptám se ještě tady: Proč se liší ta čísla v grafu „Změny ve vybraných kvalitách žáků…“ v odkazované prezentaci (12-17-49-0 u motivace) a v zprávě Kalibra (20-28-81-4) [http://www.kalibro.cz/assets/files/examples/PodkladyMediaKomentovane.pdf]

Tomáš Feřtek

Dobrý den, doplňuji odpověď od Davida Součka z Kalibra, který je autorem toho průzkumu.

Grafy na našich stránkách obsahují výsledky za všechny ředitele, kteří dotazník zodpověděli v roce 2016. Tech je asi 130. Ne u všech se však opakovaly testy. Když vzorek zúžíme na ty, kde se testovaní opakovalo (tedy na 100 škol), zbude nám ředitelských respondentu 80 – ostatní dotazník nevyplnili. A to jsou ta čísla/grafy v tiskové zpravě. Mimochodem, myslím, ze se to percentuálně nijak zvlášť neliší.